Od 4 listopada 2010 do 15 stycznia 2011 trwa w galerii Edwynn Houk w Nowym Jorku prezentacja 15 wielkoformatowych fotografii, z serii Harem, autorstwa Lalli Essaydi.

Lalla Essaydi

Lalla Essaydi

 

Zamieszkała obecnie w Nowym Jorku fotografka, urodziła się w 1956 roku w Maroko, i przez kilkanaście lat żyła w Arabii Saudyjskiej. Lalla Essaydi, wspólnie z Shirin Neshat i Shahzią Sikander, należy do grona muzułmańskich emigrantek odnoszących szczególnie sukcesy artystyczne w USA.

Essaydi przywołując orientalną mitologie, porusza tematykę pozycji kobiet w społeczeństwach islamskich. Często powraca do zdarzeń z młodości, kiedy jako zbuntowana nastolatka została ukarana, za samowolne wyjście z domu na ulicę. Przekroczeniem niedozwolonej przestrzeni rozgniewała własnego ojca, efektem czego przez miesiąc była więziona w odosobnieniu.

Wyizolowana i zamknięta, marzyła o feminizmie. Dziś w swoich pracach odreagowuje dawne kompleksy. Przedstawia kobiety samotnie tkwiące we wnętrzach wielkich, pustych budowli, takich jakie kiedyś należały do jej rodziny.

Lalla Essaydi

Fotografie Essaydi zgodnie z tradycją arabską pokazują, niewiasty odziane w burki albo owinięte w welony. Zdegradowane do pełnienia dekoracyjnej funkcji powabne, tajemnicze dziewczyny leżą wyczekując na łóżku, lub wegetują siedząc bezmyślnie w opustoszałych komnatach. Artystka przystroiła ich podobizny kaligraficznym pismem świętym, jakim w Maroko posługiwali się wyłącznie mężczyźni.

Napisy wykonała henną, używaną przez arabki w celu upiększania rąk i ciała. W kulturze orientalnej henna stanowi symbol milczenia i podporządkowania. Taka postawa wymagana jest też w haremie. Wizerunek haremu, oparła na rzeczywistości historycznej. Dlatego realizując serię zbudowała makietę, złudnie przypominającą marokański pałac Dar Basha al. Drobiazgowo skopiowała mozaiki, sztukaterie, witraże, które utrwaliła na ścianach tekturowych  korytarzy odzwierciedlających autentyczne miejsca haremowego życia.

Lalla Essaydi

Zazwyczaj ludzie zachodnich kultur kojarzą harem z oazą euforii, bezgranicznej sielanki nieskrępowanych moralnie, zmysłowych kobiet. Jednak w krajach bliskiego Wschodu harem oznacza całkowicie kontrolowaną przez mężczyzn, a dostępną jedynie kobietom, prywatną sferę domu. Fizyczna przynależność do haremu graniczy z niebezpieczeństwem kolidowania świętego prawa z przyjemnościami.

W serii Harem, Lalla Essaydi chciała uwypuklić różnice pomiędzy obyczajowością, estetyką oraz historią kultur Wschodu i Zachodu. Niestety zapominając o  teraźniejszości, nie wprowadziła do zdjęć portretowanych przez siebie kobiet żadnych współczesnych zmian. Wierna orientalnym stereotypom ukazała arabki w staromodny i bardzo estetyczny sposób. Zdaniem amerykańskich krytyków, również wykaligrafowane na obrazach feministyczne historie, dotyczące marzeń o lepszym świecie, nie są wcale czytelne, nawet dla odbiorców znających język arabski. Natomiast mówiąca o sobie Essaydi podkreśla, że pragnie być zrozumiana: jako artystka, jako Marokanka, jako Arabka Saudyjska, jako tradycjonalistka, jako liberałka, i jako muzułmanka.

*****

Przypisy:

http://www.nytimes.com/2010/03/07/nyregion/07artsnj.html

http://www.houkgallery.com/exhibitions/2010-11-04_lalla-essaydi/

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR