Od 4 listopada 2010 do 15 stycznia 2011 trwa w galerii Edwynn Houk w Nowym Jorku prezentacja 15 wielkoformatowych fotografii, z serii Harem, autorstwa Lalli Essaydi.

Lalla Essaydi

Lalla Essaydi

 

Zamieszkała obecnie w Nowym Jorku fotografka, urodziła się w 1956 roku w Maroko, i przez kilkanaście lat żyła w Arabii Saudyjskiej. Lalla Essaydi, wspólnie z Shirin Neshat i Shahzią Sikander, należy do grona muzułmańskich emigrantek odnoszących szczególnie sukcesy artystyczne w USA.

Essaydi przywołując orientalną mitologie, porusza tematykę pozycji kobiet w społeczeństwach islamskich. Często powraca do zdarzeń z młodości, kiedy jako zbuntowana nastolatka została ukarana, za samowolne wyjście z domu na ulicę. Przekroczeniem niedozwolonej przestrzeni rozgniewała własnego ojca, efektem czego przez miesiąc była więziona w odosobnieniu.

Wyizolowana i zamknięta, marzyła o feminizmie. Dziś w swoich pracach odreagowuje dawne kompleksy. Przedstawia kobiety samotnie tkwiące we wnętrzach wielkich, pustych budowli, takich jakie kiedyś należały do jej rodziny.

Lalla Essaydi

Fotografie Essaydi zgodnie z tradycją arabską pokazują, niewiasty odziane w burki albo owinięte w welony. Zdegradowane do pełnienia dekoracyjnej funkcji powabne, tajemnicze dziewczyny leżą wyczekując na łóżku, lub wegetują siedząc bezmyślnie w opustoszałych komnatach. Artystka przystroiła ich podobizny kaligraficznym pismem świętym, jakim w Maroko posługiwali się wyłącznie mężczyźni.

Napisy wykonała henną, używaną przez arabki w celu upiększania rąk i ciała. W kulturze orientalnej henna stanowi symbol milczenia i podporządkowania. Taka postawa wymagana jest też w haremie. Wizerunek haremu, oparła na rzeczywistości historycznej. Dlatego realizując serię zbudowała makietę, złudnie przypominającą marokański pałac Dar Basha al. Drobiazgowo skopiowała mozaiki, sztukaterie, witraże, które utrwaliła na ścianach tekturowych  korytarzy odzwierciedlających autentyczne miejsca haremowego życia.

Lalla Essaydi

Zazwyczaj ludzie zachodnich kultur kojarzą harem z oazą euforii, bezgranicznej sielanki nieskrępowanych moralnie, zmysłowych kobiet. Jednak w krajach bliskiego Wschodu harem oznacza całkowicie kontrolowaną przez mężczyzn, a dostępną jedynie kobietom, prywatną sferę domu. Fizyczna przynależność do haremu graniczy z niebezpieczeństwem kolidowania świętego prawa z przyjemnościami.

W serii Harem, Lalla Essaydi chciała uwypuklić różnice pomiędzy obyczajowością, estetyką oraz historią kultur Wschodu i Zachodu. Niestety zapominając o  teraźniejszości, nie wprowadziła do zdjęć portretowanych przez siebie kobiet żadnych współczesnych zmian. Wierna orientalnym stereotypom ukazała arabki w staromodny i bardzo estetyczny sposób. Zdaniem amerykańskich krytyków, również wykaligrafowane na obrazach feministyczne historie, dotyczące marzeń o lepszym świecie, nie są wcale czytelne, nawet dla odbiorców znających język arabski. Natomiast mówiąca o sobie Essaydi podkreśla, że pragnie być zrozumiana: jako artystka, jako Marokanka, jako Arabka Saudyjska, jako tradycjonalistka, jako liberałka, i jako muzułmanka.

*****

Przypisy:

http://www.nytimes.com/2010/03/07/nyregion/07artsnj.html

http://www.houkgallery.com/exhibitions/2010-11-04_lalla-essaydi/

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Martwa Natura

Od 15 lutego do 14 marca 2017 roku

Katarzyna Makieła-Organisty, „Czaszka jelonka”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

Od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

„Widok Krakowa”, 1652, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR