Rok 2009 w muzyce – ale jakiej? Czy nie powinny raczej powstać osobne teksty o kilku, a może nawet kilkunastu różnych światach muzycznych, z których każdy ma swoje hierarchie wartości i swoje wydarzenia. Bo czy można zestawić ze sobą komponowaną muzykę współczesną, nu-jazz i techno? Cóż, chyba nie tylko można, ale i trzeba, bo, jak zwykle, rzeczywistość wyprzedza krytykę. Sacrum Profanum – bezsprzecznie jeden z najciekawszych festiwali muzycznych minionego roku – to przecież prezentacje zarówno szacownego Ensemble Recherche, jak i Cinematic Orchestra czy wreszcie szatańskiej elektroniki Aphex Twina. Co razem z plejadą gwiazd z najwyższej półki w programie festiwalu Misteria Paschalia i cyklem Opera Rara czyni Krakowskie Biuro Festiwalowe prawdziwym koncertowym potentatem.

Aphex Twin, fot. z archwum artysty, archiwum Krakowskiego Biura Festiwalowego

Aphex Twin, fot. archwum artysty, archiwum Krakowskiego Biura Festiwalowego

Po wzmiankach w licznych podsumowaniach muzycznego roku w Polsce można sądzić, że praca Biura została doceniona. Nie zawsze tak się dzieje. Właściwie chyba tylko w świecie muzyki klasycznej podział na medialny mainstream i niszowy underground nie istnieje, albo nie jest aż tak widoczny. Odzew spotykają z grubsza te projekty, które powinny; uwaga mediów najczęściej pokrywa się z ich jakością. Zasłużoną estymą wciąż cieszy się nawet wymagająca Warszawska Jesień. Wszędzie indziej im więcej mediów, tym więcej wątpliwości czy „wydarzenie” naprawdę jest wydarzeniem.

Przy próbie oceny wydarzeń innych gatunków medialne zainteresowanie nie może być żadną sensowną miarą (choć zdarza się, że jest zwodniczą sugestią). Gdybym taką zastosował, za koncert roku w muzyce jazzowej musiałbym uznać występ Diany Krall. Wolę raczej docenić ryzyko, jakie niesie sprowadzanie artystów niekoniecznie w Polsce znanych, a na pewno nie gwarantujących zainteresowania mediów i sponsorów: Chicago Tentet Petera Brötzmanna, pięknego klasyczno-improwizującego duetu Barry Guy/Maya Homburger, Wayne’a Shortera czy Williama Parkera (większość wystąpiła przynajmniej dwukrotnie i to z różnymi projektami). Albo też wskazać na naszpikowany geniuszami muzyki improwizowanej (dzień Johna Zorna!) program Warsaw Summer Jazz Days.

okladka-plyty-paristetris

Z pogranicza tak zwanej muzyki popularnej z ambicjami – nie podzielam powszechnych zachwytów nad Gabą Kulką. Czy w morzu zgrzebnego plastiku polskiej rozrywki wystarczy nagrać nieźle pomyślane, wykonane i wyprodukowane płyty, żeby zebrać tak entuzjastyczne recenzje? Podobnie jest z bardzo chwalonym wszędzie projektem L.U.C.-a 39/89 Zrozumieć Polskę. Zabawny w części wyśmiewającej komunistyczne absurdy kolaż jest potwornie pretensjonalny w tematach martyrologicznych, niestety dominujących nad resztą. Miło było usłyszeć kilka historycznych przemówień, które znałem tylko z podręczników, ale w zasadzie nie ma na płycie niczego nowego dla kogoś, kto jako tako uważał na historii. Ale że podobno nagranie 39/89 Zrozumieć Polskę adresowane było właśnie do tych, którzy nie uważali, ta wada może okazać się zaletą – przynamniej w sensie dydaktycznej funkcji tej pozycji.

W pełni przekonuje mnie za to pomysł na album Antonisz zespołu Małe Instrumenty; grupy, która nie ma konkurencji, bo właściwie stworzyła własną kategorię stylistyczną. Łapki-klekotki, plastikowe karuzele i gumowe kaczuszki do kąpieli jako pełnoprawne narzędzie wytwarzania dźwięków – a w tle idea, że muzyka nie jest zarezerwowana dla panów we frakach, grających na „dużych instrumentach”, a kultura nie dzieje się tylko od święta w świetle reflektorów i fleszy.

Strony: 1 2

Tomasz Gregorczyk - dziennikarz i krytyk muzyczny. W centrum jego zainteresowań znajduje się jazz i muzyka improwizowana, socjologia i filozofia muzyki oraz historia kultury amerykańskiej. Aktualnie współpracuje z Programem II Polskiego Radia.

TOMASZ GREGORCZYK – dziennikarz muzyczny. W centrum jego zainteresowań znajduje się jazz i muzyka improwizowana. Od 5 lat współpracuje z Programem II Polskiego Radia („Czas na Jazz” i „Rozmowy improwizowane”). Redaktor kwartalnika kulturalnego „Fragile”. Publikował m.in. w serwisie Diapazon.pl, czasopiśmie „Glissando”, „Jazz Forum”, „K MAG”, stały felietonista miesięcznika „Muzyka w Mieście”. Pisze również o marketingu i nowych mediach.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

2. Festiwal reportażu Non-Fiction

Od 25 do 27 sierpnia 2017 roku

2. Festiwal reportażu Non-Fiction (źródło: materiały prasowe organizatora)

Miedzianka Fest 2017

Od 25 do 27 sierpnia 2017 roku

Miedzianka Fest 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

42. Międzynarodowy Festiwal Muzyka w Starym Krakowie

Od 15 do 31 sierpnia 2017 roku

Collegium Zieliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

49. Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich

Od 17 do 25 sierpnia 2017 roku

48. Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich (źródło: materiały prasowe organizatora)

18. Letnia Akademia Filmowa

Od 11 do 20 sierpnia 2017 roku

Koncert Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego pod batutą Rafała Rozmusa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jarmark Jagielloński

Od 12 do 15 sierpnia 2017 roku

Jarmark Jagielloński, fot. Marcin Butryn (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakopiański Festiwal Literacki 2017

Od 11 do 14 sierpnia 2017 roku

Zakopiański Festiwal Literacki 2016, fot. Anna Karpiel-Semberecka / UMZ (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kromer Biecz Festival

Od 10 do 13 sierpnia 2017 roku

Robert Bachara, fot. Marcin Łuczkowski (źródło: materiały prasowe)

Szczeliny wolności. Sztuka polska w latach 1945–1948/49

Od 6 sierpnia do 12 listopada 2017 roku

Andrzej Wróblewski, „Treść uczuciowa rewolucji”, 1948, Muzeum Narodowe w Poznaniu (źródło: materiały prasowe organizatora)

OFF Festival w Katowicach

Od 4 do 6 sierpnia 2017 roku

OFF-Festival w Katowicach (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR