Andrzej Wasilewski, Pin-ups, Zona Sztuki Aktualnej, Łódź, 21 maja-25 czerwca 2010,
Kurator: Kamil Kuskowski

Prezentowana od 21 maja do 25 czerwca w  łódzkiej Zonie Sztuki Aktualnej wystawa Andrzeja Wasilewskiego była częcią tegoroczej edycji tutejszego Fotofestiwalu, który odbywał się pod hasłem „All my lovin’”.  Artysta zaprezentował  Pin-ups oraz  Syreny: pełne nasyconych barw, celowo kiczowate fotokolaże; obiekt Murakami oraz instalację również zatytułowaną  Pin-ups. Sprawnie żonglując elementami zaczerpniętymi z ikonografii mityczno-religijnej oraz estetyką reklamy Wasilewski opowiada o kulturze określonej poprzez imperatyw zawarty w lacanowskim haśle „rozkoszuj się!”. Wedle autorskich założeń przyjemność wizualna, którą czerpać moglibyśmy z obcowania z ładnymi obrazkam ulec powinna  przekształceniu we wstręt i odrazę. Bliższe przyjrzenie się pracom ukazuje bowiem, że ponętne pin-up girls ukazane są na tle rozkładających się owoców, a seksowne syreny otoczone martwymi lub poddanymi umartwieniom postaciami męskimi (mamy tu między innymi św. Sebastiana) wynurzają się z morza kości.

Wystawa <em>Andrzej Wasilewski, Pin-ups</em>, <em>Murakami</em>, fot. Maciek Jakóbczyk

Wystawa Andrzej Wasilewski, Pin-ups, Murakami, fot. Maciek Jakóbczyk

W serii dziesięciu prac „Pin-ups” Wasilewski połączył przeciwstawne kategorie (piękno/brzydota, przyjemność/dyskomfort, witalność/rozkład) tak, iż napięcie pomiędzy nimi zostało zredukowane niemalże do zera. O tym, iż dążenie do rozkoszy oraz  popęd śmierci rozpatrywane powinny być jako kategorie uzupełniające się uczył nas już Freud i jego Spadkobiercy. Patrząc na ponętne dziewczęta z reklam „taplające się” w zgniliźnie rozkładających się owoców nie odczuwamy dyskomfortu. Z estetyką łączącą przeciwstawne wartości oswoiły nas wszelkiego rodzaju produkcje campowe, które traktujemy jako grę, zabawę, w sumie nic poważnego. Z kolei „Murakami” oraz wspomniana wyżej instalacja działają na nerwy odbiorcy dobudzająco. Być może dlatego, iż są mniej dosłowne. „Murakami” to obiekt/rzeźba przedstawiająca rozerotyzowane dziewczęce postacie, po których wędrują żywe ślimaki.

Pomimo tego, iż nie ukazują golizny scharakteryzować można by je terminem „soft-manga-porno”. Ten niewielki obiekt wykonany z mlecznobiałego surowca i wyeksponowany postumencie potwierdza fakt, że to kultura pop była głównym źródłem inspiracji i materiałem wyjściowym dla idei wystawy.  Instalacja „Pin-ups” składa się z sześciu wyświetlanych na podłodze animacji. Choć nieczytelne łatwo domyślamy się, iż symbolizują erotyczne „produkowanie” rozkoszy poprzez płynne przenikanie ciał. Na projekcje rozrzucone zostały jabłka. Świeże i aromatyczne owoce zachęcać miały widzów do ich konsumowania;  resztki pozostawione na miejscu  ulegać powinny w czasie trwania wystawy gniciu i rozkładowi tak jak owoce przedstawione na kolażach. Powiązanie rozkoszy zmysłowej z owocem automatycznie odsyła nas do Księgi Rodzaju, w której żądna wiedzy Ewa ulega pokusie, zrywa i zjada owoc: „I spostrzegła kobieta, że [owoc] był dobry do jedzenia i ponętny dla oka, a [nawet] godny pożądania dla zdobycia tej wiedzy. Wzięła więc jeden z owoców  i jadła. Dała też mężowi, który był przy niej. I on jadł”1.

Strony: 1 2

1Pismo Święte, Księga Rodzaju 3,6 – 7, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 2003

2Cyt.za: Žižek Slavoj, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, Wydawnictwo KR, Warszawa 2003,s.221

Przemysław Chodań – religioznawca, autor tekstów o sztuce współczesnej.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Rzeźby z przyszłości

Agata Agatowska

Agata Agatowska, „Infinity – Shadow of the Hand”, „Nieskończoność – cień ręki”, część II, Galeria Miasta Trzyniec, Czechy, 2015, fot. Krzysztof Morcinek (źródło: dzięki uprzejmości artystki)

Pejzaże twarzy

Tadeusz Rolke

Tadeusz Rolke (źródło: materiały własne)

Talerz zwany druciakiem

Andrzej Barański

„Księstwo”, reż. Andrzej Barański, kadr z filmu (źródło: materiały Best Film)

Zrobimy renesans!

Anna Karczewska

Anna Karczewska, fot. Marta Ankiersztejn (źródło: dzięki uprzejmości A. Karczewskiej)

Nowy podział świata

Ryszard Kapuściński

Ryszard Kapuściński (źródło: materiały własne)
więcej artykułów

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Marcin Podolec. Morze po kolana

Ekspozycja w ramach projektu „Kadry pod napięciem”

Od 31 marca do 30 czerwca 2017 roku

Marcin Podolec, „Morze po kolana”, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu (źródło: materiały prasowe)

Możliwość rzeźby. Pracownia Jerzego Jarnuszkiewicza

Od 31 marca do 28 kwietnia 2017 roku

Zofia Kulik, „Studium natury (postać kobieca ponad horyzontem)”, 1969/70, fot. Z. Kulik, Archiwum Pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza, Muzeum ASP w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatora)

9. CoCArt Music Festival

Od 30 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Robert Lippok (źródło: materiały prasowe organizatora)

Adam Myjak. Rzeźba, rysunek

Od 25 marca do 21 maja 2017 roku

Adam Myjak (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tannhäuser

31 marca 2017 roku

„Tannhäuser”, opera Ryszarda Wagnera, fot. Vincent Lifer (źródło: materiały prasowe organizatora)

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

29 marca 2017 roku

Zaczarowany świat teatru (źródło: materiały prasowe muzeum)

Zuzanna Szarek, Hanna Śliwińska. Innego końca świata nie będzie

Od 25 marca do 17 czerwca 2017 roku

Fot. Hanna Śliwińska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Józef Hałas. Poszukiwania

Od 23 marca do 28 maja 2017 roku

Józef Hałas, „Przeciwstawienie O”, 1979 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika

Od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

Marcin Kowalik, „Grosz czynszowy”, 2017, 130 x 220 cm, akryl na płótnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Blue Republic. Made in Blue Republic

Od 17 marca do 4 maja 2017 roku

Blue Republic, „Made in Blue Republic”, widok ogólny wystawy, fot. Maciej Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR