Główną nagrodę, Złotego Niedźwiedzia zdobył irański film, Nader And Simin, A Separation (Nader i Simin, Separacja), w reżyserii Asgahara Farhadi. Srebrnego Niedźwiedzia, za najlepsze kreacje żeńskie, otrzymał zespół irańskich aktorek grających  w Nader And Simin, A Separation (Nader i Simin, Separacja).

Srebrnego Niedźwiedzia, za najlepsze role męskie, dostał zespół irańskich aktorów grających w Nader And Simin, A Separation (Nader i Simin, Separacja). Ponadto film ten wyróżniono również: Filmową Nagrodą Pokojową (Friedensfilmprise), Nagrodą Jurorów Ekumenicznych (Preis der Ökumenischen Jury) oraz nagrodą czytelników gazety codziennej Berliner Morgenpost.

Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu: Jodaeiye Nader az Simin (Nader And Simin, A Separation), reżyser Asghar Farhadi, Richard Hübner © Berlinale 2011

Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu: Jodaeiye Nader az Simin (Nader And Simin, A Separation), reżyser Asghar Farhadi, Richard Hübner © Berlinale 2011

Interesujący, bardzo dobrze zrobiony film, Nader i Simin, Separacja, w reżyserii Asgahara Farhadi, opowiada historię, dobrze sytuowanego, rozchodzącego się małżeństwa z Teheranu. Spragniona niezależności żona, żąda rozwodu, ponieważ pragnie wyjechać z kraju. Dlatego postanawia opuścić męża z córką i chorym ojcem. Na odchodne załatwia mężowi pomoc do pielęgnowania niedołężnego ojca. Z polecenia żony, religijna, prosta niewiasta podejmuje opiekę nad starcem. Niestety nowo zatrudniona kobieta jest w ciąży. Pewnego dnia, wychodząc do lekarza zostawia staruszka samego. Bezwładny starzec spada z łóżka. Leżącego na podłodze ojca zastaje syn. Przestraszony stwierdza, że mężczyzna na szczęście jeszcze żyje. W pewnym momencie opiekunka niespodziewanie wraca, lecz owładnięty gniewem pan domu, zwalnia ją z pracy. A gdy ta stawia opór, zostaje siłą wypchnięta za drzwi. Pod wpływem mocnego szturchnięcia, kobieta ląduje na schodach. Dochodzi do poronienia.

Kobieta wraz ze swym bezrobotnym mężem oskarża byłego pracodawcę o morderstwo nienarodzonego dziecka. Film ukazuje losy bezradnego, obarczonego rodzinnymi problemami bohatera, żyjącego w świecie, gdzie patriarchat mocno już szwankuje. Ciekawe dla widzów europejskich są dialogi skupione wokół przewodniego tematu winy. Reżyser, Asgahar Farhadi, należy do najważniejszych głosów młodego irańskiego kina. W 2009 roku, na 59. Berlinale za film, About Elly otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia.

Generalnie utwory Farahadi przedstawiają rozdarcie irańskiego społeczeństwa. Podziały pomiędzy ludnością religijną i świecką, między bogatymi i biednymi. W Nader i Simin, Separacja, żona, Simin zamierza wyjechać za granicę po to, by zapewnić córce lepsze życie. Mąż Nader rezygnuje z planów żony, nie może zostawić chorego na alzheimera ojca. Pokazane w filmie propozycje odrębnych dróg życiowych, dotyczą dwóch przeciwstawnych modeli. Simin, uosabia nowoczesne, otwarte na świat, wizje młodej generacji. Nader reprezentuje tradycyjne wartości, skupione wokół przynależności do korzeni. Reżyser niczego nie wartościuje. Oba przykłady opisuje z pełnym zrozumieniem.

Początkowo władze Iranu zakazały emisji filmu. Później jednak odwołano tę decyzję i Nader i Simin, Separacja zdobył nagrodę na lokalnym Festiwalu Filmów Irańskich. A w 2011 roku, pierwszy raz w historii Berlinale, film irański dostał Złotego Niedźwiedzia.

Srebrnego Niedźwiedzia za najlepsze aktorstwo w filmie Jodaeiye Nader az Simin (Nader And Simin, A Separation) w reżyserii Asghara Farhadi otrzymali Peyman Moadi, Ali Asghar Shabazi and Babak Karimi, Richard Hübner © Berlinale 2011

Srebrnego Niedźwiedzia za najlepsze aktorstwo w filmie Jodaeiye Nader az Simin (Nader And Simin, A Separation) w reżyserii Asghara Farhadi otrzymali Peyman Moadi, Ali Asghar Shabazi and Babak Karimi, Richard Hübner © Berlinale 2011

Asgahar Farhadi, udzielając wywiadu niemieckiej telewizji podkreślił, że wierzy, iż problem – przebywającego aktualnie w więzieniu – reżysera Jafara Panahi zostanie w Teheranie pozytywnie rozwiązany. Jury 61. Berlinale nagradzając film irański wyraziło symboliczne poparcie dla  reżyserów, aktorów i intelektualistów w Iranie.

Jednocześnie szefowa Jury, Izabella Rossellini podkreśliła, że przyznanie głównej nagrody Irańczykom było jednomyślną decyzją wszystkich jurorów. Również międzynarodowi dziennikarze zgodnie uznali film Farhadiego za najmocniejszy akcent festiwalu. Podczas konferencji prasowej rozpoczynającej 61. Berlinale, Dieter Kosslick powiedział, że aktywny dialog z artystami w Iranie może przynieść więcej dobrego niż separacja i milczenie. Kosslick miał rację. Pozytywne głosy oraz główna nagroda dla Irańczyków wzmocniła aktywność irańskiej opozycji. Podczas, gdy irańscy twórcy zbierali międzynarodowe laury, irańska emigracja protestowała pod Bramą Brandenburską przeciw praktykom swego rządu, nawołując do zmian i do rewolucji w Iranie.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Tannhäuser

31 marca 2017 roku

„Tannhäuser”, opera Ryszarda Wagnera, fot. Vincent Lifer (źródło: materiały prasowe organizatora)

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

29 marca 2017 roku

Zaczarowany świat teatru (źródło: materiały prasowe muzeum)

Zuzanna Szarek, Hanna Śliwińska. Innego końca świata nie będzie

Od 25 marca do 17 czerwca 2017 roku

Fot. Hanna Śliwińska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Józef Hałas. Poszukiwania

Od 23 marca do 28 maja 2017 roku

Józef Hałas, „Przeciwstawienie O”, 1979 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika

Od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

Marcin Kowalik, „Grosz czynszowy”, 2017, 130 x 220 cm, akryl na płótnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Blue Republic. Made in Blue Republic

Od 17 marca do 4 maja 2017 roku

Blue Republic, „Made in Blue Republic”, widok ogólny wystawy, fot. Maciej Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Short Waves Festival 2017

Od 21 do 26 marca 2017 roku

„Więzi”, reż. Zofia Kowalewska – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alina Belyagina. Body Building

Od 22 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Alina Belyagina. Body Building, fot. Dymitry Pankov (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prawie wszystko o Zwierzyńcu

Od 25 marca do 3 września 2017 roku

Z wystawy „Prawie wszystko o Zwierzyńcu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Michałowski (1800–1855). Malarstwo i rysunek

Od 18 marca do 21 maja 2017 roku

Piotr Michałowski, „Krakus na koniu”, fot. A.R. Skowroński  (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR