Wystawa: Michał Bieniek, Wracamy z polowania, 29 maja - 18 czerwca 2010,
Galeria Mieszkanie Gepperta we Wrocławiu

Sceny polowania w sztuce są scenami najstarszymi, zakorzenionymi w najbardziej pierwotnej ludzkiej aktywności związanej z wolą przetrwania. Malowidła na mrocznych ścianach jaskiń powstawały właśnie jako wyraz czci oddawanej zwierzętom, rodzaj magicznego zaklęcia, a zarazem wyraz ludzkiej siły. W greckiej mitologii to jednak kobieta patronowała polowaniom – Artemida była tą, która symbolizowała zarazem witalną energię i śmierć. Opanowana przez gniew zamieniła Akteona podglądającego ją w kąpieli w jelenia. Sama też lubiła przechadzać się w towarzystwie tego szlachetnego zwierzęcia i tak też była w sztuce greckiej przedstawiana, jako delikatna, subtelna kobieta, wyposażona w łuk i strzały. To z mitologii wiadomo, że była bezwzględna, a urażenie jej dumy groziło utratą życia.

Michał Bieniek, "Wracamy z polowania", fot. Magdalena Szady

Michał Bieniek, “Wracamy z polowania”, fot. Magdalena Szady

Znamienny jest fakt przejścia akcentu z typowo męskiej charakterologii zajęcia, jakim jest polowanie na jego kobiecy aspekt, a co za tym idzie również podkreślenie kobiecej siły i mocy, która była charakterystyczna dla greckich bogiń. Z czasem polowanie stało się dworską  rozrywką, która w sztuce ukazywana była chętnie jako okazja do zaprezentowania dynamiki ruchów zwierząt i ludzi. Jednocześnie miała silnie erotyczny podtekst, kiedy przedmiotem łupu stawała się nie dzika zwierzyna, a nie dająca się ujarzmić kobieta. Chociaż nie jest to typowa scena polowania, to na myśl przychodzi mi cykl obrazów Botticellego i jego szkoły wykonany na podstawie jednego z opowiadań Bocaccia, jako cassone dla Gianozza Pucci i Lukrecji Bini, Historia Nastagio degli Onesti (1483). Sceny pościgu za niewierną narzeczoną są zestawione z paralelną historią, a morał potępia zdradę. Postaci mężczyzn zostały przedstawione w typowy dla włoskiego mistrza subtelny sposób i właśnie ta subtelność jakoś nie przystaje, nie ma męskich ciał wygiętych w szalonej walce, nie ma potu i napiętych mięśni, które tak sugestywnie ukazał w cyklu polowań Peter Paul Rubens. Warto zaznaczyć, iż taki przepych ciał był czymś typowym nie tylko dla barokowego umiłowania dynamiki, bo wariacją na temat rytuału polowania Piero di Cosimo (Scena polowania, 1495) w niczym nie ustępuje Rubensowi. Polowanie jako temat wydawało się jednak zawsze czymś pobocznym, paradoksalnie nieco nudnym, nawet zwłoki już upolowanych zwierząt wydawały się bardziej interesujące…

Z czym kojarzy się bowiem obrzęd polowania? Jakkolwiek nie sięgniemy do historii sztuki, to jest to zajęcie anachroniczne, z którym wiążą się obrazy kiczowato-mroczne: przedpokoje obite boazerią, na której wiszą trofea, głowy jeleni i dzików, wypchane watoliną, pachnące utrwalaczami, wysuszoną skórą, zakonserwowanym futrem. Do takiego wyobrażenia o dzikich martwych istotach spetryfikowanych przez człowieka odwoływali się w swoich projektach Kuba Bąkowski i Piotr Skiba. Michał Bieniek zainspirowany fotografią ukazującą pasowanie na myśliwego sięgnął zaś po temat samego polowania, które odczytał jako typowo męski akt przemocy, z całym sztafażem pokazu dominacji. W swoim najnowszym projekcie Wracamy z polowania zajrzał jednak na drugą stronę lustra, podsuwając naszej wyobraźni rozwinięcie sytuacji polowania, a dokładniej sytuacji powrotu do domu. Zauważmy, iż w sztuce temat powrotu był zarezerwowany dla Diany, rzymskiej Artemidy, którą ukazywano z jej atrybutami, zmysłową i kobiecą. W najbardziej słodki i lukrowany sposób ukazał boginię Francis Boucher w obrazie Powrót Diany z polowania (1745, Musée Cognacq-Jay, Paryż). Rozgraniczenie między męskim a kobiecym staje się w przypadku instalacji Bieńka czymś koniecznym, gdyż na takiej binarności oparty jest jej schemat. Ta dwuwymiarowość i proste skojarzenia z polowaniem stają się punktem wyjścia do otwarcia na nowe spojrzenie, właśnie to odwrócone, trochę zniekształcone, przepracowane.

Wracamy z polowania to dwie przestrzenie zaaranżowane tak, abyśmy mogli poczuć się jak uczestnicy spektaklu, dopuszczeni do zarezerwowanego tylko dla mężczyzn rytuału, jakim jest pasowanie na myśliwego, w tradycji łowieckiej obwarowanego szczegółowymi zasadami. W całej instalacji graficzne przedstawienie tej sceny jest jej najmniej zauważalną częścią, a równocześnie najbardziej istotną. Ukazuje fragment obrzędu, naznacza rytualną magicznością każdy z ukazanych aspektów „polowania”, podkreśla umowność sytuacji, a jednocześnie każe nam zwrócić się ku kulturze tradycyjnych form wchodzenia chłopca w męską dorosłość. Bieniek nawiązuje tutaj do pojęcia gender, płci jako kulturowego konstruktu, który też jest przedmiotem swego rodzaju zaczarowania. Wracamy z polowania jest zatem powrotem do tematu wielokrotnie poruszanego w sztuce, a zarazem próbą jego przedefiniowania. Typowy męski świat ukazany zostaje z męskiego punktu widzenia, a zaproszeni do niego jesteśmy wszyscy. Autor sięga przy tym po archetypiczny męski wzorzec: osobnika odnajdującego spełnienie w samym polowaniu, w wyruszaniu na łono przyrody, w całkowitym oddaniu się pościgowi za zwierzem, a następnie odpoczywającego w cieniu poroża, na zabytkowym fotelu, w otoczeniu trofeów, bawiącego się w dorosłość i dostojeństwo. Zaznaczyć trzeba, iż w pracy nie brak odwołań do dziecięcego świata wyobraźni, z którym skonfrontowana zostaje „dorosła” bajkowość pod postacią papierowych czapek wykonanych z kartek wyrwanych z gazet pornograficznych.

Strony: 1 2

Magdalena Zięba - rocznik ’85. historyczka sztuki i filolożka. absolwentka MISH-u na Uniwersytecie Wrocławskim. krytyczka sztuki i kuratorka, czyli uniwersalne dwa – a czasami nawet więcej – w jednym. pisze o tym, co jej się podoba. lubi barokowy przepych słowny, uwielbia artystyczny minimalizm. praktykuje ironiczny dystans i emocjonalny fetyszyzm. marzy o Nowym Jorku. posiada niezliczoną ilość różowych rajtuz (z dziurami).

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Entliczki, pentliczki, czarodzieje i księżniczki

Baśnie, bajki i zabawy dziecięce w dawnej grafice i rysunku

Od 23 stycznia do 18 marca 2018 roku

Jean-Jacques de Boissieu, „Bańki mydlane”, 1799, grafika (akwaforta i sucha igła), Muzeum Narodowe we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń

Warning: fopen(/var/www/live/manager/../ws/tomato/imglist.php): failed to open stream: Permission denied in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 19

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 20

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 21

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 23

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 23

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 23

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 23

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 23

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 23

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 23

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 23

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 23

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 23

Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 25

Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/live/manager/server/utils/RotatorSlot.php on line 26
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR