Na pewno nie jest źle. Powstaje w Krakowie Muzeum Sztuki Współczesnej, buduje się dom dla sztuki Tadeusza Kantora. Z drugiej strony Kraków nie potrafi docenić tego, co już ma – przykładem niech będzie haniebne potraktowanie rzeźby Mirosława Bałki.

Festiwal Sztuk Wizualnych Art Boom, fot. Weronika Szmuc

Festiwal Sztuk Wizualnych Art Boom, fot. Weronika Szmuc

Zaczniemy od gorzkiej pigułki. Symbolem blamażu anno Domini 2009 niech będą losy rzeźby Bałki Auschwitzwieliczka. Inaugurowana z udziałem samego ministra Zdrojewskiego i prominentnych urzędników z krakowskiego Biura Festiwalowego, szybko stała się schronieniem dla podgórskich pijaków. Niewiarygodne. Szczególnie w kontekście sukcesu polskiego rzeźbiarza w Tate Gallery w Londynie. Trudne do uwierzenia fakty towarzyszą też powstawaniu Muzeum Sztuki Współczesnej. Ma już siedzibę w dawnej fabryce Oskara Schindlera na Zabłociu, nie ma natomiast programu, nie ma dyrektora i nie ma zbiorów! Przygotowania otacza mgła tajemnicy. Z inicjatywy Marty Deskur i Wilhelma Sasnala powstał środowiskowy list do Prezydenta Krakowa, domagający się „przedstawienia opinii publicznej wizji i kierunku rozwoju obranego przez miasto”. Prezydent się zastanawia, a czas upływa. Z drugiej strony krakowskie muzeum już teraz jest jakimś sukcesem – ze wszystkich powstających dziś w Polsce muzeów zajmujących się sztuką współczesną, to właśnie krakowskie plany są najbardziej zaawansowane. Cieszy natomiast konsekwentnie rozwijająca się budowa Muzeum Kantora w podgórskiej elektrowni. Są już nie tylko projekty i plany, ale konkretne kalendarium budowy. Pierwsi goście mają szansę odwiedzić muzeum już na przełomie 2011 i 2012 roku.

Teraz będzie o hitach. W świetnej formie jest festiwal Miesiąc Fotografii, autorska inicjatywa dwu krakowskich fundacji. W 2009 roku wiodącym tematem były archiwa – te liczące się na świecie, i te zupełnie prywatne. Staraniem Miesiąca w Krakowie odbyła się wystawa klasyka amerykańskiej fotografii reportażowej Weegee’go. To znaczące, że festiwal o takiej renomie i takim zasięgu powstał w Krakowie w wyniku działań grupy pasjonatów, a nie w oparciu o konkretną instytucję. Powinno to dać do myślenia miejskim urzędnikom.

Mocne uderzenie na koniec roku zafundowało w Krakowie Muzeum Narodowe. Wystawa kolekcji Teresy i Andrzeja Starmachów – efektowna, odważnie zaaranżowana, pełna „podręcznikowych”, najwyższej rangi prac – pokazała, że mamy pod Wawelem kolekcjonerskiego geniusza. Wieści o nieprawdopodobnych zbiorach Starmachów krążyły po Polsce od lat. I wszystko się potwierdziło. Starmachowie mają wszystko to, co powinien posiadać kolekcjoner idealny: wizję, pasję i pieniądze, dar przewidywania przyszłości i doskonały gust. Nie zgadzam się z opiniami, że muzeum prezentując prywatną kolekcję „dowartościowuje” ją na rynku sztuki. Nawet jeśli przy okazji tak jest, dzieła zgromadzone przez krakowskich marszandów są godne każdej galerii.

Wystawa kolekcji Teresy i Andrzeja Starmachów w Muzeum Narodowym w Krakowie, 2009, fot. Zofia Waligóra

Wystawa kolekcji Teresy i Andrzeja Starmachów w Muzeum Narodowym w Krakowie, 2009, fot. Zofia Waligóra

O fenomenie kolekcjonowania opowiadała wyśmienita wystawa Roberta Kuśmirowskiego Masyw kolekcjonerski w Bunkrze Sztuki. Artysta wykreował z barokowym rozmachem skomplikowane scenografie, w których trudno było odróżnić atrapy od prawdziwych przedmiotów. Na zasadzie przewrotnego kontrapunktu Kuśmirowski oddał piętro galerii słynnemu krakowskiemu kolekcjonerowi Markowi Sosence, który pokazał własną kolekcję zabawek, instrumentów, mebli. Przenikające się, całkowicie odrębne, a jednocześnie dziwnie pokrewne narracje, mówiły o relacjach człowieka z przedmiotem, wzajemnych uzależnieniach, zawłaszczeniach.

Strony: 1 2

Justyna Nowicka - dziennikarka Radia Kraków, stale współpracuje z II programem Polskiego Radia i Rzeczpospolitą. Autorka cyklicznej audycji pt. Dzieła Sztuki w Radiu Kraków - we wtorek o godz. 21.05.

1 komentarz do artykułu “Sukcesy kolekcjonerów, dylematy kolekcji – 2009 rok w krakowskiej kulturze”

  1. To jest w MUZEUM MOCAK W KRAKOWIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! A NIE W NARODOWYM

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Entliczki, pentliczki, czarodzieje i księżniczki

Baśnie, bajki i zabawy dziecięce w dawnej grafice i rysunku

Od 23 stycznia do 18 marca 2018 roku

Jean-Jacques de Boissieu, „Bańki mydlane”, 1799, grafika (akwaforta i sucha igła), Muzeum Narodowe we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR