Ars Cameralis 2012, Świat jest teatrem. Pablo Picasso i Piero Crommelynck na scenie świata. Mougins. 1968, 15.11.2012-15.01.2013, Rondo Sztuki w Katowicach

Festiwal Ars Cameralis zdążył już przyzwyczaić swoich widzów do wyjątkowych, artystycznych wydarzeń. Tym razem prawdziwą gratką dla miłośników sztuki jest bez wątpienia wystawa Pabla Picassa w katowickim Rondzie Sztuki, będąca chyba najważniejszym punktem tegorocznej edycji Festiwalu, bijącym rekordy popularności. Na ekspozycję „Świat jest teatrem. Pablo Picasso i Piero Crommelynck na scenie świata. Mougins. 1968” składają się erotyki „Rafael i Fornarina”, jak również grafiki inspirowane jednym z ulubionych tematów artysty – cyrkiem, a także zdjęcia dokumentujące niezwykłą przyjaźń Picassa z paryskim rytownikiem Piero Crommelynckiem, który wykonał dla niego 750 miedziorytów. Filmowym uzupełnieniem wystawy stał się obraz „Tajemnice sztuki Picassa” w reżyserii Henry’ego- Geogre’a Clouzot’a z 1956 roku.

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nazwisko Picassa, odmieniane przez wszystkie przypadki, stało się bez wątpienia synonimem artystycznego geniuszu, wizjonerstwa i niczym nie skrępowanej wyobraźni. Prace artysty pokazywane w Katowicach stanowią jedną z wielu odsłon tego wybitnego twórcy. Prezentowany cykl 45 akwafort „Rafael i Fornanrina” powstał w 1968 roku, kiedy Picasso miał już 87 lat. Został on zainspirowany romansem włoskiego malarza i architekta Rafaela Santiago z piękną rzymianką, córką piekarza. Niezwykle śmiałe, erotyczne realizacje malarza, słynącego ze swoich seksualnych obsesji, to przykład niekończącej się żywotności, rozpasanego hedonizmu, pasji tworzenia, a także niezgody na nieuchronnie zbliżającą się śmierć, która poprzedza niechciana starość. Sprośne realizacje artysty zostały zaaranżowane na tle różowych ścian galerii, które podkreślają intymny charakter wystawy, skazując ją nieco na dosłowne, schematyczne uproszczenie.

Przerywnikiem w perwersyjnych rojeniach Picassa stają się pamiątkowe zdjęcia artysty z Piero Crommelynckiem, z którym łączyła go bliska więź, nie tylko z powodu współpracy, ale także fizycznego podobieństwa do ojca artysty. Stanowią one interesujący komentarz do wystawy, starającej się przedstawić Picassa jako twórcę, który w ostatniej fazie swojego życia sięga po klasyczną technikę artystyczną, która nie straciła nic ze swojej aktualności w epoce kultury masowej[1]. Interesującym załącznikiem katowickiej ekspozycji staje się także film Clouzot’a, który pozwala na żywo doświadczać proces twórczy tego genialnego artysty. Sam obraz nie jest tylko i wyłącznie dokumentem, to także filmowy eksperyment pokazujący sekrety osobowości i umysłu Picassa, okraszonego krótkimi dialogami artysty z reżyserem. Clouzot filmował powstanie kilkunastu prac twórcy przy wykorzystaniu specjalnych, przezroczystych płócien, na których z jednej strony malował Picasso, a z drugiej ustawiona była kamera, zapisująca każde pociągniecie jego pędzla. Widz staje się świadkiem konstruowania obrazu, każdej najmniejszej, wizualnej zmiany, przenikania i znikania malarskich kadrów. Clouzot chciał w ten sposób stworzyć wrażenie przenikania do twórczego umysłu artysty i poznania wszystkich procesów zachodzących w momencie malowania. Nie jest to na pewno ciągły proces- za każdym razem poprzedza go „zrywanie” obrazu i powstanie kolejnego. W jednym z dialogów z Clouzot’em artysta konstatuje, że nigdy nie przejmował się publicznością. Dla Picassa najistotniejsze było pokazanie prawdy „zaskoczonej w głębi studni”, co staje się wizualizowane w filmie Clouzot’a. Sam obraz został doceniony w Cannes, otrzymując nagrodę specjalną jury. Jedyną przeszkodą w oglądaniu tego niezwykłego obrazu w przestrzeniach galerii, staje się zacinający projektor, który skutecznie zniechęca do całościowego zmierzenia się z obrazem Clouzot’a.

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pomimo drobnych niedociągnięć organizacyjnych, sama wystawa stanowi jedyną w swoim rodzaju okazję do przypomnienia sobie sylwetki genialnego twórcy i buntownika, który przez całe swoje życie szukał najdoskonalszej formy zilustrowania swoich myśli. Wystawa w Rondzie Sztuki prezentuje wprawdzie ułamek jego możliwości, nie mniej jednak już teraz można zaliczyć ją do jednych z ważniejszych wydarzeń artystycznych kończącego się już roku.

  1. http://rondosztuki.pl/wydarzenie.php?id=487

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

Od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

„Widok Krakowa”, 1652, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody

Od 10 lutego do 21 maja 2017 roku

Marek Włodarski, „Pejzaż biologiczny”, 1930 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Zbierski. Push the sky away

Od 10 lutego do 3 marca 2017 roku

„Push the sky away”, fot. Piotr Zbierski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Rogulus Rogulski. Mu(e)seum. Dwie strzałki czasu

Od 4 lutego do 3 maja 2017 roku

Marek Rogulski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR