Robert Kaja, Niebo a ziemia - wystawa monograficzna, 13 marca - 3 maja 2010,
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Według Luigiego Pareysona, artystyczne tworzenie, to „podejmowanie prób”, tworzenie kolejnych propozycji i szkiców, cierpliwe indagowanie „materii”.

(Umberto Eco, Sztuka, Kraków 2008)

Poprzez wystawę Niebo a ziemia, przedstawioną w CRP w Orońsku, Robert Kaja po raz kolejny powraca do kluczowych dla jego pracy rozważań nad istotnymi elementami wyznaczającymi horyzont ludzkiego życia. Według słów artysty, zamierzenie Niebo a ziemia odnosić się ma do przeciwstawnych wartości (…) nacechowanych ładunkiem pozytywnym lub negatywnym, tworzących pewnego rodzaju kulturową różnicę potencjałów. Pokazywane prace miały określić (wyznaczyć) swoiste pola przynależności, pośród których dokonują się ludzkie wybory. Są to decyzje w obrębie podstawowych doznań i relacji konstruujących tożsamość jednostkową i zbiorową (państwo, religia, ekonomia).

Robert Kaja, „Ławeczki”

Robert Kaja, „Ławeczki”

Prezentację tworzą obiekty, które pojawiały się już we wcześniejszych wystąpieniach autora oraz realizacje przedstawiane tu po raz pierwszy, budujące kolejny etap jego artystycznej narracji, ściśle jednak z poprzednimi związany, wynikający z towarzyszących jego pracy poszukiwań i refleksji.

Podobnie jak inne pokazy Roberta Kaji, wystawa Niebo a ziemia została zaaranżowana w ścisłym powiązaniu z miejscem jej przedstawienia, w interakcji z przestrzenią orońskiej galerii.

Główną oś prezentacji wyznaczyła jedna z najnowszych prac – instalacja wykonana z kilkudziesięciocentymetrowych wałków – pasmo rzymskich cyfr ułożonych w porządku od I do X. Dekalog, jak nazywa go autor, utworzony został z wydobytych z mineralnych złóż soli geologicznych próbek o wyglądzie szarych walców, których układ na podłożu (podłodze galerii) podtrzymywany jest przez pałeczki bordowego laku. Kontrast kolorystyczny, jak mówi Kaja, ożywia kompozycję, wydobywając podobieństwo użytych materiałów do form biologicznych. Ascetyczne kształty liczb przywodzące na myśl, poza zapisem dekalogu, także czynność odliczania, mierzenia czasu, wyznaczania dat, czy też odczytywania danych, jest także, jak można sądzić, refleksją na temat istnienia logosu tworzącego ramy procesów zachodzących w świecie ożywionej i nieożywionej przyrody, mającego również wpływ na przebieg ludzkiej egzystencji. Instalacja ta zajęła centralne miejsce pomiędzy silnie skontrastowanymi ze sobą pracami umieszczonymi na przeciwstawnych biegunach środkowej osi wystawy: usytuowanym w pobliżu wejścia do galerii, utworzonym z kredowych prostopadłościanów białym, świetlistym obiektem – Katedrą o zwartych geometrycznych formach, a ciemnym, rozległym, usypanym z grafitowego, połyskującego miału zarysem wielkich skrzydeł, rozciągającym się wzdłuż przeciwległej ściany pomieszczenia. W uderzających prostotą, wyważonych i statycznych proporcjach kredowej Katedry autor powiązał surowe kształty średniowiecznych świątyń, także prehistorycznych siedzisk – tronów oraz archaicznych, kubicznych sarkofagów. Ta zwarta i, pomimo niewielkich rozmiarów, monumentalna, świetlista bryła, zdająca się być uosobieniem świata tradycyjnych duchowych i społecznych wartości, przeciwstawiona została skierowanemu w jej stronę, niezwykle dynamicznemu, przytłaczającemu kształtowi, kojarzącemu się ze śladem, czy też cieniem wielkiego, nisko nad ziemią lecącego samolotu. Cień – wtapiający się w podłoże niepokojąco połyskujący obiekt – jest odbiciem latającego skrzydła, niewidocznego dla kontroli radarowej bombowca, perfekcyjnego i śmiercionośnego osiągnięcia najnowszej techniki.

Strony: 1 2 3

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Miesiąc Fotografii w Krakowie

od 25 maja do 26 czerwca 2018 roku

Katja Stuke i Oliver Sieber, z cyklu „Ty i ja”, 2014 © Katja Stuke i Oliver Sieber (źródło: materiały prasowe organizatora)

Poznań Art Week: Redystrybucja

Od 25 maja do 30 czerwca 2018 roku

Xinye Zhang (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jerzy Nowosielski – Po śladach...

Od 25 maja do 29 lipca 2018 roku

Jerzy Nowosielski, „Chrystus Pantokrator.”, 1978, akryl na desce (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sylwester Ambroziak Mama I'm Coming Home

Od 24 maja do 4 lipca 2018 roku

Sylwester Ambroziak „Mama I'm coming home" plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

5. Prezentacje Form Muzyczno-Teatralnych Dźwięki Słów

Od 13 do 17 czerwca 2018 roku

DAGADANA, fot. Dominika Dyka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jerzy Rosołowicz – Telehydrografiki

Od 18 maja do 12 czerwca 2018 roku

Jerzy Rosołowicz – „Telehydrografiki” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przestrzeń niewysłowiona

Jerzy Sołtan – Lech Tomaszewski – Andrzej Jan Wróblewski

Od 22 maja do 5 sierpnia 2018 roku

Jerzy Sołtan, „Le repos”, 1951, kolekcja Muzeum ASP w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wojciech Fangor. Optyczne wibracje

Od 18 maja do 31 sierpnia 2018 roku

Wojciech Fangor, „M 43”, 1969 (źródło: materiały prasowe organizatora)

20. Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego

19 i 20 maja oraz 26 i 27 maja 2018 roku

Kościół w Zbylitowskiej Górze (źródło: materiały prasowe organizatora)

Między nauką a polityką. Profesor Stanisław Kulczyński (1895–1975)

Od 15 maja do 15 lipca 2018 roku

Uroczystość wręczenia tytułu doktora honoris causa Akademii Medycznej, 1961, fot. archiwum ZniO (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR