Tegoroczne 62 Berlinale nie należało do udanych. Pokazano słabe, nudne filmy konkursowe. Do nieciekawych projekcji zaliczam otwierający Berlinale Farawell My Queen z Diane Krüger w roli głównej oraz wyświetlane w pierwszych dniach festiwalu: Tey i Childish Games. Filmy te zniechęciły mnie do dalszego śledzenia konkursowego repertuaru. Uznanie wielu krytyków zdobyły filmy niemieckie, przede wszystkim: Barbara, Christiana Petzolda czy Gnade, Matthiasa Gaisnera. Ze względu na dużą rzeczowość i ciężkość poruszanej problematyki, nie preferuję kina niemieckiego. Mimo wszystko uważam, że w części konkursowej Berlinale 2012 pojawiło się kilka dobrych, wartościowych dzieł. Oczekiwano, że Złotego Niedźwiedzia otrzyma Barbara w reżyserii Christiana Petzolda a najlepszą aktorką będzie oczywiście wspaniała Nina Hoss. Jurorzy zaskoczyli jednak wielu krytyków.

Paolo i Vittorio Taviani, fot. A. Hołownia

Paolo i Vittorio Taviani, fot. A. Hołownia

Złoty Niedźwiedź Berlinale 2012

Film Caesar Must Die w reżyserii braci Paolo i Vittorio Taviani dostał niespodziewanie główną nagrodę 62 Berlinale. Filmowy esej przedstawił historię odsiadujących karę zbrodniarzy, którzy w więzieniu nieopodal Rzymu odgrywali sztukę Szekspira Julius Cesar. Reżyserzy pokazali pozytywny wpływ sztuki na kryminalistów.

Paolo Taviani (urodzony w 1931 roku) i Vittorio Taviani (urodzony w 1929 roku) zadebiutowali w 1962 roku wspólnym filmem dokumentalnym. W roku 1977 roku film Padre Padrone przyniósł  braciom pierwszy międzynarodowy rozgłos.

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki

12-letnia Rachel Mwanza została odkryta  przez agentów kanadyjskiego reżysera, Kim Nguyen, podczas sprzedawania orzechów na ulicach Kinshasa. Odrzucona przez rodzinę analfabetka wychowywała się w domu dziecka.  Mimo to znakomicie zagrała główną rolę w filmie Rebelle Kima Nguyena. Jej honorarium wynosiło 500 euro. Dodatkowo producenci  filmu opłacili dla niej szkołę. Konkursowe jury pod przewodnictwem brytyjskiego reżysera Mike’a Leigha bardzo wysoko oceniło aktorskie umiejętności dziewczynki z Kongo. Rachel Mwanza została pierwszą triumfującą na Berlinale afrykańską aktorką.

Srebrny Niedźwiedź – Nagroda Grand Prix

Cichym, nieoficjalym kandydatem do głównej nagrody był także film węgierskiego reżysera, Bence’a Fliegaufa (urodzonego w 1974 roku), Csak a szel – Just the Wind, ukazujący panujący obecnie na Węgrzech rasizm i dyskryminację cyganów. Do stworzenia filmu zainspirowało reżysera autentyczne zdarzenie. Przed ośmiu laty węgierscy chuligani zastrzelili i podpalili ośmiu cyganów w ich domach. Bence Fliegauf przedstawił strach codziennej egzystencji towarzyszący rodzinom cygańskim.

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora

Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz

Duński film A Royal Affair w reżyserii Nikolaja Arcela jest fimem kostiumowym, historycznym, ukazującym uzależnionego od seksu, pozbawionego wszelkich  manier duńskiego monarchę, króla Christiana VII. Jurorzy nagrodzili udany scenariusz autorstwa Nikolaja Arcela i Rasmsa Heisterberga. Także grający Christiana VII, uznany za najlepszego aktora 62 Berlinale, Mikkel Boe Folsgaard (student ostatniego roku szkoły teatralnej w Kopenhadze) święcił w Berlinie swój pierwszy międzynarodowy sukces.

Mikkel Boe Folsgaard, Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg, fot. A. Hołownia

Mikkel Boe Folsgaard, Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg, fot. A. Hołownia

Filmy nagrodzone podczas 62. Berlinale:

Złoty Niedźwiedź za najlepszy film:

Cesar Must Die (Cesare deve morie), reż. Paolo i Vittorio Taviani

Wielka nagroda jurorów – Srebrny Niedźwiedź:

Just The Wind (Csak a szel), reż. Bence Fliegauf

Srebrny Niedźwiedź za najlepszą reżyserię:

Christian Petzold, Barbara (Barbara)

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki:

Rachel Mwanza, War Witch (Rebele), reż. Kim Nguyen

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego aktora:

Mikkel Boe Folsgaard, A Royal Affair (En Kongelig Affaere), reż. Nikolaj Arcel

Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz:

Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg, A Royal Affair (En Kongelig Affaere), reż. Nikolaj Arcel

Srebrny Niedźwiedź za wybitne wartości artystyczne:

Lutz Reitemeier za zdjęcia do filmu White Deer Plain, reż. Wang Quan`an

Nagroda Alfreda Bauera dla filmu otwierającego nowe perspektywy w sztuce:

Tabu, reż. Miguel Gomes

Nagroda dla najlepszego debiutu, dotacja GWFF w wysokości 50.000 euro:

Kauwboy (Generation Kplus), reż. Boudewijn Koole

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Telemach Pilitsidis. Przemijanie

Od 30 czerwca do 27 sierpnia 2017 roku

Telemach Pilitsidis (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krakowskie Spotkania Artystyczne 2017: Konfiguracje

Malarstwo. Rzeźba. Rysunek

Od 30 czerwca do 31 lipca 2017 roku

Leszek Oprządek, „Kres puszczy”, 2016, drewno, 44x65x70 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Od marionetek do robotów. Historia teatrów lalkowych w Gdańsku

Od 28 czerwca 2017 roku do 15 stycznia 2018 roku

„Bajki robotów”, 2016 r., fot. Piotr Pędziszewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kobiece spojrzenie. O aktorstwie Antoniny Hoffmann

Od 29 czerwca 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Portret Antoniny Hoffmann autorstwa Julesa Vallenta, 1875, wł. MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

15. Przegląd Sztuki SURVIVAL

Od 23 do 27 czerwca 2017 roku

Dominika Oleś, „Artykulacja” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Making Places

Fieldoffice Architects Sheng-Yuan Huang

Od 22 czerwca do 27 sierpnia 2017 roku

Wieża widokowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

21. Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura

Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku

Tubicinatores Gedanenses (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kapelusze z głów! Unikatowa kolekcja z Muzeum Novojiczinskiego

Od 20 czerwca do 5 listopada 2017 roku

„Kapelusze z głów! Unikatowa kolekcja z Muzeum Novojiczynskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tak widzą. Panorama fotografii węgierskiej

Od 13 czerwca do 10 września 2017 roku

András Bánkuti, „Zmierzch”, Moskwa, 6 listopada 1990 © Bánkuti András (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarbiec. Złotnictwo archikatedry wrocławskiej

Od 13 czerwca do 24 września 2017 roku

Pastorał Biskupa Georga Koppa (fragment), Wilhem Rauscher, Fulda, ok. 1890, srebro złocone, emalie, kameryzacja, fot. Arkadiusz Podstawka (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR