44. Art Basel, 12-16.06.2013 r., Bazylea

Niezależni artyści i aktywiści z Bazylei postanowili zaprotestować przeciw powstałej na zamówienie Art Basel kontrowersyjnej instalacji Favela Cafe, autorstwa japońskiego twórcy Tadashi Kawamaty. W tym celu najpierw otrzymano pozwolenie przeprowadzenia akcji do godziny siedemnastej, potem targi przedłużyły to pozwolenie o godzinę. Gdy po osiemnastej wychodziłam z biura prasowego targów, pokojowy protest przybrał postać ludowego festynu. Dwudziestoosobowa grupa odtworzyła wiarygodną atmosferę brazylijskich faweli. Grillowano, muzyka, tańce, dzieci rysowały na chodniku bohomazy, psy wesoło baraszkowały, jakiś facet spacerował z prawdziwym osiołkiem.

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Osobiście nie podobała mi się ta impreza. Uważałam, że chaotyczna zabawa „zdziadowiła” plac, położony tuż przed frontalnym wejściem do hal targowych, co zupełnie nie pasowało do wyjątkowego blichtru i elegancji Art Basel. Natomiast pomysł prezentacji starych instalacji Tadashi Kawamaty odebrałam jako nietrafioną, dekadencką ideę. Favelas Kawamaty oglądałam dwadzieścia lat temu na Documenta IX w Kassel w dużo lepszym wydaniu. Dziwiłam się też, dlaczego Unlimited zaproponowało Japończykowi wznowienie dawnego projektu? Nie widziałam sensu przerabiania artystycznych faweli na kawiarnię dla publiczności. Czy chodziło o zbieranie funduszy oraz akt solidarności ze światową biedotą? Ale Targi Sztuki w Bazylei nie są przecież żadną fundacją charytatywną lecz opartym na zysku, wielkim biznesem. Rozumiem też, że niektórzy artyści nie uczestniczący w Art Basel pragnęli zademonstrować międzynarodowej elicie kolekcjonerów, szefom galerii i muzeów swoją niechęć a może pogardę dla sztuki widzianej jako towar.

W każdym razie minęła godzina dwudziesta, a owa manifestacja przekształciła się w przyjazne party, którego liczba uczestników wzrosła do setki. Konflikt wisiał w powietrzu. Plac targowy został wynajęty przez Art Basel, którego organizatorzy decydowali kto może w tym miejscu działać. Po nieudanych pertraktacjach związanych z prośbami zakończenia potańcówki, bezradne targi wezwały policję. Krótko przed godz. 22.00 szef operacji przy pomocy megafonu nawoływał uczestników do opuszczenia placu. Jednak niewiele osób to uczyniło. Policja ruszyła do ataku. Używając gazów łzawiących i gumowych kul skutecznie rozgoniono biesiadujących aktywistów i artystów. Niektórzy, stawiając desperacki opór, walczyli z uzbrojoną po zęby policją.

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Art Basel 2013 | Tadashi Kawamata | Favela Café, 2013 MCH Messe Schweiz (Basel) AG (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Takiego performance’u na żywo Bazylea jeszcze nie widziała. Nie wiadomo czy był to zainscenizowany spektakl, czy raczej realna satyra. Szkoda, że mało tolerancyjne targi nie umiały wykorzystać kreatywnej energii bawiących się ludzi. Art Basel wyraźnie zdefiniowało swoją pozycję. Wybierając przemoc nie tylko doprowadzili do stłamszenia spontanicznej radości związanej z formą kolektywnej celebracji i reflektowania na temat sztuki, ale oficjalnie stanęli opowiadając się po stronie porządku, kontroli, władzy i pieniądza.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń