Z Dieterem Kosslickiem, dyrektorem festiwalu filmowego Berlinale, rozmawia Alexandra Hołownia

Na konferencji prasowej dyrektor Berlinale, Dieter Kosslick, dawał liczne wywiady. Próbowałam podsłuchać, o czym mówi ten sympatyczny, dowcipny, starszy pan. Stojąc wraz z innymi dziennikarzami, podłączyłam się do wspólnej rozmowy, którą poniżej prezentuję. Myślę, że z tych wypowiedzi można wyciągnąć wnioski, dotyczące koncepcji Berlinale Dietera Kosslicka.

Dieter Kosslick, fot. Alexandra Hołownia

Dieter Kosslick, fot. Alexandra Hołownia

A. H.: Dlaczego film otwierający jubileuszowe 60. Berlinale pochodzi z Chin?

D.K.: Otwarcie festiwalu zawsze chcę uświetnić czymś specjalnym. W roku 2007 reżyser Wang Quan’an za film Tu ya de hun shi (Tuya’s Marriage) otrzymał Złotego Niedźwiedzia. Również jego obecny film otwiera nam serca. To bardzo piękny, polityczny utwór opowiadający o parze, którą rozdzieliły polityczne związki Chin z Tajwanem. A przedstawiona chińsko-chińska historia mogła mieć swoje miejsce również w Niemczech, bo 21 lat temu byliśmy też podzieleni. Dlatego film Tuan Yuan jest dla mnie symbolem pojednania.

Kto przyjedzie w tym roku na Berlinale?

Nie za wiele gwiazd. Ale będzie: Martin Scorsese, Leonardo DiCaprio, Ben Kingsley, Pierce Brosnan, Ewan Mcgregor, Ben Stiller. Super gwiazda Bollywood, Shah Rukh Khan oraz mój przyjaciel Jackie Chan. Oczywiście do tego cała plejada wspaniałych aktorów i aktorek niemieckich.

Film końcowy pochodzi z Japonii? Popiera Pan kino azjatyckie?

Film Otouto Yoji Yamada opowiada o rodzinie i stosunkach japońskiego społeczeństwa klasowego. Zarówno film rozpoczynający, jak i kończący Berlinale dotyczy tematyki rodzinnej. Myślę też, że w dobie ekonomicznego, ekologicznego, politycznego kryzysu, rodzina jest tym, co nas jeszcze trzyma.

Jakie trędy pokazują filmy 60. Berlinale?

W zeszłym roku motywem przewodnim była globalizacja. Obecnie mamy indywidualne historie. Bohaterowie odchodzą od ideałów społecznych, szukając azylu w rodzinie. Tylko, że zubożałe, często pogrążone w alkoholizmie i narkotykach rodziny nie są w stanie pomóc w rozwiązaniu żadnych problemów.

W ostatnich latach sukcesywnie rozbudowywał Pan Berlinale. Jaka sekcja jest najmocniejszą stroną festiwalu?

Najbardziej zależy mi na biorącej udział w festiwalu młodzieży i oczywiście na wzmacniających rynek komponentach ekonomicznych. Jestem zadowolony z sekcji European Film Market (Europejski Rynek Filmowy). Całkowicie udała się nasza akcja urodzinowa. Wszystkie bilety na Berlinale zostały sprzedane. Piętra w berlińskich hotelach wynajęły zagraniczne i rodzime firmy. W ciągu 30 sekund rozeszły się wejściówki na imprezy organizowane przez Kulinarne Kino i Talenten Campus. Z Berlinale korzysta gastronomia, galerie, archiwa, hotelarstwo.

Czy zamierza Pan Berlinale jeszcze bardziej unowocześnić?

Przyszłość festiwalu będzie polegała na prezentacji różnych nieznanych kinematografii. Dyrektor festiwalu powinien być kuratorem programu, pochodzącego ze śmietnika dat naszego stulecia. Powinien wnieść jasność i strukturę w tę audiowizualną mgłę. Wybrać materiał, ocenić go i zaprezentować.

Strony: 1 2

Alexandra Hołownia - Polska artystka i teoretyk sztuki. Uzyskała dyplom w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu na wydziale Projektowania, na Podyplomowym Studiu Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz na podyplomowych studiach w Universität der Künste Berlin na kierunku Kunst im Kontext. Zajmuje się interkulturowym przekazywaniem zjawisk w sztuce współczesnej. Procesami zacierania i przekraczania granic pomiędzy sztukami pięknymi, muzyką, video i tekstem. Jest autorką książki Künstlerinterviews als Methode der Kunstvermittlung (2007). Realizuje projekty artystyczne w przestrzeniach publicznych. Uprawia rysunek, rzeźbę, instalację, performance, interakcję, video.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR