W przepastnych magazynach instytucji kultury znajdują się stare fotografie reporterskie. Czy można je wykorzystać? Czy można je opublikować w Internecie? Jest to niezmiernie interesująca tematyka.

Za tzw. „stare fotografie reporterskie”, na potrzeby niniejszego artykułu, uznać należy fotografie powstałe przed 1994 rokiem. Ma to istotne znaczenie, dlatego że pod rządami poprzednich ustaw o prawie autorskim – fotografie reporterskie nie były przedmiotem ochrony prawno-autorskiej.

Jak zdefiniować fotografię reporterską?

By przejść do analizy prawnej dotyczącej statusu prawnego „starych” fotografii reporterskich, należy określić, zdefiniować fotografię reporterską.

Fotografia reporterska akcentuje przedmiot fotografii, czyli reporterski charakter. Sam reportaż – do którego nawiązuje ta kategoria utworów – to zgodnie z definicją leksykalną „żywy opis zdarzeń i faktów znanych autorowi z bezpośredniej obserwacji1.

W uzasadnieniu jednego z wyroków Sąd 2 stwierdził, iż „reportaż jest opisem rozgrywających się na oczach autora zdarzeń, a fotografia reporterska jest uchwyceniem „na gorąco” obserwowanego zdarzenia, migawką tego, co się działo, a nie tłem, w którym wcześniej rozwijała się akcja”.

W dzisiejszym orzecznictwie dominuje pogląd, iż „zdjęcie reporterskie musi dotyczyć aktualnych zdarzeń. Kadr ma je dokumentować, bowiem prawo przedruku dotyczy tylko takich ram czasowych, w jakich zachowuje aktualność z punktu widzenia szybkości obiegu informacji3.

UWAGA! Fotografia reporterska „jest efektem naocznej obserwacji lub uczestnictwa autora w wydarzeniach mających miejsce przed obiektywem jego aparatu. Fotograf sporządza “na gorąco” obraz utrwalający wybrany przez siebie fragment rozgrywającej się rzeczywistości4.

W tym miejscu podnieść należy, iż dziś fotografia reporterska jest chroniona przez prawo autorskie, a co z fotografiami, które powstały w latach 1952-1994 (tj. pod rządami poprzednio istniejącej ustawy)?

Zgodnie z art. 5 pkt 3 pr.aut. z 1952 r. „nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego informacje prasowe i reporterskie zdjęcia fotograficzne”. Oznacza to, iż fotografie reporterskie stworzone przed 1994 r. nie były chronione w latach 1952 -1994. Ustawa o prawie autorskim z 1926 r. nie wyłączała tej kategorii fotografii spod ochrony. Wyłączenie fotografii reporterskiej z prawa z 1952 r. podyktowane było jak się wydaje – „zapewnieniu prasie nieograniczonego przez prawo autorskie dostępu do ilustracji informacyjnej5. Prowadziło to do tego, że fotografia reporterska, która posiadała cechy twórcze,  nawet mimo uczynienia zastrzeżenia o jakim mowa w art. 2 pr.aut. z 1952 r., i tak mogła być wykorzystywana i dowolnie rozpowszechniana z uwagi na fakt, że nie była przedmiotem prawa autorskiego z 1952 r.

Brak ochrony dla fotografii reporterskiej w ustawie z 1952 r. powoduje, iż… fotografie te nie są chronione przez  dzisiejszą ustawę. Nie następuje tutaj tzw. „odżycie praw” z uwagi na fakt, iż odżycie praw dotyczy tylko tych praw, które wygasły. Nie obejmuje zaś dzieł, które nigdy nie były przedmiotem prawa autorskiego.

UWAGA! fotografie prasowe i reporterskie wykonane w latach 1952 – 1994 nie znajdują się pod ochroną prawa autorskiego

Reasumując powyższe rozważania

  1. jeśli instytucja kultury posiada tzw. fotografie reporterskie powstałe w latach 1952 -1994, na podstawie ustawy z 1952 r. -  fotografie te nie stanowiły przedmiotu prawa autorskiego.
  2. Skoro nie stanowiły przedmiotu prawa autorskiego w czasie obowiązywania poprzedniej ustawy, to nie są one chronione i dziś.
  3. Co do zasady mogą zostać opublikowane na stronach WWW.

UWAGA! Twórca mógłby – jak się wydaje – skorzystać z prawa do ochrony swojej twórczości na podstawie art. 23 k.c.,  w przypadku korzystania z jego twórczości przez podmioty trzecie, bez zapłaty wynagrodzenia dla twórcy

Powyższy artykuł ma za zadanie przybliżyć czytelnikom zagadnienia z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych, nie jest jednakże poradą prawną. O.pl Polski Portal Kultury zastrzega, iż nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki zastosowania się do wskazówek zawartych w publikowanych tekstach, jak również nie gwarantuje aktualizacji treści w przyszłości zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.

1M. Szymczak (red.) Słownik języka polskiego, Warszawa 1999, t. III, s. 45

2Orzeczenie Sądu Apelacyjnego w Poznaniu, z dnia 30 czerwca 1992 r., I ACr 220/92, OSA 1993/4/24

3tak w szczególności orzeczenie Sądu Apelacyjnego w Warszawie, z dnia 19 sierpnia 2005 r., VI ACa 330/05, Apel.-W-wa 2006/3/22

4Orzeczenie Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 8 listopada 2006 r., I ACa 746/06, LEX nr 298399.

5tak w szczególności R.M. Sarbiński, Utwór fotograficzny  i jego twórca w prawie autorskim”., s. 259

Mec. Monika Brzozowska - Adwokat, prowadzi własną Kancelarię Prawną w Warszawie i w Krakowie, specjalizując się w dziedzinie tzw. własności przemysłowej, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Znawca problematyki z zakresu prawa autorskiego oraz prawa prasowego. Dotychczas przeprowadziła szereg szkoleń z zakresu problematyki prawa autorskiego. Prowadzi obsługę prawną instytucji kultury (m.in. IPN, Bytomskie Centrum Kultury), wydawnictw (Wydawnictwo Złote Myśli), firma farmaceutycznych, Agencji Reklamowych, PR – owskich i eventowych, administracji publicznej. Publikuje w specjalistycznej prasie (stała współpraca m.in. z Marketing w praktyce, publiczni.pl, Gazetą prawną). Autorka książek pt. „Prawo prasowe w praktyce. Kazusy wraz z rozwiązaniami”; „Prawo autorskie w reklamie i marketingu” (Wydawnictwo prawnicze LexisNexis), „Prawo pracy w kazusach” (Wydawnictwo Bomis); „Prawo autorskie w działalności promocyjnej urzęduj” (wydawnictwo prawnicze Presscom) oraz „Prawo autorskie w kulturze” (wydawnictwo BECEK).

Mec. MONIKA BRZOZOWSKA – adwokat, prowadzi własną Kancelarię Prawną w Warszawie i w Krakowie, specjalizując się w dziedzinie tzw. własności przemysłowej; dziennikarz, politolog, doradca i trener. Znawca problematyki z zakresu prawa autorskiego oraz prawa prasowego. Dotychczas przeprowadziła szereg szkoleń z zakresu problematyki prawa autorskiego. Prowadzi obsługę prawną instytucji kultury (m.in. IPN, Bytomskie Centrum Kultury), wydawnictw (Wydawnictwo Złote Myśli), firm farmaceutycznych, Agencji Reklamowych, PR – owskich i eventowych, administracji publicznej.

Publikuje w specjalistycznej prasie (stała współpraca m.in. z Marketing w praktyce, publiczni.pl, Gazetą prawną, O.pl Polskim Portalem Kultury). Autorka książek pt. „Prawo prasowe w praktyce. Kazusy wraz z rozwiązaniami”; „Prawo autorskie w reklamie i marketingu” (Wydawnictwo prawnicze LexisNexis), „Prawo pracy w kazusach” (Wydawnictwo Bomis); „Prawo autorskie w działalności promocyjnej urzęduj” (wydawnictwo prawnicze Presscom) oraz „Prawo autorskie w kulturze” (wydawnictwo BECEK). Prowadzi autorski blog Kulturalna Krysia: http://www.mjtraining.pl/krysia-kulturalna

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR