Tegoroczne 62 Berlinale nie należało do udanych. Pokazano słabe, nudne filmy konkursowe. Do nieciekawych projekcji zaliczam otwierający Berlinale Farawell My Queen z Diane Krüger w roli głównej oraz wyświetlane w pierwszych dniach festiwalu: Tey i Childish Games. Filmy te zniechęciły mnie do dalszego śledzenia konkursowego repertuaru. Uznanie wielu krytyków zdobyły filmy niemieckie, przede wszystkim: Barbara, Christiana Petzolda czy Gnade, Matthiasa Gaisnera. Ze względu na dużą rzeczowość i ciężkość poruszanej problematyki, nie preferuję kina niemieckiego. Mimo wszystko uważam, że w części konkursowej Berlinale 2012 pojawiło się kilka dobrych, wartościowych dzieł. Oczekiwano, że Złotego Niedźwiedzia otrzyma Barbara w reżyserii Christiana Petzolda a najlepszą aktorką będzie oczywiście wspaniała Nina Hoss. Jurorzy zaskoczyli jednak wielu krytyków.

Paolo i Vittorio Taviani, fot. A. Hołownia

Paolo i Vittorio Taviani, fot. A. Hołownia

Złoty Niedźwiedź Berlinale 2012

Film Caesar Must Die w reżyserii braci Paolo i Vittorio Taviani dostał niespodziewanie główną nagrodę 62 Berlinale. Filmowy esej przedstawił historię odsiadujących karę zbrodniarzy, którzy w więzieniu nieopodal Rzymu odgrywali sztukę Szekspira Julius Cesar. Reżyserzy pokazali pozytywny wpływ sztuki na kryminalistów.

Paolo Taviani (urodzony w 1931 roku) i Vittorio Taviani (urodzony w 1929 roku) zadebiutowali w 1962 roku wspólnym filmem dokumentalnym. W roku 1977 roku film Padre Padrone przyniósł  braciom pierwszy międzynarodowy rozgłos.

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki

12-letnia Rachel Mwanza została odkryta  przez agentów kanadyjskiego reżysera, Kim Nguyen, podczas sprzedawania orzechów na ulicach Kinshasa. Odrzucona przez rodzinę analfabetka wychowywała się w domu dziecka.  Mimo to znakomicie zagrała główną rolę w filmie Rebelle Kima Nguyena. Jej honorarium wynosiło 500 euro. Dodatkowo producenci  filmu opłacili dla niej szkołę. Konkursowe jury pod przewodnictwem brytyjskiego reżysera Mike’a Leigha bardzo wysoko oceniło aktorskie umiejętności dziewczynki z Kongo. Rachel Mwanza została pierwszą triumfującą na Berlinale afrykańską aktorką.

Srebrny Niedźwiedź – Nagroda Grand Prix

Cichym, nieoficjalym kandydatem do głównej nagrody był także film węgierskiego reżysera, Bence’a Fliegaufa (urodzonego w 1974 roku), Csak a szel – Just the Wind, ukazujący panujący obecnie na Węgrzech rasizm i dyskryminację cyganów. Do stworzenia filmu zainspirowało reżysera autentyczne zdarzenie. Przed ośmiu laty węgierscy chuligani zastrzelili i podpalili ośmiu cyganów w ich domach. Bence Fliegauf przedstawił strach codziennej egzystencji towarzyszący rodzinom cygańskim.

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora

Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz

Duński film A Royal Affair w reżyserii Nikolaja Arcela jest fimem kostiumowym, historycznym, ukazującym uzależnionego od seksu, pozbawionego wszelkich  manier duńskiego monarchę, króla Christiana VII. Jurorzy nagrodzili udany scenariusz autorstwa Nikolaja Arcela i Rasmsa Heisterberga. Także grający Christiana VII, uznany za najlepszego aktora 62 Berlinale, Mikkel Boe Folsgaard (student ostatniego roku szkoły teatralnej w Kopenhadze) święcił w Berlinie swój pierwszy międzynarodowy sukces.

Mikkel Boe Folsgaard, Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg, fot. A. Hołownia

Mikkel Boe Folsgaard, Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg, fot. A. Hołownia

Filmy nagrodzone podczas 62. Berlinale:

Złoty Niedźwiedź za najlepszy film:

Cesar Must Die (Cesare deve morie), reż. Paolo i Vittorio Taviani

Wielka nagroda jurorów – Srebrny Niedźwiedź:

Just The Wind (Csak a szel), reż. Bence Fliegauf

Srebrny Niedźwiedź za najlepszą reżyserię:

Christian Petzold, Barbara (Barbara)

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki:

Rachel Mwanza, War Witch (Rebele), reż. Kim Nguyen

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora:

Mikkel Boe Folsgaard, A Royal Affair (En Kongelig Affaere), reż. Nikolaj Arcel

Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz:

Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg, A Royal Affair (En Kongelig Affaere), reż. Nikolaj Arcel

Srebrny Niedźwiedź za wybitne wartości artystyczne:

Lutz Reitemeier za zdjęcia do filmu White Deer Plain, reż. Wang Quan`an

Nagroda Alfreda Bauera dla filmu otwierającego nowe perspektywy w sztuce:

Tabu, reż. Miguel Gomes

Nagroda dla najlepszego debiutu, dotacja GWFF w wysokości 50.000 euro:

Kauwboy (Generation Kplus), reż. Boudewijn Koole

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

JEMS Architekci. (RE)KOLEKCJE

Od 28 kwietnia do 20 sierpnia 2017 roku

Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Przybył. Pragnienia

25 kwietnia 2017 roku

Anna Przybył, „Pragnienia” (źródło: materiały prasowe wydawcy)

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR