Historia projektu pewnego szwedzkiego artysty

Szwedzka edukacja uważana jest za jedną z najlepszych w Europie i zazwyczaj stawiana jest innym państwom za wzór. Kreatywność, innowacyjność, otwartość to jedne z metod osiągnięcia sukcesu na tym polu. Szwedzi dostrzegli, że w procesie edukacji również sztuka jest niezbędnym elementem rozwoju i nie może być zaniedbywana. Między innymi dlatego, każda, nawet najmniejsza instytucja kultury, organizuje warsztaty, spotkania czy oprowadzenia dostosowane do potrzeb w zależności od wieku i zainteresowania chętnych. Efekt takiego działania: pełne (i to nie tylko w weekendy) muzea i galerie, w których spotkać można zarówno grupę przedszkolaków jak i kluby seniorów czy grona specjalistów. I wcale nie musi być to wystawa francuskich impresjonistów czy prezentacja rzadko pokazywanej kolekcji. Przy takim stanie świadomości społeczeństwa wydawać by się mogło, że w Szwecji na polu sztuki mało co powinno szokować a artystyczne działania bez większego problemu znajdują zrozumienie i akceptację wśród ogółu. A jednak tak nie jest. Świadczyć o tym może historia pracy artysty, ukrywającego się pod pseudonimem NUG, oraz kontrowersji, jakie wywołała.

NUG, Territorial Pissing, widok stoiska galerii Branstroem, Market Art Fairs, Sztokholm, 2009, fot. Paulina Olszewska.

NUG, Territorial Pissing, widok stoiska galerii Branstroem, Market Art Fairs, Sztokholm, 2009, fot. Paulina Olszewska.

Co robi policja na targach sztuki?

Z początku cała sprawa wyglądała zupełnie niepozornie. W lutym zeszłego, 2009 roku, odbyły się na sztokholmskiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych po raz czwarty targi sztuki Market. Koncentrują się one głównie na prezentacji komercyjnych galerii z obszaru krajów skandynawskich a ich profil jest dosyć konserwatywny. Reprezentowani są na nich artyści, tworzący w klasycznych formach malarstwa lub fotografii. Rzadziej można natrafić na tych, poruszających się w obszarze instalacji czy wideo artu. Może właśnie dlatego prezentacja zorganizowana przez sztokholmską galerię Brändström już od pierwszych godzin otwarcia przyciągała swoją odmienną formą tłumy zwiedzających.

Galeria pokazała pracę dyplomową świeżo upieczonego absolwenta sztokholmskiego Konstfack1. Nie było by w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie forma, jaką NUG wybrał. Cały projekt, pod nazwą Territorial Pissing, powstał w formie graffiti2. Właśnie tą pracą Galeria Brändström postanowiła zaanektować swój boks. Na ścianach powieszono ekrany wyświetlające zapis z dyplomowej akcji a białe ściany udekorowane zostały czarnym, graffitowym wzorem. Pikanterii całej prezentacji dodawało zestawienie, bądź co bądź, sztuki ulicy z barokowymi meblami wypożyczonymi z domu aukcyjnego Bukowski. Cała przestrzeń, zarówno poprzez owo nietypowe zestawienie, jak i pewnego rodzaju pustkę wyraźnie odcinała się od reszty prezentowanych galerii, gdzie często wykorzystywano każdy wolny centymetr powierzchni.

Jednak burza, jaka rozpętała się po otwarciu targów, nie dotyczyła formy prezentacji, ale zawartości jednej z prac. Dyplom Territorial Pissing składał się z dwóch wideo. Jedno z nich stanowił zapętlony obraz pędzącego, charakterystycznego niebieskiego pociągu sztokholmskiego metra. Drugi zaś był zapisem akcji, która miała miejsce w takim jadącym wagonie. Na którejś ze stacji do pociągu z kilkoma pasażerami wsiada ubrany w kominiarkę mężczyzna. Gdy metro rusza, wyjmuje on puszkę spreju i zaczyna zamalowywać na czarno przestrzeń wagonu. W momencie wjazdu na kolejną stację wybija jedną z szyb i wyskakuje przez nią na peron, po czym oddala się w nieznanym kierunku.

Kiedy informacje o tej pracy ukazały się w prasie, odezwała się sztokholmska miejska firma transportowa SL (Storstockholms Lokaltrafik). Jej zarząd stwierdził, że NUG nie wystąpił do nich o zgodę na przeprowadzenie owej akcji. Tym samym traktuje ją jako przejaw wandalizmu, za który należy się odszkodowanie. Nie czekając na wytłumaczenia, SL złożyła doniesienie do prokuratury o popełnieniu przestępstwa. Drugiego dnia targów do budynku Akademii Sztuk Pięknych weszła policja, zarekwirowała corpus delecti a cały boks wystawienniczy zabezpieczyła policyjną taśmą jako dowód w wytoczonej sprawie. Najbardziej zaskakujące jest jednak to, że firma transportowa po wycenieniu strat na 100 000 koron szwedzkich (ok. 10 000 euro) zwróciła się do alma mater artysty o pokrycie kosztów poniesionych szkód.

Strony: 1 2

1Konstfack (pełna nazwa: Konstfack. Univeristy Collage of Arts, Crafts and Design) założona została w 1844 roku. Konstfack, w przeciwieństwie do tradycyjnej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych, jest uczelnią bardziej otwartą. Kształci nie tylko na polu sztuk wizualnych, ale również dziedzin pokrewnych, m.in. kuratorstwa, historii i krytyki artystycznej.

2Projekt bez uwag został zaakceptowany i zaliczony przez gremium egzaminacyjne Konstfack.

3Per Gudmundson, http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=11907 z dnia 16.02.2009, tł. Dominik Dziedzic.

4Wypowiedź szwedzkiego artysty Ernsta Billgrena, przytoczona przez Pera Gudmundsona w: Per Gundmundson, http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/staten-bestammer-inte-konsten_2495409.svd, z dnia 20.02.2009, tł. D.D.

5http://www.svd.se/nyheter/inrikes/turerna-kring-konstfack_2540489.svd, z dnia 2.03.2009, tł. D.D.

6Cytat za: Per Gudmundson, http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/staten-bestammer-inte-konsten_2495409.svd, z dnia 20.02.2009.

7Na krótko przed kontrowersyjną ekspozycją na targach sztuki inna studentka Konstfack, Anna Odell, na moście w Liljeholm (dzielnica Sztokholmu) w ramach zaliczenia zainscenizowała akcję, w której symulowała atak psychozy. Wezwana policja postanowiła odwieść studentkę do szpitala psychiatrycznego S:t Görans. Na miejscu Odell wyjaśniła motywy swojego postępowania a zarząd szpitala uznał to za sprowokowanie fałszywego alarmu i potraktował jako wykroczenie przeciwko urzędowi.

8Per Gudnundson, miejsce cytowane.

Paulina Olszewska (ur. 1985) studentka historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się współczesną sztuką chińską, nowymi mediami oraz sztuką kobiecą. Z zamiłowania podróżniczka. Autorka tekstów do katalogów. Bez stałego miejsca zamieszkania.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

FFFAMOUS

Od 25 października do 28 listopada 2017 roku

Piotr Leczkowski, Eva Calls 07, 2014 42 x 53 cm, fotografia cyfrowa, clothes & stylist By Björn (źródło: materiały prasowe organizatora)

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR