Tegoroczną Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury w środę 10 października odebrał Mo Yan. Jest on pierwszym Chińczykiem uhonorowanym Noblem z literatury na przestrzeni 111-stu lat istnienia nagrody (bo Gao Xingjian w 2000 roku odbierał ją już jako obywatel Francji).

Mo Yan (źródło: Wikipedia. Wolna Encyklopedia)

Mo Yan (źródło: Wikipedia. Wolna Encyklopedia)

Jako że w ciągu ostatniej dekady literacki Nobel aż siedmiokrotnie wędrował w ręce Europejczyków, wszystko wskazywało na to, że tym razem passa została przełamana. Zdecydowanym faworytem bukmacherów był Haruki Murakami, ale komitet noblowski starym zwyczajem zaskoczył wszystkich obserwatorów.

Tegoroczny noblista urodził się w 1955 roku w chłopskiej rodzinie. W rzeczywistości nazywa się Guan Moye – jego pseudonim znaczy „nie mów” i stanowi całkiem rozsądną dewizę w kraju, gdzie pisarz nieustannie musi się zmagać z cenzurą. To zresztą był jeden z głównych zarzutów wobec niego – a także wobec noblowskiego komitetu, któremu po ogłoszeniu werdyktu zarzucano, że uhonorował bliskiego reżimowi autora. Profesor Michel Hockx z Uniwersytetu Londyńskiego bronił werdyktu, argumentując, że wybór dysydenta byłby bezpiecznym wyborem – zaś wybranie pisarza ze względu na wartość literacką jego dzieła, a nie przekonania polityczne, jest dowodem niemałej odwagi.

Czy ta uwaga jest słuszna, możemy ocenić sami: w Polsce nakładem WAB ukazały się dotąd dwie powieści chińskiego autora (Kraina wódki oraz Obfite piersi, pełne biodra), porównywanego czasem do przedstawicieli realizmu magicznego (Peter Englund, sekretarz komitetu noblowskiego, odcinał się od tych porównań, twierdząc, że ten rys powieści Mo Yana wynika z osobistych doświadczeń, a nie inspirowania się powieściami Marqueza). Tak czy inaczej są spore szanse, że na fali nowej popularności wkrótce ukażą się kolejne książki i będziemy się mogli na własne oczy przekonać, ile tak naprawdę ma wspólnego z Marquezem.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Rzeźby z przyszłości

Agata Agatowska

Agata Agatowska, „Infinity – Shadow of the Hand”, „Nieskończoność – cień ręki”, część II, Galeria Miasta Trzyniec, Czechy, 2015, fot. Krzysztof Morcinek (źródło: dzięki uprzejmości artystki)

Pejzaże twarzy

Tadeusz Rolke

Tadeusz Rolke (źródło: materiały własne)

Talerz zwany druciakiem

Andrzej Barański

„Księstwo”, reż. Andrzej Barański, kadr z filmu (źródło: materiały Best Film)

Zrobimy renesans!

Anna Karczewska

Anna Karczewska, fot. Marta Ankiersztejn (źródło: dzięki uprzejmości A. Karczewskiej)

Nowy podział świata

Ryszard Kapuściński

Ryszard Kapuściński (źródło: materiały własne)
więcej artykułów

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Cały czas w pracy

Od 31 marca do 23 kwietnia 2017 roku

Daniel Malone, z cyklu Disassemblage, Bez tytułu (Kawa), 2008-2016. Dzięki uprzejmości artysty, fot. Jan Domicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Podolec. Morze po kolana

Ekspozycja w ramach projektu „Kadry pod napięciem”

Od 31 marca do 30 czerwca 2017 roku

Marcin Podolec, „Morze po kolana”, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu (źródło: materiały prasowe)

Możliwość rzeźby. Pracownia Jerzego Jarnuszkiewicza

Od 31 marca do 28 kwietnia 2017 roku

Zofia Kulik, „Studium natury (postać kobieca ponad horyzontem)”, 1969/70, fot. Z. Kulik, Archiwum Pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza, Muzeum ASP w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatora)

9. CoCArt Music Festival

Od 30 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Robert Lippok (źródło: materiały prasowe organizatora)

Adam Myjak. Rzeźba, rysunek

Od 25 marca do 21 maja 2017 roku

Adam Myjak (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tannhäuser

31 marca 2017 roku

„Tannhäuser”, opera Ryszarda Wagnera, fot. Vincent Lifer (źródło: materiały prasowe organizatora)

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

29 marca 2017 roku

Zaczarowany świat teatru (źródło: materiały prasowe muzeum)

Zuzanna Szarek, Hanna Śliwińska. Innego końca świata nie będzie

Od 25 marca do 17 czerwca 2017 roku

Fot. Hanna Śliwińska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Józef Hałas. Poszukiwania

Od 23 marca do 28 maja 2017 roku

Józef Hałas, „Przeciwstawienie O”, 1979 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika

Od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

Marcin Kowalik, „Grosz czynszowy”, 2017, 130 x 220 cm, akryl na płótnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR