Ars Cameralis 2012, Świat jest teatrem. Pablo Picasso i Piero Crommelynck na scenie świata. Mougins. 1968, 15.11.2012-15.01.2013, Rondo Sztuki w Katowicach

Festiwal Ars Cameralis zdążył już przyzwyczaić swoich widzów do wyjątkowych, artystycznych wydarzeń. Tym razem prawdziwą gratką dla miłośników sztuki jest bez wątpienia wystawa Pabla Picassa w katowickim Rondzie Sztuki, będąca chyba najważniejszym punktem tegorocznej edycji Festiwalu, bijącym rekordy popularności. Na ekspozycję „Świat jest teatrem. Pablo Picasso i Piero Crommelynck na scenie świata. Mougins. 1968” składają się erotyki „Rafael i Fornarina”, jak również grafiki inspirowane jednym z ulubionych tematów artysty – cyrkiem, a także zdjęcia dokumentujące niezwykłą przyjaźń Picassa z paryskim rytownikiem Piero Crommelynckiem, który wykonał dla niego 750 miedziorytów. Filmowym uzupełnieniem wystawy stał się obraz „Tajemnice sztuki Picassa” w reżyserii Henry’ego- Geogre’a Clouzot’a z 1956 roku.

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nazwisko Picassa, odmieniane przez wszystkie przypadki, stało się bez wątpienia synonimem artystycznego geniuszu, wizjonerstwa i niczym nie skrępowanej wyobraźni. Prace artysty pokazywane w Katowicach stanowią jedną z wielu odsłon tego wybitnego twórcy. Prezentowany cykl 45 akwafort „Rafael i Fornanrina” powstał w 1968 roku, kiedy Picasso miał już 87 lat. Został on zainspirowany romansem włoskiego malarza i architekta Rafaela Santiago z piękną rzymianką, córką piekarza. Niezwykle śmiałe, erotyczne realizacje malarza, słynącego ze swoich seksualnych obsesji, to przykład niekończącej się żywotności, rozpasanego hedonizmu, pasji tworzenia, a także niezgody na nieuchronnie zbliżającą się śmierć, która poprzedza niechciana starość. Sprośne realizacje artysty zostały zaaranżowane na tle różowych ścian galerii, które podkreślają intymny charakter wystawy, skazując ją nieco na dosłowne, schematyczne uproszczenie.

Przerywnikiem w perwersyjnych rojeniach Picassa stają się pamiątkowe zdjęcia artysty z Piero Crommelynckiem, z którym łączyła go bliska więź, nie tylko z powodu współpracy, ale także fizycznego podobieństwa do ojca artysty. Stanowią one interesujący komentarz do wystawy, starającej się przedstawić Picassa jako twórcę, który w ostatniej fazie swojego życia sięga po klasyczną technikę artystyczną, która nie straciła nic ze swojej aktualności w epoce kultury masowej[1]. Interesującym załącznikiem katowickiej ekspozycji staje się także film Clouzot’a, który pozwala na żywo doświadczać proces twórczy tego genialnego artysty. Sam obraz nie jest tylko i wyłącznie dokumentem, to także filmowy eksperyment pokazujący sekrety osobowości i umysłu Picassa, okraszonego krótkimi dialogami artysty z reżyserem. Clouzot filmował powstanie kilkunastu prac twórcy przy wykorzystaniu specjalnych, przezroczystych płócien, na których z jednej strony malował Picasso, a z drugiej ustawiona była kamera, zapisująca każde pociągniecie jego pędzla. Widz staje się świadkiem konstruowania obrazu, każdej najmniejszej, wizualnej zmiany, przenikania i znikania malarskich kadrów. Clouzot chciał w ten sposób stworzyć wrażenie przenikania do twórczego umysłu artysty i poznania wszystkich procesów zachodzących w momencie malowania. Nie jest to na pewno ciągły proces- za każdym razem poprzedza go „zrywanie” obrazu i powstanie kolejnego. W jednym z dialogów z Clouzot’em artysta konstatuje, że nigdy nie przejmował się publicznością. Dla Picassa najistotniejsze było pokazanie prawdy „zaskoczonej w głębi studni”, co staje się wizualizowane w filmie Clouzot’a. Sam obraz został doceniony w Cannes, otrzymując nagrodę specjalną jury. Jedyną przeszkodą w oglądaniu tego niezwykłego obrazu w przestrzeniach galerii, staje się zacinający projektor, który skutecznie zniechęca do całościowego zmierzenia się z obrazem Clouzot’a.

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pomimo drobnych niedociągnięć organizacyjnych, sama wystawa stanowi jedyną w swoim rodzaju okazję do przypomnienia sobie sylwetki genialnego twórcy i buntownika, który przez całe swoje życie szukał najdoskonalszej formy zilustrowania swoich myśli. Wystawa w Rondzie Sztuki prezentuje wprawdzie ułamek jego możliwości, nie mniej jednak już teraz można zaliczyć ją do jednych z ważniejszych wydarzeń artystycznych kończącego się już roku.

  1. http://rondosztuki.pl/wydarzenie.php?id=487

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Coming Out 2018 w Koneserze

Od 30 listopada do 21 grudnia 2018 roku

Wystawa „Coming Out 2018” w Koneserze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Six memos / Sześć przypomnień

Od 23 listopada do 20 grudnia 2018 roku

Fabio Tasso, „EOBSY18”, 2015-2018, żywica, pył marmurowy, pigmenty (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR