Stanisław Dróżdż, początekoniec Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007, wystawa czynna do 21 lutego 2010, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, kurator: Elżbieta Łubowicz

Prace Stanisława Dróżdża są jak poezje. „Czuję się bardziej poetą niż artystą, choć to jest tak wszystko wymieszane” – mówił. Ukończył studia polonistyczne, ale swoje „utwory” wystawiał w galeriach.

Może dlatego jego wystawa monograficzna początekoniec jest na wzór większości antologii poezji – przypadkowym zbiorem (mocniej – grochem z kapustą). Ideą kuratorki, Elżbiety Łubowicz, było pokazanie twórczości artysty „jako całościowego dzieła, rozwijanego według tej samej koncepcji przez całe życie”1. To się z pewnością powiodło, bo inaczej być nie mogło w przypadku dorobku tak konsekwentnego. Dużo ciekawsze byłoby jednak sproblematyzowanie go. Wytyczenie jakichś wątków, zaakcentowanie różnych tropów. Tego na wystawie chyba najbardziej brakuje.

Stanisław Dróżdż, początekoniec. Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007, CSW Zamek Ujazdowski, fot. Agnieszka Kwiecień

Stanisław Dróżdż, początekoniec. Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007, CSW Zamek Ujazdowski, fot. Agnieszka Kwiecień

Pokaz jest bardzo zachowawczy. Zrezygnowano z odsłonięcia kontekstu twórczości tego wybitnego artysty. Nie ma słowa o metodzie pracy (a istnieją rysunki, szkice). Ani o życiu (naznaczonym chorobą), rodzinie czy choćby związkach z Galerią Foksal. Nie wspomniano, poza notką prasową, o jego działalności organizacyjnej, a miał na tym polu wybitne zasługi i prowadził archiwum. Nie odnotowano jego odrębności na tle prężnego w latach 70. konceptualnego środowiska wrocławskiego (większość życia mieszkał w stolicy Dolnego Śląska). Jeszcze dziś zdarza się błędne sytuowanie go w szeregu artystów konceptualnych. Pokazano po prostu, w jednym miejscu, jak największą ilość prac. Może dlatego, że, choć trudno w to uwierzyć, jest to pierwsza tak obszerna ich prezentacja. Planowana była na 70. urodziny, ale artysta nie doczekał już jej otwarcia.

Sam dorobek zaliczany do nurtu poezji konkretnej, skłania może do pokazów minimalistycznych. Odartych z wszystkiego, co nie jest samym dziełem. Prace są oszczędne formalnie, operują prostymi kształtami, czernią i bielą, skondensowaną treścią. Jednak w takim razie należałoby dać im więcej oddechu. Początekoniec to natomiast wystawa, gdzie wszystko wydaje się niemiłosiernie stłoczone. W jednaj sali zgromadzono np. Lub (1998), pierwotnie zrealizowane w otwartej przestrzeni miejskiej, fragment OD DO (1994) w wersji z muzyką Tadeusza Sudnika (2009), Koło oraz i (1970–1997). Trudno tu na czymkolwiek skupić się. Wymusza to bardzo powierzchowny odbiór, gdy tymczasem same prace skłaniają raczej ku postawie kontemplacyjnej.

Strony: 1 2 3

1Nota do wystawy

 

Oświadczenie Anny Dróżdż
Podaję do publicznej wiadomości, iż prawa autorskie do dzieł mojego zmarłego Męża Stanisława Dróżdża należą obecnie wyłącznie do mnie. Wszelkie działania wykorzystujące repliki, reprodukcje lub fotografie tych dzieł wymagają w związku z tym mojej wiedzy i zgody. Ten tryb postępowania ma na celu ochronę twórczości Stanisława Dróżdża przed posługiwaniem się jego pracami w sposób niezgodny z intencjami Autora. / Anna Dróżdż, 15 lutego 2010

Natalia Kaliś - historyczka i krytyczka sztuki, doktorantka Instytutu Sztuki PAN i wykładowczyni Collegium Civitas w Warszawie.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń