W trwających od 31. marca do 3. kwietnia 2011 targach sztuki Art Paris wzięło udział 125 międzynarodowych galerii. Atlas Sztuki z Łodzi, zaprezentował solowy pokaz malarstwa, Romana Lipskiego. Także paryska galeria Koralewski wystawiła prace polskich artystów, między innymi: rzeźby, Ryszarda Sobocińskiego oraz grafiki, Piotra Szurka. „Slavic soul is completely crazy” („Słowiańska dusza jest zwariowana”) usłyszałam niechcąco zdanie kolekcjonerów rozmawiających z pracownikiem galerii Korolewsky. Zdziwiło mnie to spostrzeżenie, bo moim zadaniem bardzo normalne, raczej eklektyczne propozycje Polaków wcale nie były „crazy”. Jednak muszę przyznać, że wyróżniała je znakomita technika. Imponujące miedzioryty Piotra Szurka świadczyły o wspaniałym warsztacie tego twórcy. Jak podawała prasa targowa, galeria Koralewski sprzedała  rzeźby Sobocińskiego w cenie od 3,5 do 9 tysięcy Euro.

Art Paris, 2011, fot. A. Hołownia

Art Paris, 2011, fot. A. Hołownia

Najwięcej, bo aż 1 milion Euro otrzymała za instalację LOVE Roberta Indiany, francuska galeria Guy Piertas. Galeria Daniel Templon zhandlowała obraz, Jonathana Meese, także rzeźbę, Joela Shapiro za 200 tysięcy Euro. Za fotografię innego zwariowanego Słowianina, Olega Kulika galeria Rabauan Maussion dostała 5,5 tysiąca Euro. Średnie ceny na tegorocznym Art Paris kształtowały się w granicach od 30 do 60 tysięcy Euro.

Po raz pierwszy w Paryżu i w ogóle po raz pierwszy na targi sztuki zawitała londyńska internetowa galeria, Saatchi Online. Bruce Livingstone z CEO Saatchi podkreślił, że: „Internetowa galeria z Londynu dała swym laureatom showdown: Simsie Gatenio, Eli Zubrowskiej, Richardowi T. Scottowi i Gastonowi Carrio szansę sprzedaży oraz dotarcia do międzynarodowych kuratorów, kolekcjonerów.”

Poziom prac na Art Paris był przeciętny. Mało gwiazd, przeważały raczej młode talenty. Najbardziej urzekł mnie pokaz rysunków, akwarel i rzeźb, Philippe Pasqua, reprezentowanego przez galerię Laurent Strouk. Przybrane surrealnymi, ogromnymi, niekiedy kolorowymi motylami metalowe, marmurowe, szklane ludzkie czaszki, w wykonaniu Pasqua wspaniale oddawały ulotność życia. Takiego rozmachu i konsekwencji w interpretowaniu tematu przemijania jeszcze nie widziałam. Ogólnie czaszka stanowiła na Art Paris stale powtarzający się motyw. Niespodziewanie wielu różnych twórców uwieczniło ten obiekt w swoim medium. Widzieliśmy czaszkę w malarstwie, w kolażu, fotografii, rzeźbie. Absolutnie niesamowicie wyglądała czaszka ze skrzydeł chrabąszczy, trzymająca w swej szczęce wiewiórkę, autorstwa Jeana Fabra.

Kolejnym równie często ogranym przedmiotem był  karabin albo pistolet, eksponowany w postaci monstrualnych, samodzielnych instalacji. Ciekawie wyglądała ławka ze starej broni, jakiej niewątpliwie używają piraci czy żołnierze w Afryce, wykonana przez artystę z Kongo, Gongolo Mabunde. Wzbudzały zainteresowanie obsesyjne fotografie i instalacje rewolwerów Gillesa Ouaki. W czasach globalnej wojny ze światem arabskim, pistolet słusznie awansował do symbolu współczesnej rzeczywistości. Zdumiewało tylko, że prawie co trzecia galeria wystawiała tematycznie podobne prace. Tak jakby się zmówiono.

Innym, godnym odnotowania faktem, jaki zauważyłam na tegorocznym Art Paris było przenikanie designu do sztuki. Wiele galerii eksponowało fantazyjne szafy, krzesła, stołki, lampy, przypominające swym wyglądem raczej obiekty rzeźbiarskie niż użytkowe przedmioty. Publiczność mogła podziwiać surrealne, bardzo organiczne krzesło, Niki de Saint Phalle, a także proponowane przez szwajcarską galerię, Coll-Part meble z recyclingu. Poza tym zrobione z surowców wtórnych torby i odzież również budziły wielki aplauz odwiedzających.

Paryż jest jednym z nielicznych metropolii, gdzie ogromny potencjał elegancji, pomysłowości i kreatywności ma wpływ na rozwój światowej sztuki, czego dowodem są chociażby młode, kameralne targi Art Paris. Piękne, historyczne wnętrza Grand Palais, zaopatrujące halę wystawienniczą w światło dzienne, stworzyły niepowtarzalną, czarującą atmosferę tej imprezy, i upewniły  mnie w przekonaniu, że  Art Paris należą do najpiękniejszych targów sztuki w Europie.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń