„Sprawy bieżące” – Wystawa fotografii studentów Pracowni Fotografii Autorskiej dra Piotra Komorowskiego z Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi. Galeria Fotografii Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego, 22 marca – 6 kwietnia 2012 r.

W galerii Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego można obejrzeć wystawę studentów i absolwentów Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi z Pracowni Autorskiej dra Piotra Komorowskiego. Warto nadmienić, że kurator ekspozycji jest też teoretykiem fotografii, w latach 80. był uczestnikiem programu „fotografii elementarnej”, zaś w latach 90. brał udział w wystawach środowiska jeleniogórskiego, które upomina się o tzw. „fotografię fotograficzną”, pozbawioną zarówno wewnątrzobrazowej manipulacji, jak też koncepcji inscenizacji.

Marduła Halina „Spotkania z Morfeuszem” 2010 (źródło: materiał prasowy)

Marduła Halina „Spotkania z Morfeuszem” 2010 (źródło: materiał prasowy)

Z tej drogi uprawiania twórczości Piotr Komorowski zrezygnował jednak w XXI wieku, opowiadając się właśnie za inscenizacją, nie zaś dokumentalizmem. Taki jest też program jego pracowni, która według mnie należy do najważniejszych w Polsce. Potwierdza to obecna wystawa, na której oglądamy kilka bardzo wartościowych prac. „Kwartalnik Fotografia” w kilku numerach poświęconych m.in. nauczaniu i fotografii studenckiej przedstawiał tylko autorów z Uniwersytetu Artystycznego z Poznania i Szkoły Filmowej w Łodzi, co nie odpowiada sytuacji najmłodszej fotografii polskiej.

Credo dydaktyczne

„Każda fotografia jest niepowtarzalna – uważa Piotr Komorowski. – Ale nie każda przenosi ważne znaczenia, istotne komunikaty. Fotografia autorska to taka, poprzez którą staramy się dotrzeć do własnego wnętrza i objaśnić je innym ludziom. To fotografia, która jest formą subiektywnej autoprezentacji, ale posługuje się językiem zrozumiałym dla odbiorcy. Jest zatem  hermetyczna, symboliczna i wieloznaczna, ale jednocześnie syntetyczna i uniwersalistyczna w swoim przesłaniu. Ważnym narzędziem na etapie  tworzenia takich zdjęć jest nieskrępowana stereotypem wyobraźnia, zaś na etapie odbioru – umiejętność poszerzonej, wieloaspektowej interpretacji ich treści.

Z uwagi na szczupłość miejsca na wystawę składa się tylko drobny, reprezentatywny zestaw prac studenckich z okresu pięciu lat działalności Pracowni”.

Dyplomy

Zgadzam się z Piotrem Komorowskim, że najważniejszą, choć oczywiście tylko częściowo pokazaną pracą w ŁTF-ie jest fragment dyplomu licencjackiego Katarzyny Sawickiej pt. Czy umiesz przestać widzieć, by dostrzec…, który jest odpowiedzialnym przekroczeniem kilku konwencji twórczych. Autorka zaprezentowała otwierane koszulki, ręcznie wykonane z gipsu, nawiązujące do  formy malarstwa religijnego. W ich „wnętrzu” schowane zostały dokumentalne portrety ukazujące prawdę człowieczeństwa. Tak więc rzemiosło i fotografia są zaproszeniem widza do otwarcia koszulki i konfrontacji ukrytego w niej przedstawienia. Idea pracy odwołuje się do tradycji malarstwa ikonowego i do wielkiej tradycji twórczości Zofii Rydet, która wierzyła, że niebo otwarte jest dla każdego i potencjalnie każdy może być świętym. Religijne przekonanie i niebanalna sakralizacja „prostego człowieka” w pracach Sawickiej pokazują, że można wyjść poza zwykłą fotografię w stronę manualnego opracowania obiektu, a przekroczenie formalne każdego zdjęcia ma tu charakter działania pozytywnego, o charakterze bliskim modlitwie.

Swoją dojrzałością artystyczną i panowaniem nad formą wyróżniają się też trzy inne autorki. Zacznę od Haliny Marduły, która próbowała ilustrować swe sny za pomocą montażu komputerowego w wersji czarno-białej. Mamy tu próbę zapanowania nad marzeniami, a nawet ich zracjonalizowania, choć podczas oglądania obrazów pojawia się pytanie: na ile można zrozumieć i ukazać dominantę marzenia sennego? Autorka sięgając do teorii ideologii surrealizmu stworzyła prace, w których ważną rolę odgrywają zwierzęta, ukazane jako symbole odnoszące się do życia i sytuacji młodej artystki. Silne wrażenie wywołuje np. sylwetka słonia czy konia stojącego w muszli koncertowej, w tradycji widzenia związanej z perspektywą matematyczną, zakłóconą trochę poprzez świadome użycie montażu. Ukazany w zastygłej pozie koń stał się zastygłym pomnikiem marzenia, nie zaś rzeczywistości. Inne prace z tej serii były trochę bardziej ekspresyjne. Realizacje czarno-białe zachowały określony surrealny klimat.

Prace Katarzyny Krakowiak, tym razem z dyplomu magisterskiego, wyróżniają się wyrafinowanym połączeniem zdjęć czarno-białych z podobną przekonującą metaforyczną scenką w typie melodramatu, w której rozgrywa się jakiś rytuał – teatr bliski poszukiwaniu prawdy życia, z symbolicznie działającym światłem i prostotą układu pustego wnętrza. Świetnym pomysłem okazało się umieszczenie w tle wyobrażeń kuli ziemskiej i sylwetek ludzkich, które zgrafizowane i sprowadzone do prostego znaku „wykazywały” chęć do dialogu z zasadniczą częścią kompozycji. Ciekawe, że na ekspozycji w ŁTF-ie zobaczyłem nową, moim zdaniem lepszą wersję prac z dyplomu, co świadczy, że Krakowiak w dalszym ciągu poszukuje bardziej adekwatnej formy. Tym razem pokreśliła znaczenie motywu centralnego, osłabiając element dodany, który nie jest już tak dominujący.

Kolejna dojrzała i utalentowana autorka to Olga Karwowska.  Zaprezentowała ona udaną realizację pt. Katalog ważnych spraw, mocno wkraczającą na teren fotografii feministycznej, choć nie do końca. Miała bowiem wyrażać zagrożenia czyhające na młodą kobietę oraz problemy ponowoczesnego życia, takie jak klonowanie, materializm życia czy religijność. Realizacje przybrały formę trochę plakatową, ilustrując określoną tezę w sposób może zbyt jednoznaczny.

W wycinanych i klejonych czarno-białych pracach odżyła tradycja fotokolażu, przywołana została także twórczość Zofii Kulik z lat 90., jako jedno ze źródeł inspiracji dla Karwowskiej. Prace są odważnymi aktami-autoportretami i w tym aspekcie są postfemisnityczne.

Strony: 1 2

KRZYSZTOF JURECKI (ur. 1960), krytyk i historyk sztuki, członek honorowy ZPAF i AICA. Specjalizuje się w historii sztuki XX wieku, zwłaszcza modernizmu i awangardy artystycznej, zajmuje się przede wszystkim fotografią i filmem eksperymentalnym. Autor kilku książek z zakresu fotografii. Pisał dla wielu pism artystycznych, obecnie dla „O.pl” i „Formatu”. Przewodniczący jury konkursu Cyberfoto w Częstochowie (od 2002) i Biennale Sztuki w Piotrkowie (od 2011). W latach 1998-2005 kierował działem Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator wystaw. W latach 2007-2017 roku związany z Galerią Wozownia w Toruniu. Wykładał na ASP w Poznaniu, Łodzi i Gdańsku, obecnie na WSSiP w Łodzi. Prowadzi blog: http://jureckifoto.blogspot.com/.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Metropolia Jest Okey 2017

Od 14 grudnia do 30 grudnia 2017 roku

Metropolia Jest Okey 2017 – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Góry – Morze – Morze – Góry

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paulina Siedlarz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Różewicz. Bez tekstu

Od 15 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Praca nad cyklem „cd. Nauki chodzenia”, na zdjęciu Tadeusz Różewicz, fot. Janusz Stankiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moja mama jest moim największym fanem. Paweł Zawiślak aka Kropki Kreski.

Prace z lat 2010–2017

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paweł Zawiślak „Allegory of the vanities of the world Cartier Necklace” (źródło materiały prasowe organizatora)

Haunts

Od 8 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Katarzyna Bartkowiak, „Nie”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kot Schrödingera. Wobec tradycji

Od 8 grudnia 2017 roku do 11 stycznia 2018 roku

Kasia Kmita, Ognisko, z cyklu „KODRY”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

NORTH by NORTH-EAST

od 4 do 9 grudnia 2017 roku

Wiktoria Wojciechowska, cykl „The Path” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming

Od 12 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Misa z dekoracją przedstawiającą legendę o Wang Xizhi, panowanie cesarza Wanli (1573–1620) z dynastii Ming porcelana, dekoracja w technice woucai (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julita Malinowska. Spełniona

Od 15 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Julita Malinowska, „Rozmowa”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Arte excentrica, czyli wody spokojne, fastrygi, perfumerie i warzywniaki

Od 15 grudnia 2017 roku do 14 stycznia 2018 roku

kie-csw-slupsk-2017-12-04-001-576x432.jpg

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR