Rok 2009, z perspektywy sztuk audiowizualnych w Polsce, obfitował w wydarzenia artystyczne prezentowane głównie w dużych ośrodkach. Często padały argumenty o kryzysie ekonomicznym, które można sprowadzić do dwóch sposobów odniesienia się do niego:  w kulturze coś się nie wydarzyło z powodu kryzysu, albo wydarzyło się, mimo kryzysu. Nie mijały też spekulacje, że kryzys, podobnie jak epidemia grypy, jest przejawem medialnej hucpy. Dla prezentacji sztuki w Polsce, zwłaszcza sztuki związanej z nowymi mediami, był to jednak rok udany. Zarówno sprowadzone do Polski prace artystów zagranicznych, jak i wystawy organizowane w kraju, wreszcie realizacje polskich artystów prezentowane na Zachodzie, udowodniły, że nie brak w polskiej kulturze działań związanych zarówno z popularyzacją sztuki, jak i jej wątkami przeznaczonymi dla wyspecjalizowanego odbiorcy.

Krzysztof Wodiczko, Goście/Guests, 2009, instalacja wideo/video installation, 17,17 min./minutes, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Profile i Zachęty Narodowej Galerii Sztuki/ courtesy of the artist, Profile Foundation and Zachęta National Gallery of Art, Warsaw

Krzysztof Wodiczko, Goście/Guests, 2009, instalacja wideo/video installation, 17,17 min./minutes, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Profile i Zachęty Narodowej Galerii Sztuki/ courtesy of the artist, Profile Foundation and Zachęta National Gallery of Art, Warsaw

Początek roku otwiera wystawa Nam June Paika Driving Media, w Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu, która, choć niezbyt rozbudowana, pozwalała zapoznać się z jego twórczością. Sam fakt prezentacji tego artysty w Polsce należy ocenić pozytywnie. Wystawie towarzyszyło wydanie wartościowej książki, jednego z niewielu monograficznych opracowań poświęconych tak ważnej postaci dla sztuki XX wieku. Nigdy nie za wiele takich inicjatyw w Polsce.

Niemal równocześnie odbyła się w poznańskim Starym Browarze prezentacja Traktatu o obrazie Zbigniewa Rybczyńskiego, której również towarzyszyło wydawnictwo książkowe. Szkice, schematy projektów, koncepcje i zapisy idei – mniej znana strona pracy artystycznej Rybczyńskiego, której rezultatem są filmy, wszystko to zostało zaprezentowane podczas wystawy.

Strony: 1 2

Ewa Wójtowicz (1975), doktor nauk humanistycznych, (UAM w Poznaniu, 2006). Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2000). Wykłada w ASP w Poznaniu oraz w WSNHiD w Poznaniu. Autorka książki Net art (Kraków 2008).

EWA WÓJTOWICZ – dr hab. nauk humanistycznych, absolwentka poznańskiej ASP. Autorka książek Net art (2008), Sztuka w kulturze postmedialnej (2016) oraz tekstów poświęconych sztuce mediów. Wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Dodaj komentarz


Recenzje

Open'er Festival 2018 – legendy kontra młodzi

Wojciech Michalski

Open'er 2018, fot. M. Murawski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Światy między ludźmi

Anna Michalik

Kornel Filipowicz, „Romans prowincjonalny i inne historie”, (wybór: W. Bonowicz), Wydawnictwo Znak, 2018

Fakap Misi-Cherysi

Aleksandra Kumala

Miranda July, „Pierwszy bandzior”, tłum. Łukasz Buchalski, Wydawnictwo Pauza, 2018 (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Pojutrze

Sebastian Pytel

„Detroit. Become Human”, reż. David Cage, studio Quantic Dream (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Czarci Kamień

Monika Malessa-Drohomirecka

Monika Milewska, „Latawiec z betonu”, Wydawnictwo Mandu, Kraków 2018 (źródło: materiały prasowe wydawcy)
więcej artykułów

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR