W trwających od 31. marca do 3. kwietnia 2011 targach sztuki Art Paris wzięło udział 125 międzynarodowych galerii. Atlas Sztuki z Łodzi, zaprezentował solowy pokaz malarstwa, Romana Lipskiego. Także paryska galeria Koralewski wystawiła prace polskich artystów, między innymi: rzeźby, Ryszarda Sobocińskiego oraz grafiki, Piotra Szurka. „Slavic soul is completely crazy” („Słowiańska dusza jest zwariowana”) usłyszałam niechcąco zdanie kolekcjonerów rozmawiających z pracownikiem galerii Korolewsky. Zdziwiło mnie to spostrzeżenie, bo moim zadaniem bardzo normalne, raczej eklektyczne propozycje Polaków wcale nie były „crazy”. Jednak muszę przyznać, że wyróżniała je znakomita technika. Imponujące miedzioryty Piotra Szurka świadczyły o wspaniałym warsztacie tego twórcy. Jak podawała prasa targowa, galeria Koralewski sprzedała  rzeźby Sobocińskiego w cenie od 3,5 do 9 tysięcy Euro.

Art Paris, 2011, fot. A. Hołownia

Art Paris, 2011, fot. A. Hołownia

Najwięcej, bo aż 1 milion Euro otrzymała za instalację LOVE Roberta Indiany, francuska galeria Guy Piertas. Galeria Daniel Templon zhandlowała obraz, Jonathana Meese, także rzeźbę, Joela Shapiro za 200 tysięcy Euro. Za fotografię innego zwariowanego Słowianina, Olega Kulika galeria Rabauan Maussion dostała 5,5 tysiąca Euro. Średnie ceny na tegorocznym Art Paris kształtowały się w granicach od 30 do 60 tysięcy Euro.

Po raz pierwszy w Paryżu i w ogóle po raz pierwszy na targi sztuki zawitała londyńska internetowa galeria, Saatchi Online. Bruce Livingstone z CEO Saatchi podkreślił, że: „Internetowa galeria z Londynu dała swym laureatom showdown: Simsie Gatenio, Eli Zubrowskiej, Richardowi T. Scottowi i Gastonowi Carrio szansę sprzedaży oraz dotarcia do międzynarodowych kuratorów, kolekcjonerów.”

Poziom prac na Art Paris był przeciętny. Mało gwiazd, przeważały raczej młode talenty. Najbardziej urzekł mnie pokaz rysunków, akwarel i rzeźb, Philippe Pasqua, reprezentowanego przez galerię Laurent Strouk. Przybrane surrealnymi, ogromnymi, niekiedy kolorowymi motylami metalowe, marmurowe, szklane ludzkie czaszki, w wykonaniu Pasqua wspaniale oddawały ulotność życia. Takiego rozmachu i konsekwencji w interpretowaniu tematu przemijania jeszcze nie widziałam. Ogólnie czaszka stanowiła na Art Paris stale powtarzający się motyw. Niespodziewanie wielu różnych twórców uwieczniło ten obiekt w swoim medium. Widzieliśmy czaszkę w malarstwie, w kolażu, fotografii, rzeźbie. Absolutnie niesamowicie wyglądała czaszka ze skrzydeł chrabąszczy, trzymająca w swej szczęce wiewiórkę, autorstwa Jeana Fabra.

Kolejnym równie często ogranym przedmiotem był  karabin albo pistolet, eksponowany w postaci monstrualnych, samodzielnych instalacji. Ciekawie wyglądała ławka ze starej broni, jakiej niewątpliwie używają piraci czy żołnierze w Afryce, wykonana przez artystę z Kongo, Gongolo Mabunde. Wzbudzały zainteresowanie obsesyjne fotografie i instalacje rewolwerów Gillesa Ouaki. W czasach globalnej wojny ze światem arabskim, pistolet słusznie awansował do symbolu współczesnej rzeczywistości. Zdumiewało tylko, że prawie co trzecia galeria wystawiała tematycznie podobne prace. Tak jakby się zmówiono.

Innym, godnym odnotowania faktem, jaki zauważyłam na tegorocznym Art Paris było przenikanie designu do sztuki. Wiele galerii eksponowało fantazyjne szafy, krzesła, stołki, lampy, przypominające swym wyglądem raczej obiekty rzeźbiarskie niż użytkowe przedmioty. Publiczność mogła podziwiać surrealne, bardzo organiczne krzesło, Niki de Saint Phalle, a także proponowane przez szwajcarską galerię, Coll-Part meble z recyclingu. Poza tym zrobione z surowców wtórnych torby i odzież również budziły wielki aplauz odwiedzających.

Paryż jest jednym z nielicznych metropolii, gdzie ogromny potencjał elegancji, pomysłowości i kreatywności ma wpływ na rozwój światowej sztuki, czego dowodem są chociażby młode, kameralne targi Art Paris. Piękne, historyczne wnętrza Grand Palais, zaopatrujące halę wystawienniczą w światło dzienne, stworzyły niepowtarzalną, czarującą atmosferę tej imprezy, i upewniły  mnie w przekonaniu, że  Art Paris należą do najpiękniejszych targów sztuki w Europie.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

FFFAMOUS

Od 25 października do 28 listopada 2017 roku

Piotr Leczkowski, Eva Calls 07, 2014 42 x 53 cm, fotografia cyfrowa, clothes & stylist By Björn (źródło: materiały prasowe organizatora)

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR