Galeria Arter została zainaugurowana wystawą Starter, kuratorowaną przez René Blocka.

Istiklal Caddesi w Stambule, wznosząca się w dzielnicy Beyoglu do placu Taksim, jest jednym z najulubieńszych miejsc spacerowych i handlowych w tej milionowej metropolii nad Bosforem. Głównie wieczorami tysiące ludzi płynie tą ulicą. Sklepy i restauracje swoją ofertę kierują przede wszystkim do turystów, choć również miejscowi znajdują tu to, czego szukają. Jednak, jak i w innych dzielnicach, tak i tutaj Stambuł zmienia się i otwiera: strefa handlowa rozszerza się do kulturalnej. Stambuł staje się zwrotnicą nowoczesności – a w obszarze sztuki, przy pomocy dotacji wyłącznie z prywatnych środków, dociera do Europy.

Nasan Tur, „Arms”, 2006. Fot. D. Schwarze

Nasan Tur, „Arms”, 2006. Fot. D. Schwarze

Przechodnie, którzy się niczego nie spodziewają, zatrzymują się z niedowierzaniem,  spoglądając w witrynę domu 211, ponieważ przestrzeń za szybą prawie w całości wypełnia zielony czołg typu „T 72”. Kto jest wystarczająco ciekawy i poświęci odrobinę czasu widzi, że czołg wykonany z miękkiego materiału co pewien czas napełnia się powietrzem do pełnego rozmiaru, a następnie ponownie zapada w sobie. I kiedy czołg ponownie się napełnia a lufa napręża, wtedy nie tylko powstaje obraz zagrożenia – takie nienaturalne militarne zachowanie skojarzone z potencją z przymrużeniem oka staje się seksualną aluzją. Czołg zaprojektowany przez Michaela Sailstorfera w fascynujący sposób zwraca uwagę na nowo otwartą galerię Arter, która na czterech piętrach prezentuje wystawę „Starter”. Praca Sailstorfera wyraźnie manifestuje, że na wystawie można obejrzeć sztukę wyzywającą, która jest zarówno poważna i polityczna, jak i pogodna i lekka.

Arter, finansowany przez Vehbi Koç Foundation, stanowi swego rodzaju galerię, obszar eksperymentu, badawczego podejścia do młodej sztuki tureckiej, arabskiej i międzynarodowej (póki jeszcze nie trafiła do muzeów), ale również miejscem – gdzie, jak w tej chwili, prezentowane są elementy kolekcji Koç Foundation, zawierającej 400 dzieł. Otwarcie, na którym jest pokazanych 160 dzieł 87 artystów zestawił berliński galerzysta i wieloletni kurator, René Block (68). Nietrudno rozpoznać rękę Blocka: bliskość do ruchu Fluxus i dążenie do rozszerzania pojęcia sztuki, miłość do sztuki, w której współgrają język, obrazy i muzyka oraz jego ciekawość na niewypróbowane. Kiedy jako 22-latek rozpoczynał swoją pracę w charakterze galerzysty nie tylko miał szczęście spotkać takich artystów, jak Joseph Beuys, Wolf Vostell czy Sigmar Polke, którzy później stali się wiodącymi postaciami na polu artystycznym, ale miał również pewne przeczucie, że dzięki nim pozna podwaliny nowej sztuki. Teraz na wystawie „Starter” okazuje się, że nawet młodsze pokolenia używają słów, które zostały na nowo „przeliterowane” przez artystów lat 60.

Celem Artera jest stworzenie forum zarówno dla młodszych tureckich artystów, jak i międzynarodowych talentów. W przygotowaniu tej drogi uczestniczył Block. Przypadła mu kluczowa rola, ponieważ ze względu na swoje międzynarodowe doświadczenia potrafi połączyć punkt widzenia z wewnątrz i z zewnątrz. Decydującym dla jego zaangażowania na rzecz artystów z Turcji i wschodniej części basenu Morza Śródziemnego było zaproszenie go do przygotowania w 1995 roku 4. Biennale w Stambule. Wtedy mógł wyruszyć na pierwsze poszukiwania w Europie Południowo-Wschodniej i Azji Mniejszej. Jednak jeszcze ważniejsze były impulsy, które wypłynęły z biennale i jego ponadkulturowego dialogu. Tureckie środowisko artystyczne ogarnęło uczucie otwarcia, które utrzymuje się do dzisiaj. Najlepszym przykładem jest to, że Borusan Music House, położony w Istiklal Caddesi po skosie naprzeciwko galerii Arter, zorganizował na sześciu piętrach – można by powiedzieć, że na powitanie „Startera” – wystawę prac 16 artystów (jak Doug Aitken, Kutlug Ataman, Jim Dine i Sol LeWitt) z kolekcji Borusan Collection.

Strony: 1 2

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

FFFAMOUS

Od 25 października do 28 listopada 2017 roku

Piotr Leczkowski, Eva Calls 07, 2014 42 x 53 cm, fotografia cyfrowa, clothes & stylist By Björn (źródło: materiały prasowe organizatora)

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR