Shadowplay, MCSW „Elektrownia” w Radomiu, od 19 lutego do 15 marca 2010.

Agnieszka Kwiecień: Projekt zrealizowany dla MCSW „Elektrownia” w Radomiu podejmuje analizę miejsca, które niegdyś było zapleczem zakładu przemysłowego. Twoja instalacja prowadzi interesującą grę z pamięcią miejsca, którego nie było – urządziłeś wnętrza aneksów dawnej elektrowni jak polskie mieszkanie w stylu lat 60. czy 70. Opowiedz proszę o specyfice labiryntu pomieszczeń, które stały się inspiracją dla projektu i o nim samym.

Tomasz Dobiszewski, Shadowplay, fot. Agnieszka Kwiecień, 2010

Tomasz Dobiszewski: Labirynt to nazwa umowna, używana przez pracowników galerii. Przygotowując się do wystawy, natrafiłem na architektoniczną mapę tej przestrzeni i niemal natychmiast układ pomieszczeń nasunął mi skojarzenia z planem mieszkania. Mieszkania tzw. rozkładowego, czyli takiego, w którym wszystkie pomieszczenia są równoważne względem siebie, mimo że każe z nich ma inną kubaturę. Zacząłem je więc sukcesywnie zagospodarowywać.

Nad większą częścią prac myślałem lub pracowałem już wcześniej. Dużo szkicuję, ciągle poszukuję, więc pomysły owych realizacji krzątały mi się od dawna pomiędzy głową a kartkami szkicownika. Czekały właśnie na taką okazję. Zostały lekko zmodyfikowane i przystosowane, ale dopiero dzięki tej konkretnej przestrzeni mogłem je spiąć jedną spójną klamrą.

Nie chciałem urządzić mieszkania sensu stricte, nie dlatego że tego typu tautologiczne działania mnie nie interesują, ale pełne zagospodarowanie tego miejsca odciągnęłoby uwagę od prac, które w głównej mierze są interpretacją pewnych zjawisk, sytuacji zdarzających się codziennie w naszych domach. Dzięki temu owa przestrzeń stała się cieniem mieszkania, a nie jego reprezentacją.

Strony: 1 2

Tomasz Dobiszewski należy do najciekawszych twórców młodego pokolenia, wykorzystujących w pracach zdobycze współczesnej technologii i globalnej wiedzy. Jego badaniom artystycznym, przynależącym do nurtu medialnego współczesnej kultury, towarzyszy głęboka znajomość specyfiki klasycznej fotografii, filmu i mediów cyfrowych. W realizacjach, które są dowodami procesów artystycznego oswajania mediów, nie poprzestaje na konceptualnych strategiach poznawczych, lecz wzbogaca dyskurs o elementy pozaintelektualne, jak na przykład wrażenia zmysłowe i poznanie intuicyjne. Łączy ze sobą komunikaty czytelne dla różnych zmysłów (dźwięk z obrazem), a eksperymentując z fizjonomią widzenia czy słyszenia, z jednej strony dąży do pełniejszego i całościowego przekazu, z drugiej zaś, jakby złośliwie czy może ironicznie, pozbawia widza możliwości poznania istoty dzieła. Analitycznemu podejściu artysty do badań artystycznych towarzyszą trafne wnioski, ewokujące czytelność przekazu oraz wyrafinowany humor.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Stanisław K. Dawski

Od 2 do 17 czerwca 2017 roku

Stanisław Dawski, „Szukam człowieka. Trujące ziele”, 1951 (źródło: materiały prasowe organizatora)

O potrzebie tworzenia widzeń 1929–2017

Od 27 maja do 17 września 2017 roku

Yi-Chun Lin, „Autumn”, 2016, druk Giclee, papier, 180 x 180 cm Dzięki uprzejmości artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Legendarna Młoda Polska

Od 2 czerwca do 10 września 2017 roku

Zbigniew Pronaszko, „W dolinę Józefata”, ok. 1910, olej, płótno, fot. Archiwum właściciela kolekcji, © fot. Janusza Kozina (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Targi Książek dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony

Od 26 do 28 maja 2017 roku

Targi Książek dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wspólnej drodze. Kraków i Budapeszt w średniowieczu

Od 6 czerwca do 20 sierpnia 2017 roku

Pierścień burmistrzów krakowskich, XVI w., w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paweł Kowalewski. Moc i piękno

Od 21 maja do 30 lipca 2017 roku

Paweł Kowalewski, „Cesia”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

W warsztacie niderlandzkiego mistrza

Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie

Od 18 maja do 20 sierpnia 2017 roku

Bartholomeus Molenaer, „Wiejska szkoła z nauczycielem ostrzącym pióro”, ok. 1635–1650 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Panna Nikt

20 maja 2017 roku

„Panna Nikt”, reż. Paweł Passini (źródło: materiały prasowe teatru)

Masaki Fujihata. Poszerzanie świata

Od 19 maja do 2 lipca 2017 roku

Masaki Fujihata (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alexandre Dang. Dancing Flowers

Od 19 maja do 13 sierpnia 2017 roku

Royal Greenhouses of Laeken (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR