Wiktor Pielewin, T, Wydawnictwo WAB, 2012, przekład: Ewa Rojewska-Olejarczuk

Ja, Lew Tołstoj, w celach marketingowych zwany częściej Hrabią T., nie jestem tak naprawdę sobą. Zmierzam do zagadkowej Pustelni Optyńskiej Słowików – tak przynajmniej mi powiedziano, bo ja sam kompletnie nic nie pamiętam. Być może niejaki Knopf, którego spotkałem w pociągu, wmówił mi to wszystko w sobie tylko znanym celu. Knopf to hultaj, w dodatku bardzo kłopotliwy. Na szczęście jakiś czas temu zabiłem zarówno jego, jak i tych jego absurdalnych pomagierów: przebranych w cyrkowe stroje pigmejów ze śmiercionośnymi dmuchawkami, cygańskiego osiłka Łojkę i fałszywych mnichów. Z tymi ostatnimi rozprawiłem się przy pomocy bomby, którą dostałem od Ariela, mojego stwórcy. A raczej jednego z moich stwórców, bo podobno za całą fabułę odpowiada sześciu ghostwriterów, którzy pełnią wachty przy maszynie. Jeden specjalizuje się w scenach erotycznych, inny odpowiada za widowiskowe walki, kiedy zaś za pisanie bierze się kolejny, nagle zaczynam snuć filozoficzne dociekania. Najzabawniejsze są te przejścia – trzymam kogoś w podwójnym nelsonie i wtedy zmienia się autor, a mnie niespodziewanie pochłaniają dywagacje na temat dwoistej natury bytu. Skutkiem tego kompletnie zapominam o swoim adwersarzu, rozluźniając chwyt. Efekt jest całkiem przewidywalny: nieodpowiedzialne filozofowanie kończy się (w najlepszym wypadku) śliwką pod okiem.

Wiktor Pielewin „T”, okładka książki (źródło: materiał prasowy wydawnictwa)

Wiktor Pielewin „T”, okładka książki (źródło: materiał prasowy wydawnictwa)

Bomba, która ocaliła mi życie, nazywała się „Potulna” – zupełnie jak opowiadanie Fiodora Dostojewskiego. Właśnie, Dostojewski. Dostojewski jest moim przyjacielem – to efekt życzenia, które sobie pomyślał. Biedny Fiodor, spędza całe dnie w okopie, czekając na kolejne watahy martwych dusz, które rozwala z granatnika. Potem zabiera kiełbasę i wódkę, które znajduje przy ciałach. Wódka pomaga na radiację – musi wypijać co godzinę przynajmniej jedną flaszkę. Nie do końca rozumiem, jak to się dzieje, że fabuła książki, której jestem bohaterem, przeplata się z fabułą postapokaliptycznej gry komputerowej, w której występuje Dostojewski, ale to już broszka Ariela i jego kumpli, którzy pracują nad obydwoma projektami na zlecenie czeczeńskiego watażki. Ostatnio było zresztą trochę zawirowań, bo w całą aferę wmieszały się resorty siłowe i Cerkiew, która postanowiła zasponsorować produkcję w zamian za mały product placement. Nie wiem czym to się skończy, ale być może konieczne okaże się wykreślenie części początkowych rozdziałów. Nie jestem pewien, czy ktokolwiek poza mną zauważy różnicę, bo w całej historii już i tak panuje niezły bałagan. Nawet Ariel nie do końca się łapie, która wersja jest aktualna, więc co chwila muszę go naprostowywać. Cóż, jaki pan, taki kram.

Chwilami mam wrażenie, że to, co Ariel wie na mój temat, nie wykracza poza treść notki na baskijskiej wersji Wikipedii. Ale może przesadzam – może nie wie nawet tego? No i trochę obezwładnia mnie fakt, że za szczyt intertekstualnego wyrafinowania uważa wrzucanie w tekst w najbardziej nieoczekiwanych momentach tytułów książek rosyjskich romantyków albo obdarzanie podrzędnych postaci nazwiskami znienawidzonych krytyków czy wplatanie ich w jakieś sprośne rymowanki.

Zresztą, to bym jeszcze jakoś przebolał, choć to straszna dziecinada. Najciężej jest mi pogodzić się z tym, że Ariel nieustannie zmusza mnie do wysłuchiwania tych nabrzmiałych filozoficznych tyrad, którymi bez przerwy zanudzają mnie bohaterowie poboczni. Rozumiesz, to taki postmodernistyczny żarcik: nasza skomplikowana relacja autor – bohater do złudzenia przypomina wszystkie te religijne mecyje. „Kim jestem?”, „kim jest mój stwórca?”, „kto podsuwa myśli, które pojawiają się w mojej głowie?”, „czy mam wolną wolę?”, i tak dalej, i tak dalej.

Aha, Ariel coś przebąkiwał, że Ty również być może tak naprawdę wcale nie istniejesz. Ale nie przejmuj się, Ariel to szachraj. Ja przynajmniej zupełnie straciłem do niego zaufanie, więc chyba i Ty nie musisz mu wierzyć.

Zwłaszcza, odkąd napisał, że czytelnik jest jak Budda. A Budda jest jak otwór w wychodku: ciągle przelatują przez niego ekskrementy, a on pozostaje nieskalany, bo przecież pustki nie da się zabrudzić. Rozumiesz coś z tego, drogi Czytelniku?

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR