Tegoroczne 62 Berlinale nie należało do udanych. Pokazano słabe, nudne filmy konkursowe. Do nieciekawych projekcji zaliczam otwierający Berlinale Farawell My Queen z Diane Krüger w roli głównej oraz wyświetlane w pierwszych dniach festiwalu: Tey i Childish Games. Filmy te zniechęciły mnie do dalszego śledzenia konkursowego repertuaru. Uznanie wielu krytyków zdobyły filmy niemieckie, przede wszystkim: Barbara, Christiana Petzolda czy Gnade, Matthiasa Gaisnera. Ze względu na dużą rzeczowość i ciężkość poruszanej problematyki, nie preferuję kina niemieckiego. Mimo wszystko uważam, że w części konkursowej Berlinale 2012 pojawiło się kilka dobrych, wartościowych dzieł. Oczekiwano, że Złotego Niedźwiedzia otrzyma Barbara w reżyserii Christiana Petzolda a najlepszą aktorką będzie oczywiście wspaniała Nina Hoss. Jurorzy zaskoczyli jednak wielu krytyków.

Paolo i Vittorio Taviani, fot. A. Hołownia

Paolo i Vittorio Taviani, fot. A. Hołownia

Złoty Niedźwiedź Berlinale 2012

Film Caesar Must Die w reżyserii braci Paolo i Vittorio Taviani dostał niespodziewanie główną nagrodę 62 Berlinale. Filmowy esej przedstawił historię odsiadujących karę zbrodniarzy, którzy w więzieniu nieopodal Rzymu odgrywali sztukę Szekspira Julius Cesar. Reżyserzy pokazali pozytywny wpływ sztuki na kryminalistów.

Paolo Taviani (urodzony w 1931 roku) i Vittorio Taviani (urodzony w 1929 roku) zadebiutowali w 1962 roku wspólnym filmem dokumentalnym. W roku 1977 roku film Padre Padrone przyniósł  braciom pierwszy międzynarodowy rozgłos.

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki

12-letnia Rachel Mwanza została odkryta  przez agentów kanadyjskiego reżysera, Kim Nguyen, podczas sprzedawania orzechów na ulicach Kinshasa. Odrzucona przez rodzinę analfabetka wychowywała się w domu dziecka.  Mimo to znakomicie zagrała główną rolę w filmie Rebelle Kima Nguyena. Jej honorarium wynosiło 500 euro. Dodatkowo producenci  filmu opłacili dla niej szkołę. Konkursowe jury pod przewodnictwem brytyjskiego reżysera Mike’a Leigha bardzo wysoko oceniło aktorskie umiejętności dziewczynki z Kongo. Rachel Mwanza została pierwszą triumfującą na Berlinale afrykańską aktorką.

Srebrny Niedźwiedź – Nagroda Grand Prix

Cichym, nieoficjalym kandydatem do głównej nagrody był także film węgierskiego reżysera, Bence’a Fliegaufa (urodzonego w 1974 roku), Csak a szel – Just the Wind, ukazujący panujący obecnie na Węgrzech rasizm i dyskryminację cyganów. Do stworzenia filmu zainspirowało reżysera autentyczne zdarzenie. Przed ośmiu laty węgierscy chuligani zastrzelili i podpalili ośmiu cyganów w ich domach. Bence Fliegauf przedstawił strach codziennej egzystencji towarzyszący rodzinom cygańskim.

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora

Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz

Duński film A Royal Affair w reżyserii Nikolaja Arcela jest fimem kostiumowym, historycznym, ukazującym uzależnionego od seksu, pozbawionego wszelkich  manier duńskiego monarchę, króla Christiana VII. Jurorzy nagrodzili udany scenariusz autorstwa Nikolaja Arcela i Rasmsa Heisterberga. Także grający Christiana VII, uznany za najlepszego aktora 62 Berlinale, Mikkel Boe Folsgaard (student ostatniego roku szkoły teatralnej w Kopenhadze) święcił w Berlinie swój pierwszy międzynarodowy sukces.

Mikkel Boe Folsgaard, Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg, fot. A. Hołownia

Mikkel Boe Folsgaard, Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg, fot. A. Hołownia

Filmy nagrodzone podczas 62. Berlinale:

Złoty Niedźwiedź za najlepszy film:

Cesar Must Die (Cesare deve morie), reż. Paolo i Vittorio Taviani

Wielka nagroda jurorów – Srebrny Niedźwiedź:

Just The Wind (Csak a szel), reż. Bence Fliegauf

Srebrny Niedźwiedź za najlepszą reżyserię:

Christian Petzold, Barbara (Barbara)

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki:

Rachel Mwanza, War Witch (Rebele), reż. Kim Nguyen

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora:

Mikkel Boe Folsgaard, A Royal Affair (En Kongelig Affaere), reż. Nikolaj Arcel

Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz:

Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg, A Royal Affair (En Kongelig Affaere), reż. Nikolaj Arcel

Srebrny Niedźwiedź za wybitne wartości artystyczne:

Lutz Reitemeier za zdjęcia do filmu White Deer Plain, reż. Wang Quan`an

Nagroda Alfreda Bauera dla filmu otwierającego nowe perspektywy w sztuce:

Tabu, reż. Miguel Gomes

Nagroda dla najlepszego debiutu, dotacja GWFF w wysokości 50.000 euro:

Kauwboy (Generation Kplus), reż. Boudewijn Koole

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Szymankiewicz. blank

Od 27 grudnia 2016 roku do 22 stycznia 2017 roku

Małgorzata Szymankiewicz, „Office Work 231”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR