Kinga Araya, Walking with Kinga, Bunkier Sztuki, 12.01.–26.02.2012,
Kurator: Krzysztof Siatka, Koordynatorka: Karolina Więckowska

Spacer wydaje się być czynnością oczywistą. Relaksuje, wpływa dobrze na kondycję organizmu, poprawia nastrój i dostarcza dużej dawki przyjemności, zwłaszcza podczas pięknej pogody. Jednakże spacerowanie to nie tylko uczta dla ciała.  Francuski myśliciel Christophe Lamoure zwraca uwagę na filozoficzny i medytacyjny wymiar tego rodzaju aktywności. „Podczas spaceru myśli całe ciało” – zauważa, porównując marsz do przepływu refleksji[1]. „Maszerowanie to stawianie kroku za krokiem, myślenie to pojawianie się jednego wątku za drugim”- podkreśla myśliciel, którego osobiste wędrówki skłoniły do napisania książki „Mała filozofia maszerowania”, niedostępnej niestety w Polsce.

Kinga Araya, Salty Feet: Passeggiate Romane, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kinga Araya, Salty Feet: Passeggiate Romane, 2011 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jak słusznie przypomina Barbara Grabowska, Kartezjusz porównywał filozofowanie do spaceru po lesie, Martin Heidegger mówił o myśleniu jako o drogach, które wiodą donikąd, a Karl Jaspers twierdził, że filozofowanie to bycie w drodze[2]. Nie jest ważny cel wędrówki, ale bycie w ciągłym ruchu, w podróży. Tak postępuje również flâneur, miejski włóczęga, który przemierza pozornie bez celu i przyczyny gwarne ulice miasta w poszukiwaniu wrażeń. Walter Benjamin umieścił postać miejskiego wędrowca w kontekście intelektualisty, który swobodnie dryfuje, studiując bez pośpiechu szybko przemykające twarze oraz miejskie przestrzenie, stanowiące dla niego pewnego rodzaju tekst: źródło twórczości kulturowej[3]. Kinga Araya, której wystawę „Walking with Kinga” można właśnie oglądać w krakowskim Bunkrze Sztuki, za cel swoich dalekich podróży i miejskich spacerów obrała odnalezienie własnej tożsamości, dokonując inwentaryzacji subtelnie rozproszonych wspomnień. Artystka w swoim projekcie porusza niesłychaną ilość wątków i narracji, co sprawia, że ekspozycja nabiera charakteru subiektywnej autobiografii – niezwykle ciekawej, osobistej i naznaczonej życiem na obczyźnie. Araya będąc na akademickiej wycieczce we Włoszech, podjęła spontaniczną decyzję, aby nie wsiadać do powrotnego autokaru do Polski. Od tego momentu zaczęła zmieniać miejsca pobytu – z  Rzymu trafiła do Kanady, potem do Stanów Zjednoczonych, a później powróciła do Włoch, gdzie aktualnie mieszka i pracuje.

Punktem wyjścia dla artystycznego przedsięwzięcia Arayi staje się postać świętej Kingi, której jest imienniczką. Według słowiańskich legend, w rytuale nadawania imienia tkwi samospełniająca się przepowiednia. Spoglądając równolegle na losy Arayi i św. Kingi, można zauważyć, że istnieje bardzo wiele podobieństw. Podążając śladami świętej, artystka wyrusza w podróż, która staje się kluczem do zrozumienia samej siebie. I nie jest to na pewno podróż sentymentalna. To raczej wyprawa inicjacyjna, w której jednostka, jak pisze Ewa Domańska, próbuje odnaleźć siebie w „innym”, na przykład w tubylcu, człowieku w przeszłości. „Obcując z nim(…)odkrywa swoje prawdziwe ja(…)W ten sposób oba podmioty współuczestniczą we wzajemnym stawaniu się”[4] – podkreśla Domańska. Prezentowane na wystawie realizacje świetnie wpisują się w tą definicję. Artystka łączy swoją biografię z historią świętej Kingi tworząc spójną, wielowątkową opowieść, utkaną między innymi z symbolicznych  wędrówek w miejsca, w których była obecna święta.

Święta Kinga była inicjatorką wydobycia soli kamiennej w Polsce, którą znaleziono w Wieliczce i Bochni. Jak głosi legenda, poprosiła swojego ojca, aby w posagu podarował jej tylko sól, ponieważ złoto i kosztowności okupione są ludzkim cierpieniem. Sól stała się potem znakiem firmowym świętej, która często zmieniała miejsca swojego pobytu. Słonych, jak i emigracyjnych nawiązań w „Walking with Kinga można odnaleźć bardzo wiele. „Salty walk”(2011) to filmowy zapis krakowskiego spaceru artystki tropem świętej Kingi.  Araya udała się w miejsca bezpośrednio kojarzone ze świętą, między innymi pod kościół Franciszkanów, gdzie został pochowany Bolesław Wstydliwy, mąż królowej soli.

  1. http://www.rp.pl/artykul/9156,80986.html
  2. Tamże.
  3. http://www.dejneka.fp.pl/#rc1
  4. E. Domańska, Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Poznań 1999, s. 149-150.
Strony: 1 2

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR