Galeria Arter została zainaugurowana wystawą Starter, kuratorowaną przez René Blocka.

Istiklal Caddesi w Stambule, wznosząca się w dzielnicy Beyoglu do placu Taksim, jest jednym z najulubieńszych miejsc spacerowych i handlowych w tej milionowej metropolii nad Bosforem. Głównie wieczorami tysiące ludzi płynie tą ulicą. Sklepy i restauracje swoją ofertę kierują przede wszystkim do turystów, choć również miejscowi znajdują tu to, czego szukają. Jednak, jak i w innych dzielnicach, tak i tutaj Stambuł zmienia się i otwiera: strefa handlowa rozszerza się do kulturalnej. Stambuł staje się zwrotnicą nowoczesności – a w obszarze sztuki, przy pomocy dotacji wyłącznie z prywatnych środków, dociera do Europy.

Nasan Tur, „Arms”, 2006. Fot. D. Schwarze

Nasan Tur, „Arms”, 2006. Fot. D. Schwarze

Przechodnie, którzy się niczego nie spodziewają, zatrzymują się z niedowierzaniem,  spoglądając w witrynę domu 211, ponieważ przestrzeń za szybą prawie w całości wypełnia zielony czołg typu „T 72”. Kto jest wystarczająco ciekawy i poświęci odrobinę czasu widzi, że czołg wykonany z miękkiego materiału co pewien czas napełnia się powietrzem do pełnego rozmiaru, a następnie ponownie zapada w sobie. I kiedy czołg ponownie się napełnia a lufa napręża, wtedy nie tylko powstaje obraz zagrożenia – takie nienaturalne militarne zachowanie skojarzone z potencją z przymrużeniem oka staje się seksualną aluzją. Czołg zaprojektowany przez Michaela Sailstorfera w fascynujący sposób zwraca uwagę na nowo otwartą galerię Arter, która na czterech piętrach prezentuje wystawę „Starter”. Praca Sailstorfera wyraźnie manifestuje, że na wystawie można obejrzeć sztukę wyzywającą, która jest zarówno poważna i polityczna, jak i pogodna i lekka.

Arter, finansowany przez Vehbi Koç Foundation, stanowi swego rodzaju galerię, obszar eksperymentu, badawczego podejścia do młodej sztuki tureckiej, arabskiej i międzynarodowej (póki jeszcze nie trafiła do muzeów), ale również miejscem – gdzie, jak w tej chwili, prezentowane są elementy kolekcji Koç Foundation, zawierającej 400 dzieł. Otwarcie, na którym jest pokazanych 160 dzieł 87 artystów zestawił berliński galerzysta i wieloletni kurator, René Block (68). Nietrudno rozpoznać rękę Blocka: bliskość do ruchu Fluxus i dążenie do rozszerzania pojęcia sztuki, miłość do sztuki, w której współgrają język, obrazy i muzyka oraz jego ciekawość na niewypróbowane. Kiedy jako 22-latek rozpoczynał swoją pracę w charakterze galerzysty nie tylko miał szczęście spotkać takich artystów, jak Joseph Beuys, Wolf Vostell czy Sigmar Polke, którzy później stali się wiodącymi postaciami na polu artystycznym, ale miał również pewne przeczucie, że dzięki nim pozna podwaliny nowej sztuki. Teraz na wystawie „Starter” okazuje się, że nawet młodsze pokolenia używają słów, które zostały na nowo „przeliterowane” przez artystów lat 60.

Celem Artera jest stworzenie forum zarówno dla młodszych tureckich artystów, jak i międzynarodowych talentów. W przygotowaniu tej drogi uczestniczył Block. Przypadła mu kluczowa rola, ponieważ ze względu na swoje międzynarodowe doświadczenia potrafi połączyć punkt widzenia z wewnątrz i z zewnątrz. Decydującym dla jego zaangażowania na rzecz artystów z Turcji i wschodniej części basenu Morza Śródziemnego było zaproszenie go do przygotowania w 1995 roku 4. Biennale w Stambule. Wtedy mógł wyruszyć na pierwsze poszukiwania w Europie Południowo-Wschodniej i Azji Mniejszej. Jednak jeszcze ważniejsze były impulsy, które wypłynęły z biennale i jego ponadkulturowego dialogu. Tureckie środowisko artystyczne ogarnęło uczucie otwarcia, które utrzymuje się do dzisiaj. Najlepszym przykładem jest to, że Borusan Music House, położony w Istiklal Caddesi po skosie naprzeciwko galerii Arter, zorganizował na sześciu piętrach – można by powiedzieć, że na powitanie „Startera” – wystawę prac 16 artystów (jak Doug Aitken, Kutlug Ataman, Jim Dine i Sol LeWitt) z kolekcji Borusan Collection.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń