Sekcja festiwalowa Berlinale Special zaprezentowała debiut reżyserski Angeliny Jolie zatytułowany Kraj krwi i miodu. Piękna, sympatyczna aktorka, laureatka Oskara za najlepszą rolę drugoplanową w Girl Interrupted (1999) okazała się również utalentowaną, wrażliwą reżyserką. Angelina Jolie w swym pierwszym filmie, do którego sama napisała scenariusz, poruszyła tematykę wojny serbsko–bośniackiej z lat 1992-95.

Angelina Jolie, Konferencja Prasowa, Berlinale 2012, fot. A. Hołownia

Angelina Jolie, Konferencja Prasowa, Berlinale 2012, fot. A. Hołownia

Gdy wybuchła wojna w Bośni, miałam 17 lat. Stwierdziłam, że powinnam dowiedzieć się czegoś więcej o tej wojnie, a także poinformować moje pokolenie o strasznych wydarzeniach, mających przecież miejsce za naszego życia… -  mówiła na konferencji prasowej w Berlinie amerykańska aktorka. Jak podkreśliła, jej film nie jest żadnym dokumentem, lecz wyłącznie artystyczną interpretacją zaistniałych faktów.

Kraj krwi i miodu opowiada historię tragicznej miłości  bośniackiego Serba, Danijela znakomicie zagranego przez Gorana Kostića, do muzułmanki Ajli – wspaniała kreacja urodziwej, subtelnej Zany Marjanović. Bohaterowie zmuszeni są dokonać wyboru pomiędzy wzajemnym uczuciem a lojalnością względem swoich rodzin i pobratymców. Dobrze, że Jolie obsadziła aktorów z Bośni i Hercegowiny. Oni właśnie najlepiej rozumieli intencję filmu, gdyż atmosfera wojny była im szczególnie bliska.

Na konferencji prasowej ekipa aktorska zgodnie podkreślała, że film dał im możliwość wyrażenia tego, co czuli i przeżywali w czasie wojny. W naszym regionie problem wojny jest wciąż bardzo kontrowersyjny. Dlatego film Angeliny Jolie to jedna z najlepszych rzeczy, jakie mogły nam się przytrafić, powiedział bośniacki aktor, Boris Ler. Angelina Jolie, będąc wspaniałą aktorką, potrafiła swych kolegów po fachu właściwie poprowadzić. Umiała im pomóc, gdyż rozumiała trudności napotykane w graniu. Pełne brutalnych scen, gwałtów i mordów obrazy wywoływały na widzach ogromne wrażenie. Jolie przyznała, że za najokrutniejszą scenę uważa zalezienie przez jedną z bohaterek zwłok swego  niemowlęcia, zamordowanego przez serbskich żołnierzy. Koszmarne, barbarzyńskie zbrodnie przeciw ludzkości, popełnione w latach 90. na Bałkanach, porównywalne są tylko z hitleryzmem.

Jolie zapaliła mnie do poszukiwań informacji na temat filmowego ojca Danijela, generała Nebojsa Vukojevicha, granego przez Rade Serbedzija. Prawdziwy generał Vukojevich, współodpowiedzialny za masowe gwałty i masakrę w Srebrenicy w 1995 roku (największe ludobójstwo w Europie od czasów II wojny światowej), uciekł do Rosji. W 1997 roku przyjął obywatelstwo rosyjskie, unikając w ten sposób międzynarodowego trybunału wojennego.

Na konferencji prasowej dziennikarze z Iranu i Serbii zarzucili Jolie zbyt jednostronne potraktowanie konfliktu w Bośni, przedstawiającego Serbów jedynie jako oprawców. Serbskie organizacje żądały nawet zakazania projekcji Kraju krwi i miodu w Serbii. Wcale mnie to nie dziwiło, bo film ukazuje Serbów w bardzo negatywnym świetle. Robiąc filmy o wojnie, zawsze stawiamy sobie pytanie, ile i co trzeba pokazać. Mój film jest zaledwie małą częścią tego, czym wojna była naprawdę. Musi to być trudne do oglądania, ale to rzeczywistość… – stwierdziła reżyserka.

Myślę, że Angelina Jolie stworzyła bardzo ciekawy, historycznie ważny film, nie mający wiele wspólnego z kiczem. 14 lutego 2012 w Berlinie , Cinema for peace (Kino dla pokoju) przyznało Krajowi krwi i miodu Angeliny Jolie, nagrodę najbardziej wartościowego filmu roku.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR