Bettina Rheims urodziła się w 1962 roku w Paryżu, jako córka francuskiego pisarza, Maurice Rheimsa. W latach 1971-73 była modelką w USA oraz dorabiała drobnymi rolami, w komediach gangsterskich La bonne annee, w reżyserii Claude Leloucha. W roku 1978 zaczęła fotografować striptiserki. Obraz pożądliwego kobiecego ciała zdominował całkowicie jej późniejszą twórczość. Rheims wykonywała zdjęcia na zlecenia magazynów mody, firm muzycznych, agencji reklamowych. W roku 1994 otrzymała w Paryżu nagrodę Grand prix de la photographie.

Bettina Rheims (źródło: materiały prasowe)

Bettina Rheims (źródło: materiały prasowe)

Bettina Rheims portretuje przede wszystkim kobiety. Z powodu spontanicznej naiwności, najchętniej zaprasza do współpracy młode dziewczyny. Często jednak pozują dla niej renomowane aktorki i uznane ladys, jak: Monica Belluci, Marion Cotillard, Milla Jovovich, czy Tilda Swinton. Artystka pragnie odsłonić różnorodne cechy żeńskiego charakteru. Podkreślić, że oddane karierze, wyemancypowane, wyzwolone seksualnie europejki, mogą być również dobrymi żonami i matkami. Celowo odziera swe bohaterki z perfekcji. Uwypukla to, co retuszują inni.

Utrwalone na zdjęciach twarze seksownych pań ozdabiają: niebieskie żyłki, siniaki, wypryski, pdkrążone oczy, znamiona albo pieprzyki. Ubytki i mankamenty nie zawsze indealnej urody ciekawią fotografkę bardziej niż rejestracja przeżyć wewnętrznych. Piękno współgrające z naturalnymi defektami tworzy dla niej niepowtarzalną, frapującą całość. Najchętniej robi ujęcia skóry. Uważa, że pokrywająca ciało skóra potrafi bardzo wiele o człowieku powiedzieć. Każda blizna upamiętniająca wydarzenia z przeszłości, posiada własną historię. Zafascynowana, Lucianem Freundem i Egonem Schiele, chciałaby tak jak oni pokazać ukryty w ciele ból. Interesują ją wątpliwości i  niedomówienia. A swymi zmysłowymi ujęciami potrafi pobudzić wyobraźnię odbiorcy.

 

Rheims niczego nie pozostawia przypadkowi. Jest absolutną zwolenniczką zdjęć pozowanych. Z zamiłowaniem tworzy inscenizacje, podkreślające powierzchowność modelek. Ustawiając   scenografiię setu, świadomie rezygnuje z detali świadczących o wszelkiech realnych śladach prawdziego życia. Warsztatu nauczyła się od Helmuta Newtona. Właśnie dzięki niemu zrozumiała, jak należy efektywnie oświetlać modelki i, że nie tylko fotografia czarno-biała ale również  kolorowa może przekazywać artystyczne warości. Rheims rozwinęła własny styl, doskonale pasujący do postindustrialnych czasów. Odwrotnie niż Newton, pozbawiła swe modelki dystansu względem odbiorcy. Jej stylistycznie zimne, estetyczne fotgrafie  emanując intymnością spufalają odbiorców. Portrety kobiet otwarły artystce drogę do publikacji w “Paris Match”, “Vogue” i “Stern”. Dziś o te specyficzne, dobrze sprzedające się obrazy zabiegają renomowane światowe galerie i muzea.

Alexandra Hołownia

1 komentarz do artykułu “Fotografie Bettiny Rheims”

  1. bootchec

    Urodzila sie w 1952 roku.
    Majac 16 lat zaczela fotografowac stripizerki :)

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Podróż do Edo

Japońskie drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Jerzego Leskowicza

Od 25 lutego do 7 maja 2017 roku

Utagawa Hiroshige „Świątynia Gion w śniegu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Akcja Lublin! Rozdział 1

Od 24 lutego do 19 marca 2017 roku

Zdzisław Kwiatkowski, fot. Andrzej Polakowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Pielucha. Nadrealizm polski

Od 24 lutego do 26 marca 2017 roku

Daniel Pielucha (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urszula Tarasiewicz. Ogrodowa / Garden Street

Od 24 lutego do 31 marca 2017 roku

Urszula Tarasiewicz, „Ogrodowa/Garden Street” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kupując oczami

Od 22 lutego do 11 czerwca 2017 roku

Projekty aranżacji wystawy sklepu Juliusza Grossego  w Krakowie autorstwa Franciszka Seiferta, autor fot. nieznany, lata 30. XX w., wł. Muzeum Historycznego Miasta Krakowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Mitan. Sztuka (nie)zidentyfikowana

Od 18 lutego do 23 kwietnia 2017 roku

Andrzej Mitan, „W świętej racji”, płyta analogowa, proj. Ryszard Winiarski (źródło: materiały prasowe organizatora)

ABS_2067

Od 27 lutego do 17 marca 2017 roku

Philippe Rębosz, „And all my friends are dead”, akryl i olej na płótnie, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nature morte

Od 19 lutego do 14 maja 2017 roku

Barnaby Barford „Do it again, I didn’t press record”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fot. Noah Da Costa, © Barnaby Barford (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alicja Bielawska. Jeśli nie tutaj, gdzie?

Od 17 lutego do 9 kwietnia 2017 roku

Alicja Bielawska, „Ćwiczenia na dwie linie”, 2014 ,fot. Bartosz Górka (źródło: materiały prasowe organizatora)

Szczęśliwej podróży

Od 17 lutego do 27 maja 2017 roku

3–4 marca 2017 roku, pokaz filmu „Exil Shanghai” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR