Wiadomo, że dla miłośników eksperymentu i awangardy, jurorów 61 Berlinale: Izabelli Rossellini, Guya Maddina, Jan Chapman, Sandy Powell, Niny Hoss wartości artystyczne są najwyższym priorytetem.

Dlatego ucieszyło mnie przyznanie absolutnie trafnej i zasłużonej nagrody, Srebrnego Niedźwiedzia za wybitne osiągnięcia artystyczne polskiemu kamerzyście, Wojciechowi Staroniowi.

Wojciech Staroń, fot. Alexandra Hołownia

Wojciech Staroń, fot. Alexandra Hołownia

Debiut argentyńskiej reżyserki, Pauli Markovitch „El Premio/The Prize” czekał 5 lat na realizację. Autorem wspaniałych zdjęć był polski operator, Wojciech Staroń. Koncepcja kręconego podczas niepogody filmu, wymagała dobrej znajomości warsztatu. Po przez plastyczne ukazanie deszczu, wiatru i chmur, Wojciech Staroń znakomicie uchwycił pogodę symbolizującą ponurą, przygnębiającą atmosferę argentyńskiej dyktatury. Dotyczący historii Argentyny, kręcony w Argentynie z argentyńskimi aktorami „El Premio” nie otrzymał w swym kraju żadnej dotacji. Być może filmu nigdy by nie zrobiono, gdyby filmowcom po części, nie pomogła kinematografia Polska. Na konferencji prasowej producent, Izrael Moreno podkreślił, że „El Premio/The Prize” mógł powstać tylko i wyłącznie dzięki opiece finansowej Polskiego oraz Meksykańskiego Instytutu Filmowego. Trochę pieniędzy dołożyła też Francja.

Paula Markovitch, fot. Alexandra Hołownia

Paula Markovitch, fot. Alexandra Hołownia

W Argentynie panuje obecnie demokracja, lecz ślady minionej dyktatury do dziś wywierają piętno na mieszkańcach. Argentyńczycy nie chcą pamiętać o tym, co kiedyś przeżyli. Paula Markovitch pracując nad autobiograficzną historią pytała, jak żyć z balastem dawnych wydarzeń? Za bohaterkę swego filmu wybrała 7 letnią dziewczynkę, imieniem Cecylia. Dziecko wraz z uciekającą przed represjami matką, zamieszkało w położonej daleko od Buenos Aires, wiejskiej chacie, tuż przy plaży. Poza tym zaczęło uczęszczać do lokalnej szkoły. Pewnego dnia do klasy zawitali żołnierze, zafundowali uczniom kakao i przeprowadzili konkurs na najlepszy esej. Początkowo mała Cecylia, odważnie poinformowała co sądzi o wojskowych naprawdę. Przecież to mordercy, którzy zabili jej kuzyna i uwięzili ojca. Jednak pod wpływem matki zmieniła swoje poglądy. Przeczuwająca niebezpieczeństwo nauczycielka umożliwiła swej uczennicy skorygowanie wypowiedzi. Cecylia napisała ponownie, że żołnierze są pięknymi odważnymi ludźmi. Wgrała konkurs.

Film pokazał uniwersalną historię dyktatury, mającej na całym świecie takie samo oblicze. Paulę Markowitch interesuje symboliczne, oszczędne użycie obrazów. „O dyktaturze dowiadujemy się kiedy książki zaczynają być cenzurowane”, mówiła reżyserka.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Podróż do Edo

Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza

Od 25 lutego do 7 maja 2017 roku

Utagawa Hiroshige „Świątynia Gion w śniegu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Akcja Lublin! Rozdział 1

Od 24 lutego do 19 marca 2017 roku

Zdzisław Kwiatkowski, fot. Andrzej Polakowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR