Shadowplay, MCSW „Elektrownia” w Radomiu, od 19 lutego do 15 marca 2010.
Agnieszka Kwiecień: Projekt zrealizowany dla MCSW „Elektrownia” w Radomiu podejmuje analizę miejsca, które niegdyś było zapleczem zakładu przemysłowego. Twoja instalacja prowadzi interesującą grę z pamięcią miejsca, którego nie było – urządziłeś wnętrza aneksów dawnej elektrowni jak polskie mieszkanie w stylu lat 60. czy 70. Opowiedz proszę o specyfice labiryntu pomieszczeń, które stały się inspiracją dla projektu i o nim samym.
Tomasz Dobiszewski: Labirynt to nazwa umowna, używana przez pracowników galerii. Przygotowując się do wystawy, natrafiłem na architektoniczną mapę tej przestrzeni i niemal natychmiast układ pomieszczeń nasunął mi skojarzenia z planem mieszkania. Mieszkania tzw. rozkładowego, czyli takiego, w którym wszystkie pomieszczenia są równoważne względem siebie, mimo że każe z nich ma inną kubaturę. Zacząłem je więc sukcesywnie zagospodarowywać.
Nad większą częścią prac myślałem lub pracowałem już wcześniej. Dużo szkicuję, ciągle poszukuję, więc pomysły owych realizacji krzątały mi się od dawna pomiędzy głową a kartkami szkicownika. Czekały właśnie na taką okazję. Zostały lekko zmodyfikowane i przystosowane, ale dopiero dzięki tej konkretnej przestrzeni mogłem je spiąć jedną spójną klamrą.
Nie chciałem urządzić mieszkania sensu stricte, nie dlatego że tego typu tautologiczne działania mnie nie interesują, ale pełne zagospodarowanie tego miejsca odciągnęłoby uwagę od prac, które w głównej mierze są interpretacją pewnych zjawisk, sytuacji zdarzających się codziennie w naszych domach. Dzięki temu owa przestrzeń stała się cieniem mieszkania, a nie jego reprezentacją.
Powielanie, przetwarzanie i dalsze rozpowszechnianie treści i materiałów zamieszczonych w O.pl Polskim Portalu Kultury, w jakikolwiek sposób, w całości lub w części, bez wcześniejszej pisemnej zgody Wydawcy jest zabronione.
Tomasz Dobiszewski należy do najciekawszych twórców młodego pokolenia, wykorzystujących w pracach zdobycze współczesnej technologii i globalnej wiedzy. Jego badaniom artystycznym, przynależącym do nurtu medialnego współczesnej kultury, towarzyszy głęboka znajomość specyfiki klasycznej fotografii, filmu i mediów cyfrowych. W realizacjach, które są dowodami procesów artystycznego oswajania mediów, nie poprzestaje na konceptualnych strategiach poznawczych, lecz wzbogaca dyskurs o elementy pozaintelektualne, jak na przykład wrażenia zmysłowe i poznanie intuicyjne. Łączy ze sobą komunikaty czytelne dla różnych zmysłów (dźwięk z obrazem), a eksperymentując z fizjonomią widzenia czy słyszenia, z jednej strony dąży do pełniejszego i całościowego przekazu, z drugiej zaś, jakby złośliwie czy może ironicznie, pozbawia widza możliwości poznania istoty dzieła. Analitycznemu podejściu artysty do badań artystycznych towarzyszą trafne wnioski, ewokujące czytelność przekazu oraz wyrafinowany humor.
U have turned off the Artwork.
On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.
Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...
In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.
CODEMANIPULATOR
Facebook