Miesiąc Fotografii w Krakowie 2010, 4-31 maja 2010

Maj 2010 roku w Krakowie upływa pod znakiem zagrożenia powodzią, a w sferze kultury dominują ekspozycje zapisane do programu Miesiąca Fotografii. Groźba dramatu ludzkiego, wpisała się przypadkowo w tematykę festiwalu, zdominowanego dokumentalistyką i refleksją społeczną. Wystawę w Muzeum Narodowym, zamknięto na czas przygotowania do ewakuacji budynku. Tegoroczna edycja poświęcona jest fotografii z Wielkiej Brytanii.

Tony Ray-Jones, Bez tytułu, ©The National Media Museum, Bradford, UK, Materiały Prasowe Miesiąca Fotografii w Krakowie

Tony Ray-Jones, Bez tytułu, ©The National Media Museum, Bradford, UK, Materiały Prasowe Miesiąca Fotografii w Krakowie

We wprowadzeniu do katalogu festiwalu, Karol Hordziej zastanawia się nad specyfiką wyspiarskiej fotografii i używa dosyć zaskakującego sformułowania „styl narodowy” (K. Hordziej, Wielkie nadzieje, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Kraków 2010). Oryginalność, pozwalającą na błyskawiczne rozpoznanie w zalewie różnorodności, brytyjska fotografia powojenna zawdzięcza, zdaniem kuratora, postawie dokumentującej życie społeczeństwa. Akcentem, który rozpoczął tegoroczny pokaz była wystawa Tony’ego Ray-Jonesa w Galerii Starmach. Artysta niejako został wybrany na patrona, prezentowanego zjawiska. Nieżyjący już fotograf, autor niewielkich czarno-białych prac, dokumentował codzienność – wypoczynek, pracę, rutynowe zajęcia, nudę i zjawiska skupiające uwagę wielu, w których post przeplatał się z karnawałem, zachowując równowagę w prozie życia.

Do programu imprezy, której osnową są wątki codzienności brytyjskiej, wprowadzono spojrzenie zza Kanału na Polskę. Wystawa Marka Powera, prezentowana w galerii Międzynarodowego Centrum Kultury, zatytułowana jest „Melodia dwóch pieśni” i pozostaje jedną z bardziej udanych ekspozycji. Jak głosi ulotka promująca wystawę autor „zakochał się w Polsce” i przygotował interesujący fotoreportaż. Artysta ukazuje banalne pejzaże, m.in. wizje zabudowań przemysłowych czy parking jakiegoś centrum handlowego, w niekonwencjonalnych kadrach i sprawia, że typowe staje się nietypowym. Pozwala dostrzec w codzienności wysublimowany wątek poetycki. Kolorystyka prac Powera jest jakby bardziej szlachetna aniżeli świat, który możemy oglądać na co dzień, i który go inspirował.

Strony: 1 2 3

Krzysztof Siatka – historyk sztuki, galerzysta i kurator; interesuje się, bada i promuje sztukę neoawangardy i współczesną.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Poza słowami – Katarzyna Józefowicz

Od 30 marca do 19 maja 2019 roku

Katarzyna Józefowicz, gry, 2001–2003, tektura, papier z ulotek reklamowych, ok. 21 000 elementów, dokumentacja z 2015 roku z wystawy indywidualnej habitat w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie autorstwa B. Górki (źródło: materiały prasowe)

Zjednoczona Pangea

Od 22 marca do 9 czerwca 2019 roku

Monika Zawadzki, Karmiąca, 2014, żywica epoksydowa, akryl,. 150 x× 100 x× 214 cm, dzięki uprzejmości artystki (źródło: materiały prasowe)

Made in Britain ….On Making

Od 15 marca do 9 czerwca 2019 roku

Tucker Judith, Evi pływa / Evi Swims, 2007,olej na płótnie / Oil on canvas, fot. © Priseman Seabrook Collection (źródło: materiały prasowe)

FOGHORN. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II Galerii Arsenał

Od 15 marca do 5 maja 2019 roku

Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007, dyptyk, fotografia na dibondzie, 260 × 370 cm, edycja 5 +AP, praca z Kolekcji II Galerii Arsenał, Białystok (źródło: materiały prasowe)

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908–1928

Od 8 marca do 9 czerwca 2019 roku

Imre Szobotka, Marynarz, 1915, Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs (źródło: materiały prasowe)

Patchwork: Architektura Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak

Od 28 lutego do 18 maja 2019 roku

Grunwaldzki Square, fot. Michał Brzoza (źródło: materiały prasowe)

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 22 lutego do 30 czerwca 2019 roku

Henry Moore, Oval with Points (na wystawie: przed Gmachem Głównym MNK) (źródło: materiały prasowe)

Nicolas Grospierre – subiektywny atlas architektury modernistycznej

1 marca do 7 kwietnia 2019 roku

Nicolas Grospierre, Blok mieszkalny, Sankt Petersburg, Rosja, 2007 (źródło: materiały prasowe)

Mikołaj Poliński: 19 odcieni szarości

15 lutego do 31 marca 2019 roku

Widok wystawy Mikołaja Polińskiego w Galerii Muzalewska, fot Galeria Muzalewska (źródło: materiały prasowe)

Ignacy Czwartos. Malarz polski

Od 22 lutego do 29 kwietnia 2019 roku

Ignacy Czwartos. Malarz polski (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR