Jordi Socias, Fotografia, 30 września - 24 października 2010, Galeria Pauza w Krakowie, ul. Floriańśka 18/5. Wystawa zrealizowana we współpracy z SEACEX i Instytutem Cervantesa w Krakowie.

Fotografia to dziedzina intuicji i rzeczywistości, która poddaje ją manipulacji oraz zniekształceniu pod wpływem indywidualnego spojrzenia. Potrafi zapadać w pamięć na dłużej, niż bezwarunkowo przesuwające się telewizyjne obrazy.

Jordi Socías, Autoportret z bestią, Madryt, 1984

Jordi Socías, Autoportret z bestią, Madryt, 1984, dzięki uprzejmości Galerii Pauza

Susan Sontag twierdziła, że zdjęcie stanowi chwilę obdarzoną przywilejem trwałości, którą można oglądać do woli. Uwrażliwia to zmysł wzroku, który za pomocą aparatu fotograficznego wdziera się w ciąg zdarzeń, kształtując odczucie przeżywanej sytuacji. Ta trudna sztuka rejestrowania pozornie nieuchwytnych momentów udaje się hiszpańskiemu artyście Jordi’emu Sociasowi, którego przegląd fotografii prezentuje krakowska galeria Pauza. Socias posiadł niezwykłą umiejętność kadrowania niewymuszonych i niczym nieskrępowanych gestów bohaterów swoich prac, którzy na co dzień ukrywają się za maską makijażu czy społecznych ról.

Socias urodził się w 1945 roku w Barcelonie. Buntownik z natury, a artysta z wyboru, swoją przygodę z fotografią rozpoczął po przedwczesnym opuszczeniu studiów, kiedy to słusznie oskarżając jednego z profesorów o molestowanie seksualne młodych chłopców zostaje wydalony ze szkoły. Zapisuje się wtedy na korespondencyjny kurs fotografii, która stanie się jego życiową pasją, podobnie jak namiętne pochłanianie niezliczonej ilości książek  zarówno z  dziedziny sztuki, jak również filozofii (głównie Sartre’a) i literatury. Z czasem jego artystyczne zainteresowania przekształcają się w zawód fotoreportera. Artysta nigdy nie ukrywał, że w swojej twórczości inspiruje się Cartierem-Bressonem,  Richardem Avedonem, Helmutem Newtonem czy Brassaï’em. Swoje pierwsze zdjęcie publikuje w 1972 roku na łamach Cambio 16, kolejne w  czasopismach TeleExpress, Destino i Por Favor.

Jordi Socías, wystawa fotografii w galerii Pauza, fot. Zofia Waligóra

Jordi Socías, wystawa fotografii w galerii Pauza, fot. Zofia Waligóra

Pod koniec lat 80. uczestniczył w tworzeniu czasopisma kulturalnego El Europeo i filmowego Cinemania, by później rozpocząć pracę jako redaktor i fotograf w El Pais Semana. Artysta tworzył głównie portrety, ale interesowały go także festyny, strajki i konwulsyjne manifestacje uliczne za czasów ostatnich lat panowania skrajnie prawicowego generała Francisco Franco, którego postać do dnia dzisiejszego wzbudza wiele kontrowersji. Franco zasłynął między innymi z ostrych restrykcji skierowanych ku osobom homoseksualnym, a oskarżenia związane z inną orientacją były w tym czasie chętnie wykorzystywane w celu represji zagrażającym władzy generała politykom. Sociasowi udało się zarejestrować napięcia, konflikty, różnice klasowe oraz najbardziej kluczowe momenty w historii Hiszpanii, przeżywającej w tym czasie gwałtowne zmiany polityczne, stające się tym samym obiektywnym materiałem dowodowym naszych czasów.

Jordi Socías, wystawa fotografii w galerii Pauza, fot. Zofia Waligóra

Jordi Socías, wystawa fotografii w galerii Pauza, fot. Zofia Waligóra

Ze zdjęć wykonanych z bardzo bliskiej perspektywy, wyłaniają się skrajne emocje fotografowanych ludzi – począwszy od napuchłych od histerycznego płaczu, smutku, a także niekontrolowanej radości twarzy, poprzez oblicza uśmiechniętych wyborców w pierwszych demokratycznych wyborach,  a  na euforii nowych grup artystycznych, intensywnie powstających po śmierci Franco skończywszy. Socias posiada instynktowne wyczucie tematu, który bezbłędnie, także pod względem technicznym, rejestruje na swoich fotografiach. Jak pisze Marta Huzarska – Szumiec, artysta potrafi uchwycić z pozoru banalny obraz, który jednak ukazuje niezwykłość życia. Dzieje się tak w przypadku legendarnej już fotografii Sociasa „Autoportret z bestią”, na której artysta obejmowany jest przez tytułowego potwora, czyli wielkiego niedźwiedzia. Jest to bardzo spontaniczne i niezwykłe zdjęcie, ukazujące sprzeczności rządzące rzeczywistością, oscylujące pomiędzy pięknem oraz brzydotą, a życiem w zgodzie z naturą i przeciwko niej, stawiające znak równości pomiędzy tymi paradoksami.

Strony: 1 2

1http://www.gazetakrakowska.pl/kultura/314132,jordi-socias-sfotografowalem-penelope-cruz-bez-makijazu,id,t.html

2Tamże.

3Tamże.

4S. Sontag, O fotografii, Warszawa 1986, s.168

Zuzanna Sokołowska (1982), historyk i filozof.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Przestrzenie osobiste

Od 26 stycznia do 24 lutego 2018 roku

Marek Chlanda, „12 kroków AA”, fot. Mateusz Faba (źródło: materiały prasowe organizatora)

Globalna kontrola i cenzura

Od 26 stycznia do 1 marca 2018 roku

Hasan Elahi, „Stelae”, instalacja lightbox, 2015, dzięki uprzejmości ZKM Karlsruhe, fot. A. Serexhe (źródło: materiały prasowe organizatora)

Entliczki, pentliczki, czarodzieje i księżniczki

Baśnie, bajki i zabawy dziecięce w dawnej grafice i rysunku

Od 23 stycznia do 18 marca 2018 roku

Jean-Jacques de Boissieu, „Bańki mydlane”, 1799, grafika (akwaforta i sucha igła), Muzeum Narodowe we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 26 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR