Listopad i grudzień, w „gorączce” licznych festiwalów młodej sztuki, to szczególny czas dla artystów wchodzących na scenę artystyczną. Z jednej strony takie wydarzenia są dla nich szansą zaistnienia i odnalezienia się pośród różnorodnych kierunków oraz tendencji w sztuce, a z drugiej strony festiwale młodej sztuki mają również istotne znaczenie dla galerników i kuratorów wystaw. Warto w tym miejscu postawić pytanie o wartość, jaką dziś ma młoda sztuka. Czy aktualne kierunki w sztuce są dyktowane trendami, decyzjami i wyborami galerników i kuratorów, pieniędzmi wraz z rynkiem sztuki, czy też może istnieje jeszcze pojęcie „niezależności” młodych artystów?

Kolejną osobą zaproszoną do udzielenia opinii jest Kamil Kuskowski – artysta i juror przeglądów sztuki.

Wernisaż wystawy 41. Bielskiej Jesieni, Galeria Bielska BWA, fot. Krzysztof Morcinek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wernisaż wystawy 41. Bielskiej Jesieni, Galeria Bielska BWA, fot. Krzysztof Morcinek (źródło: materiały prasowe organizatora)

W przypadku rozróżnienia pojęcia „młoda sztuka” i „sztuka”, moim zdaniem, granice wiekowe są złym podziałem. Można podzielić sztukę po prostu na dobrą i złą. Mamy w historii sztuki przypadki zarówno późnych karier, jak i takich, które bardzo szybko się zaczęły i bardzo wcześnie skończyły. Myślę, że w przypadku sztuki i końcowego efektu działalności artystycznej wiek nie ma znaczenia. Interesuje mnie to, czy oglądana praca podoba mi się, czy też nie. Decyduję o tym, czy to dzieło jest dobre i nie interesuje mnie wszystko to, co dzieje się wokół niego. W przypadku malarstwa interesuje mnie obraz, w przypadku instalacji – obiekt, i tylko to dla mnie się liczy. Sztuczne granice wiekowe w różnych konkursach mają w pewnym stopniu usystematyzować ich zasady, ale też w niektórych pojawia się reguła otwarcia na wszystkich (na przykład Bielska Jesień).

Zaistnienie artysty w świecie sztuki zależy przede wszystkim od jakości tego, co robi. Oczywiście, jak wszędzie pojawia się również mechanizm szczęścia czy poznania odpowiednich osób, które pojawią się na drodze artysty w jego karierze.

Młodzi na rynku sztuki

Sytuacja artystów na rynku sztuki jest trudna, dlatego że rynek ten od paru lat buduje się i nie może zbudować. Wielu młodych ludzi kończy uczelnię jako bardzo dobrze zapowiadający się artyści, ale często rezygnują oni z uprawiania sztuki – być może za szybko się zniechęcają lub sytuacja jest na tyle trudna, że nie pozwala im absolutnie poświęcić się sztuce. To jest trudne i oczywiście smutne, że zdolni młodzi ludzie rezygnują z uprawiania sztuki. Takie jest życie – niestety brutalne. Nie zawsze udaje się sprawiedliwie, będąc w jury, ocenić sytuację w konkursie tak, aby każdy miał szansę na zaistnienie. To jest niemożliwe i wiemy o tym, że działamy w schemacie piramidy – wszyscy chcą być na wierzchołku, a pretendentów do tego, by się tam znaleźć jest dużo więcej niż miejsca na samym szczycie.

Wydaje mi się, że na wartość sztuki ma wpływ jej jakość, ale też potencjał intelektualny. Natomiast w odniesieniu do jej wartości przeliczanej na konkretną walutę – istotną rolę odgrywają uwarunkowania, jakimi kieruje się rynek sztuki.

Młodzi na scenie artystycznej

Młodym artystom przedostanie się na szerszą scenę artystyczną ułatwia między innymi pojawianie się na konkursach, takich jak Bielska Jesień, ale też możliwie silna aktywność w sferze sztuki – pokazywanie swojego portfolio w różnych galeriach, nieustanne doskonalenie się. Czasami w obliczu wielu porażek trzeba zapytać się, czy to ma sens. Są młodzi artyści, którzy mają bardzo silne „ciśnienie” na karierę, ale niestety to, co prezentują, nie jest zauważone, nikt nie chce ich pokazywać. Być może to informacja, że nie tędy droga. Sztuka jest tak niewymierną dziedziną, że w jej ramach mieści się wiele potrzeb. Różne tendencje podobają się różnym osobom. Wydaje mi się, że nadal panują pewne mody w sztuce i tego nie unikniemy. Nie wiem, czy to jest dobre, czy złe – tak po prostu jest. Nie zmienimy świata na idealny, gdzie każdy będzie miał równe szanse. Rynek sztuki dla młodych artystów jest trudnym wyzwaniem, ale ci którzy sobie poradzą na początku, również i później dadzą radę.

Młodzi wobec aktualnych tendencji

Myślę, że aktualnie dominujący jest nurt sztuki odwołujący się do tradycji malarstwa, redefiniujący to, co już było. To tendencja odnosząca się do zjawisk, które minęły, a artyści na nowo wracają do nich, eksplorując i pokazując je we współczesnym świetle. Wydaje mi się, że jest to interesująca tendencja. W wyborach konkursowych kierowałem się przede wszystkim intuicją.

KAMIL KUSKOWSKI (1973) – artysta, malarz, autor instalacji i prac wideo. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (1995-2000), gdzie następnie był asystentem w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Tadeusza Śliwińskiego (1999-2005). W 2005 roku otrzymał stopień doktora, w 2008 roku habilitcję. Od 2011 roku kierownik Katedry Nowych Mediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Łącząc wzajemnie nieprzystające do siebie estetyki obnaża szcztuczność obowiązujących narracji (cykl „Ukrzyżowania”, 2001; „Obrazy Konsumpcyjne”, 2002; „Barwy klubowe”, 2003-2004, „Muzeum”, 2004-2005). Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień, m.in. Nagroda Arteonu 2005 (2006); Nagroda NBP „NBP młodym twórcom kultury” (2004); laureat Grand Prix 39. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2009”.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR