Wystawa Transmigracje. Mysłowski, Puntos, 21 stycznia – 6 marca 2011, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, Rynek Główny, Kuratorka: Monika Rydiger.

Wystawa Transmigracje. Mysłowski Puntos,zorganizowana przez Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, jest interesującym głosem w dyskusji o kondycji człowieka i powodach jego zachowań w  zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. Jest próbą odkrycia ważnych inspiracji dla formułowania się mentalności ludzi. Jest wreszcie ilustracją teorii socjologicznych opisujących zachowania w dobie rozwoju cywilizcji, który ewokuje transformację podmiotów i przewartościowanie, do niedawna niezmiennych, pojęć. Posłużył temu dialog wizji artystycznej Tadeusza Mysłowskiego i Jani Konstantinovskiego Puntosa, lub może precyzyjniej – podwójny monolog – dwóch ugruntowanych postaw. Mimo, że te monologi wynikają z innej metodologii badawczej nie są względem siebie sprzeczne, ukazują eklektyczną różnorodność i współistnienie wielu wątków napędzających myśl kultury.

Wystawa „Transmigracje. Mysłowski, Puntos” w MCK w Krakowie, fot. Zofia Waligóra

Wystawa „Transmigracje. Mysłowski, Puntos” w MCK w Krakowie, fot. Zofia Waligóra

Podstawą teoretyczną tego dialogu jest tekst Marty Bucholc Tożsamość transmigranta, w którym socjolożka opisuje przemiany społeczeństwa pod kątem jego mobilności oraz odniesień do pojęć czasu i przestrzeni. Jej zdaniem właściwością dzisiejszego człowieka jest pozostawanie w ciągłym ruchu, co poczytuje, jako jedyną pewną „stałą”. Przemiany określane, nadzwyczaj nieprecyzyjnym a popularnym, terminem globalizacja, doprowadziły do potrzeby redefinicji pojęcia tożsamość, które dotychczas było jednym z wyznaczników interpretacji dokonań artysty. Bucholc zwraca uwagę, że informacje biograficzne dotyczące konkretnego twórcy w świetle przemian komunikacji międzyludzkiej – totalnej i zawrotnie szybkiej – są już anachronizmem, który nie potrafi wyjaśnić motywów istniejących w refleksji nad kulturą1.

Idea, na której oparto zamysł kuratorski, pokrywa się z rozważaniami poczytnych pism Zygmunta Baumana – głównego teoretyka socjologicznej ponowoczesności i płynnych czasów. Bauman poświęcając wiele uwagi przemianom świadomościowym zaistniałym na skutek rozwoju nowych systemów komunikacji i przemieszczania się populacji, gotów był redefiniować podwaliny nadające sens takim konstrukcjom społecznym jak naród, rodzina, wspólnota, które transformują się w obliczu względnego czasu i skurczonej przestrzeni2. Nie można trwać w bezruchu na ruchomych piaskach – napisał w 1998 roku, czym metaforycznie oddał immanentną właściwość człowieka w kontekście jego funkcjonowania. Zdaniem Baumana rozwój systemów komunikacji (Internetu w szczególności) spowodował mobilność jednostek i postawił je w roli wiecznych gości, którzy nigdzie nie są u siebie. Mimo, że fizycznie pozostajemy w bezruchu, na przykład przed monitorem laptopa, serfujemy po witrynach zawieszonych na odległych geograficznie serwerach i komunikujemy się z partnerami oddalonymi o godziny podróży lotniczej. Zasada istnienia oparta na mobilności przepływu myśli i informacji w małym stopniu napotyka w takim układzie na bariery polityczne i geograficzne3.

Wystawa „Transmigracje. Mysłowski, Puntos” w MCK w Krakowie, fot. Zofia Waligóra

Wystawa „Transmigracje. Mysłowski, Puntos” w MCK w Krakowie, fot. Zofia Waligóra. Na zdjęciu: Jani Konstantinovski Puntos (z prawej) oraz Tadeusz Mysłowski

W wizji transmigracji Marty Bucholc, ważny jest precyzyjny opis ruchu, jaki wykonuje dzisiaj człowiek-artysta. Nie jest on określony w przestrzeni względem nieruchomych obiektów, lecz on sam jest jedynym punktem odniesienia dla siebie. Termin został zaczerpnięty z zakresu religioznawstwa i w pierwotnym znaczeniu jest synonimem reinkarnacji – wędrówki dusz. Dzisiaj opisuje tożsamość artysty, który poruszając się (żyjąc) zmienia permanentnie tożsamość, a pozostaje mimo to cały czas tą samą osobą/jednostką/człowiekiem. W takiej koncepcji artysta, tradycyjnie osoba, która odczuwa zjawiska (kierunki ruchu) wcześniej i wyraźniej niż inni, a w twórczości sygnalizuje nadchodzące zmiany, jest pewnego rodzaju ucieleśnieniem transmigranta. Jest osobą de facto bezdomną, której suma doświadczeń okazuje się układanką inspiracji, tendencji i postaw, czasem irracjonalną a możliwą i funkcjonującą. Jest to struktura, którą autorka gotowa jest porównać do przypadkowych kształtów widzianych w dziurce kalejdoskopu – niezaplanowanych, lecz spójnych i kruchych –istniejących na chwilę4.

Strony: 1 2 3

1M. Bucholc, Tożsamość transmigranta (w:) Transmigracje. Mysłowski Puntos, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2011.

2Z. Bauman, Płynna nowoczesność, Kraków 2006.

3Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000, s. 92-120.

4Op. cit.

Krzysztof Siatka – historyk sztuki, krytyk i kurator; interesuje się, bada i promuje sztukę neoawangardy i współczesną.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Czarno-biali

Od 26 kwietnia do 29 maja 2018 roku

Edward Dwurnik, „Paryż”, 2016, olej, płótno, 114 x 146 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stale o Nowej Hucie

Od 25 kwietnia do 23 września 2018 roku

Hutnik przy piecu, rys. Piotr Urbanek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Otwarcie Muzeum Podgórza

Od 26 do 29 kwietnia 2018 roku

Muzeum Podgórza, fot. Andrzej Janikowski, MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moc Natury. Henry Moore w Polsce

Od 21 kwietnia do 9 września 2018 roku

Henry Moore w swoim studiu z rzeźbą „Upright Internal/ External Form”, 1954 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IV Międzynarodowy Festiwal Sztuki i Muzyki Incident / Accident

Od 21 kwietnia do 27 maja 2018 roku

Franz Sattler, Weiz, Austria (źródło: materiały prasowe organizatora)

Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach

Od 27 kwietnia do 30 września 2018 roku

Popielnica z zestawu „Asteroid”, Jan Sylwester Drost, Ząbkowice, 1960–1966, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mykola Ridnyi. Twarzą do ściany

Od 20 kwietnia do 15 czerwca 2018 roku

Mykola Ridnyi, „Blind Spot” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jarosław Kukowski i uczniowie

Od 5 do 30 kwietnia 2018 roku

Piotr Lemke, „No. 1”, akryl i olej na płycie, 100x80 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu strzyka, tam łupie, ale rży. A sumienie kąsa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, ślady

Od 22 kwietnia do 29 lipca 2018 roku

Tadeusz Brzozowski, „Spisa”, 1984, olej, płótno, własność prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. IN OUT Festival Taniec/Obraz

Od 20 do 22 kwietnia 2018 roku

César Brodermann „Are you holding me, or am I holding myself?”, USA 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR