Andrzej Wasilewski, Pin-ups, Zona Sztuki Aktualnej, Łódź, 21 maja-25 czerwca 2010,
Kurator: Kamil Kuskowski

Prezentowana od 21 maja do 25 czerwca w  łódzkiej Zonie Sztuki Aktualnej wystawa Andrzeja Wasilewskiego była częcią tegoroczej edycji tutejszego Fotofestiwalu, który odbywał się pod hasłem „All my lovin’”.  Artysta zaprezentował  Pin-ups oraz  Syreny: pełne nasyconych barw, celowo kiczowate fotokolaże; obiekt Murakami oraz instalację również zatytułowaną  Pin-ups. Sprawnie żonglując elementami zaczerpniętymi z ikonografii mityczno-religijnej oraz estetyką reklamy Wasilewski opowiada o kulturze określonej poprzez imperatyw zawarty w lacanowskim haśle „rozkoszuj się!”. Wedle autorskich założeń przyjemność wizualna, którą czerpać moglibyśmy z obcowania z ładnymi obrazkam ulec powinna  przekształceniu we wstręt i odrazę. Bliższe przyjrzenie się pracom ukazuje bowiem, że ponętne pin-up girls ukazane są na tle rozkładających się owoców, a seksowne syreny otoczone martwymi lub poddanymi umartwieniom postaciami męskimi (mamy tu między innymi św. Sebastiana) wynurzają się z morza kości.

Wystawa <em>Andrzej Wasilewski, Pin-ups</em>, <em>Murakami</em>, fot. Maciek Jakóbczyk

Wystawa Andrzej Wasilewski, Pin-ups, Murakami, fot. Maciek Jakóbczyk

W serii dziesięciu prac „Pin-ups” Wasilewski połączył przeciwstawne kategorie (piękno/brzydota, przyjemność/dyskomfort, witalność/rozkład) tak, iż napięcie pomiędzy nimi zostało zredukowane niemalże do zera. O tym, iż dążenie do rozkoszy oraz  popęd śmierci rozpatrywane powinny być jako kategorie uzupełniające się uczył nas już Freud i jego Spadkobiercy. Patrząc na ponętne dziewczęta z reklam „taplające się” w zgniliźnie rozkładających się owoców nie odczuwamy dyskomfortu. Z estetyką łączącą przeciwstawne wartości oswoiły nas wszelkiego rodzaju produkcje campowe, które traktujemy jako grę, zabawę, w sumie nic poważnego. Z kolei „Murakami” oraz wspomniana wyżej instalacja działają na nerwy odbiorcy dobudzająco. Być może dlatego, iż są mniej dosłowne. „Murakami” to obiekt/rzeźba przedstawiająca rozerotyzowane dziewczęce postacie, po których wędrują żywe ślimaki.

Pomimo tego, iż nie ukazują golizny scharakteryzować można by je terminem „soft-manga-porno”. Ten niewielki obiekt wykonany z mlecznobiałego surowca i wyeksponowany postumencie potwierdza fakt, że to kultura pop była głównym źródłem inspiracji i materiałem wyjściowym dla idei wystawy.  Instalacja „Pin-ups” składa się z sześciu wyświetlanych na podłodze animacji. Choć nieczytelne łatwo domyślamy się, iż symbolizują erotyczne „produkowanie” rozkoszy poprzez płynne przenikanie ciał. Na projekcje rozrzucone zostały jabłka. Świeże i aromatyczne owoce zachęcać miały widzów do ich konsumowania;  resztki pozostawione na miejscu  ulegać powinny w czasie trwania wystawy gniciu i rozkładowi tak jak owoce przedstawione na kolażach. Powiązanie rozkoszy zmysłowej z owocem automatycznie odsyła nas do Księgi Rodzaju, w której żądna wiedzy Ewa ulega pokusie, zrywa i zjada owoc: „I spostrzegła kobieta, że [owoc] był dobry do jedzenia i ponętny dla oka, a [nawet] godny pożądania dla zdobycia tej wiedzy. Wzięła więc jeden z owoców  i jadła. Dała też mężowi, który był przy niej. I on jadł”1.

Strony: 1 2

1Pismo Święte, Księga Rodzaju 3,6 – 7, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 2003

2Cyt.za: Žižek Slavoj, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, Wydawnictwo KR, Warszawa 2003,s.221

Przemysław Chodań – religioznawca, autor tekstów o sztuce współczesnej.

Dodaj komentarz


Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń