Tegoroczną Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury w środę 10 października odebrał Mo Yan. Jest on pierwszym Chińczykiem uhonorowanym Noblem z literatury na przestrzeni 111-stu lat istnienia nagrody (bo Gao Xingjian w 2000 roku odbierał ją już jako obywatel Francji).

Mo Yan (źródło: Wikipedia. Wolna Encyklopedia)

Mo Yan (źródło: Wikipedia. Wolna Encyklopedia)

Jako że w ciągu ostatniej dekady literacki Nobel aż siedmiokrotnie wędrował w ręce Europejczyków, wszystko wskazywało na to, że tym razem passa została przełamana. Zdecydowanym faworytem bukmacherów był Haruki Murakami, ale komitet noblowski starym zwyczajem zaskoczył wszystkich obserwatorów.

Tegoroczny noblista urodził się w 1955 roku w chłopskiej rodzinie. W rzeczywistości nazywa się Guan Moye – jego pseudonim znaczy „nie mów” i stanowi całkiem rozsądną dewizę w kraju, gdzie pisarz nieustannie musi się zmagać z cenzurą. To zresztą był jeden z głównych zarzutów wobec niego – a także wobec noblowskiego komitetu, któremu po ogłoszeniu werdyktu zarzucano, że uhonorował bliskiego reżimowi autora. Profesor Michel Hockx z Uniwersytetu Londyńskiego bronił werdyktu, argumentując, że wybór dysydenta byłby bezpiecznym wyborem – zaś wybranie pisarza ze względu na wartość literacką jego dzieła, a nie przekonania polityczne, jest dowodem niemałej odwagi.

Czy ta uwaga jest słuszna, możemy ocenić sami: w Polsce nakładem WAB ukazały się dotąd dwie powieści chińskiego autora (Kraina wódki oraz Obfite piersi, pełne biodra), porównywanego czasem do przedstawicieli realizmu magicznego (Peter Englund, sekretarz komitetu noblowskiego, odcinał się od tych porównań, twierdząc, że ten rys powieści Mo Yana wynika z osobistych doświadczeń, a nie inspirowania się powieściami Marqueza). Tak czy inaczej są spore szanse, że na fali nowej popularności wkrótce ukażą się kolejne książki i będziemy się mogli na własne oczy przekonać, ile tak naprawdę ma wspólnego z Marquezem.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR