Główną nagrodę, Złotego Niedźwiedzia zdobył irański film, Nader And Simin, A Separation (Nader i Simin, Separacja), w reżyserii Asgahara Farhadi. Srebrnego Niedźwiedzia, za najlepsze kreacje żeńskie, otrzymał zespół irańskich aktorek grających  w Nader And Simin, A Separation (Nader i Simin, Separacja).

Srebrnego Niedźwiedzia, za najlepsze role męskie, dostał zespół irańskich aktorów grających w Nader And Simin, A Separation (Nader i Simin, Separacja). Ponadto film ten wyróżniono również: Filmową Nagrodą Pokojową (Friedensfilmprise), Nagrodą Jurorów Ekumenicznych (Preis der Ökumenischen Jury) oraz nagrodą czytelników gazety codziennej Berliner Morgenpost.

Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu: Jodaeiye Nader az Simin (Nader And Simin, A Separation), reżyser Asghar Farhadi, Richard Hübner © Berlinale 2011

Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu: Jodaeiye Nader az Simin (Nader And Simin, A Separation), reżyser Asghar Farhadi, Richard Hübner © Berlinale 2011

Interesujący, bardzo dobrze zrobiony film, Nader i Simin, Separacja, w reżyserii Asgahara Farhadi, opowiada historię, dobrze sytuowanego, rozchodzącego się małżeństwa z Teheranu. Spragniona niezależności żona, żąda rozwodu, ponieważ pragnie wyjechać z kraju. Dlatego postanawia opuścić męża z córką i chorym ojcem. Na odchodne załatwia mężowi pomoc do pielęgnowania niedołężnego ojca. Z polecenia żony, religijna, prosta niewiasta podejmuje opiekę nad starcem. Niestety nowo zatrudniona kobieta jest w ciąży. Pewnego dnia, wychodząc do lekarza zostawia staruszka samego. Bezwładny starzec spada z łóżka. Leżącego na podłodze ojca zastaje syn. Przestraszony stwierdza, że mężczyzna na szczęście jeszcze żyje. W pewnym momencie opiekunka niespodziewanie wraca, lecz owładnięty gniewem pan domu, zwalnia ją z pracy. A gdy ta stawia opór, zostaje siłą wypchnięta za drzwi. Pod wpływem mocnego szturchnięcia, kobieta ląduje na schodach. Dochodzi do poronienia.

Kobieta wraz ze swym bezrobotnym mężem oskarża byłego pracodawcę o morderstwo nienarodzonego dziecka. Film ukazuje losy bezradnego, obarczonego rodzinnymi problemami bohatera, żyjącego w świecie, gdzie patriarchat mocno już szwankuje. Ciekawe dla widzów europejskich są dialogi skupione wokół przewodniego tematu winy. Reżyser, Asgahar Farhadi, należy do najważniejszych głosów młodego irańskiego kina. W 2009 roku, na 59. Berlinale za film, About Elly otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia.

Generalnie utwory Farahadi przedstawiają rozdarcie irańskiego społeczeństwa. Podziały pomiędzy ludnością religijną i świecką, między bogatymi i biednymi. W Nader i Simin, Separacja, żona, Simin zamierza wyjechać za granicę po to, by zapewnić córce lepsze życie. Mąż Nader rezygnuje z planów żony, nie może zostawić chorego na alzheimera ojca. Pokazane w filmie propozycje odrębnych dróg życiowych, dotyczą dwóch przeciwstawnych modeli. Simin, uosabia nowoczesne, otwarte na świat, wizje młodej generacji. Nader reprezentuje tradycyjne wartości, skupione wokół przynależności do korzeni. Reżyser niczego nie wartościuje. Oba przykłady opisuje z pełnym zrozumieniem.

Początkowo władze Iranu zakazały emisji filmu. Później jednak odwołano tę decyzję i Nader i Simin, Separacja zdobył nagrodę na lokalnym Festiwalu Filmów Irańskich. A w 2011 roku, pierwszy raz w historii Berlinale, film irański dostał Złotego Niedźwiedzia.

Srebrnego Niedźwiedzia za najlepsze aktorstwo w filmie Jodaeiye Nader az Simin (Nader And Simin, A Separation) w reżyserii Asghara Farhadi otrzymali Peyman Moadi, Ali Asghar Shabazi and Babak Karimi, Richard Hübner © Berlinale 2011

Srebrnego Niedźwiedzia za najlepsze aktorstwo w filmie Jodaeiye Nader az Simin (Nader And Simin, A Separation) w reżyserii Asghara Farhadi otrzymali Peyman Moadi, Ali Asghar Shabazi and Babak Karimi, Richard Hübner © Berlinale 2011

Asgahar Farhadi, udzielając wywiadu niemieckiej telewizji podkreślił, że wierzy, iż problem – przebywającego aktualnie w więzieniu – reżysera Jafara Panahi zostanie w Teheranie pozytywnie rozwiązany. Jury 61. Berlinale nagradzając film irański wyraziło symboliczne poparcie dla  reżyserów, aktorów i intelektualistów w Iranie.

Jednocześnie szefowa Jury, Izabella Rossellini podkreśliła, że przyznanie głównej nagrody Irańczykom było jednomyślną decyzją wszystkich jurorów. Również międzynarodowi dziennikarze zgodnie uznali film Farhadiego za najmocniejszy akcent festiwalu. Podczas konferencji prasowej rozpoczynającej 61. Berlinale, Dieter Kosslick powiedział, że aktywny dialog z artystami w Iranie może przynieść więcej dobrego niż separacja i milczenie. Kosslick miał rację. Pozytywne głosy oraz główna nagroda dla Irańczyków wzmocniła aktywność irańskiej opozycji. Podczas, gdy irańscy twórcy zbierali międzynarodowe laury, irańska emigracja protestowała pod Bramą Brandenburską przeciw praktykom swego rządu, nawołując do zmian i do rewolucji w Iranie.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Coming Out 2018 w Koneserze

Od 30 listopada do 21 grudnia 2018 roku

Wystawa „Coming Out 2018” w Koneserze (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR