Tegoroczną Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury w środę 10 października odebrał Mo Yan. Jest on pierwszym Chińczykiem uhonorowanym Noblem z literatury na przestrzeni 111-stu lat istnienia nagrody (bo Gao Xingjian w 2000 roku odbierał ją już jako obywatel Francji).

Mo Yan (źródło: Wikipedia. Wolna Encyklopedia)

Mo Yan (źródło: Wikipedia. Wolna Encyklopedia)

Jako że w ciągu ostatniej dekady literacki Nobel aż siedmiokrotnie wędrował w ręce Europejczyków, wszystko wskazywało na to, że tym razem passa została przełamana. Zdecydowanym faworytem bukmacherów był Haruki Murakami, ale komitet noblowski starym zwyczajem zaskoczył wszystkich obserwatorów.

Tegoroczny noblista urodził się w 1955 roku w chłopskiej rodzinie. W rzeczywistości nazywa się Guan Moye – jego pseudonim znaczy „nie mów” i stanowi całkiem rozsądną dewizę w kraju, gdzie pisarz nieustannie musi się zmagać z cenzurą. To zresztą był jeden z głównych zarzutów wobec niego – a także wobec noblowskiego komitetu, któremu po ogłoszeniu werdyktu zarzucano, że uhonorował bliskiego reżimowi autora. Profesor Michel Hockx z Uniwersytetu Londyńskiego bronił werdyktu, argumentując, że wybór dysydenta byłby bezpiecznym wyborem – zaś wybranie pisarza ze względu na wartość literacką jego dzieła, a nie przekonania polityczne, jest dowodem niemałej odwagi.

Czy ta uwaga jest słuszna, możemy ocenić sami: w Polsce nakładem WAB ukazały się dotąd dwie powieści chińskiego autora (Kraina wódki oraz Obfite piersi, pełne biodra), porównywanego czasem do przedstawicieli realizmu magicznego (Peter Englund, sekretarz komitetu noblowskiego, odcinał się od tych porównań, twierdząc, że ten rys powieści Mo Yana wynika z osobistych doświadczeń, a nie inspirowania się powieściami Marqueza). Tak czy inaczej są spore szanse, że na fali nowej popularności wkrótce ukażą się kolejne książki i będziemy się mogli na własne oczy przekonać, ile tak naprawdę ma wspólnego z Marquezem.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

Od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

„Widok Krakowa”, 1652, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR