Bettina Rheims urodziła się w 1962 roku w Paryżu, jako córka francuskiego pisarza, Maurice Rheimsa. W latach 1971-73 była modelką w USA oraz dorabiała drobnymi rolami, w komediach gangsterskich La bonne annee, w reżyserii Claude Leloucha. W roku 1978 zaczęła fotografować striptiserki. Obraz pożądliwego kobiecego ciała zdominował całkowicie jej późniejszą twórczość. Rheims wykonywała zdjęcia na zlecenia magazynów mody, firm muzycznych, agencji reklamowych. W roku 1994 otrzymała w Paryżu nagrodę Grand prix de la photographie.

Bettina Rheims (źródło: materiały prasowe)

Bettina Rheims (źródło: materiały prasowe)

Bettina Rheims portretuje przede wszystkim kobiety. Z powodu spontanicznej naiwności, najchętniej zaprasza do współpracy młode dziewczyny. Często jednak pozują dla niej renomowane aktorki i uznane ladys, jak: Monica Belluci, Marion Cotillard, Milla Jovovich, czy Tilda Swinton. Artystka pragnie odsłonić różnorodne cechy żeńskiego charakteru. Podkreślić, że oddane karierze, wyemancypowane, wyzwolone seksualnie europejki, mogą być również dobrymi żonami i matkami. Celowo odziera swe bohaterki z perfekcji. Uwypukla to, co retuszują inni.

Utrwalone na zdjęciach twarze seksownych pań ozdabiają: niebieskie żyłki, siniaki, wypryski, pdkrążone oczy, znamiona albo pieprzyki. Ubytki i mankamenty nie zawsze indealnej urody ciekawią fotografkę bardziej niż rejestracja przeżyć wewnętrznych. Piękno współgrające z naturalnymi defektami tworzy dla niej niepowtarzalną, frapującą całość. Najchętniej robi ujęcia skóry. Uważa, że pokrywająca ciało skóra potrafi bardzo wiele o człowieku powiedzieć. Każda blizna upamiętniająca wydarzenia z przeszłości, posiada własną historię. Zafascynowana, Lucianem Freundem i Egonem Schiele, chciałaby tak jak oni pokazać ukryty w ciele ból. Interesują ją wątpliwości i  niedomówienia. A swymi zmysłowymi ujęciami potrafi pobudzić wyobraźnię odbiorcy.

 

Rheims niczego nie pozostawia przypadkowi. Jest absolutną zwolenniczką zdjęć pozowanych. Z zamiłowaniem tworzy inscenizacje, podkreślające powierzchowność modelek. Ustawiając   scenografiię setu, świadomie rezygnuje z detali świadczących o wszelkiech realnych śladach prawdziego życia. Warsztatu nauczyła się od Helmuta Newtona. Właśnie dzięki niemu zrozumiała, jak należy efektywnie oświetlać modelki i, że nie tylko fotografia czarno-biała ale również  kolorowa może przekazywać artystyczne warości. Rheims rozwinęła własny styl, doskonale pasujący do postindustrialnych czasów. Odwrotnie niż Newton, pozbawiła swe modelki dystansu względem odbiorcy. Jej stylistycznie zimne, estetyczne fotgrafie  emanując intymnością spufalają odbiorców. Portrety kobiet otwarły artystce drogę do publikacji w “Paris Match”, “Vogue” i “Stern”. Dziś o te specyficzne, dobrze sprzedające się obrazy zabiegają renomowane światowe galerie i muzea.

Alexandra Hołownia

1 komentarz do artykułu “Fotografie Bettiny Rheims”

  1. bootchec

    Urodzila sie w 1952 roku.
    Majac 16 lat zaczela fotografowac stripizerki :)

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Entliczki, pentliczki, czarodzieje i księżniczki

Baśnie, bajki i zabawy dziecięce w dawnej grafice i rysunku

Od 23 stycznia do 18 marca 2018 roku

Jean-Jacques de Boissieu, „Bańki mydlane”, 1799, grafika (akwaforta i sucha igła), Muzeum Narodowe we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR