Miesiąc Fotografii w Krakowie 2010, 4-31 maja 2010

Maj 2010 roku w Krakowie upływa pod znakiem zagrożenia powodzią, a w sferze kultury dominują ekspozycje zapisane do programu Miesiąca Fotografii. Groźba dramatu ludzkiego, wpisała się przypadkowo w tematykę festiwalu, zdominowanego dokumentalistyką i refleksją społeczną. Wystawę w Muzeum Narodowym, zamknięto na czas przygotowania do ewakuacji budynku. Tegoroczna edycja poświęcona jest fotografii z Wielkiej Brytanii.

Tony Ray-Jones, Bez tytułu, ©The National Media Museum, Bradford, UK, Materiały Prasowe Miesiąca Fotografii w Krakowie

Tony Ray-Jones, Bez tytułu, ©The National Media Museum, Bradford, UK, Materiały Prasowe Miesiąca Fotografii w Krakowie

We wprowadzeniu do katalogu festiwalu, Karol Hordziej zastanawia się nad specyfiką wyspiarskiej fotografii i używa dosyć zaskakującego sformułowania „styl narodowy” (K. Hordziej, Wielkie nadzieje, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Kraków 2010). Oryginalność, pozwalającą na błyskawiczne rozpoznanie w zalewie różnorodności, brytyjska fotografia powojenna zawdzięcza, zdaniem kuratora, postawie dokumentującej życie społeczeństwa. Akcentem, który rozpoczął tegoroczny pokaz była wystawa Tony’ego Ray-Jonesa w Galerii Starmach. Artysta niejako został wybrany na patrona, prezentowanego zjawiska. Nieżyjący już fotograf, autor niewielkich czarno-białych prac, dokumentował codzienność – wypoczynek, pracę, rutynowe zajęcia, nudę i zjawiska skupiające uwagę wielu, w których post przeplatał się z karnawałem, zachowując równowagę w prozie życia.

Do programu imprezy, której osnową są wątki codzienności brytyjskiej, wprowadzono spojrzenie zza Kanału na Polskę. Wystawa Marka Powera, prezentowana w galerii Międzynarodowego Centrum Kultury, zatytułowana jest „Melodia dwóch pieśni” i pozostaje jedną z bardziej udanych ekspozycji. Jak głosi ulotka promująca wystawę autor „zakochał się w Polsce” i przygotował interesujący fotoreportaż. Artysta ukazuje banalne pejzaże, m.in. wizje zabudowań przemysłowych czy parking jakiegoś centrum handlowego, w niekonwencjonalnych kadrach i sprawia, że typowe staje się nietypowym. Pozwala dostrzec w codzienności wysublimowany wątek poetycki. Kolorystyka prac Powera jest jakby bardziej szlachetna aniżeli świat, który możemy oglądać na co dzień, i który go inspirował.

Strony: 1 2 3

Krzysztof Siatka – historyk sztuki, galerzysta i kurator; interesuje się, bada i promuje sztukę neoawangardy i współczesną.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Stale o Nowej Hucie

Od 25 kwietnia do 23 września 2018 roku

Hutnik przy piecu, rys. Piotr Urbanek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Otwarcie Muzeum Podgórza

Od 26 do 29 kwietnia 2018 roku

Muzeum Podgórza, fot. Andrzej Janikowski, MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moc Natury. Henry Moore w Polsce

Od 21 kwietnia do 9 września 2018 roku

Henry Moore w swoim studiu z rzeźbą „Upright Internal/ External Form”, 1954 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IV Międzynarodowy Festiwal Sztuki i Muzyki Incident / Accident

Od 21 kwietnia do 27 maja 2018 roku

Franz Sattler, Weiz, Austria (źródło: materiały prasowe organizatora)

Barwny świat wielu form – szkło artystyczne i użytkowe z huty w Ząbkowicach

Od 27 kwietnia do 30 września 2018 roku

Popielnica z zestawu „Asteroid”, Jan Sylwester Drost, Ząbkowice, 1960–1966, ze zbiorów Muzeum w Gliwicach, fot. B. Kubska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mykola Ridnyi. Twarzą do ściany

Od 20 kwietnia do 15 czerwca 2018 roku

Mykola Ridnyi, „Blind Spot” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jarosław Kukowski i uczniowie

Od 5 do 30 kwietnia 2018 roku

Piotr Lemke, „No. 1”, akryl i olej na płycie, 100x80 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu strzyka, tam łupie, ale rży. A sumienie kąsa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, ślady

Od 22 kwietnia do 29 lipca 2018 roku

Tadeusz Brzozowski, „Spisa”, 1984, olej, płótno, własność prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. IN OUT Festival Taniec/Obraz

Od 20 do 22 kwietnia 2018 roku

César Brodermann „Are you holding me, or am I holding myself?”, USA 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Weekend Księgarń Kameralnych

Od 20 do 23 kwietnia 2018 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR