Dzisiaj, popijając kawę w przyjemnej kawiarni przy ul. Karmelickiej w Krakowie, doznałem olśnienia. Objawił mi się poziom informacji o kulturze w mediach.
Przeglądałem prasę codzienną i tygodniki wystawione dla gości. Na okładce jednego czasopisma, którego nazwa zaczyna się na literę „P” odnalazłem malowidło wyobrażające sylwetkę znanego reżysera, którego nazwisko też zaczyna się na literę „P”. Aby nie pozostawiać czytelniczek i czytelników w niepewności, o jaki periodyk chodzi, dodam, że nazwa wywodzi się od specyficznej formy wydania tegoż w zamierzchłej przeszłości: wówczas, aby go czytać należało przekroić złączone kartki.

Artykuł, którego reklama znalazła się na pierwszej stronie, opisywał doświadczenia artystyczne, życiowe i obyczajowe gwiazdora. Dowiedziałem się, że zawiła i tragiczna historia osobista znalazła odzwierciedlenie w jego filmach, pełnych niepokoju dreszczowcach, które podejmują temat jednostki w sytuacji bez wyjścia. Tradycyjny zestaw faktów i tytułów znanych obrazów filmowych ułożył się na ciekawy wstęp do artykułu. Przewracając kolejną stronę bogato ilustrowanego materiału z konsternacją zauważyłem, że to już koniec. Sprawdziłem czy aby kartek nie brakuje, może ktoś wyrwał, znalazłszy wcześniej ode mnie w artykule genialne myśli warte odłożenia do archiwum. Niestety moje podejrzenie było błędne! Artykuł na tym się zakończył! Fragment, który poczytywałem jako wstęp do czegoś jeszcze, okazał się materiałem godnym okładki! W tekście nie było nic więcej niż wiedza, którą ma każde dziecko.

Nauka z tego ponurego tematu jest jedna: spece od marketingu i uśredniania doszli do wniosku, że statystyczny Kowalski czyta najchętniej o tym, o czym już dobrze wie. Utwierdzając się w przekonaniu o swojej wysokiej świadomości zagadnień wszelakich, wróci z chęcią w przyszłości do tygodnika, który tak świetnie połechtał jego próżność.

Nie wiem jaką grupę docelową wybiera taka strategia promocji kultury? Czy kierowana jest do głuptaków? Jeśli tak, to urąga znakomitej części społeczeństwa. Odpuść więc Szanowna Redakcjo kulturze! Takiej papki na poziomie tabloidów nikt nie potrzebuje! Taniej Wam wyjdzie robić czasopisma jedynie z obrazkami. Świetlana przyszłość w cięciu kosztów!

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR