Stanisław Dróżdż, początekoniec Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007, wystawa czynna do 21 lutego 2010, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, kurator: Elżbieta Łubowicz

Prace Stanisława Dróżdża są jak poezje. „Czuję się bardziej poetą niż artystą, choć to jest tak wszystko wymieszane” – mówił. Ukończył studia polonistyczne, ale swoje „utwory” wystawiał w galeriach.

Może dlatego jego wystawa monograficzna początekoniec jest na wzór większości antologii poezji – przypadkowym zbiorem (mocniej – grochem z kapustą). Ideą kuratorki, Elżbiety Łubowicz, było pokazanie twórczości artysty „jako całościowego dzieła, rozwijanego według tej samej koncepcji przez całe życie”1. To się z pewnością powiodło, bo inaczej być nie mogło w przypadku dorobku tak konsekwentnego. Dużo ciekawsze byłoby jednak sproblematyzowanie go. Wytyczenie jakichś wątków, zaakcentowanie różnych tropów. Tego na wystawie chyba najbardziej brakuje.

Stanisław Dróżdż, początekoniec. Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007, CSW Zamek Ujazdowski, fot. Agnieszka Kwiecień

Stanisław Dróżdż, początekoniec. Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007, CSW Zamek Ujazdowski, fot. Agnieszka Kwiecień

Pokaz jest bardzo zachowawczy. Zrezygnowano z odsłonięcia kontekstu twórczości tego wybitnego artysty. Nie ma słowa o metodzie pracy (a istnieją rysunki, szkice). Ani o życiu (naznaczonym chorobą), rodzinie czy choćby związkach z Galerią Foksal. Nie wspomniano, poza notką prasową, o jego działalności organizacyjnej, a miał na tym polu wybitne zasługi i prowadził archiwum. Nie odnotowano jego odrębności na tle prężnego w latach 70. konceptualnego środowiska wrocławskiego (większość życia mieszkał w stolicy Dolnego Śląska). Jeszcze dziś zdarza się błędne sytuowanie go w szeregu artystów konceptualnych. Pokazano po prostu, w jednym miejscu, jak największą ilość prac. Może dlatego, że, choć trudno w to uwierzyć, jest to pierwsza tak obszerna ich prezentacja. Planowana była na 70. urodziny, ale artysta nie doczekał już jej otwarcia.

Sam dorobek zaliczany do nurtu poezji konkretnej, skłania może do pokazów minimalistycznych. Odartych z wszystkiego, co nie jest samym dziełem. Prace są oszczędne formalnie, operują prostymi kształtami, czernią i bielą, skondensowaną treścią. Jednak w takim razie należałoby dać im więcej oddechu. Początekoniec to natomiast wystawa, gdzie wszystko wydaje się niemiłosiernie stłoczone. W jednaj sali zgromadzono np. Lub (1998), pierwotnie zrealizowane w otwartej przestrzeni miejskiej, fragment OD DO (1994) w wersji z muzyką Tadeusza Sudnika (2009), Koło oraz i (1970–1997). Trudno tu na czymkolwiek skupić się. Wymusza to bardzo powierzchowny odbiór, gdy tymczasem same prace skłaniają raczej ku postawie kontemplacyjnej.

Strony: 1 2 3

1Nota do wystawy

 

Oświadczenie Anny Dróżdż
Podaję do publicznej wiadomości, iż prawa autorskie do dzieł mojego zmarłego Męża Stanisława Dróżdża należą obecnie wyłącznie do mnie. Wszelkie działania wykorzystujące repliki, reprodukcje lub fotografie tych dzieł wymagają w związku z tym mojej wiedzy i zgody. Ten tryb postępowania ma na celu ochronę twórczości Stanisława Dróżdża przed posługiwaniem się jego pracami w sposób niezgodny z intencjami Autora. / Anna Dróżdż, 15 lutego 2010

Natalia Kaliś - historyczka i krytyczka sztuki, doktorantka Instytutu Sztuki PAN i wykładowczyni Collegium Civitas w Warszawie.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Większy niż szafa

Od 2 do 23 marca 2018 roku

„Większy niż szafa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Abstrakcja

Magdalena Karwowska, „Miasto 300”, płotno, akryl i technika własna, 100 x 110 cm, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Hueckel / Teatr vol. II

Od 23 lutego do 27 marca 2018 roku

„Bang Bang”, reż. Dominika Knapik, fot. Magda Hueckel (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ostrość. Karolina Buczkiewicz i Alicja Kubicka

Od 10 lutego do 3 marca 2018 roku

Karolina Buczkiewicz „Ekspozycja społeczna”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

MELANŻ / MELANGE obiekt, malarstwo, instalacje

Od 23 lutego do 11 marca 2018 roku

Fotografia pracy Moniki Rubaniuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Manieryzm wrocławski

Od 27 lutego do 13 maja 2018 roku

Thomas Schweicker , „Pergamin kaligrafowany palcami stóp – m.in. z próbkami pisma i wizerunkiem autora przy pracy”, ukończony 26 VIII 1584, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Leszek Sobocki. Retrospektywa

Od 23 lutego aż do 15 kwietnia 2018 roku

Leszek Sobocki, „Znaczki polskie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Amir Yatziv, Guy Slabbinck. Standby Painter

Od 23 lutego do 21 maja 2018 roku

Amir Yatziv, Guy Slabbinck, „Standby Painter” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Magdalena Łazarczyk. Ziemia niczyja

Od 23 lutego do 18 marca 2018 roku

Magdalena Łazarczyk, „Ziemia niczyja”, stopklatka, 2018 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paderewski

Od 17 lutego do 20 maja 2018 roku

Leon Kaufmann (Kamir) (1872–1933), „Zebranie członków Komitetu Generalnego Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce, w Vevey w Szwajcarii”, po 1916, pastel, papier na płótnie, 114 x 180 cm, fot. Krzysztof Wilczyński, Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR