Pod wpływem jednego z artykułów w gazecie francskiej zaczęto szukać reżysera, najchętniej z Europy Wschodniej, umiejącego przedstawić drażliwe zjawisko prostytucji studenckiej na paryskich uniwersytetach - mówiła na konferencji prasowej, producentka, Marianne Slot. Wybór padł na Małgośkę Szumowską, gdyż Polka znana z ciekawych utworów o tematyce kobiecej, wydawała się być właściwą osobą. Szumowska wspólnie z Dunką, Tine Bryckel, stworzyła także scenariusz. Główną rolę powierzyła gwieździe francuskiego kina, Juliette Binoche. We Francji jednak uznano pomysł filmu za zbyt swobodny i odmówiono finansowego wsparcia. Elles (Sponsoring) otrzymała dużą gotówkę od niemieckiej Fundacji Filmowej z NRW. Dlatego przez 10 dni, film kręcono również w Kolni i Düsseldorfie.

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Małgośka Szumowska w filmie Elles ukazała nadwyrężoną moralność we współczesnym świecie konsumpcji. Być może dlatego nie potępiła swych protagonistek. Nie przedstawiła wpływu prostytucji na ich życie, środowisko, czy rodzinę. W Polsce rozmawiałam ze studentkami, będącymi prostytutkami w Paryżu. Oczekiwałam, tłumaczeń, wyjaśniających brak pieniędzy, by opłacić mieszkanie czy jedzenie. Ale pytane osoby nie miały w sobie odrobiny wstydu ani skruchy. Odwrotnie były z siebie bardzo, bardzo dumne informowała reżyserka. Uwagę widzów, skupiła wokół postaci paryskiej dziennikarki, Anny (Juliette Binoche), żony bogatego biznesmena oraz matki dwojga dzieci.

Pracująca dla elitarnego magazynu Anna, dostała zlecenie napisania artykułu o dorabiających nierządem studentkach. Zbierając materiały, dotarła do call girls. Zaprzyjaźniła się z pochodzącą z francuskiej prowincji, Lolą, prywatnie Charlotte (Anais Demoustier) oraz Polką, Alicją (bardzo interesująca kreacja, pełnej temperamentu Joanny Kulig). Odwiedzając dziewczyny, poznała mroczną stronę ich trudnej egzystencji. Reżyserka zwizualizowała pikantne opowieści bohaterek. Co jest w prostytuowaniu najtrudniejsze? – pytała dziennikarka. Kłamstwa - odpowiedziała jej Lola.

Oglądając zachowanie osamotnionej, zagubionej w sprawach rodzinnych Anny, odnosimy wrażenie, że spragniona brutalnej erotyki, sama chętnie uległaby pokusie grzechu. Gdy patrzyłam na zbierającą materiał do artykułu, spoufaloną ze studentkami dziennikarkę nie rozumiałam intencji jej działania. Kamera często pokazywała zbliżenia, zmęczonej twarzy Binoche. Myślę, że piękna, prawie zawsze obecna na ekranie, Juliette nie sprostała zadaniu. Grałam samotną, zdesperowaną bohaterkę, próbującą zrozumieć prostytutki. Nie lubię przesłań w filmie… - wyjaśniała asekurująco aktorka. Tylko jaki sens miało odgrywanie wewnętrznej samotności? Francję niepokoi poważny problem drażniącej Sorbonę prostytucji. Niestety Małgośka Szumowska w filmie poświęconym temu globalnemu zjawisku, nie zajęła żadnego stanowiska.

Moim zdaniem słaby, pogmatwany scenariusz zawierał za dużo informacji, a ich pozbawione selekcji obrazowanie, przyczyniło się do niepowodzenia filmu. Fiasko, o którym nikt głośno nie wspominał, lecz każdy wiedział. W Elles najbardziej przekonująco wypadła, obsadzona w epizodycznej roli matki polskiej studentki, Krystyna Janda. Podobnie zresztą, jak potrafiący pozostać widzom w pamięci, Andrzej Chyra, grający natarczywego klienta. Szkoda tylko, że tych naprawdę wspaniałych aktorów  podziwialiśmy w filmie bardzo krótko.

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Chcąc uniknąć kłopotliwych dyskusji i niepomyślnych opinii, konferencję prasową poprowadzono tak, by dziennikarze mogli postawić tylko jedno pytanie. Całe pół godziny aktorzy i reżyserka odbiegając od sedna, krążyli w swych długich wywodach wokół historii związanych z filmem. Ja mam silną osobowość, ty masz silną osobowość, może dojść na planie do konfliktów, wspominała Małgośka Szumowska o początkach pracy z Juliette Binoche i o tym, że wcale nie musi w Berlinie uczestniczyć w sekcji konkursowej, bo Elles było już emitowane  na Festiwalu Filmowym w Toronto.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Adam Myjak. Rzeźba, rysunek

Od 25 marca do 21 maja 2017 roku

Adam Myjak (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tannhäuser

31 marca 2017 roku

„Tannhäuser”, opera Ryszarda Wagnera, fot. Vincent Lifer (źródło: materiały prasowe organizatora)

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

29 marca 2017 roku

Zaczarowany świat teatru (źródło: materiały prasowe muzeum)

Zuzanna Szarek, Hanna Śliwińska. Innego końca świata nie będzie

Od 25 marca do 17 czerwca 2017 roku

Fot. Hanna Śliwińska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Józef Hałas. Poszukiwania

Od 23 marca do 28 maja 2017 roku

Józef Hałas, „Przeciwstawienie O”, 1979 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika

Od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

Marcin Kowalik, „Grosz czynszowy”, 2017, 130 x 220 cm, akryl na płótnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Blue Republic. Made in Blue Republic

Od 17 marca do 4 maja 2017 roku

Blue Republic, „Made in Blue Republic”, widok ogólny wystawy, fot. Maciej Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Short Waves Festival 2017

Od 21 do 26 marca 2017 roku

„Więzi”, reż. Zofia Kowalewska – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alina Belyagina. Body Building

Od 22 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Alina Belyagina. Body Building, fot. Dymitry Pankov (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prawie wszystko o Zwierzyńcu

Od 25 marca do 3 września 2017 roku

Z wystawy „Prawie wszystko o Zwierzyńcu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR