Ewa Zielińska: Na wstępie chciałabym pogratulować najnowszych sukcesów: prestiżowej Grand Prix dla Najlepszego Obiektu Architektury XXI wieku w konkursie „Życie w architekturze” oraz najświeższej: Nagrody Roku SARP 2011 za Najlepszy Obiekt Wzniesiony ze Środków Publicznych. To dwa spośród wielu wyróżnień, które otrzymała Wasza CINiBA – Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka (m.in. Architektura Roku 2011 przyznawana przez katowicki oddział SARP, Nagroda Architektoniczna Polityki, wygrana w plebiscycie Bryła Roku 2011). Co Pana zdaniem stanowi o fenomenie tego, wręcz obsypanego nagrodami, obiektu?

Dariusz Herman: Dzięki serdeczne za gratulacje, ale musimy Panią rozczarować, nie do nas należy doszukiwanie się motywów, które rządziły osobami wybierającymi nasz obiekt. Oczywiście, cieszymy się z nagród, ale mamy do nich spory dystans. Już choćby dziesięcioletni okres, jaki upłynął od momentu rozstrzygnięcia konkursu do momentu uhonorowania budynku powoduje, że myśli mamy zajęte zupełnie innymi projektami.

CINiBA (Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka) autorstwa architektów Dariusza Hermana, Piotra Śmierzewskiego, Wojciecha Subalskiego z pracowni HS99 (źródło: materiały prasowe)

CINiBA (Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka) autorstwa architektów Dariusza Hermana, Piotra Śmierzewskiego, Wojciecha Subalskiego z pracowni HS99 (źródło: materiały prasowe)

No właśnie, historia CINiBA ma już 10 lat. W 2002 roku został rozpisany konkurs na ten budynek, ale ostatecznie, żeby otrzymać zlecenie, musieliście wygrać aż… 2 konkursy. Jak do tego doszło?

Prawie trzy, bo konkurs rozpisany przez Uniwersytet Śląski był dwuetapowy. Z chwilą wejścia Polski do Unii, do Urzędu Marszałkowskiego wpłynęły dwa wnioski o dofinansowanie pochodzące od sąsiadujących ze sobą uczelni UŚ i Akademii Ekonomicznej (dzisiejsza nazwa – Uniwersytet Ekonomiczny). Uczelnie postawione przed ultimatum – biblioteka jedna wspólna, albo żadna – zawiązały konsorcjum i zdecydowały się na wspólne przedsięwzięcie.

I tu dochodzimy do kolejnego momentu weryfikacji: który z dwóch projektów wcielić w życie (obydwie uczelnie dysponowały projektami i pozwoleniami na budowę). Wybrano nasz, na terenie campusu UŚ. Tak, więc chyba od samego początku czuwała nad tym projektem Opatrzność.

W publicznych wypowiedziach często podkreślacie aspekt finansowy inwestycji, a w przypadku Biblioteki Akademickiej za powód do dumy poczytujecie sobie zmieszczenie się w bardzo ograniczonym budżecie. Architekci zwykle nie lubią ograniczeń i kompromisów, a Wy zdajecie się obracać je na swoją korzyść…

To prosty i rzeczywiście stosunkowo tani obiekt. Czy jest to powód do dumy? Nie, to raczej odpowiedź na wiele zapytań o koszt inwestycji. Wszystkim się zdaje, że to budynek bardzo drogi z racji okładzin, prefabrykatów czy kilku tysięcy okien szczelinowych. Budżet inwestycji traktujemy jako jedno z ograniczeń tak jak warunki zabudowy w planie miejscowym czy warunki gruntowe. Wolimy znać budżet na początku, aby uniknąć zniekształceń w trakcie budowy, stąd nasze realizacje zwykle niewiele różnią się od koncepcji.

Dbałość o budżet nabyliśmy działając w małym, niebogatym mieście, jakim jest Koszalin, gdzie metr kwadratowy mieszkania rzadko przekracza cztery tysiące złotych brutto. „Optymalizacja” to termin, który musieliśmy pokochać. Co on oznacza w praktyce? Relatywnie tani stan surowy, co pozwala na przesunięcia środków w zakresie budżetu w kierunku stanu wykończeniowego, no i ograniczenie ilości materiałów i systemów w budynku.

Wnętrze CINiBA (Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka) autorstwa architektów Dariusza Hermana, Piotra Śmierzewskiego, Wojciecha Subalskiego z pracowni HS99 (źródło: materiały prasowe)

Wnętrze CINiBA (Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka) autorstwa architektów Dariusza Hermana, Piotra Śmierzewskiego, Wojciecha Subalskiego z pracowni HS99 (źródło: materiały prasowe)

Przy takiej ilości okien, opłaca się opracować indywidualny profil, który nie będzie profilem uniwersalnym, a spełniającym jedynie te konkretne zadania, jakie przed nim postawiliśmy. I taki profil aluminiowy może ważyć połowę ciężaru profilu typowego. Podobnie jest z materiałami elewacyjnymi: jeśli zamówimy na budowę ciężarówkę kamienia, kontener drewna i sto palet cegły, to każdy z tych materiałów będzie stosunkowo drogi. Jeśli zamówimy statek kamienia, to do gry wkracza magia wielkich liczb i cena jednostkowa spada do zaskakująco niskiej.

Popularne miano „Rudzielca” CINiBA zawdzięcza czerwonemu piaskowcowi, którym pokryta jest elewacja. Skąd pomysł, żeby materiał sprowadzać aż z Indii?

Po raz pierwszy zetknęliśmy się z nim na targach w Monachium, później zobaczyliśmy go na ambasadzie Indii w Berlinie. Odpowiadał nam nie tylko kolorem, ale również strukturą i cechami fizycznymi. Bardzo nam zależało, żeby kamienna okładzina naszego budynku różniła się od okładzin banków czy biurowców.

W CINiBA zastosowaliśmy kamień i jeszcze jedno, darmowe tworzywo, jakim jest światło. Stąd bardzo istotna była faktura naturalnego przełomu płyt oraz sposób ich ułożenia.

Mottem pracowni HS99 jest „Podkreślać wątek racjonalny w architekturze [...]”. Nigdy nie ulegacie pokusie, żeby „twórczo się wyżyć” przy projektowaniu?

Strony: 1 2

EWA ZIELIŃSKA (1986) – architekt, redaktor, menedżer kultury. Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, w latach 2009-2012 studentka Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. W czasie studiów doświadczenie architektoniczne zdobywała w Amsterdamie i Krakowie, następnie dydaktyczne – w Gliwicach, prowadząc zajęcia z rysunku odręcznego na kierunku Architektura i Urbanistyka GWSP. Związana z O.pl Polskim Portalem Kultury od 2011 roku, początkowo jako redaktor działów Architektura, Design i Film, w latach 2013-2015 na stanowisku Kierownika Redakcji, a od 2015 r. jako Manager ds. Promocji i Reklamy.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Para-buch! Nie tylko ilustracje Ewy i Pawła Pawlaków

Od 1 czerwca do 27 sierpnia 2017 roku

„Ślizgawka”, Paweł Pawlak, 2015; przestrzenny kolaż papierowy, 44 x 29 „Ignatek szuka przyjaciela” Pawła Pawlaka, Nasza Księgarnia, Warszawa 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Poznań Art Week 2017. Retusz

Od 1 do 7 czerwca 2017 roku

Łódź Kaliska, Galeria Duża Scena, dzięki uprzejmości MSN w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Detsky sen

Od 1 czerwca do 17 sierpnia 2017 roku

Krisztina Erdei, „Ordinary Exclusions” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław K. Dawski

Od 2 do 17 czerwca 2017 roku

Stanisław Dawski, „Szukam człowieka. Trujące ziele”, 1951 (źródło: materiały prasowe organizatora)

O potrzebie tworzenia widzeń 1929–2017

Od 27 maja do 17 września 2017 roku

Yi-Chun Lin, „Autumn”, 2016, druk Giclee, papier, 180 x 180 cm Dzięki uprzejmości artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Legendarna Młoda Polska

Od 2 czerwca do 10 września 2017 roku

Zbigniew Pronaszko, „W dolinę Józefata”, ok. 1910, olej, płótno, fot. Archiwum właściciela kolekcji, © fot. Janusza Kozina (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Targi Książek dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony

Od 26 do 28 maja 2017 roku

Targi Książek dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wspólnej drodze. Kraków i Budapeszt w średniowieczu

Od 6 czerwca do 20 sierpnia 2017 roku

Pierścień burmistrzów krakowskich, XVI w., w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paweł Kowalewski. Moc i piękno

Od 21 maja do 30 lipca 2017 roku

Paweł Kowalewski, „Cesia”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

W warsztacie niderlandzkiego mistrza

Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie

Od 18 maja do 20 sierpnia 2017 roku

Bartholomeus Molenaer, „Wiejska szkoła z nauczycielem ostrzącym pióro”, ok. 1635–1650 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR