Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej: 1. Wystawa jesienna – koncepcja i realizacja Robert Kuśmirowski, 18 listopada – 31 grudnia 2010 (sala dolna)
2. 50 obrazów - wystawa kuratorska Agaty Smalcerz, 18 listopada – 31 grudnia 2010 (sala górna)

I. Prolog

Galeria Bielska BWA hucznie obchodziła swoje złote gody1. W przestrzeni dolnego poziomu, tej najstarszej, tożsamej z Pawilonem Plastyków otwartym w 1960 roku, można do dzisiaj oglądać interesującą wystawę grafiki, rzeźby i malarstwa. Obecne w pracach wątki krążą wokół, okazuje się wciąż żywotnego, antagonizmu abstrakcji i figuracji. Prezentowane prace dowodzą nieśmiertelności obu kodów, które co jakiś czas z nową energią i porywającym estetycznym wigorem przekonują nas do swoich racji. Jest również kilka dzieł, które inspiruje francuski koloryzm oraz sztuka ludowa i estetyka artystów nieprofesjonalnych. Większość prac ujawnia przede wszystkim nieprzeciętne walory dekoracyjne.

Robert Kuśmirowski (po prawej) podczas wernisażu Wystawy jesiennej

Robert Kuśmirowski (po prawej) podczas wernisażu Wystawy jesiennej

Wystawa zbudowana jest w klasyczny, ale sprawdzony i uniwersalny sposób. Neutralne stelaże wykonane z białej dykty i z eleganckim drewnianym wykończeniem, stanowią odpowiednią oprawę dla sztuki najnowszej. Całość oświetlona jest rozproszonym światłem, emitowanym przez dziesiątki nowoczesnych podwieszonych pod sufitem świetlistych półkul. Reflektory nie stwarzają teatru cieni, nie eksponują najlepszych prac, pozostawiają widzowi wybór tej najbardziej odpowiedniej, tej, z którą interakcja jest nie tylko możliwa, co najprzyjemniejsza.

Jeśli komuś wątki obecne w pracach z ekspozycji wydadzą się nieczytelne, może zawiesić wzrok na zieleni umieszczonych obok dorodnych paprotek. W głębi pawilonu może odpocząć, skosztować tutejszej kawy, przegryźć galaretkę mięsną lub na słodko – wybrać wuzetkę lub pączki. Zgodnie z obwieszczeniem na witrynie, w pawilonie można zamawiać jeszcze lody. Listopadowego wieczoru, podczas wernisażu, zimnych deserów zabrakło, bo przecież pora roku raczej nie nastrajała…

Kawiarnia pawilonu plastycznego ma charakter stricte artystyczny i nikt nie powinien jej mylić z innym przybytkiem. Ściany dekorują wysokiej klasy dzieła – piękna abstrakcyjna tkanina oraz ceramika mieniąca się bajkowymi kolorami. Jest również obiekt dowodzący potęgi rodzimego wzornictwa – znakomite logo Związku Polskich Artystów Plastyków. Między elementami wystroju niebanalnego wnętrza, stoją kwadratowe stoliki, nakryte czystym obrusem, szybą i ozdobione wazonikiem. Wszystko to składa się na wnętrze przyjemne, choć emanujące nieszkodliwym artystowskim snobizmem.

Pawilon wystawowy bielskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków

Pawilon wystawowy bielskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków, Album „Bielsko-Biała”, opracowanie fotograficzne Adam Jasiński, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1964; Wystawa grafiki Ferdynanda Szypuły, 1962, fot. Adam Jasiński.

Wystawa jest nieduża, ale zgromadziła kilkadziesiąt wyróżniających się prac, w których każdy dla siebie coś atrakcyjnego znaleźć może. Już w dniu otwarcia ujęła widza kameralną i przyjazną atmosferą. Większa feta wernisażowa odbywała się piętro wyżej. Były odznaczenia, nagrody i bukiety. Jest to temat do osobnej analizy. Duża wystawa 50 obrazów2 zaprezentowała dzieła z kolekcji galerii, wybrane specjalnie na rocznicę, i tak przez pryzmat dzieł można prześledzić koleje losu galerii, ale i namiętności dominujące w różnym czasie w obrębie samej sztuki. Obrazy dumnie spoglądają ze ścian. Mają ku temu powód, często są przecież uczestnikami Bielskiej Jesieni.

50 obrazów. Wystawa jubileuszowa towarzysząca obchodom 50-lecia Galerii Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek

50 obrazów. Wystawa jubileuszowa towarzysząca obchodom 50-lecia Galerii Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek

W kameralnej przestrzeni na parterze, w wąskim towarzystwie, bankiet wernisażowy trwał do późna. Wierną grupę nielicznych pozostałych obsługiwała przemiła kelnerka, serwując świeże specjały. Żytnią gościom polewał gospodarz, czyli komisarz wystawy, mieszkający, na co dzień w Lublinie, artysta plastyk Robert Kuśmirowski; znany lepiej jako mistyfikator i rekonstruktor, który praktykę kuratorską miesza z artystyczną, dostarczając niezapomnianych wrażeń. Tym razem podał przepis jak z nijakiej wystawy, podobnej do tych z lat 60., zrobić frapującą artystyczną akcję.

Strony: 1 2

1Uroczyste wernisaże odbyły się 18 listopada. Faktyczne 50-ciolecie przypada na dzień 10 lutego, kiedy otwarto pierwszą wystawę w Pawilonie Plastyków w 1960 r.

250 obrazów – wystawa kuratorska Agaty Smalcerz

3Fotografia autorstwa Adama Jasińskiego przedstawia Pawilon Wystawowy bielskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków z wystawą grafiki Ferdynanda Szypuły w 1962 r. Robert Kuśmirowski dokonał retuszu fotografii.

Krzysztof Siatka – historyk sztuki, krytyk i kurator; interesuje się, bada i promuje sztukę neoawangardy i współczesną.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Metropolia Jest Okey 2017

Od 14 do 30 grudnia 2017 roku

Metropolia Jest Okey 2017 – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Góry – Morze – Morze – Góry

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paulina Siedlarz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Różewicz. Bez tekstu

Od 15 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Praca nad cyklem „cd. Nauki chodzenia”, na zdjęciu Tadeusz Różewicz, fot. Janusz Stankiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moja mama jest moim największym fanem. Paweł Zawiślak aka Kropki Kreski

Prace z lat 2010–2017

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paweł Zawiślak „Allegory of the vanities of the world Cartier Necklace” (źródło materiały prasowe organizatora)

Haunts

Od 8 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Katarzyna Bartkowiak, „Nie”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kot Schrödingera. Wobec tradycji

Od 8 grudnia 2017 roku do 11 stycznia 2018 roku

Kasia Kmita, Ognisko, z cyklu „KODRY”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

NORTH by NORTH-EAST

od 4 do 9 grudnia 2017 roku

Wiktoria Wojciechowska, cykl „The Path” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming

Od 12 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Misa z dekoracją przedstawiającą legendę o Wang Xizhi, panowanie cesarza Wanli (1573–1620) z dynastii Ming porcelana, dekoracja w technice woucai (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julita Malinowska. Spełniona

Od 15 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Julita Malinowska, „Rozmowa”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Arte excentrica, czyli wody spokojne, fastrygi, perfumerie i warzywniaki

Od 15 grudnia 2017 roku do 14 stycznia 2018 roku

kie-csw-slupsk-2017-12-04-001-576x432.jpg

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR