Idea, a nie artefakt

Honza Zamojski

Katarzyna Kowalska: Kto, według Pana, odegrał znaczącą rolę w polskiej sztuce?

Honza Zamojski: Aktualnie nie widzę na scenie Mistrza, który dla jednych byłby drogowskazem, a dla innych punktem odniesienia do krytyki. Dla mnie, w ramach prywatnego i jak najbardziej subiektywnego spojrzenia na sztukę chyba najważniejszy był, choć nie wiem czy nadal jest, Cezary Bodzianowski.

Na zdjęciu: Honza Zamojski, fotografia dzięki uprzejmości artysty

Na zdjęciu: Honza Zamojski, fotografia dzięki uprzejmości artysty

Czy w polskiej historii sztuki jest wydarzenie, które według Pana niesłusznie zostało pominięte lub niezauważone przez krytykę?

Historia ma to do siebie, nieważne czy historia sztuki, dizajnu czy ta pisana przez duże „h”, że często wydarzenia bieżące są pomijane, a następnie „odkrywane” na nowo przez historyków po kilku latach. Nie odnoszę wrażenia, że w bieżącej dyskusji o sztuce brakuje jakiegoś wątku. Jednocześnie jestem pewien, że takie białe plamy i czarne dziury istnieją.

Czemu służy dziś sztuka? Jaka jest jej największa wartość dla współczesnego człowieka?

Niestety nie mam pojęcia, ale na pewno słowo „służy” nie powinno zostać użyte w pytaniu. Sztuka nie jest po to, aby służyć czemuś lub komuś. Jest to dziedzina, która częściej wymyka się definicjom niż daje się złapać we wnyki.

Jakie zjawiska mają obecnie największy wpływ na kształt sztuk wizualnych w Polsce?

Kasa i jej brak.

Co wyróżnia naszą sztukę na tle innych krajów? Z jakich osiągnięć na polu sztuk wizualnych możemy być dumni?

Niczym szczególnym się raczej nie wyróżniamy, jeżeli już, to najwyżej we własnych ocenach. Szybko dociągnęliśmy do średniej europejskiej i nie sądzę abyśmy ten poziom wkrótce przeskoczyli. Nie prędko pojawią się w Polsce lokalne Koonsy czy Hirsty.

Pracownia Honzy Zamojskiego, fotografia dzięki uprzejmości artysty

Pracownia Honzy Zamojskiego, fotografia dzięki uprzejmości artysty

Postępujący w ostatnich dwóch dekadach rozwój nowych technologii to rewolucja w dostępie do informacji, a tym samym dynamiczny rozwój mediów. Jaką rolę odgrywają dzisiaj media w kształtowaniu kultury?

Kluczową. Ale jeżeli chodzi o dostęp do aktualnych informacji, nadal zbyt mało jest solidnych archiwów, mało która instytucja ma stronę internetową na poziomie. Często po wydarzeniach nie pozostaje żaden ślad.

W jaki sposób w ciągu ostatnich lat zmieniło się postrzeganie sztuki przez odbiorcę? Czy nowe technologie pozytywnie wpływają na jej odbiór, czy też stanowią zagrożenie?

Postrzeganie sztuki zmieni się za kilkanaście, kilkadziesiąt lat, kiedy nikt nie będzie pamiętał świata bez Internetu, a prace będą drukowane na drukarkach 3d w domu. Wtedy może wrócić nowa faza konceptualizmu, która wyniesie na piedestał ideę a nie artefakt.

Rozwój nowych technologii to także istotne zmiany w podejściu samych artystów do sztuki. Czy dostrzega Pan owe zmiany w swojej pracy artystycznej?

Trudno mówić o zmianach, ponieważ codziennie korzystam z owych „nowotechnologicznych” narzędzi. To są narzędzia do pracy, a nie jedna z wartości tego, co robią lub pokazuję.

W jaki sposób, Pana zdaniem, rozwój nowych technologii wpłynął na obecną kondycję polskiej kultury?

Nie wpłynął, a jeżeli już, to w jakimś ułamku. Żadna prywatna galeria, mało która instytucja, nie wspominając o non-profitach może się pochwalić dobrą stroną czy przemyślaną strategią używania nowych mediów do innych celów niż zapraszania gości na wystawy poprzez Facebooka.

Jakie wyzwania stoją przed polską sceną artystyczną na najbliższe lata? Czego w dzisiejszych czasach najbardziej potrzebuje polska sztuka?

Rozwiązań na poziomie ustaw, które pozwolą artystom na normalne funkcjonowanie w społeczeństwie.

Dziękuję za rozmowę.

HONZA ZAMOJSKI (1981)– artysta, kurator, wydawca. W 2002 roku rozpoczął studia na poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych w Pracowni Projektowania Znaku i Typografii. W 2008 roku obronił z wyróżnieniem pracę dyplomową w postaci książki „We Came Beyond/We Go Far Beyond”. Ma w swoim dorobku artystycznym liczne wystawy indywidualne, m.in. „Life in the Undergrowth-for sir David Attenborough” (Galeria Enter, Poznań, 2006), „Nie tam” (Galeria Leto, Warszawa, 2010). W latach 2005-2010 współtworzył Stowarzyszenie i Galerię Starter. Jest laureatem wielu nagród: Brązowy Medal w konkursie Najpiękniejsza Książka Świata 2010, towarzyszącym Międzynarodowym Targom Książki w Lipsku (2011), tytuł Kulturysta Roku w ramach Plebiscytu Radiowego Domu Kultury (2011), nominacja w kategorii Sztuki wizualne do nagrody Paszporty Polityki. Mieszka i pracuje w Poznaniu.

Dodaj komentarz

ROZMOWY NA 15-LECIE O.PL

Teatr wymaga poświęcenia

Jan Klata

Jan Klata, fot. Jacek Poremba, fragment fotografii (źródło: dzięki uprzejmości Jana Klaty)

Teatr może być mechanizmem zmian

Sebastian Majewski

Sebastian Majewski, fot. Tomasz Duda (źródło: dzięki uprzejmości Sebastiana Majewskiego)

Nie urągać inteligencji widza

Paweł Łoziński

Paweł Łoziński (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Teatr jest organizmem spontanicznym

Krystian Lupa

Krystian Lupa, fot. K. Pałetko (źródło: dzięki uprzejmości Teatr Polskiego we Wrocławiu)

Design to sposób myślenia

Oskar Zięta

Oskar Zięta (dzięki uprzejmości projektanta)

Sztuka na usługach „Tyranodigitalusa”

Wincenty Dunikowski-Duniko

Wincenty Dunikowski-Duniko, portret, dzięki uprzejmości artysty

Zagłębiać się w piękną materię, którą jest muzyka

Marek Napiórkowski

Marek Napiórkowski, fot. Rafał Masłow (źródło: mat. prasowe)

Kultura potrzebuje mecenasa

Kazimierz Kutz

Kazimierz Kutz, fot. Zbigniew Sawicz (dzięki uprzejmości artysty)

Zauważyć potrzeby wcześniej niezauważone

Malafor

Duet Malafor czyli Agata Kulik-Pomorska, Paweł Pomorski (dzięki uprzejmości projektantów)

Promować polską kulturę jako markę na świecie

Włodek Pawlik

Włodek Pawlik (źródło: mat. prasowe)

Obserwuję raczej regres niż progres

Antoni Libera

Antoni Libera (dzięki uprzejmości pisarza)

Wiele patentów na teatr

Artur Tyszkiewicz

Artur Tyszkiewicz, fot. Bartłomiej Sowa (źródło: dzięki uprzejmości Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie)

Ku świadomości klasycznego działania

Wojciech Plewiński

Na zdjęciu: Wojciech Plewiński, fot. Grażyna Makary, dzięki uprzejmości artysty

Sztuka - progresywny element rozwoju cywilizacji

Tomasz Dobiszewski

Tomek Dobiszewski, Fiksacje, projekt eyetracking, fot. Łukasz Matulewski (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Mamy tendencje, aby wyżej cenić to, co stamtąd

Andrzej Smolik

Andrzej Smolik, fot. Ania Głuszko-Smolik (źródło: mat. prasowe)

Współczesna sztuka zapomina o odbiorcy

Jerzy Stuhr

„Obywatel”, reż. Jerzy Stuhr, fotografia z planu zdjęciowego (źródło: materiały dystrybutora/ITI Cinema)

Prawdziwe talenty wyłaniają się same

Stanisław Soyka

Stanisław Soyka, fot. Andrzej Tyszko (źródło: mat. prasowe)

Muzyka jest ilustracją do życia

Michał Urbaniak

Michał Urbaniak (źródło: mat. prasowe)

Teatr musi być krytyczny wobec świata

Wojciech Klemm

Wojciech Klemm, fot. Bartłomiej Sowa (źródło: dzięki uprzejmości Wojciecha Klemma)

Czekam na pokolenie, które da mi popalić

Mikołaj Trzaska

Mikołaj Trzaska, fot. Krzysztof Penarski (źródło: dzięki uprzejmości Mikołaja Trzaski)

Gdy jest łatwo, powstają wydmuszki

Robert Gliński

Robert Gliński (z materiałów Teatru Powszechnego w Warszawie)

Z tęsknoty za technikami anachronicznymi

Katarzyna Majak

Na zdjęciu: Katarzyna Majak, dzięki uprzejmości Katarzyny Majak

Nie ma dobrej ani złej sztuki

Marta Deskur

Na zdjęciu: Marta Deskur, fot. Ewelina Stechnij, dzięki uprzejmości artystki

Akt myśli jest aktem sztuki

Ewa Partum

Na zdjęciu: Ewa Partum, dzięki uprzejmości artystki

Design zaostrza kontury rzeczywistości

Marek Cecuła

Marek Cecuła (źródło: dzięki uprzejmości artysty)

Uwznioślić ten paskudny, mały byt

Jakub Szczęsny

Jakub Szczęsny, fot. Piotr Maciaszek (źródło: dzięki uprzejmości J. Szczęsnego)

Dostrzec niedostrzegalne

Anna Kutera

Anna Kutera, „Forum Humanum”, 2012, dzięki uprzejmości artystki

Obudzić w człowieku poetę

Ewa Kuryłowicz

Ewa Kuryłowicz (dzięki uprzejmości Kuryłowicz & Associates)

Poznać siebie i swoje inności

Robert Kuśmirowski

Na zdjęciu: Robert Kuśmirowski, dzięki uprzejmości artysty

Brak miejsca dla klasyków współczesności

Jan Pamuła

Na zdjęciu: Jan Pamuła, fot. Mateusz Bednarz, dzięki uprzejmości artysty

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR