Napisać słowo Dróżdż, starannie je wymówić; wpatrzeć, wsłuchać się w nie; zrobić to wszystko z namysłem – to już jakby wkroczyć w rejony poezji konkretnej.

Stanisław Dróżdż w przestrzeni wystawy „Zegary. Poza konkretem”, Zakład nad fosą, Wrocław, maj 1981 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Dróżdż w przestrzeni wystawy „Zegary. Poza konkretem”, Zakład nad fosą, Wrocław, maj 1981 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ci pomiędzy nami, którzy mieli okazję spotykać się z Dróżdżem, rozmawiać z tym artystą-poetą, współdziałać z nim nad przygotowywaniem jego realizacji, wystaw, publikacji, konwersacji, ci z nas, którzy bywali u niego w kolejnych domach we Wrocławiu, w jego rodzinnym Sławkowie, wkraczali w świat poezji ukonkretnionej, ucieleśnionej w jego pełnym cierpienia życiu, pełnym też pogody, dowcipu, inteligencji, wiecznego zaciekawienia, stałości, zawadiackiego humoru. Były to regiony inspiracji. I wzruszenia.

Dróżdż tworzył świat – myśli i słów, także emocji i więzi. Sygnałami płynącymi z tego świata są tworzone przezeń koncepty i ich realizacje. Znaczenia tego świata – wraz z temperaturą komunikacji z tym niezwykłym człowiekiem – przekazać mogą i powinni ci z nas, którym przydarzały się okazje bywania w nim.

Ma miejsce tej zimy kolejna prezentacja dokonania Dróżdża w Galerii Muzalewska; poprzednia: Stanisław Dróżdż. Język to gra odbyła się w 2007 roku. Hanna Muzalewska pozostawała przez lat parę w bliskim kontakcie i współdziałaniu z artystą, obecnie kontynuuje współpracę wokół jego dokonania z Anną Dróżdż. Także w Galerii Muzalewska miało miejsce (1 lutego 2007 roku) wykonanie przez Tadeusza Sławka (tekst, głos) i Bogdana Mizerskiego (muzyka, kontrabas) Eseju na głos i kontrabas opatrzonego tytułem: Przed-teo, za-logia. Stanisława Dróżdża teologia przyimków. Tadeusz Sławek to najbardziej wnikliwy komentator dzieła Dróżdża. Inną osobą, która wiele uczyniła dla poszerzenia i pogłębienia znajomości dokonania Dróżdża jest artystka (zajmująca się także pracą nad twórczością innych artystów) Małgorzata Dawidek Gryglicka. Najwięcej dla uobecniania pracy Dróżdża przez dziesięciolecia uczynił Wiesław Borowski w kierowanej przezeń Galerii Foksal w Warszawie. Tam miała też miejsce w 1977 roku prezentacja najszerzej w świecie znanego dzieła Dróżdża Między. Borowski napisał teraz do poznańskiej wystawy Stanisław Dróżdż. Czas | Między tekst: „początek”, „koniec”.

***

O Stanisławie Dróżdżu pisze również Wiesław Borowski w tekście: „początek”, „koniec”: http://magazyn.o.pl/2012/wieslaw-borowski-poczatek-koniec/

JAROMIR JEDLIŃSKI (ur. 1955) – niezależny kurator, krytyk. Wcześniej dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi oraz kierownik Galerii Foksal w Warszawie, członek AICA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Sztuki), członek CIMAM (Międzynarodowy Komitet Muzeów i Kolekcji Sztuki Nowoczesnej) przy ICOM-UNESCO, członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń