Pierwsze Targi Sztuki „Sfera Sztuki”, 11-13 czerwca 2010 r., Centrum Handlowe Sfera
Organizator: Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej

W dniach od 11 do 13 czerwca w Bielsku-Białej odbyły się targi sztuki. Impreza została nazwana Sfera Sztuki za sprawą niecodziennego, jak na podobne wydarzenia, miejsca prezentacji dzieł. Odbyła się w centrum handlowym Sfera, a organizatorem i pomysłodawcą jest Galeria Bielska BWA. Inicjatywa zorganizowania targów sztuki powinna być oceniana w perspektywie kilku równolegle prowadzonych przedsięwzięć, będących wkładem Galerii w promocję sztuki współczesnej.

Sfera Sztuki, fot. Krzysztof Morcinek

Sfera Sztuki, fot. Krzysztof Morcinek

Artyści zaproszeni do udziału w targach są laureatami lub wyróżniającymi się uczestnikami konkursu malarskiego Bielska Jesień. Galeria Bielska, przygotowując od niemal pięćdziesięciu lat wspomniany plebiscyt, diagnozuje prace młodych artystów i nobilituje. Wśród twórców obecni byli zarówno młodzi, jak również nieco starsi i ukształtowani artyści. Podobnie pozycja rynkowa zaproszonych była różna: począwszy od „wolnych strzelców” do osób związanych kontraktami z renomowanymi galeriami.

Bielskie Targi są przedłużeniem procesu kreowania mody na kolekcjonowanie sztuki współczesnej wśród elity finansowej regionu, która wyraz zyskała wcześniej, podczas odbywającego się w pierwszej połowie roku „Kursu dla Kolekcjonerów Sztuki”. Udało się wówczas zainteresować grupę osób, które uczestniczyły w szkoleniach prowadzonych przez znanych marszandów, mecenasów oraz krytyków i artystów.

Wreszcie pomysł Galerii ma swoje źródło w realizacji projektu „Lokomotywa – strategia rozwoju klastrów”. Program, który jest współfinansowany przez Norweski Mechanizm Finansowy  ma na celu rozwinięcie sieci powiązań między sferami działalności publicznej i prywatnej. W folderze informującym o idei programu można przeczytać: Projekt Lokomotywa zrodził się z potrzeby nawiązania ścisłej współpracy społeczności lokalnych z kulturą i twórczym biznesem. Współpraca ta jest niezbędna w pogłębianiu tożsamości regionu i zwiększaniu jego społeczno-ekonomicznej jedności. W okresie realizacji projektu Galeria organizuje kilka międzynarodowych konferencji, wystawy sztuki, międzynarodowe rezydencje artystyczne, targi sztuki oraz warsztaty artystyczne dla młodzieży. Cele, które postawiła sobie bielska instytucja kultury, a które powinny być wiodącą ideą polskiej polityki kulturalnej, to zaprezentowanie możliwości pozytywnego i znaczącego wpływu sztuki na rozwój biznesu.

Strony: 1 2 3

Krzysztof Siatka – historyk sztuki, galerzysta i kurator; interesuje się, bada i promuje sztukę neoawangardy i współczesną.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

1 komentarz do artykułu “Sfera Sztuki – Targi Sztuki w Bielsku-Białej”

  1. Marta

    Bardzo ciekawa inicjatywa. Uważam, że takie akcje są w Polsce baaardzo potrzebne. Autor dość celnie ujął sytuację na rynku sztuki. Polska to taki dziwny kraj… nie wiem ile takich akcji trzeba aby coś się realnie zmieniło. Może i inne instytucje się obudzą i powstanie ogólnopolska dyskusja? Jest ona potrzebna.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Bownik. Wyobraź sobie czasy, w których wszystkie rekordy już padły

Od 20 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Bownik, „Passage”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR