Ars Cameralis 2012, Świat jest teatrem. Pablo Picasso i Piero Crommelynck na scenie świata. Mougins. 1968, 15.11.2012-15.01.2013, Rondo Sztuki w Katowicach

Festiwal Ars Cameralis zdążył już przyzwyczaić swoich widzów do wyjątkowych, artystycznych wydarzeń. Tym razem prawdziwą gratką dla miłośników sztuki jest bez wątpienia wystawa Pabla Picassa w katowickim Rondzie Sztuki, będąca chyba najważniejszym punktem tegorocznej edycji Festiwalu, bijącym rekordy popularności. Na ekspozycję „Świat jest teatrem. Pablo Picasso i Piero Crommelynck na scenie świata. Mougins. 1968” składają się erotyki „Rafael i Fornarina”, jak również grafiki inspirowane jednym z ulubionych tematów artysty – cyrkiem, a także zdjęcia dokumentujące niezwykłą przyjaźń Picassa z paryskim rytownikiem Piero Crommelynckiem, który wykonał dla niego 750 miedziorytów. Filmowym uzupełnieniem wystawy stał się obraz „Tajemnice sztuki Picassa” w reżyserii Henry’ego- Geogre’a Clouzot’a z 1956 roku.

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nazwisko Picassa, odmieniane przez wszystkie przypadki, stało się bez wątpienia synonimem artystycznego geniuszu, wizjonerstwa i niczym nie skrępowanej wyobraźni. Prace artysty pokazywane w Katowicach stanowią jedną z wielu odsłon tego wybitnego twórcy. Prezentowany cykl 45 akwafort „Rafael i Fornanrina” powstał w 1968 roku, kiedy Picasso miał już 87 lat. Został on zainspirowany romansem włoskiego malarza i architekta Rafaela Santiago z piękną rzymianką, córką piekarza. Niezwykle śmiałe, erotyczne realizacje malarza, słynącego ze swoich seksualnych obsesji, to przykład niekończącej się żywotności, rozpasanego hedonizmu, pasji tworzenia, a także niezgody na nieuchronnie zbliżającą się śmierć, która poprzedza niechciana starość. Sprośne realizacje artysty zostały zaaranżowane na tle różowych ścian galerii, które podkreślają intymny charakter wystawy, skazując ją nieco na dosłowne, schematyczne uproszczenie.

Przerywnikiem w perwersyjnych rojeniach Picassa stają się pamiątkowe zdjęcia artysty z Piero Crommelynckiem, z którym łączyła go bliska więź, nie tylko z powodu współpracy, ale także fizycznego podobieństwa do ojca artysty. Stanowią one interesujący komentarz do wystawy, starającej się przedstawić Picassa jako twórcę, który w ostatniej fazie swojego życia sięga po klasyczną technikę artystyczną, która nie straciła nic ze swojej aktualności w epoce kultury masowej[1]. Interesującym załącznikiem katowickiej ekspozycji staje się także film Clouzot’a, który pozwala na żywo doświadczać proces twórczy tego genialnego artysty. Sam obraz nie jest tylko i wyłącznie dokumentem, to także filmowy eksperyment pokazujący sekrety osobowości i umysłu Picassa, okraszonego krótkimi dialogami artysty z reżyserem. Clouzot filmował powstanie kilkunastu prac twórcy przy wykorzystaniu specjalnych, przezroczystych płócien, na których z jednej strony malował Picasso, a z drugiej ustawiona była kamera, zapisująca każde pociągniecie jego pędzla. Widz staje się świadkiem konstruowania obrazu, każdej najmniejszej, wizualnej zmiany, przenikania i znikania malarskich kadrów. Clouzot chciał w ten sposób stworzyć wrażenie przenikania do twórczego umysłu artysty i poznania wszystkich procesów zachodzących w momencie malowania. Nie jest to na pewno ciągły proces- za każdym razem poprzedza go „zrywanie” obrazu i powstanie kolejnego. W jednym z dialogów z Clouzot’em artysta konstatuje, że nigdy nie przejmował się publicznością. Dla Picassa najistotniejsze było pokazanie prawdy „zaskoczonej w głębi studni”, co staje się wizualizowane w filmie Clouzot’a. Sam obraz został doceniony w Cannes, otrzymując nagrodę specjalną jury. Jedyną przeszkodą w oglądaniu tego niezwykłego obrazu w przestrzeniach galerii, staje się zacinający projektor, który skutecznie zniechęca do całościowego zmierzenia się z obrazem Clouzot’a.

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Autor: Pablo Picasso (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pomimo drobnych niedociągnięć organizacyjnych, sama wystawa stanowi jedyną w swoim rodzaju okazję do przypomnienia sobie sylwetki genialnego twórcy i buntownika, który przez całe swoje życie szukał najdoskonalszej formy zilustrowania swoich myśli. Wystawa w Rondzie Sztuki prezentuje wprawdzie ułamek jego możliwości, nie mniej jednak już teraz można zaliczyć ją do jednych z ważniejszych wydarzeń artystycznych kończącego się już roku.

  1. http://rondosztuki.pl/wydarzenie.php?id=487

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Metropolia Jest Okey 2017

Od 14 grudnia do 30 grudnia 2017 roku

Metropolia Jest Okey 2017 – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Góry – Morze – Morze – Góry

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paulina Siedlarz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Różewicz. Bez tekstu

Od 15 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Praca nad cyklem „cd. Nauki chodzenia”, na zdjęciu Tadeusz Różewicz, fot. Janusz Stankiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moja mama jest moim największym fanem. Paweł Zawiślak aka Kropki Kreski.

Prace z lat 2010–2017

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paweł Zawiślak „Allegory of the vanities of the world Cartier Necklace” (źródło materiały prasowe organizatora)

Haunts

Od 8 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Katarzyna Bartkowiak, „Nie”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kot Schrödingera. Wobec tradycji

Od 8 grudnia 2017 roku do 11 stycznia 2018 roku

Kasia Kmita, Ognisko, z cyklu „KODRY”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

NORTH by NORTH-EAST

od 4 do 9 grudnia 2017 roku

Wiktoria Wojciechowska, cykl „The Path” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming

Od 12 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Misa z dekoracją przedstawiającą legendę o Wang Xizhi, panowanie cesarza Wanli (1573–1620) z dynastii Ming porcelana, dekoracja w technice woucai (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julita Malinowska. Spełniona

Od 15 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Julita Malinowska, „Rozmowa”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Arte excentrica, czyli wody spokojne, fastrygi, perfumerie i warzywniaki

Od 15 grudnia 2017 roku do 14 stycznia 2018 roku

kie-csw-slupsk-2017-12-04-001-576x432.jpg

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR