Rok 2009 w muzyce – ale jakiej? Czy nie powinny raczej powstać osobne teksty o kilku, a może nawet kilkunastu różnych światach muzycznych, z których każdy ma swoje hierarchie wartości i swoje wydarzenia. Bo czy można zestawić ze sobą komponowaną muzykę współczesną, nu-jazz i techno? Cóż, chyba nie tylko można, ale i trzeba, bo, jak zwykle, rzeczywistość wyprzedza krytykę. Sacrum Profanum – bezsprzecznie jeden z najciekawszych festiwali muzycznych minionego roku – to przecież prezentacje zarówno szacownego Ensemble Recherche, jak i Cinematic Orchestra czy wreszcie szatańskiej elektroniki Aphex Twina. Co razem z plejadą gwiazd z najwyższej półki w programie festiwalu Misteria Paschalia i cyklem Opera Rara czyni Krakowskie Biuro Festiwalowe prawdziwym koncertowym potentatem.

Aphex Twin, fot. z archwum artysty, archiwum Krakowskiego Biura Festiwalowego

Aphex Twin, fot. archwum artysty, archiwum Krakowskiego Biura Festiwalowego

Po wzmiankach w licznych podsumowaniach muzycznego roku w Polsce można sądzić, że praca Biura została doceniona. Nie zawsze tak się dzieje. Właściwie chyba tylko w świecie muzyki klasycznej podział na medialny mainstream i niszowy underground nie istnieje, albo nie jest aż tak widoczny. Odzew spotykają z grubsza te projekty, które powinny; uwaga mediów najczęściej pokrywa się z ich jakością. Zasłużoną estymą wciąż cieszy się nawet wymagająca Warszawska Jesień. Wszędzie indziej im więcej mediów, tym więcej wątpliwości czy „wydarzenie” naprawdę jest wydarzeniem.

Przy próbie oceny wydarzeń innych gatunków medialne zainteresowanie nie może być żadną sensowną miarą (choć zdarza się, że jest zwodniczą sugestią). Gdybym taką zastosował, za koncert roku w muzyce jazzowej musiałbym uznać występ Diany Krall. Wolę raczej docenić ryzyko, jakie niesie sprowadzanie artystów niekoniecznie w Polsce znanych, a na pewno nie gwarantujących zainteresowania mediów i sponsorów: Chicago Tentet Petera Brötzmanna, pięknego klasyczno-improwizującego duetu Barry Guy/Maya Homburger, Wayne’a Shortera czy Williama Parkera (większość wystąpiła przynajmniej dwukrotnie i to z różnymi projektami). Albo też wskazać na naszpikowany geniuszami muzyki improwizowanej (dzień Johna Zorna!) program Warsaw Summer Jazz Days.

okladka-plyty-paristetris

Z pogranicza tak zwanej muzyki popularnej z ambicjami – nie podzielam powszechnych zachwytów nad Gabą Kulką. Czy w morzu zgrzebnego plastiku polskiej rozrywki wystarczy nagrać nieźle pomyślane, wykonane i wyprodukowane płyty, żeby zebrać tak entuzjastyczne recenzje? Podobnie jest z bardzo chwalonym wszędzie projektem L.U.C.-a 39/89 Zrozumieć Polskę. Zabawny w części wyśmiewającej komunistyczne absurdy kolaż jest potwornie pretensjonalny w tematach martyrologicznych, niestety dominujących nad resztą. Miło było usłyszeć kilka historycznych przemówień, które znałem tylko z podręczników, ale w zasadzie nie ma na płycie niczego nowego dla kogoś, kto jako tako uważał na historii. Ale że podobno nagranie 39/89 Zrozumieć Polskę adresowane było właśnie do tych, którzy nie uważali, ta wada może okazać się zaletą – przynamniej w sensie dydaktycznej funkcji tej pozycji.

W pełni przekonuje mnie za to pomysł na album Antonisz zespołu Małe Instrumenty; grupy, która nie ma konkurencji, bo właściwie stworzyła własną kategorię stylistyczną. Łapki-klekotki, plastikowe karuzele i gumowe kaczuszki do kąpieli jako pełnoprawne narzędzie wytwarzania dźwięków – a w tle idea, że muzyka nie jest zarezerwowana dla panów we frakach, grających na „dużych instrumentach”, a kultura nie dzieje się tylko od święta w świetle reflektorów i fleszy.

Strony: 1 2

Tomasz Gregorczyk - dziennikarz i krytyk muzyczny. W centrum jego zainteresowań znajduje się jazz i muzyka improwizowana, socjologia i filozofia muzyki oraz historia kultury amerykańskiej. Aktualnie współpracuje z Programem II Polskiego Radia.

TOMASZ GREGORCZYK – dziennikarz muzyczny. W centrum jego zainteresowań znajduje się jazz i muzyka improwizowana. Od 5 lat współpracuje z Programem II Polskiego Radia („Czas na Jazz” i „Rozmowy improwizowane”). Redaktor kwartalnika kulturalnego „Fragile”. Publikował m.in. w serwisie Diapazon.pl, czasopiśmie „Glissando”, „Jazz Forum”, „K MAG”, stały felietonista miesięcznika „Muzyka w Mieście”. Pisze również o marketingu i nowych mediach.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR