Na pewno nie jest źle. Powstaje w Krakowie Muzeum Sztuki Współczesnej, buduje się dom dla sztuki Tadeusza Kantora. Z drugiej strony Kraków nie potrafi docenić tego, co już ma – przykładem niech będzie haniebne potraktowanie rzeźby Mirosława Bałki.

Festiwal Sztuk Wizualnych Art Boom, fot. Weronika Szmuc

Festiwal Sztuk Wizualnych Art Boom, fot. Weronika Szmuc

Zaczniemy od gorzkiej pigułki. Symbolem blamażu anno Domini 2009 niech będą losy rzeźby Bałki Auschwitzwieliczka. Inaugurowana z udziałem samego ministra Zdrojewskiego i prominentnych urzędników z krakowskiego Biura Festiwalowego, szybko stała się schronieniem dla podgórskich pijaków. Niewiarygodne. Szczególnie w kontekście sukcesu polskiego rzeźbiarza w Tate Gallery w Londynie. Trudne do uwierzenia fakty towarzyszą też powstawaniu Muzeum Sztuki Współczesnej. Ma już siedzibę w dawnej fabryce Oskara Schindlera na Zabłociu, nie ma natomiast programu, nie ma dyrektora i nie ma zbiorów! Przygotowania otacza mgła tajemnicy. Z inicjatywy Marty Deskur i Wilhelma Sasnala powstał środowiskowy list do Prezydenta Krakowa, domagający się „przedstawienia opinii publicznej wizji i kierunku rozwoju obranego przez miasto”. Prezydent się zastanawia, a czas upływa. Z drugiej strony krakowskie muzeum już teraz jest jakimś sukcesem – ze wszystkich powstających dziś w Polsce muzeów zajmujących się sztuką współczesną, to właśnie krakowskie plany są najbardziej zaawansowane. Cieszy natomiast konsekwentnie rozwijająca się budowa Muzeum Kantora w podgórskiej elektrowni. Są już nie tylko projekty i plany, ale konkretne kalendarium budowy. Pierwsi goście mają szansę odwiedzić muzeum już na przełomie 2011 i 2012 roku.

Teraz będzie o hitach. W świetnej formie jest festiwal Miesiąc Fotografii, autorska inicjatywa dwu krakowskich fundacji. W 2009 roku wiodącym tematem były archiwa – te liczące się na świecie, i te zupełnie prywatne. Staraniem Miesiąca w Krakowie odbyła się wystawa klasyka amerykańskiej fotografii reportażowej Weegee’go. To znaczące, że festiwal o takiej renomie i takim zasięgu powstał w Krakowie w wyniku działań grupy pasjonatów, a nie w oparciu o konkretną instytucję. Powinno to dać do myślenia miejskim urzędnikom.

Mocne uderzenie na koniec roku zafundowało w Krakowie Muzeum Narodowe. Wystawa kolekcji Teresy i Andrzeja Starmachów – efektowna, odważnie zaaranżowana, pełna „podręcznikowych”, najwyższej rangi prac – pokazała, że mamy pod Wawelem kolekcjonerskiego geniusza. Wieści o nieprawdopodobnych zbiorach Starmachów krążyły po Polsce od lat. I wszystko się potwierdziło. Starmachowie mają wszystko to, co powinien posiadać kolekcjoner idealny: wizję, pasję i pieniądze, dar przewidywania przyszłości i doskonały gust. Nie zgadzam się z opiniami, że muzeum prezentując prywatną kolekcję „dowartościowuje” ją na rynku sztuki. Nawet jeśli przy okazji tak jest, dzieła zgromadzone przez krakowskich marszandów są godne każdej galerii.

Wystawa kolekcji Teresy i Andrzeja Starmachów w Muzeum Narodowym w Krakowie, 2009, fot. Zofia Waligóra

Wystawa kolekcji Teresy i Andrzeja Starmachów w Muzeum Narodowym w Krakowie, 2009, fot. Zofia Waligóra

O fenomenie kolekcjonowania opowiadała wyśmienita wystawa Roberta Kuśmirowskiego Masyw kolekcjonerski w Bunkrze Sztuki. Artysta wykreował z barokowym rozmachem skomplikowane scenografie, w których trudno było odróżnić atrapy od prawdziwych przedmiotów. Na zasadzie przewrotnego kontrapunktu Kuśmirowski oddał piętro galerii słynnemu krakowskiemu kolekcjonerowi Markowi Sosence, który pokazał własną kolekcję zabawek, instrumentów, mebli. Przenikające się, całkowicie odrębne, a jednocześnie dziwnie pokrewne narracje, mówiły o relacjach człowieka z przedmiotem, wzajemnych uzależnieniach, zawłaszczeniach.

Strony: 1 2

Justyna Nowicka - dziennikarka Radia Kraków, stale współpracuje z II programem Polskiego Radia i Rzeczpospolitą. Autorka cyklicznej audycji pt. Dzieła Sztuki w Radiu Kraków - we wtorek o godz. 21.05.

1 komentarz do artykułu “Sukcesy kolekcjonerów, dylematy kolekcji – 2009 rok w krakowskiej kulturze”

  1. To jest w MUZEUM MOCAK W KRAKOWIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! A NIE W NARODOWYM

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Jan Berdyszak: Puste = Prawie Wszystko

Od 22 marca do 12 maja 2019 roku

Wystawa Jana Berdyszaka, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, fot. Jerzy Bartkowski/fotobank (źródło: materiały prasowe)

Poza słowami – Katarzyna Józefowicz

Od 30 marca do 19 maja 2019 roku

Katarzyna Józefowicz, gry, 2001–2003, tektura, papier z ulotek reklamowych, ok. 21 000 elementów, dokumentacja z 2015 roku z wystawy indywidualnej habitat w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie autorstwa B. Górki (źródło: materiały prasowe)

Zjednoczona Pangea

Od 22 marca do 9 czerwca 2019 roku

Monika Zawadzki, Karmiąca, 2014, żywica epoksydowa, akryl,. 150 x× 100 x× 214 cm, dzięki uprzejmości artystki (źródło: materiały prasowe)

Made in Britain ….On Making

Od 15 marca do 9 czerwca 2019 roku

Tucker Judith, Evi pływa / Evi Swims, 2007,olej na płótnie / Oil on canvas, fot. © Priseman Seabrook Collection (źródło: materiały prasowe)

FOGHORN. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II Galerii Arsenał

Od 15 marca do 5 maja 2019 roku

Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007, dyptyk, fotografia na dibondzie, 260 × 370 cm, edycja 5 +AP, praca z Kolekcji II Galerii Arsenał, Białystok (źródło: materiały prasowe)

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908–1928

Od 8 marca do 9 czerwca 2019 roku

Imre Szobotka, Marynarz, 1915, Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs (źródło: materiały prasowe)

Patchwork: Architektura Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak

Od 28 lutego do 18 maja 2019 roku

Grunwaldzki Square, fot. Michał Brzoza (źródło: materiały prasowe)

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 22 lutego do 30 czerwca 2019 roku

Henry Moore, Oval with Points (na wystawie: przed Gmachem Głównym MNK) (źródło: materiały prasowe)

Nicolas Grospierre – subiektywny atlas architektury modernistycznej

1 marca do 7 kwietnia 2019 roku

Nicolas Grospierre, Blok mieszkalny, Sankt Petersburg, Rosja, 2007 (źródło: materiały prasowe)

Mikołaj Poliński: 19 odcieni szarości

15 lutego do 31 marca 2019 roku

Widok wystawy Mikołaja Polińskiego w Galerii Muzalewska, fot Galeria Muzalewska (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR