Andrzej Wasilewski, Pin-ups, Zona Sztuki Aktualnej, Łódź, 21 maja-25 czerwca 2010,
Kurator: Kamil Kuskowski

Prezentowana od 21 maja do 25 czerwca w  łódzkiej Zonie Sztuki Aktualnej wystawa Andrzeja Wasilewskiego była częcią tegoroczej edycji tutejszego Fotofestiwalu, który odbywał się pod hasłem „All my lovin’”.  Artysta zaprezentował  Pin-ups oraz  Syreny: pełne nasyconych barw, celowo kiczowate fotokolaże; obiekt Murakami oraz instalację również zatytułowaną  Pin-ups. Sprawnie żonglując elementami zaczerpniętymi z ikonografii mityczno-religijnej oraz estetyką reklamy Wasilewski opowiada o kulturze określonej poprzez imperatyw zawarty w lacanowskim haśle „rozkoszuj się!”. Wedle autorskich założeń przyjemność wizualna, którą czerpać moglibyśmy z obcowania z ładnymi obrazkam ulec powinna  przekształceniu we wstręt i odrazę. Bliższe przyjrzenie się pracom ukazuje bowiem, że ponętne pin-up girls ukazane są na tle rozkładających się owoców, a seksowne syreny otoczone martwymi lub poddanymi umartwieniom postaciami męskimi (mamy tu między innymi św. Sebastiana) wynurzają się z morza kości.

Wystawa <em>Andrzej Wasilewski, Pin-ups</em>, <em>Murakami</em>, fot. Maciek Jakóbczyk

Wystawa Andrzej Wasilewski, Pin-ups, Murakami, fot. Maciek Jakóbczyk

W serii dziesięciu prac „Pin-ups” Wasilewski połączył przeciwstawne kategorie (piękno/brzydota, przyjemność/dyskomfort, witalność/rozkład) tak, iż napięcie pomiędzy nimi zostało zredukowane niemalże do zera. O tym, iż dążenie do rozkoszy oraz  popęd śmierci rozpatrywane powinny być jako kategorie uzupełniające się uczył nas już Freud i jego Spadkobiercy. Patrząc na ponętne dziewczęta z reklam „taplające się” w zgniliźnie rozkładających się owoców nie odczuwamy dyskomfortu. Z estetyką łączącą przeciwstawne wartości oswoiły nas wszelkiego rodzaju produkcje campowe, które traktujemy jako grę, zabawę, w sumie nic poważnego. Z kolei „Murakami” oraz wspomniana wyżej instalacja działają na nerwy odbiorcy dobudzająco. Być może dlatego, iż są mniej dosłowne. „Murakami” to obiekt/rzeźba przedstawiająca rozerotyzowane dziewczęce postacie, po których wędrują żywe ślimaki.

Pomimo tego, iż nie ukazują golizny scharakteryzować można by je terminem „soft-manga-porno”. Ten niewielki obiekt wykonany z mlecznobiałego surowca i wyeksponowany postumencie potwierdza fakt, że to kultura pop była głównym źródłem inspiracji i materiałem wyjściowym dla idei wystawy.  Instalacja „Pin-ups” składa się z sześciu wyświetlanych na podłodze animacji. Choć nieczytelne łatwo domyślamy się, iż symbolizują erotyczne „produkowanie” rozkoszy poprzez płynne przenikanie ciał. Na projekcje rozrzucone zostały jabłka. Świeże i aromatyczne owoce zachęcać miały widzów do ich konsumowania;  resztki pozostawione na miejscu  ulegać powinny w czasie trwania wystawy gniciu i rozkładowi tak jak owoce przedstawione na kolażach. Powiązanie rozkoszy zmysłowej z owocem automatycznie odsyła nas do Księgi Rodzaju, w której żądna wiedzy Ewa ulega pokusie, zrywa i zjada owoc: „I spostrzegła kobieta, że [owoc] był dobry do jedzenia i ponętny dla oka, a [nawet] godny pożądania dla zdobycia tej wiedzy. Wzięła więc jeden z owoców  i jadła. Dała też mężowi, który był przy niej. I on jadł”1.

Strony: 1 2

1Pismo Święte, Księga Rodzaju 3,6 – 7, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 2003

2Cyt.za: Žižek Slavoj, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, Wydawnictwo KR, Warszawa 2003,s.221

Przemysław Chodań – religioznawca, autor tekstów o sztuce współczesnej.

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

FOGHORN. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II Galerii Arsenał

Od 15 marca do 5 maja 2019 roku

Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007, dyptyk, fotografia na dibondzie, 260 × 370 cm, edycja 5 +AP, praca z Kolekcji II Galerii Arsenał, Białystok (źródło: materiały prasowe)

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908–1928

Od 8 marca do 9 czerwca 2019 roku

Imre Szobotka, Marynarz, 1915, Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs (źródło: materiały prasowe)

Patchwork: Architektura Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak

Od 28 lutego do 18 maja 2019 roku

Grunwaldzki Square, fot. Michał Brzoza (źródło: materiały prasowe)

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 22 lutego do 30 czerwca 2019 roku

Henry Moore, Oval with Points (na wystawie: przed Gmachem Głównym MNK) (źródło: materiały prasowe)

Nicolas Grospierre – subiektywny atlas architektury modernistycznej

1 marca do 7 kwietnia 2019 roku

Nicolas Grospierre, Blok mieszkalny, Sankt Petersburg, Rosja, 2007 (źródło: materiały prasowe)

Mikołaj Poliński: 19 odcieni szarości

15 lutego do 31 marca 2019 roku

Widok wystawy Mikołaja Polińskiego w Galerii Muzalewska, fot Galeria Muzalewska (źródło: materiały prasowe)

Ignacy Czwartos. Malarz polski

Od 22 lutego do 29 kwietnia 2019 roku

Ignacy Czwartos. Malarz polski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fernando Menis – Backstage

Od 16 lutego do 7 kwietnia 2019 roku

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu, Jakub Certowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

XXV Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Od 8 marca do 2 kwietnia 2019 r.

Plakat XXV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Paruzel – Retrospektywa

Od 8 lutego do 14 kwietnia 2019 roku

Codzienne zajęcia Biura, 1988-1989, fot. z archiwum artysty (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR