Listopad i grudzień, w „gorączce” licznych festiwalów młodej sztuki, to szczególny czas dla artystów wchodzących na scenę artystyczną. Z jednej strony takie wydarzenia są dla nich szansą zaistnienia i odnalezienia się pośród różnorodnych kierunków oraz tendencji w sztuce, a z drugiej strony festiwale młodej sztuki mają również istotne znaczenie dla galerników i kuratorów wystaw. Warto w tym miejscu postawić pytanie o wartość, jaką dziś ma młoda sztuka. Czy aktualne kierunki w sztuce są dyktowane trendami, decyzjami i wyborami galerników i kuratorów, pieniędzmi wraz z rynkiem sztuki, czy też może istnieje jeszcze pojęcie „niezależności” młodych artystów?

Kolejną osobą zaproszoną do udzielenia opinii jest Kamil Kuskowski – artysta i juror przeglądów sztuki.

Wernisaż wystawy 41. Bielskiej Jesieni, Galeria Bielska BWA, fot. Krzysztof Morcinek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wernisaż wystawy 41. Bielskiej Jesieni, Galeria Bielska BWA, fot. Krzysztof Morcinek (źródło: materiały prasowe organizatora)

W przypadku rozróżnienia pojęcia „młoda sztuka” i „sztuka”, moim zdaniem, granice wiekowe są złym podziałem. Można podzielić sztukę po prostu na dobrą i złą. Mamy w historii sztuki przypadki zarówno późnych karier, jak i takich, które bardzo szybko się zaczęły i bardzo wcześnie skończyły. Myślę, że w przypadku sztuki i końcowego efektu działalności artystycznej wiek nie ma znaczenia. Interesuje mnie to, czy oglądana praca podoba mi się, czy też nie. Decyduję o tym, czy to dzieło jest dobre i nie interesuje mnie wszystko to, co dzieje się wokół niego. W przypadku malarstwa interesuje mnie obraz, w przypadku instalacji – obiekt, i tylko to dla mnie się liczy. Sztuczne granice wiekowe w różnych konkursach mają w pewnym stopniu usystematyzować ich zasady, ale też w niektórych pojawia się reguła otwarcia na wszystkich (na przykład Bielska Jesień).

Zaistnienie artysty w świecie sztuki zależy przede wszystkim od jakości tego, co robi. Oczywiście, jak wszędzie pojawia się również mechanizm szczęścia czy poznania odpowiednich osób, które pojawią się na drodze artysty w jego karierze.

Młodzi na rynku sztuki

Sytuacja artystów na rynku sztuki jest trudna, dlatego że rynek ten od paru lat buduje się i nie może zbudować. Wielu młodych ludzi kończy uczelnię jako bardzo dobrze zapowiadający się artyści, ale często rezygnują oni z uprawiania sztuki – być może za szybko się zniechęcają lub sytuacja jest na tyle trudna, że nie pozwala im absolutnie poświęcić się sztuce. To jest trudne i oczywiście smutne, że zdolni młodzi ludzie rezygnują z uprawiania sztuki. Takie jest życie – niestety brutalne. Nie zawsze udaje się sprawiedliwie, będąc w jury, ocenić sytuację w konkursie tak, aby każdy miał szansę na zaistnienie. To jest niemożliwe i wiemy o tym, że działamy w schemacie piramidy – wszyscy chcą być na wierzchołku, a pretendentów do tego, by się tam znaleźć jest dużo więcej niż miejsca na samym szczycie.

Wydaje mi się, że na wartość sztuki ma wpływ jej jakość, ale też potencjał intelektualny. Natomiast w odniesieniu do jej wartości przeliczanej na konkretną walutę – istotną rolę odgrywają uwarunkowania, jakimi kieruje się rynek sztuki.

Młodzi na scenie artystycznej

Młodym artystom przedostanie się na szerszą scenę artystyczną ułatwia między innymi pojawianie się na konkursach, takich jak Bielska Jesień, ale też możliwie silna aktywność w sferze sztuki – pokazywanie swojego portfolio w różnych galeriach, nieustanne doskonalenie się. Czasami w obliczu wielu porażek trzeba zapytać się, czy to ma sens. Są młodzi artyści, którzy mają bardzo silne „ciśnienie” na karierę, ale niestety to, co prezentują, nie jest zauważone, nikt nie chce ich pokazywać. Być może to informacja, że nie tędy droga. Sztuka jest tak niewymierną dziedziną, że w jej ramach mieści się wiele potrzeb. Różne tendencje podobają się różnym osobom. Wydaje mi się, że nadal panują pewne mody w sztuce i tego nie unikniemy. Nie wiem, czy to jest dobre, czy złe – tak po prostu jest. Nie zmienimy świata na idealny, gdzie każdy będzie miał równe szanse. Rynek sztuki dla młodych artystów jest trudnym wyzwaniem, ale ci którzy sobie poradzą na początku, również i później dadzą radę.

Młodzi wobec aktualnych tendencji

Myślę, że aktualnie dominujący jest nurt sztuki odwołujący się do tradycji malarstwa, redefiniujący to, co już było. To tendencja odnosząca się do zjawisk, które minęły, a artyści na nowo wracają do nich, eksplorując i pokazując je we współczesnym świetle. Wydaje mi się, że jest to interesująca tendencja. W wyborach konkursowych kierowałem się przede wszystkim intuicją.

KAMIL KUSKOWSKI (1973) – artysta, malarz, autor instalacji i prac wideo. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (1995-2000), gdzie następnie był asystentem w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Tadeusza Śliwińskiego (1999-2005). W 2005 roku otrzymał stopień doktora, w 2008 roku habilitcję. Od 2011 roku kierownik Katedry Nowych Mediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Łącząc wzajemnie nieprzystające do siebie estetyki obnaża szcztuczność obowiązujących narracji (cykl „Ukrzyżowania”, 2001; „Obrazy Konsumpcyjne”, 2002; „Barwy klubowe”, 2003-2004, „Muzeum”, 2004-2005). Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień, m.in. Nagroda Arteonu 2005 (2006); Nagroda NBP „NBP młodym twórcom kultury” (2004); laureat Grand Prix 39. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2009”.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Terytoria Pamięci

Od 24 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Małgorzata Futkowska, „Terytoria Pamięci”, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Awers/rewers. Architekt Bohdan Lachert

Od 24 listopada 2017 roku do 2 kwietnia 2018 roku

Dom własny Bohdana Lacherta przy ul. Katowickiej 9 w Warszawie, pokój stołowy i oranżeria, fot. Witalis Wolny, 1972, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (źródło: materiały prasowe organizatora)

14. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza

Od 21 listopada do 10 grudnia 2017 roku

Plakat 14. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza (źródło: materiały prasowe)

Chór Alexandrowa – polska trasa koncertowa

Od 21 do 26 listopada 2017 roku

Chór Alexandrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm

Od 1 grudnia 2017 roku do 8 kwietnia 2018 roku

Wawrzyniec Dayczak, projekt Wyższej Szkoły Handlu Zagranicznego przy ul. Sakramentek, widok perspektywiczny, 1934–1938, flamaster i tusz na kalce technicznej, 40,5 x 53,5 cm, ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Superbohaterowie

Od 15 do 19 listopada 2017 roku

Grupa Studnia O. „Don Kichot i jego opowieści” (źródło: materiały prasowe organizatora)

David Lynch. Silence and dynamism

Od 12 listopada 2017 roku do 18 lutego 2018 roku

„Shadow of a Twisted Hand Across My House”, 1988, Copyright: David Lynch (źródło: materiały prasowe organizatora)

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Od 10 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Sebastian Krok, Amor, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Odciskanie świata

Od 11 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Fot. Sandra Kępa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Żegota. Ukryta pomoc

Od 16 listopada 2017 roku do lipca 2018 roku

Polskie i żydowskie dzieci, podopieczni domu sierot w Poroninie, po 1945, wł. prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR