Reżyserka, Phyllida Lloyd, w filmie Żelazna dama pokazała biografię byłej brytyjskiej premier, Margaret Thatcher. Oparty w połowie na prawdziwych wydarzeniach film przedstawiał etapy życia Thatcher z lat 1932-2011. Najpierw oglądamy młodą, pracującą w sklepie swych rodziców,  pannicę Margaret Roberts, potem początkującą pyskatą aktywistkę partii konserwatywnej, następnie przebojową panią premier, a w końcu chorą na demencję staruszkę.

Jim Broadbent, Meryl Streep, Żelazna dama

Jim Broadbent, Meryl Streep, Żelazna dama

Margaret Thatcher rewelacyjnie zagrała Meryl Streep. Perfekcyjna charakteryzacja spowodowała, że dopiero po długim przyglądaniu rozpoznałam w starej pomarszczonej kobiecie popularną aktorkę.

Konferencję prasową Żelaznej damy rozpoczęto od pytań dziennikarzy. Wszystkich interesował  sposób przygotowywania się do roli Thatcher. Meryl Streep wyjaśniała:

Od 35 lat pracuję z tym samym zespołem wizażystów. Robią ze mną każdy film. Wykonano mi maskę przekształcającą moją twarz. Pragnęłam wiarygodnie wcielić się w kreowaną osobę….

Zapytana o kłopoty w graniu, powiedziała:

Jeśli się robi, to co się kocha, to nic nie jest trudne. Praca nad rolą dawała mi przyjemność. Odtworzenie otoczenia Margaret Thatcher też nie sprawiało problemów, gdyż je znaliśmy. Dużo ciężej jest budować światy since fiction i mieć za partnerów roboty…

Meryl Streep zaprezentowała pełnię swych umiejętności aktorskich. Dokonując tak wspaniałego, idealnego przekształcenia sprawiała wrażenie, jakby doskonale rozumiała i czuła odgrywaną bohaterkę.

Prywatnie jesteśmy różnymi osobami. Za czasów Thatcher byłam lewicującą aktorką w Nowym Jorku. Ona natomiast nosiła straszne ciuchy, okropne fryzury i uchodziła za dobrą koleżankę Rolanda Regana. Tylko że mnie interesują podobieństwa, bo wszyscy ludzie są do siebie podobni. Aktor nie może osądzać postaci, którą gra. Nie o to w aktorstwie chodzi. Przygotowując  rolę, odkryłam, że Thatcher opowiadała się za aborcją. Poza tym planowała zbudować Narodowe Muzeum Historii Kobiet (National Woman`s History Museum). Muzeum do tej pory jeszcze nie ma, nadal  zbieramy pieniądze. A będąc z wykształcenia chemiczką, bardzo wcześnie rozpoznała ocieplanie klimatu na Ziemi. Margaret Thatcher osiągnęła to, co wcześniej było dla kobiet angielskich mało możliwe. Kobiety w Angli pracowały głównie jako przedszkolanki, nauczycielki czy pielęgniarki.

Reżyserka skoncentrowała film wyłącznie na mistrzowskiej grze Meryl Streep. A ta o swojej wielkości nie musi nikogo przekonywać. Cały czas obecna na ekranie, Streep kasowała wszystkich pozostałych kolegów. Ledwo zauważamy, odtwarzanego przez Jima Broadbenta, sympatycznego męża Thatcher, Denisa, który wspierał i dopingował Margaret, sam natomiast bardzo mało mówił. Uważał, że milczenie jest złotem. Jim Broadbent powiedział: Denis Thatcher w przeciwieństwie do swojej żony miał ogromne poczucie humoru… 

Meryl Streep jako Margaret Thatcher w filmie Żelazna dama

Meryl Streep jako Margaret Thatcher w filmie Żelazna dama

Meryl Streep uchodzi za jedną z najlepszych aktorek na świecie. Ma ogromne doświadczenie aktorskie.

Przez 35 lat pracowałam z wieloma reżyserami i aktorami. Nie stawiałam sobie w życiu żadnych celów, tylko jak każda aktorka wędrowałam od projektu do projektu, od roli do roli i starałam się grać różne kobiety, wesołe, mroczne, trudne. Nigdy niczego nie planuję. Gdy skończę film, to nie wiem, co będzie dalej, po prostu szukam następnych propozycji.

Za rolę Margaret Thatcher w filmie Żelazna Dama Meryl Streep dostała Złoty Glob oraz nagrodę Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych. Jest wiodącą faworytką do tegorocznego  Oscara.W Berlinie nagrodzono ją za całokształt twórczości Złotym Niedźwiedziem.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Bownik. Wyobraź sobie czasy, w których wszystkie rekordy już padły

Od 20 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Bownik, „Passage”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR