Miesiąc Fotografii w Krakowie 2010, 4-31 maja 2010

Maj 2010 roku w Krakowie upływa pod znakiem zagrożenia powodzią, a w sferze kultury dominują ekspozycje zapisane do programu Miesiąca Fotografii. Groźba dramatu ludzkiego, wpisała się przypadkowo w tematykę festiwalu, zdominowanego dokumentalistyką i refleksją społeczną. Wystawę w Muzeum Narodowym, zamknięto na czas przygotowania do ewakuacji budynku. Tegoroczna edycja poświęcona jest fotografii z Wielkiej Brytanii.

Tony Ray-Jones, Bez tytułu, ©The National Media Museum, Bradford, UK, Materiały Prasowe Miesiąca Fotografii w Krakowie

Tony Ray-Jones, Bez tytułu, ©The National Media Museum, Bradford, UK, Materiały Prasowe Miesiąca Fotografii w Krakowie

We wprowadzeniu do katalogu festiwalu, Karol Hordziej zastanawia się nad specyfiką wyspiarskiej fotografii i używa dosyć zaskakującego sformułowania „styl narodowy” (K. Hordziej, Wielkie nadzieje, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Kraków 2010). Oryginalność, pozwalającą na błyskawiczne rozpoznanie w zalewie różnorodności, brytyjska fotografia powojenna zawdzięcza, zdaniem kuratora, postawie dokumentującej życie społeczeństwa. Akcentem, który rozpoczął tegoroczny pokaz była wystawa Tony’ego Ray-Jonesa w Galerii Starmach. Artysta niejako został wybrany na patrona, prezentowanego zjawiska. Nieżyjący już fotograf, autor niewielkich czarno-białych prac, dokumentował codzienność – wypoczynek, pracę, rutynowe zajęcia, nudę i zjawiska skupiające uwagę wielu, w których post przeplatał się z karnawałem, zachowując równowagę w prozie życia.

Do programu imprezy, której osnową są wątki codzienności brytyjskiej, wprowadzono spojrzenie zza Kanału na Polskę. Wystawa Marka Powera, prezentowana w galerii Międzynarodowego Centrum Kultury, zatytułowana jest „Melodia dwóch pieśni” i pozostaje jedną z bardziej udanych ekspozycji. Jak głosi ulotka promująca wystawę autor „zakochał się w Polsce” i przygotował interesujący fotoreportaż. Artysta ukazuje banalne pejzaże, m.in. wizje zabudowań przemysłowych czy parking jakiegoś centrum handlowego, w niekonwencjonalnych kadrach i sprawia, że typowe staje się nietypowym. Pozwala dostrzec w codzienności wysublimowany wątek poetycki. Kolorystyka prac Powera jest jakby bardziej szlachetna aniżeli świat, który możemy oglądać na co dzień, i który go inspirował.

Strony: 1 2 3

Krzysztof Siatka – historyk sztuki, galerzysta i kurator; interesuje się, bada i promuje sztukę neoawangardy i współczesną.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń