Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej: 1. Wystawa jesienna – koncepcja i realizacja Robert Kuśmirowski, 18 listopada – 31 grudnia 2010 (sala dolna)
2. 50 obrazów - wystawa kuratorska Agaty Smalcerz, 18 listopada – 31 grudnia 2010 (sala górna)

I. Prolog

Galeria Bielska BWA hucznie obchodziła swoje złote gody1. W przestrzeni dolnego poziomu, tej najstarszej, tożsamej z Pawilonem Plastyków otwartym w 1960 roku, można do dzisiaj oglądać interesującą wystawę grafiki, rzeźby i malarstwa. Obecne w pracach wątki krążą wokół, okazuje się wciąż żywotnego, antagonizmu abstrakcji i figuracji. Prezentowane prace dowodzą nieśmiertelności obu kodów, które co jakiś czas z nową energią i porywającym estetycznym wigorem przekonują nas do swoich racji. Jest również kilka dzieł, które inspiruje francuski koloryzm oraz sztuka ludowa i estetyka artystów nieprofesjonalnych. Większość prac ujawnia przede wszystkim nieprzeciętne walory dekoracyjne.

Robert Kuśmirowski (po prawej) podczas wernisażu Wystawy jesiennej

Robert Kuśmirowski (po prawej) podczas wernisażu Wystawy jesiennej

Wystawa zbudowana jest w klasyczny, ale sprawdzony i uniwersalny sposób. Neutralne stelaże wykonane z białej dykty i z eleganckim drewnianym wykończeniem, stanowią odpowiednią oprawę dla sztuki najnowszej. Całość oświetlona jest rozproszonym światłem, emitowanym przez dziesiątki nowoczesnych podwieszonych pod sufitem świetlistych półkul. Reflektory nie stwarzają teatru cieni, nie eksponują najlepszych prac, pozostawiają widzowi wybór tej najbardziej odpowiedniej, tej, z którą interakcja jest nie tylko możliwa, co najprzyjemniejsza.

Jeśli komuś wątki obecne w pracach z ekspozycji wydadzą się nieczytelne, może zawiesić wzrok na zieleni umieszczonych obok dorodnych paprotek. W głębi pawilonu może odpocząć, skosztować tutejszej kawy, przegryźć galaretkę mięsną lub na słodko – wybrać wuzetkę lub pączki. Zgodnie z obwieszczeniem na witrynie, w pawilonie można zamawiać jeszcze lody. Listopadowego wieczoru, podczas wernisażu, zimnych deserów zabrakło, bo przecież pora roku raczej nie nastrajała…

Kawiarnia pawilonu plastycznego ma charakter stricte artystyczny i nikt nie powinien jej mylić z innym przybytkiem. Ściany dekorują wysokiej klasy dzieła – piękna abstrakcyjna tkanina oraz ceramika mieniąca się bajkowymi kolorami. Jest również obiekt dowodzący potęgi rodzimego wzornictwa – znakomite logo Związku Polskich Artystów Plastyków. Między elementami wystroju niebanalnego wnętrza, stoją kwadratowe stoliki, nakryte czystym obrusem, szybą i ozdobione wazonikiem. Wszystko to składa się na wnętrze przyjemne, choć emanujące nieszkodliwym artystowskim snobizmem.

Pawilon wystawowy bielskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków

Pawilon wystawowy bielskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków, Album „Bielsko-Biała”, opracowanie fotograficzne Adam Jasiński, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1964; Wystawa grafiki Ferdynanda Szypuły, 1962, fot. Adam Jasiński.

Wystawa jest nieduża, ale zgromadziła kilkadziesiąt wyróżniających się prac, w których każdy dla siebie coś atrakcyjnego znaleźć może. Już w dniu otwarcia ujęła widza kameralną i przyjazną atmosferą. Większa feta wernisażowa odbywała się piętro wyżej. Były odznaczenia, nagrody i bukiety. Jest to temat do osobnej analizy. Duża wystawa 50 obrazów2 zaprezentowała dzieła z kolekcji galerii, wybrane specjalnie na rocznicę, i tak przez pryzmat dzieł można prześledzić koleje losu galerii, ale i namiętności dominujące w różnym czasie w obrębie samej sztuki. Obrazy dumnie spoglądają ze ścian. Mają ku temu powód, często są przecież uczestnikami Bielskiej Jesieni.

50 obrazów. Wystawa jubileuszowa towarzysząca obchodom 50-lecia Galerii Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek

50 obrazów. Wystawa jubileuszowa towarzysząca obchodom 50-lecia Galerii Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek

W kameralnej przestrzeni na parterze, w wąskim towarzystwie, bankiet wernisażowy trwał do późna. Wierną grupę nielicznych pozostałych obsługiwała przemiła kelnerka, serwując świeże specjały. Żytnią gościom polewał gospodarz, czyli komisarz wystawy, mieszkający, na co dzień w Lublinie, artysta plastyk Robert Kuśmirowski; znany lepiej jako mistyfikator i rekonstruktor, który praktykę kuratorską miesza z artystyczną, dostarczając niezapomnianych wrażeń. Tym razem podał przepis jak z nijakiej wystawy, podobnej do tych z lat 60., zrobić frapującą artystyczną akcję.

Strony: 1 2

1Uroczyste wernisaże odbyły się 18 listopada. Faktyczne 50-ciolecie przypada na dzień 10 lutego, kiedy otwarto pierwszą wystawę w Pawilonie Plastyków w 1960 r.

250 obrazów – wystawa kuratorska Agaty Smalcerz

3Fotografia autorstwa Adama Jasińskiego przedstawia Pawilon Wystawowy bielskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków z wystawą grafiki Ferdynanda Szypuły w 1962 r. Robert Kuśmirowski dokonał retuszu fotografii.

Krzysztof Siatka – historyk sztuki, krytyk i kurator; interesuje się, bada i promuje sztukę neoawangardy i współczesną.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

5. Mediations Biennale Poznań

Od 1 do 30 października 2016 roku

Mihail Novakov, „Trust Me I'm Polish” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Michał Gayer. Zmęczone ciało, zamknięte oczy

Od 30 września do 18 października 2016 roku

Michał Gayer, „Ruhnu. Wysychanie”, 2016, slajd, 35 mm (źródło: materiały prasowe organizatora wystawy)

Nowe oblicze Muzeum-Zamku w Łańcucie

Jesień 2016 roku

Prace remontowe (źródło: materiały prasowe organizatora)

Communis – renegocjacje wspólnoty

Od 17 września do 30 października 2016 roku

Jerzy Bohdan Szumczyk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krajobraz polski. Zakład fotograficzny Stanisława Szalaya

Od 24 września do 4 grudnia 2016 roku

„Kobieta przy kołowrotku”, fot. Stanisław Szalay (źródło: materiały prasowe organizatora)

Helmut Kajzar – Gwiazda, reż Krzysztof Czeczot

24 września 2016 roku

Helmut Kajzar, „Gwiazda”, reż. Krzysztof Czeczot (źródło: materiały prasowe organizatora)

Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm

Od 29 września do 20 listopada 2016 roku

Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, dom własny przy ul. Pomorskiej 45 na osiedlu Żelazna Woda, widok perspektywiczny, 22.07.1945, akwarela i ołówek na kartonie, zbiory Muzeum Architektury we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wrocławska Europa

Od 20 września do 31 grudnia 2016 roku

Bartholomaeus Strobel, warsztat, „Dzieciątko Jezus jako Salvator Mundi”, ok. 1650 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zwierzyniec zaprasza: Grzegórzki

Od 23 września 2016 roku do 26 lutego 2017 roku

Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów, ok. 1930 r. (fot.: nieznany, źródło: mat. pras. organizatora)

Kości wszystkich ludzi

Od 23 września do 13 listopada 2016 roku

Jacek Kryszkowski, „Listy do E.K. i najbliższych znajomych”, ok. 1984 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR