Pod wpływem jednego z artykułów w gazecie francskiej zaczęto szukać reżysera, najchętniej z Europy Wschodniej, umiejącego przedstawić drażliwe zjawisko prostytucji studenckiej na paryskich uniwersytetach - mówiła na konferencji prasowej, producentka, Marianne Slot. Wybór padł na Małgośkę Szumowską, gdyż Polka znana z ciekawych utworów o tematyce kobiecej, wydawała się być właściwą osobą. Szumowska wspólnie z Dunką, Tine Bryckel, stworzyła także scenariusz. Główną rolę powierzyła gwieździe francuskiego kina, Juliette Binoche. We Francji jednak uznano pomysł filmu za zbyt swobodny i odmówiono finansowego wsparcia. Elles (Sponsoring) otrzymała dużą gotówkę od niemieckiej Fundacji Filmowej z NRW. Dlatego przez 10 dni, film kręcono również w Kolni i Düsseldorfie.

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Małgośka Szumowska w filmie Elles ukazała nadwyrężoną moralność we współczesnym świecie konsumpcji. Być może dlatego nie potępiła swych protagonistek. Nie przedstawiła wpływu prostytucji na ich życie, środowisko, czy rodzinę. W Polsce rozmawiałam ze studentkami, będącymi prostytutkami w Paryżu. Oczekiwałam, tłumaczeń, wyjaśniających brak pieniędzy, by opłacić mieszkanie czy jedzenie. Ale pytane osoby nie miały w sobie odrobiny wstydu ani skruchy. Odwrotnie były z siebie bardzo, bardzo dumne informowała reżyserka. Uwagę widzów, skupiła wokół postaci paryskiej dziennikarki, Anny (Juliette Binoche), żony bogatego biznesmena oraz matki dwojga dzieci.

Pracująca dla elitarnego magazynu Anna, dostała zlecenie napisania artykułu o dorabiających nierządem studentkach. Zbierając materiały, dotarła do call girls. Zaprzyjaźniła się z pochodzącą z francuskiej prowincji, Lolą, prywatnie Charlotte (Anais Demoustier) oraz Polką, Alicją (bardzo interesująca kreacja, pełnej temperamentu Joanny Kulig). Odwiedzając dziewczyny, poznała mroczną stronę ich trudnej egzystencji. Reżyserka zwizualizowała pikantne opowieści bohaterek. Co jest w prostytuowaniu najtrudniejsze? – pytała dziennikarka. Kłamstwa - odpowiedziała jej Lola.

Oglądając zachowanie osamotnionej, zagubionej w sprawach rodzinnych Anny, odnosimy wrażenie, że spragniona brutalnej erotyki, sama chętnie uległaby pokusie grzechu. Gdy patrzyłam na zbierającą materiał do artykułu, spoufaloną ze studentkami dziennikarkę nie rozumiałam intencji jej działania. Kamera często pokazywała zbliżenia, zmęczonej twarzy Binoche. Myślę, że piękna, prawie zawsze obecna na ekranie, Juliette nie sprostała zadaniu. Grałam samotną, zdesperowaną bohaterkę, próbującą zrozumieć prostytutki. Nie lubię przesłań w filmie… - wyjaśniała asekurująco aktorka. Tylko jaki sens miało odgrywanie wewnętrznej samotności? Francję niepokoi poważny problem drażniącej Sorbonę prostytucji. Niestety Małgośka Szumowska w filmie poświęconym temu globalnemu zjawisku, nie zajęła żadnego stanowiska.

Moim zdaniem słaby, pogmatwany scenariusz zawierał za dużo informacji, a ich pozbawione selekcji obrazowanie, przyczyniło się do niepowodzenia filmu. Fiasko, o którym nikt głośno nie wspominał, lecz każdy wiedział. W Elles najbardziej przekonująco wypadła, obsadzona w epizodycznej roli matki polskiej studentki, Krystyna Janda. Podobnie zresztą, jak potrafiący pozostać widzom w pamięci, Andrzej Chyra, grający natarczywego klienta. Szkoda tylko, że tych naprawdę wspaniałych aktorów  podziwialiśmy w filmie bardzo krótko.

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Chcąc uniknąć kłopotliwych dyskusji i niepomyślnych opinii, konferencję prasową poprowadzono tak, by dziennikarze mogli postawić tylko jedno pytanie. Całe pół godziny aktorzy i reżyserka odbiegając od sedna, krążyli w swych długich wywodach wokół historii związanych z filmem. Ja mam silną osobowość, ty masz silną osobowość, może dojść na planie do konfliktów, wspominała Małgośka Szumowska o początkach pracy z Juliette Binoche i o tym, że wcale nie musi w Berlinie uczestniczyć w sekcji konkursowej, bo Elles było już emitowane  na Festiwalu Filmowym w Toronto.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR