Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej: 1. Wystawa jesienna – koncepcja i realizacja Robert Kuśmirowski, 18 listopada – 31 grudnia 2010 (sala dolna)
2. 50 obrazów - wystawa kuratorska Agaty Smalcerz, 18 listopada – 31 grudnia 2010 (sala górna)

I. Prolog

Galeria Bielska BWA hucznie obchodziła swoje złote gody1. W przestrzeni dolnego poziomu, tej najstarszej, tożsamej z Pawilonem Plastyków otwartym w 1960 roku, można do dzisiaj oglądać interesującą wystawę grafiki, rzeźby i malarstwa. Obecne w pracach wątki krążą wokół, okazuje się wciąż żywotnego, antagonizmu abstrakcji i figuracji. Prezentowane prace dowodzą nieśmiertelności obu kodów, które co jakiś czas z nową energią i porywającym estetycznym wigorem przekonują nas do swoich racji. Jest również kilka dzieł, które inspiruje francuski koloryzm oraz sztuka ludowa i estetyka artystów nieprofesjonalnych. Większość prac ujawnia przede wszystkim nieprzeciętne walory dekoracyjne.

Robert Kuśmirowski (po prawej) podczas wernisażu Wystawy jesiennej

Robert Kuśmirowski (po prawej) podczas wernisażu Wystawy jesiennej

Wystawa zbudowana jest w klasyczny, ale sprawdzony i uniwersalny sposób. Neutralne stelaże wykonane z białej dykty i z eleganckim drewnianym wykończeniem, stanowią odpowiednią oprawę dla sztuki najnowszej. Całość oświetlona jest rozproszonym światłem, emitowanym przez dziesiątki nowoczesnych podwieszonych pod sufitem świetlistych półkul. Reflektory nie stwarzają teatru cieni, nie eksponują najlepszych prac, pozostawiają widzowi wybór tej najbardziej odpowiedniej, tej, z którą interakcja jest nie tylko możliwa, co najprzyjemniejsza.

Jeśli komuś wątki obecne w pracach z ekspozycji wydadzą się nieczytelne, może zawiesić wzrok na zieleni umieszczonych obok dorodnych paprotek. W głębi pawilonu może odpocząć, skosztować tutejszej kawy, przegryźć galaretkę mięsną lub na słodko – wybrać wuzetkę lub pączki. Zgodnie z obwieszczeniem na witrynie, w pawilonie można zamawiać jeszcze lody. Listopadowego wieczoru, podczas wernisażu, zimnych deserów zabrakło, bo przecież pora roku raczej nie nastrajała…

Kawiarnia pawilonu plastycznego ma charakter stricte artystyczny i nikt nie powinien jej mylić z innym przybytkiem. Ściany dekorują wysokiej klasy dzieła – piękna abstrakcyjna tkanina oraz ceramika mieniąca się bajkowymi kolorami. Jest również obiekt dowodzący potęgi rodzimego wzornictwa – znakomite logo Związku Polskich Artystów Plastyków. Między elementami wystroju niebanalnego wnętrza, stoją kwadratowe stoliki, nakryte czystym obrusem, szybą i ozdobione wazonikiem. Wszystko to składa się na wnętrze przyjemne, choć emanujące nieszkodliwym artystowskim snobizmem.

Pawilon wystawowy bielskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków

Pawilon wystawowy bielskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków, Album „Bielsko-Biała”, opracowanie fotograficzne Adam Jasiński, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1964; Wystawa grafiki Ferdynanda Szypuły, 1962, fot. Adam Jasiński.

Wystawa jest nieduża, ale zgromadziła kilkadziesiąt wyróżniających się prac, w których każdy dla siebie coś atrakcyjnego znaleźć może. Już w dniu otwarcia ujęła widza kameralną i przyjazną atmosferą. Większa feta wernisażowa odbywała się piętro wyżej. Były odznaczenia, nagrody i bukiety. Jest to temat do osobnej analizy. Duża wystawa 50 obrazów2 zaprezentowała dzieła z kolekcji galerii, wybrane specjalnie na rocznicę, i tak przez pryzmat dzieł można prześledzić koleje losu galerii, ale i namiętności dominujące w różnym czasie w obrębie samej sztuki. Obrazy dumnie spoglądają ze ścian. Mają ku temu powód, często są przecież uczestnikami Bielskiej Jesieni.

50 obrazów. Wystawa jubileuszowa towarzysząca obchodom 50-lecia Galerii Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek

50 obrazów. Wystawa jubileuszowa towarzysząca obchodom 50-lecia Galerii Bielskiej BWA, fot. Krzysztof Morcinek

W kameralnej przestrzeni na parterze, w wąskim towarzystwie, bankiet wernisażowy trwał do późna. Wierną grupę nielicznych pozostałych obsługiwała przemiła kelnerka, serwując świeże specjały. Żytnią gościom polewał gospodarz, czyli komisarz wystawy, mieszkający, na co dzień w Lublinie, artysta plastyk Robert Kuśmirowski; znany lepiej jako mistyfikator i rekonstruktor, który praktykę kuratorską miesza z artystyczną, dostarczając niezapomnianych wrażeń. Tym razem podał przepis jak z nijakiej wystawy, podobnej do tych z lat 60., zrobić frapującą artystyczną akcję.

Strony: 1 2

1Uroczyste wernisaże odbyły się 18 listopada. Faktyczne 50-ciolecie przypada na dzień 10 lutego, kiedy otwarto pierwszą wystawę w Pawilonie Plastyków w 1960 r.

250 obrazów – wystawa kuratorska Agaty Smalcerz

3Fotografia autorstwa Adama Jasińskiego przedstawia Pawilon Wystawowy bielskiego oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków z wystawą grafiki Ferdynanda Szypuły w 1962 r. Robert Kuśmirowski dokonał retuszu fotografii.

Krzysztof Siatka – historyk sztuki, krytyk i kurator; interesuje się, bada i promuje sztukę neoawangardy i współczesną.

KRZYSZTOF SIATKA (1981) – historyk sztuki (doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego) i krytyk (członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA). Interesuje się i bada sztukę neoawangardy i współczesną, w szczególności ciekawią go intermedialne postawy twórcze. Kurator wystaw sztuki współczesnej zatrudniony w Galerii Bunkier Sztuki. Wcześniej dyrektor galerii FotoMediumArt. Autor koncepcji kilkudziesięciu wystaw, na których prezentowane były dzieła m.in. Kingi Arayi, Jana Berdyszaka, Christiana Boltanskiego, Tomasza Dobiszewskiego, Natalii LL, Ewy Partum, Zdzisława Sosnowskiego, Teresy Tyszkiewicz, Timma Ulrichsa, Wolfa Kahlena, Alicji Żebrowskiej. Teksty krytyczne publikował m.in. w „Arteonie”,„Exicie”, „Fragile”, „Czasie Kultury”, „Dekadzie Literackiej” [źródło: materiały prasowe Bunkra Sztuki w Krakowie].

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Od marionetek do robotów. Historia teatrów lalkowych w Gdańsku

Od 28 czerwca 2017 roku do 15 stycznia 2018 roku

„Bajki robotów”, 2016 r., fot. Piotr Pędziszewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kobiece spojrzenie. O aktorstwie Antoniny Hoffmann

Od 29 czerwca 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Portret Antoniny Hoffmann autorstwa Julesa Vallenta, 1875, wł. MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

15. Przegląd Sztuki SURVIVAL

Od 23 do 27 czerwca 2017 roku

Dominika Oleś, „Artykulacja” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Making Places

Fieldoffice Architects Sheng-Yuan Huang

Od 22 czerwca do 27 sierpnia 2017 roku

Wieża widokowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

21. Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura

Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku

Tubicinatores Gedanenses (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kapelusze z głów! Unikatowa kolekcja z Muzeum Novojiczinskiego

Od 20 czerwca do 5 listopada 2017 roku

„Kapelusze z głów! Unikatowa kolekcja z Muzeum Novojiczynskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tak widzą. Panorama fotografii węgierskiej

Od 13 czerwca do 10 września 2017 roku

András Bánkuti, „Zmierzch”, Moskwa, 6 listopada 1990 © Bánkuti András (źródło: materiały prasowe organizatora)

Skarbiec. Złotnictwo archikatedry wrocławskiej

Od 13 czerwca do 24 września 2017 roku

Pastorał Biskupa Georga Koppa (fragment), Wilhem Rauscher, Fulda, ok. 1890, srebro złocone, emalie, kameryzacja, fot. Arkadiusz Podstawka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Baj. Czarna rzeka

Od 10 czerwca do 9 lipca 2017 roku

Stanisław Baj, „Czarna rzeka” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sploty ducha, wzory codzienności

Sztuka balijska z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 8 czerwca do 20 sierpnia 2017 roku

„Walka kogutów”, 2007 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR