Laurent Migonneau, Christy Sommerer, Wonderful Life, 11.05-24.06.2012, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku

Właśnie dobiegła końca pierwsza polska retrospektywa prac francusko–austriackiego duetu Christa Sommerer i Laurent Mignonneau w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, odbywająca się w ramach kolejnej odsłony kilkuletniego programu wystaw, konferencji, seminariów i warsztatów pod hasłem Art & Science Meeting. Artyści od początku lat 90. współpracują tworząc obiekty i instalacje z pogranicza sztuki i nauki. Ten niekonwencjonalny mariaż dwóch, wydawać by się mogło zupełnie odległych dziedzin, wynika z wykształcenia twórców (Sommerer jest absolwentką zarówno szkoły artystycznej, jak i studiów z zakresu biologii i botaniki na uniwersytecie wiedeńskim), a także z pasji i głębokiej fascynacji prawami natury oraz pewnego poczucia misji tworzenia i rozpowszechniania sztuki interaktywnej, angażującej widza w procesy sprawcze na równi z artystą.

Laurent Migonneau, Christy Sommerer, „Life spacies II” (źródło: materiał prasowy)

Laurent Migonneau, Christy Sommerer, „Life spacies II” (źródło: materiał prasowy)

Jakkolwiek zniechęcająco nie brzmiałyby liczne odniesienia do algorytmów, kodów genetycznych, interfejsów, itp., niejednokrotnie pojawiające się w toku wystawy, balans – podobnie jak w naturze – pomiędzy nauką i sztuką zostaje zachowany. Sam tytuł wystawy Wonderful life, a także nazwy poszczególnych prac, m.in. Eau de Jardin, Life Writer, czy Life Spacies noszą w sobie oczywisty pierwiastek humanistyczny, odwołujący się do wrażliwości i emocji widza, równoważąc racjonalną i eksperymentalną część prezentacji.

W rzeczywistości wystawa ukazała naturę jako pewien rodzaj cudu, niezmiennie fascynującego, bo nadal nie do końca zgłębionego i zrozumianego. Jedna z najbardziej znanych prac autorstwa Sommerer & Mignonneau, pochodząca z 1994 roku instalacja interaktywna pt.: A-Volve już w samym tytule nawiązuje do pewnego rodzaju ewolucji, bazującej na wykorzystaniu algorytmów. Odbiorca ma do dyspozycji ekran oraz niewielki basen z wodą. Ich połączenie umożliwia swobodny przepływ zakodowanych informacji. Rysując palcem po płaskim monochromatycznym szklanym ekranie, odbiorca projektuje byty, które następnie zostają odtworzone w trzech wymiarach w środowisku wodnym, przemieniając się w barwne, wielokształtne stwory rodem z egzotycznego świata podwodnego, które wchodzą we wzajemne interakcje, funkcjonując według starej zasady znanej z nauki o ewolucji, mówiącej o doborze naturalnym i przetrwaniu tego, kto wykaże się najlepszymi umiejętnościami adaptacji w danym środowisku. Zaskakująco rola widza rozpoczyna się i kończy na poziomie „projektowania”. Gdy tylko informacja zostanie przekazana z komputera do środowiska naturalnego, wykreowane osobniki zaczynają żyć własnym życiem, podlegającym zasadom biologii i genetyki.

Laurent Migonneau, Christy Sommerer, „A volve” (źródło: materiał prasowy)

Laurent Migonneau, Christy Sommerer, „A volve” (źródło: materiał prasowy)

Co ciekawe, sam język, jakim operują artyści mówiąc o swoich pracach, z jednej strony jest ściśle naukowy i specjalistyczny, z drugiej zaś często wręcz metafizyczny, poetycki. W komentarzu do pracy Phototropy (1994) czytamy: „Fototropizm to sformułowanie używane w biologii na określenie siły, która każe organizmom, takim jak bakterie czy rośliny, podążać za światłem (…)”. Ta pozornie standardowa definicja encyklopedyczna pewnego zjawiska przyrodniczego, brzmi nieomal magicznie, jeśli zostanie wyrwana z kontekstu. Nie bez znaczenia również i w przypadku tej instalacji jest rola człowieka. Odbiorca bowiem, przy użyciu latarki dostarcza światła, a co za tym idzie energii, niezbędnej do przetrwania wirtualnym robaczkom egzystującym na wielkim ekranie projekcyjnym.

Funkcjonowanie prezentowanych prac jest uzależnione od ingerencji człowieka. Z minuty na minutę, odbiorca zdaje sobie coraz bardziej sprawę z ogromnej siły sprawczej, w jaką został zaopatrzony. Czy użyje jej, aby przedłużyć życie wirtualnym bytom, czy też unicestwi je nie dostarczywszy im niezbędnego pożywienia – decyzja ta musi zostać podjęta indywidualnie na poziomie moralnym bądź emocjonalnym. Praca Life Spacies II z 1999 roku stawia widza w pozycji „żywiciela” i kreatora. Używając klawiatury komputerowej, odbiorca tworzy z liter kody genetyczne, na podstawie których widoczne na ekranie projekcyjnym owady ewoluują, rozmnażają się, bądź giną z braku pożywienia. Ponownie wybór należy do widza, który często nieświadomy wagi swojej roli, unicestwia bądź ożywia wirtualne istoty, traktując je jak fantastyczne postaci z gier komputerowych, inspirowanych światem żywych organizmów, których przetrwanie decyduje o awansie do kolejnego poziomu zabawy.

Alternatywą dla prezentowanych komputerów i zaawansowanych technologii wydaje się być staromodna maszyna do pisania, ustawiona na archaicznym stoliku, przy którym wyobrażamy sobie autorów dzieł literackich, ślęczących długimi godzinami, aby finalnie stworzyć dzieło dostarczające czytelnikom wiedzy, rozrywki, bądź wzruszeń. Jednakże pochylając się nad tym już przestarzałym narzędziem pracy, dostrzegamy, że litery, zamiast układać się w tradycyjne linijki tekstu, zamieniają się w ruchliwe pajączki, dla których znaki alfabetyczne są pożywieniem i źródłem rozwoju. Life Writer to maszyna do pisania i zarazem kreowania nowego życia. Zwykła czynność pisania na maszynie, przemienia się w akt twórczy, lecz nie z punktu widzenia literatury, a biologii. Myśli oraz idee nie przybierają tu pośredniczącej formy słów, ale od razu stają się życiem.W ten sposób praca ta nie jest jedynie kolejnym odniesieniem do ewolucji i dawania życia, ale stanowi aluzję do odpowiedzialności ściśle związanej z wszelkimi formami kreacji, czy to literackiej, czy naukowej. Przybieraja nieprzewidywalne formy, które w wyniku samodzielnego rozwoju i transformacji niejednokrotnie łatwo wymykają się spod kontroli, osiągając efekty niezgodne z założeniami i intencjami autora.

Strony: 1 2

MARTA WRÓBLEWSKA – historyk sztuki, filolog, menadżer kultury, kurator, krytyk artystyczny. Współpracuje m.in. z O.pl, Obiegiem, Arteonem, Artlukiem, Kwartalnikiem Fotografia, Kwartalnikiem Rzeźby OROŃSKO. Mieszka i pracuje w Gdańsku.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

14. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza

Od 21 listopada do 10 grudnia 2017 roku

Plakat 14. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza (źródło: materiały prasowe)

Chór Alexandrowa – polska trasa koncertowa

Od 21 do 26 listopada 2017 roku

Chór Alexandrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm

Od 1 grudnia 2017 roku do 8 kwietnia 2018 roku

Wawrzyniec Dayczak, projekt Wyższej Szkoły Handlu Zagranicznego przy ul. Sakramentek, widok perspektywiczny, 1934–1938, flamaster i tusz na kalce technicznej, 40,5 x 53,5 cm, ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Superbohaterowie

Od 15 do 19 listopada 2017 roku

Grupa Studnia O. „Don Kichot i jego opowieści” (źródło: materiały prasowe organizatora)

David Lynch. Silence and dynamism

Od 12 listopada 2017 roku do 18 lutego 2018 roku

„Shadow of a Twisted Hand Across My House”, 1988, Copyright: David Lynch (źródło: materiały prasowe organizatora)

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Od 10 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Sebastian Krok, Amor, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Odciskanie świata

Od 11 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Fot. Sandra Kępa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kryptonim Żegota – ukryta pomoc, pomoc ukrytym

Od 16 listopada 2017 roku do lipca 2018 roku

Polskie i żydowskie dzieci, podopieczni domu sierot w Poroninie, po 1945, wł. prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

37. Konkurs im. Marii Dokowicz – Najlepsze Dyplomy UAP

Od 10 do 16 listopada 2017 roku

Natalia Zakrzewska, Najlepsze Dyplomy 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora

Leszek Żurek. Lutry. Dokument wyobrażony

Od 12 listopada 2017 roku do 30 stycznia 2018 roku

Bez tytułu, fot. Leszek Żurek, 2015-2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR