Bettina Rheims urodziła się w 1962 roku w Paryżu, jako córka francuskiego pisarza, Maurice Rheimsa. W latach 1971-73 była modelką w USA oraz dorabiała drobnymi rolami, w komediach gangsterskich La bonne annee, w reżyserii Claude Leloucha. W roku 1978 zaczęła fotografować striptiserki. Obraz pożądliwego kobiecego ciała zdominował całkowicie jej późniejszą twórczość. Rheims wykonywała zdjęcia na zlecenia magazynów mody, firm muzycznych, agencji reklamowych. W roku 1994 otrzymała w Paryżu nagrodę Grand prix de la photographie.

Bettina Rheims (źródło: materiały prasowe)

Bettina Rheims (źródło: materiały prasowe)

Bettina Rheims portretuje przede wszystkim kobiety. Z powodu spontanicznej naiwności, najchętniej zaprasza do współpracy młode dziewczyny. Często jednak pozują dla niej renomowane aktorki i uznane ladys, jak: Monica Belluci, Marion Cotillard, Milla Jovovich, czy Tilda Swinton. Artystka pragnie odsłonić różnorodne cechy żeńskiego charakteru. Podkreślić, że oddane karierze, wyemancypowane, wyzwolone seksualnie europejki, mogą być również dobrymi żonami i matkami. Celowo odziera swe bohaterki z perfekcji. Uwypukla to, co retuszują inni.

Utrwalone na zdjęciach twarze seksownych pań ozdabiają: niebieskie żyłki, siniaki, wypryski, pdkrążone oczy, znamiona albo pieprzyki. Ubytki i mankamenty nie zawsze indealnej urody ciekawią fotografkę bardziej niż rejestracja przeżyć wewnętrznych. Piękno współgrające z naturalnymi defektami tworzy dla niej niepowtarzalną, frapującą całość. Najchętniej robi ujęcia skóry. Uważa, że pokrywająca ciało skóra potrafi bardzo wiele o człowieku powiedzieć. Każda blizna upamiętniająca wydarzenia z przeszłości, posiada własną historię. Zafascynowana, Lucianem Freundem i Egonem Schiele, chciałaby tak jak oni pokazać ukryty w ciele ból. Interesują ją wątpliwości i  niedomówienia. A swymi zmysłowymi ujęciami potrafi pobudzić wyobraźnię odbiorcy.

 

Rheims niczego nie pozostawia przypadkowi. Jest absolutną zwolenniczką zdjęć pozowanych. Z zamiłowaniem tworzy inscenizacje, podkreślające powierzchowność modelek. Ustawiając   scenografiię setu, świadomie rezygnuje z detali świadczących o wszelkiech realnych śladach prawdziego życia. Warsztatu nauczyła się od Helmuta Newtona. Właśnie dzięki niemu zrozumiała, jak należy efektywnie oświetlać modelki i, że nie tylko fotografia czarno-biała ale również  kolorowa może przekazywać artystyczne warości. Rheims rozwinęła własny styl, doskonale pasujący do postindustrialnych czasów. Odwrotnie niż Newton, pozbawiła swe modelki dystansu względem odbiorcy. Jej stylistycznie zimne, estetyczne fotgrafie  emanując intymnością spufalają odbiorców. Portrety kobiet otwarły artystce drogę do publikacji w “Paris Match”, “Vogue” i “Stern”. Dziś o te specyficzne, dobrze sprzedające się obrazy zabiegają renomowane światowe galerie i muzea.

Alexandra Hołownia

1 komentarz do artykułu “Fotografie Bettiny Rheims”

  1. bootchec

    Urodzila sie w 1952 roku.
    Majac 16 lat zaczela fotografowac stripizerki :)

Dodaj komentarz


Recenzje

Rzeźbiarz

Lena Wicherkiewicz

Jerzy Jarnuszkiewicz, Dwoje, 1956, depozyt CRP w Orońsku (źródło: materiały Kwartalnika Rzeźby OROŃSKO)

Mój jedyny, mój najdroższy!

Monika Malessa-Drohomirecka

„Wszystko jak chcesz. O miłości Jarosława Iwaszkiewicza i Jerzego Błeszyńskiego” (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Tam, gdzie teraz – sztuka w procesie

Agnieszka Cieślak

Widok wystawy „Tam, gdzie teraz”, Galeria Labirynt w Lublinie, 2017, fot. Wojciech Pacewicz (źródło: materiały organizatora)

Globalna wioska, czyli Inne Brzmienia 2017

Wojciech Michalski

Tik Tu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka i mózg

Zuzanna Sokołowska

Małgorzata Jabłońska, „Neuro.Szkice” (źródło: materiały prasowe organizatora)
więcej artykułów

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Kierunek mebel

Od 20 lipca do 7 września 2017 roku

Barbara Stelmachowska, „Kuchnia zero” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Artists in Residence: Helytovych, Isychenko, Ugay

Od 28 lipca do 18 sierpnia 2017 roku

Andriy Helytovych (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rewolucjoniści sztuki: Max Liebermann

Od 20 lipca do 13 października 2017 roku

Max Liebermann, „Gra w polo”, 1912, fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

IX Ogólnopolska Wystawa Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych

Od 29 lipca do 27 sierpnia 2017 roku

Ogólnopolska Wystawa Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anita Owsianna. Defekt

Od 28 lipca do 27 sierpnia 2017 roku

Anita Owsianna, „Defekt” (źródło: materiały prasowe organizatora)

40. Europejska Konwencja Żonglerska

Od 22 do 30 lipca 2017 roku

Gandini (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alfabet sztuki

Od 21 lipca do 3 września 2017 roku

Magdalena Abakanowicz, „La Seur” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Carnaval Sztukmistrzów

Od 27 do 30 lipca 2017 roku

Carnaval Sztukmistrzów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Adriatycka epopeja. Ivan Meštrović

Od 25 lipca do 5 listopada 2017 roku

Ivan Meštrović, „Historia Chorwatów”, Zagrzeb, 1932, brąz, autor fotografii: Filip Beusan (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stale o Nowej Hucie

Od 18 lipca do 8 października 2017 roku

Wnętrze mieszkalnia na osiedlu w Nowej Hucie, lata 50. XX w., aut. fot. nieznany, wł. MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR