44. Art Basel, 12-16.06.2013 r., Bazylea

Niezależni artyści i aktywiści z Bazylei postanowili zaprotestować przeciw powstałej na zamówienie Art Basel kontrowersyjnej instalacji Favela Cafe, autorstwa japońskiego twórcy Tadashi Kawamaty. W tym celu najpierw otrzymano pozwolenie przeprowadzenia akcji do godziny siedemnastej, potem targi przedłużyły to pozwolenie o godzinę. Gdy po osiemnastej wychodziłam z biura prasowego targów, pokojowy protest przybrał postać ludowego festynu. Dwudziestoosobowa grupa odtworzyła wiarygodną atmosferę brazylijskich faweli. Grillowano, muzyka, tańce, dzieci rysowały na chodniku bohomazy, psy wesoło baraszkowały, jakiś facet spacerował z prawdziwym osiołkiem.

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Osobiście nie podobała mi się ta impreza. Uważałam, że chaotyczna zabawa „zdziadowiła” plac, położony tuż przed frontalnym wejściem do hal targowych, co zupełnie nie pasowało do wyjątkowego blichtru i elegancji Art Basel. Natomiast pomysł prezentacji starych instalacji Tadashi Kawamaty odebrałam jako nietrafioną, dekadencką ideę. Favelas Kawamaty oglądałam dwadzieścia lat temu na Documenta IX w Kassel w dużo lepszym wydaniu. Dziwiłam się też, dlaczego Unlimited zaproponowało Japończykowi wznowienie dawnego projektu? Nie widziałam sensu przerabiania artystycznych faweli na kawiarnię dla publiczności. Czy chodziło o zbieranie funduszy oraz akt solidarności ze światową biedotą? Ale Targi Sztuki w Bazylei nie są przecież żadną fundacją charytatywną lecz opartym na zysku, wielkim biznesem. Rozumiem też, że niektórzy artyści nie uczestniczący w Art Basel pragnęli zademonstrować międzynarodowej elicie kolekcjonerów, szefom galerii i muzeów swoją niechęć a może pogardę dla sztuki widzianej jako towar.

W każdym razie minęła godzina dwudziesta, a owa manifestacja przekształciła się w przyjazne party, którego liczba uczestników wzrosła do setki. Konflikt wisiał w powietrzu. Plac targowy został wynajęty przez Art Basel, którego organizatorzy decydowali kto może w tym miejscu działać. Po nieudanych pertraktacjach związanych z prośbami zakończenia potańcówki, bezradne targi wezwały policję. Krótko przed godz. 22.00 szef operacji przy pomocy megafonu nawoływał uczestników do opuszczenia placu. Jednak niewiele osób to uczyniło. Policja ruszyła do ataku. Używając gazów łzawiących i gumowych kul skutecznie rozgoniono biesiadujących aktywistów i artystów. Niektórzy, stawiając desperacki opór, walczyli z uzbrojoną po zęby policją.

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Takiego performance’u na żywo Bazylea jeszcze nie widziała. Nie wiadomo czy był to zainscenizowany spektakl, czy raczej realna satyra. Szkoda, że mało tolerancyjne targi nie umiały wykorzystać kreatywnej energii bawiących się ludzi. Art Basel wyraźnie zdefiniowało swoją pozycję. Wybierając przemoc nie tylko doprowadzili do stłamszenia spontanicznej radości związanej z formą kolektywnej celebracji i reflektowania na temat sztuki, ale oficjalnie stanęli opowiadając się po stronie porządku, kontroli, władzy i pieniądza.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Józef Hałas. Poszukiwania

Od 23 marca do 28 maja 2017 roku

Józef Hałas, „Przeciwstawienie O”, 1979 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika

Od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

Marcin Kowalik, „Grosz czynszowy”, 2017, 130 x 220 cm, akryl na płótnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Blue Republic. Made in Blue Republic

Od 17 marca do 4 maja 2017 roku

Blue Republic, „Made in Blue Republic”, widok ogólny wystawy, fot. Maciej Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Short Waves Festival 2017

Od 21 do 26 marca 2017 roku

„Więzi”, reż. Zofia Kowalewska – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alina Belyagina. Body Building

Od 22 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Alina Belyagina. Body Building, fot. Dymitry Pankov (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prawie wszystko o Zwierzyńcu

Od 25 marca do 3 września 2017 roku

Z wystawy „Prawie wszystko o Zwierzyńcu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Michałowski (1800–1855). Malarstwo i rysunek

Od 18 marca do 21 maja 2017 roku

Piotr Michałowski, „Krakus na koniu”, fot. A.R. Skowroński  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jednoczesność zdarzeń

Wystawa wybranych prac laureatów i finalistów konkursu Artystyczna Podróż Hestii

Od 17 marca do 16 kwietnia 2017 roku

Olga Kowalska „Dom” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kolekcja sfragistyczna Friedricha Augusta Vossberga

Od 14 marca do 28 maja 2017 roku

Typariusz pieczęci sekretnej Olsztyna, 2 poł. XIV w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skrzywienie kręgosłupa

Wieczór dla osób z wadą postawy

11 marca 2017 roku

Ingrid Lausund, „Skrzywienie kręgosłupa”, reż. Natalia Sołtysik. Fot. BTW photographers Maziarz Rajter (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR