Pod wpływem jednego z artykułów w gazecie francskiej zaczęto szukać reżysera, najchętniej z Europy Wschodniej, umiejącego przedstawić drażliwe zjawisko prostytucji studenckiej na paryskich uniwersytetach - mówiła na konferencji prasowej, producentka, Marianne Slot. Wybór padł na Małgośkę Szumowską, gdyż Polka znana z ciekawych utworów o tematyce kobiecej, wydawała się być właściwą osobą. Szumowska wspólnie z Dunką, Tine Bryckel, stworzyła także scenariusz. Główną rolę powierzyła gwieździe francuskiego kina, Juliette Binoche. We Francji jednak uznano pomysł filmu za zbyt swobodny i odmówiono finansowego wsparcia. Elles (Sponsoring) otrzymała dużą gotówkę od niemieckiej Fundacji Filmowej z NRW. Dlatego przez 10 dni, film kręcono również w Kolni i Düsseldorfie.

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Małgośka Szumowska w filmie Elles ukazała nadwyrężoną moralność we współczesnym świecie konsumpcji. Być może dlatego nie potępiła swych protagonistek. Nie przedstawiła wpływu prostytucji na ich życie, środowisko, czy rodzinę. W Polsce rozmawiałam ze studentkami, będącymi prostytutkami w Paryżu. Oczekiwałam, tłumaczeń, wyjaśniających brak pieniędzy, by opłacić mieszkanie czy jedzenie. Ale pytane osoby nie miały w sobie odrobiny wstydu ani skruchy. Odwrotnie były z siebie bardzo, bardzo dumne informowała reżyserka. Uwagę widzów, skupiła wokół postaci paryskiej dziennikarki, Anny (Juliette Binoche), żony bogatego biznesmena oraz matki dwojga dzieci.

Pracująca dla elitarnego magazynu Anna, dostała zlecenie napisania artykułu o dorabiających nierządem studentkach. Zbierając materiały, dotarła do call girls. Zaprzyjaźniła się z pochodzącą z francuskiej prowincji, Lolą, prywatnie Charlotte (Anais Demoustier) oraz Polką, Alicją (bardzo interesująca kreacja, pełnej temperamentu Joanny Kulig). Odwiedzając dziewczyny, poznała mroczną stronę ich trudnej egzystencji. Reżyserka zwizualizowała pikantne opowieści bohaterek. Co jest w prostytuowaniu najtrudniejsze? – pytała dziennikarka. Kłamstwa - odpowiedziała jej Lola.

Oglądając zachowanie osamotnionej, zagubionej w sprawach rodzinnych Anny, odnosimy wrażenie, że spragniona brutalnej erotyki, sama chętnie uległaby pokusie grzechu. Gdy patrzyłam na zbierającą materiał do artykułu, spoufaloną ze studentkami dziennikarkę nie rozumiałam intencji jej działania. Kamera często pokazywała zbliżenia, zmęczonej twarzy Binoche. Myślę, że piękna, prawie zawsze obecna na ekranie, Juliette nie sprostała zadaniu. Grałam samotną, zdesperowaną bohaterkę, próbującą zrozumieć prostytutki. Nie lubię przesłań w filmie… - wyjaśniała asekurująco aktorka. Tylko jaki sens miało odgrywanie wewnętrznej samotności? Francję niepokoi poważny problem drażniącej Sorbonę prostytucji. Niestety Małgośka Szumowska w filmie poświęconym temu globalnemu zjawisku, nie zajęła żadnego stanowiska.

Moim zdaniem słaby, pogmatwany scenariusz zawierał za dużo informacji, a ich pozbawione selekcji obrazowanie, przyczyniło się do niepowodzenia filmu. Fiasko, o którym nikt głośno nie wspominał, lecz każdy wiedział. W Elles najbardziej przekonująco wypadła, obsadzona w epizodycznej roli matki polskiej studentki, Krystyna Janda. Podobnie zresztą, jak potrafiący pozostać widzom w pamięci, Andrzej Chyra, grający natarczywego klienta. Szkoda tylko, że tych naprawdę wspaniałych aktorów  podziwialiśmy w filmie bardzo krótko.

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Sponsoring”, reż. Małgorzata Szumowska (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Chcąc uniknąć kłopotliwych dyskusji i niepomyślnych opinii, konferencję prasową poprowadzono tak, by dziennikarze mogli postawić tylko jedno pytanie. Całe pół godziny aktorzy i reżyserka odbiegając od sedna, krążyli w swych długich wywodach wokół historii związanych z filmem. Ja mam silną osobowość, ty masz silną osobowość, może dojść na planie do konfliktów, wspominała Małgośka Szumowska o początkach pracy z Juliette Binoche i o tym, że wcale nie musi w Berlinie uczestniczyć w sekcji konkursowej, bo Elles było już emitowane  na Festiwalu Filmowym w Toronto.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Not a Pretty Story

Magdalena Kargul

„I Am Not Your Negro”, reż. Raoul Peck (źródło: materiały prasowe Magnolia Pictures)

Otwieranie formy

Paweł Bień

Oskar i Zofia Hansenowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ucieczka do przodu

Sebastian Pytel

„Człowiek z magicznym pudełkiem”, reż. Bodo Kox, 2017 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Świat zahibernowany

Piotr Jemioło

„Zero K”, Don DeLillo, Oficyna literacka Noir sur Blanc, 2017 (źródło: materiały prasowe wydawcy)

W grotach pamięci

Rafał Augustyn

Alberto Ginastera, „Bomarzo”, fot. Javier del Real (źródło: materiały prasowe Teatro Real w Madrycie)
więcej artykułów

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

14. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza

Od 21 listopada do 10 grudnia 2017 roku

Plakat 14. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza (źródło: materiały prasowe)

Chór Alexandrowa – polska trasa koncertowa

Od 21 do 26 listopada 2017 roku

Chór Alexandrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm

Od 1 grudnia 2017 roku do 8 kwietnia 2018 roku

Wawrzyniec Dayczak, projekt Wyższej Szkoły Handlu Zagranicznego przy ul. Sakramentek, widok perspektywiczny, 1934–1938, flamaster i tusz na kalce technicznej, 40,5 x 53,5 cm, ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Superbohaterowie

Od 15 do 19 listopada 2017 roku

Grupa Studnia O. „Don Kichot i jego opowieści” (źródło: materiały prasowe organizatora)

David Lynch. Silence and dynamism

Od 12 listopada 2017 roku do 18 lutego 2018 roku

„Shadow of a Twisted Hand Across My House”, 1988, Copyright: David Lynch (źródło: materiały prasowe organizatora)

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Od 10 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Sebastian Krok, Amor, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Odciskanie świata

Od 11 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Fot. Sandra Kępa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kryptonim Żegota – ukryta pomoc, pomoc ukrytym

Od 16 listopada 2017 roku do lipca 2018 roku

Polskie i żydowskie dzieci, podopieczni domu sierot w Poroninie, po 1945, wł. prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

37. Konkurs im. Marii Dokowicz – Najlepsze Dyplomy UAP

Od 10 do 16 listopada 2017 roku

Natalia Zakrzewska, Najlepsze Dyplomy 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora

Leszek Żurek. Lutry. Dokument wyobrażony

Od 12 listopada 2017 roku do 30 stycznia 2018 roku

Bez tytułu, fot. Leszek Żurek, 2015-2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR