Reżyserka, Phyllida Lloyd, w filmie Żelazna dama pokazała biografię byłej brytyjskiej premier, Margaret Thatcher. Oparty w połowie na prawdziwych wydarzeniach film przedstawiał etapy życia Thatcher z lat 1932-2011. Najpierw oglądamy młodą, pracującą w sklepie swych rodziców,  pannicę Margaret Roberts, potem początkującą pyskatą aktywistkę partii konserwatywnej, następnie przebojową panią premier, a w końcu chorą na demencję staruszkę.

Jim Broadbent, Meryl Streep, Żelazna dama

Jim Broadbent, Meryl Streep, Żelazna dama

Margaret Thatcher rewelacyjnie zagrała Meryl Streep. Perfekcyjna charakteryzacja spowodowała, że dopiero po długim przyglądaniu rozpoznałam w starej pomarszczonej kobiecie popularną aktorkę.

Konferencję prasową Żelaznej damy rozpoczęto od pytań dziennikarzy. Wszystkich interesował  sposób przygotowywania się do roli Thatcher. Meryl Streep wyjaśniała:

Od 35 lat pracuję z tym samym zespołem wizażystów. Robią ze mną każdy film. Wykonano mi maskę przekształcającą moją twarz. Pragnęłam wiarygodnie wcielić się w kreowaną osobę….

Zapytana o kłopoty w graniu, powiedziała:

Jeśli się robi, to co się kocha, to nic nie jest trudne. Praca nad rolą dawała mi przyjemność. Odtworzenie otoczenia Margaret Thatcher też nie sprawiało problemów, gdyż je znaliśmy. Dużo ciężej jest budować światy since fiction i mieć za partnerów roboty…

Meryl Streep zaprezentowała pełnię swych umiejętności aktorskich. Dokonując tak wspaniałego, idealnego przekształcenia sprawiała wrażenie, jakby doskonale rozumiała i czuła odgrywaną bohaterkę.

Prywatnie jesteśmy różnymi osobami. Za czasów Thatcher byłam lewicującą aktorką w Nowym Jorku. Ona natomiast nosiła straszne ciuchy, okropne fryzury i uchodziła za dobrą koleżankę Rolanda Regana. Tylko że mnie interesują podobieństwa, bo wszyscy ludzie są do siebie podobni. Aktor nie może osądzać postaci, którą gra. Nie o to w aktorstwie chodzi. Przygotowując  rolę, odkryłam, że Thatcher opowiadała się za aborcją. Poza tym planowała zbudować Narodowe Muzeum Historii Kobiet (National Woman`s History Museum). Muzeum do tej pory jeszcze nie ma, nadal  zbieramy pieniądze. A będąc z wykształcenia chemiczką, bardzo wcześnie rozpoznała ocieplanie klimatu na Ziemi. Margaret Thatcher osiągnęła to, co wcześniej było dla kobiet angielskich mało możliwe. Kobiety w Angli pracowały głównie jako przedszkolanki, nauczycielki czy pielęgniarki.

Reżyserka skoncentrowała film wyłącznie na mistrzowskiej grze Meryl Streep. A ta o swojej wielkości nie musi nikogo przekonywać. Cały czas obecna na ekranie, Streep kasowała wszystkich pozostałych kolegów. Ledwo zauważamy, odtwarzanego przez Jima Broadbenta, sympatycznego męża Thatcher, Denisa, który wspierał i dopingował Margaret, sam natomiast bardzo mało mówił. Uważał, że milczenie jest złotem. Jim Broadbent powiedział: Denis Thatcher w przeciwieństwie do swojej żony miał ogromne poczucie humoru… 

Meryl Streep jako Margaret Thatcher w filmie Żelazna dama

Meryl Streep jako Margaret Thatcher w filmie Żelazna dama

Meryl Streep uchodzi za jedną z najlepszych aktorek na świecie. Ma ogromne doświadczenie aktorskie.

Przez 35 lat pracowałam z wieloma reżyserami i aktorami. Nie stawiałam sobie w życiu żadnych celów, tylko jak każda aktorka wędrowałam od projektu do projektu, od roli do roli i starałam się grać różne kobiety, wesołe, mroczne, trudne. Nigdy niczego nie planuję. Gdy skończę film, to nie wiem, co będzie dalej, po prostu szukam następnych propozycji.

Za rolę Margaret Thatcher w filmie Żelazna Dama Meryl Streep dostała Złoty Glob oraz nagrodę Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych. Jest wiodącą faworytką do tegorocznego  Oscara.W Berlinie nagrodzono ją za całokształt twórczości Złotym Niedźwiedziem.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

Od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

„Widok Krakowa”, 1652, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody

Od 10 lutego do 21 maja 2017 roku

Marek Włodarski, „Pejzaż biologiczny”, 1930 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Zbierski. Push the sky away

Od 10 lutego do 3 marca 2017 roku

„Push the sky away”, fot. Piotr Zbierski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Rogulus Rogulski. Mu(e)seum. Dwie strzałki czasu

Od 4 lutego do 3 maja 2017 roku

Marek Rogulski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR