44. Art Basel, 12-16.06.2013 r., Bazylea

Niezależni artyści i aktywiści z Bazylei postanowili zaprotestować przeciw powstałej na zamówienie Art Basel kontrowersyjnej instalacji Favela Cafe, autorstwa japońskiego twórcy Tadashi Kawamaty. W tym celu najpierw otrzymano pozwolenie przeprowadzenia akcji do godziny siedemnastej, potem targi przedłużyły to pozwolenie o godzinę. Gdy po osiemnastej wychodziłam z biura prasowego targów, pokojowy protest przybrał postać ludowego festynu. Dwudziestoosobowa grupa odtworzyła wiarygodną atmosferę brazylijskich faweli. Grillowano, muzyka, tańce, dzieci rysowały na chodniku bohomazy, psy wesoło baraszkowały, jakiś facet spacerował z prawdziwym osiołkiem.

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Osobiście nie podobała mi się ta impreza. Uważałam, że chaotyczna zabawa „zdziadowiła” plac, położony tuż przed frontalnym wejściem do hal targowych, co zupełnie nie pasowało do wyjątkowego blichtru i elegancji Art Basel. Natomiast pomysł prezentacji starych instalacji Tadashi Kawamaty odebrałam jako nietrafioną, dekadencką ideę. Favelas Kawamaty oglądałam dwadzieścia lat temu na Documenta IX w Kassel w dużo lepszym wydaniu. Dziwiłam się też, dlaczego Unlimited zaproponowało Japończykowi wznowienie dawnego projektu? Nie widziałam sensu przerabiania artystycznych faweli na kawiarnię dla publiczności. Czy chodziło o zbieranie funduszy oraz akt solidarności ze światową biedotą? Ale Targi Sztuki w Bazylei nie są przecież żadną fundacją charytatywną lecz opartym na zysku, wielkim biznesem. Rozumiem też, że niektórzy artyści nie uczestniczący w Art Basel pragnęli zademonstrować międzynarodowej elicie kolekcjonerów, szefom galerii i muzeów swoją niechęć a może pogardę dla sztuki widzianej jako towar.

W każdym razie minęła godzina dwudziesta, a owa manifestacja przekształciła się w przyjazne party, którego liczba uczestników wzrosła do setki. Konflikt wisiał w powietrzu. Plac targowy został wynajęty przez Art Basel, którego organizatorzy decydowali kto może w tym miejscu działać. Po nieudanych pertraktacjach związanych z prośbami zakończenia potańcówki, bezradne targi wezwały policję. Krótko przed godz. 22.00 szef operacji przy pomocy megafonu nawoływał uczestników do opuszczenia placu. Jednak niewiele osób to uczyniło. Policja ruszyła do ataku. Używając gazów łzawiących i gumowych kul skutecznie rozgoniono biesiadujących aktywistów i artystów. Niektórzy, stawiając desperacki opór, walczyli z uzbrojoną po zęby policją.

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Takiego performance’u na żywo Bazylea jeszcze nie widziała. Nie wiadomo czy był to zainscenizowany spektakl, czy raczej realna satyra. Szkoda, że mało tolerancyjne targi nie umiały wykorzystać kreatywnej energii bawiących się ludzi. Art Basel wyraźnie zdefiniowało swoją pozycję. Wybierając przemoc nie tylko doprowadzili do stłamszenia spontanicznej radości związanej z formą kolektywnej celebracji i reflektowania na temat sztuki, ale oficjalnie stanęli opowiadając się po stronie porządku, kontroli, władzy i pieniądza.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Czarno-biali

Od 26 kwietnia do 29 maja 2018 roku

Edward Dwurnik, „Paryż”, 2016, olej, płótno, 114 x 146 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stale o Nowej Hucie

Od 25 kwietnia do 23 września 2018 roku

Hutnik przy piecu, rys. Piotr Urbanek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Otwarcie Muzeum Podgórza

Od 26 do 29 kwietnia 2018 roku

Muzeum Podgórza, fot. Andrzej Janikowski, MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moc Natury. Henry Moore w Polsce

Od 21 kwietnia do 9 września 2018 roku

Henry Moore w swoim studiu z rzeźbą „Upright Internal/ External Form”, 1954 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IV Międzynarodowy Festiwal Sztuki i Muzyki Incident / Accident

Od 21 kwietnia do 27 maja 2018 roku

Franz Sattler, Weiz, Austria (źródło: materiały prasowe organizatora)

Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach

Od 27 kwietnia do 30 września 2018 roku

Popielnica z zestawu „Asteroid”, Jan Sylwester Drost, Ząbkowice, 1960–1966, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mykola Ridnyi. Twarzą do ściany

Od 20 kwietnia do 15 czerwca 2018 roku

Mykola Ridnyi, „Blind Spot” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jarosław Kukowski i uczniowie

Od 5 do 30 kwietnia 2018 roku

Piotr Lemke, „No. 1”, akryl i olej na płycie, 100x80 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu strzyka, tam łupie, ale rży. A sumienie kąsa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, ślady

Od 22 kwietnia do 29 lipca 2018 roku

Tadeusz Brzozowski, „Spisa”, 1984, olej, płótno, własność prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. IN OUT Festival Taniec/Obraz

Od 20 do 22 kwietnia 2018 roku

César Brodermann „Are you holding me, or am I holding myself?”, USA 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR