Międzynarodowy Festiwal Filmowy Berlinale, 7-17.02.2013, Berlin

Nagrody 63. Berlinale nie ominęły Polaków. Teddy Award dla najlepszego filmu fabularnego poruszającego tematykę homoseksualną nagrodzono w tym roku W Imię… w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej. Polski film wyróżnili również czytelnicy niemieckiego magazynu lesbijek i gejów Siegessäule. Na konferencji prasowej Małgośka Szumowska podkreślała, że W Imię… zarówno nie krytykuje kościoła ani nie jest też żadnym filmem o gejach. Jak widać odbiorcy mieli inne zdanie. W historii Berlinale laureatami statuetek Teddy byli: Pedro Almodóvar, Gus Van Sant, François Ozon, Tilda Swinton oraz John Hurt. Natomiast Kryształowego Niedźwiedzia za najlepszy film Generation 14 Plus (sekcja filmów dla dzieci i młodzieży), oraz wyróżnienie międzynarodowych jurorów otrzymał Baby Blues w reżyserii Kasi Rosłaniec.

Rozdanie nagród 63. MFF Berlinale – Calin Peter Netzer, fot. Alexandra Hołownia

Rozdanie nagród 63. MFF Berlinale – Calin Peter Netzer, fot. Alexandra Hołownia

Złoty Niedźwiedź przypadł filmowi rumuńskiemu Child’s Pose w reżyserii Calina Petera Netzera. Ten znakomity utwór przedstawia uniwersalną historię patologicznej relacji pomiędzy matką – renomowaną architektką a dorosłym synem. Zdumiewające działania matki, która za wszelką cenę dążyła do zatuszowania prawdy o spowodowanym przez jej syna wypadku podniecały widzów. Reżyser nawiązując do fenomenu władczej matki, korupcji, zjawiska manipulowania faktami, postawił pod znakiem zapytania moralność elit, relatywizowanie prawa, siłę pieniądza i dyskryminację ludzi biednych. Calin Peter Netzer podkreślił także, że zagraniczne sukcesy filmów rumuńskich mało obchodzą rumuńską publiczność, która i tak nie chodzi do kina na filmy rodzimej produkcji.

Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszej aktorki przyznano Paulinie Garcia z Chile za główną rolę w filmie Gloria. Rewelacyjnie grająca Garcia była ciągle obecna na ekranie. Potrafiła skutecznie przekazać widzom świat nadziei, tęsknot, trosk i radości samotnej starzejącej się kobiety. Gloria w reżyserii Sebastiana Lelio otrzymała także Nagrodę Ekumeniczną jak i nagrodę Stowarzyszenia Niemieckich Filmowców. (Prize of The Guild of German Art House Cinemas). Na towarzyszącej wręczeniu nagród konferencji prasowej dziennikarki dziękowały filmowcom za utwory poruszające problemy kobiet po pięćdziesiątce:

Reżyser miał do mnie zaufanie, dlatego dostałam tę rolę. Generalnie jednak starzejącym się, grubym, mało urodziwym aktorkom, tym nie odpowiadającym narzuconym przez Hollywood kanonom piękności, trudno jest dostać pracę. Choć widzowie chcą oglądać historie z życia starych kobiet…

– opowiadała Paulina Garcia.

Rozdanie nagród 63. MFF Berlinale – Paulina Garcia, fot. Alexandra Hołownia

Rozdanie nagród 63. MFF Berlinale – Paulina Garcia, fot. Alexandra Hołownia

Tradycją Berlinale jest lansowanie talentów filmowych. W zeszłym roku za najlepszą aktorkę uznano bezdomną Afrykankę, Rachel Mwanza. W tym roku Srebrnego Niedźwiedzia za kreację męską otrzymał, po raz pierwszy mający do czynienia z kinem, cygan z Bośni i Hercegowiny Nazif Mujic. Nagroda ta ma wielkie znaczenie polityczne. Społeczność cygańska jest w Bośni i Hercegowinie bardzo źle traktowana. Srebrny Niedźwiedź może przyczynić się do polepszenia sytuacji cyganów w Europie.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Bownik. Wyobraź sobie czasy, w których wszystkie rekordy już padły

Od 20 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Bownik, „Passage”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR