Ukryta Dekada. Polska sztuka wideo 1985-95, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków, wystawa otwarta od 10 grudnia 2009 do 14 lutego 2010, kurator: Piotr Krajewski.

Pierwsze pytanie, które pojawia się w momencie zetknięcia się z tytułem wystawy Ukryta Dekada. Polska sztuka wideo 1985-1995 domaga się odnalezienia uzasadnienia cezury dat 1985 i 1995 roku. Drugie, związane z pierwszym, poddaje w wątpliwość użycie określenia ukryta. Pytania zachęcają do odwiedzenia wystawy (co warto zrobić, bo zgromadzono na niej dużo interesujących prac) i znalezienia odpowiedzi, bo niewątpliwie w sztuce współczesnej zdaliśmy się polegać na podziałach opartych o kolejne dziesięciolecia lub ważne wydarzenia polityczne.

Katarzyna Kozyra, Piramida zwierząt

Katarzyna Kozyra, Piramida zwierząt

Z estetycznego punktu widzenia sale ekspozycyjne przedstawiają się zachęcająco. Pogrążone w półmroku, z dużą ilością pustej przestrzeni i równomiernie rozłożonymi punktami kolejnych projekcji. Niestety pierwsze wrażenie pozytywne wobec aranżacji wystawy mija dość szybko. Przejście dwóch pięter galerii i oglądnięcie wszystkich filmów, nawet jeśli nie całych, zajmuje około trzech godzin, do tego dochodzi kino z projekcjami. I stanowiłoby to niewątpliwy plus wystawy, gdyby nie absolutny brak jakiegokolwiek siedzenia (wyłączając salkę kinową), konieczność oglądania filmów od przypadkowego momentu, gdyż nie można puszczać ich od początku, co przy dłuższych jest uciążliwe i niezwykle krótkie niektóre kable do słuchawek, które zmuszają do przyglądania się części prac pod kuriozalnym kątem. W tym kontekście długość dzieł odstrasza i pozostaje raczej możliwość zapoznania się z nimi w innych okolicznościach. Może właśnie takie było założenie wystawy? Aby zaprezentować bogaty zbiór prac wideo i potencjał instytucji Centrum Sztuki WRO. Aby zaprosić do jej odwiedzenia, wskazać raczej tropy interpretacyjne, zaprezentować słuszność myślenia wyznaczonego czasową dekadą, wydobyć materiały na światło dzienne, tudzież część tylko przypomnieć, bo pojawiły się prace dobrze znane, zachęcić do ich badania – już niekoniecznie wnikliwego zapoznania się podczas zwiedzania ekspozycji. Bo wystawa jest częścią „długotrwałego projektu badawczego, edytorskiego i wystawienniczego” – jak mówił na spotkaniu, towarzyszącym wystawie, Piotr Krajewski. Jednak skoro projekt jest wystawienniczy i długotrwały, to mam nadzieję na wytworzenie przyjaźniejszych sposobów prezentacji, bardziej dostosowanych do możliwości percepcyjnych człowieka, które mogłyby stać się wzorem dla kolejnych ekspozycji sztuki wideo czy filmu artystycznego.

Pierwsza przestrzeń wystawiennicza mieści dużą projekcję Józefa Robakowskiego Kino to potęga (1984/1985, 07:22). Widzimy nagiego artystę, który trzyma w ręce kolejne przedmioty oraz z energią i przekonaniem, wygłasza i powtarza sentencje: z wiertarką wzniesioną w dłoni – „do pracy!”, z piłą – „niech żyje sojusz robotniczo-chłopski!”, z butelką – „podaj cegłę!”, na początku i końcu filmu pokazuje napis „Kino to potęga”. Praca jest zabawnym i surowym zarazem komentarzem do możliwości kina, i jego uwikłania w przekaz treści. Wskazuje także na poddawanie się przedmiotów symbolicznym podporządkowaniom ideologiom. Mamy papier toaletowy, który staje się znakiem władzy w rękach ludu. Mamy też wizje potencjalnego wykorzystania artysty dla jakiejś słusznej sprawy a także możliwości artystycznej eksploatacji treści i zmiany przekazu w bezsensowną parodię.

Część prezentowanych realizacji bawi się medium i techniką wideo, produkując obrazy bardzo oszczędne wizualnie, ale przy tym niepozbawione sporej dawki humoru. Także na zasadach analizy obrazu zarejestrowanych, wytworzonych zdarzeń, są połączeniem akcji i dokumentacji. Wojciech Zamiara w filmie Nie wiem + Mantra (1992-1993, 04:36) zawarł obraz metalowych stopni drabiny, po których nieustannie ktoś schodzi i jednostajny śpiew powtarzanych zwrotów: „Hare Kryszna”. Marek Janiak prezentuje Ćwiczenia wyzwalające (1987, 11:43), które polegają na łamaniu deski zawieszonej na dwóch krzesłach lub uderzaniu głową w sztalugi. Na filmie Polskim dzikim malarzom (1987, 01:40) rejestruje proces opadania po słupku ptaszka na sprężynce, który monotonnie, ale z dużym zacięciem i energią uderza w ten słupek dziobkiem.

Inna praca Józefa Robakowskiego jest swoistym połączeniem technik wideo i filmu. Zatytułowana Wideo-Kino-Maszyna (1992) jest instalacją zbudowaną z taśmy filmowej, która kręci się na specjalnej maszynie, przechodzi pomiędzy kamerą a źródłem światła i w efekcie daje obraz wyświetlony na ścianie w postaci jasnej, świetlistej smugi.

Strony: 1 2 3

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Aleksandra Kalisz. Un/Covered

Od 28 września do 28 października 2018 roku

Aleksandra Kalisz, Bez tytułu VII (Zielony), 110x170cm, olej na płótnie, 2016(źródło: materiały prasowe organizatora)

Moc natury. Henry Moore w Polsce

Od 30 września 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Henry Moore z „Knife Edge Two Piece” w Perry Green, 1967; fot. John Hedgecoe (źródło: materiały prasowe organizatora)

Beksiński / Lewczyński. Dopełnienie konieczne

Od 23 września do 28 październik 2018 roku

„Beksiński / Lewczyński. Dopełnienie konieczne” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włochy w Gdańsku

Od 23 września do 31 grudnia 2018 roku

Gennaro Greco, „Capriccio architektoniczne”, Muzeum Narodowe w Gdańsku, fot.© Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

Symbole niepodległej

Od 29 września 2018 roku do 31 grudnia 2019 roku

„Symbole Niepodległej”, Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatorów)

WarsawByArt

Od 21 do 23 września 2018 roku

Aleksandra Łatecka, „Konstrukcja XII”, 2018, akryl na płycie, 100 x 140 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku

Od 23 września do 2 października 2018 roku

 Międzynarodowy Festiwal Perła Baroku – Koncerty Mistrzów (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kajnikaj. Kaja Rata

Od 21 września do 26 listopada 2018 roku

Kaja Rata, „Kajnikaj”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

X Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Otwarte Miasto

Od 7 września do 5 października 2018 roku

Krzysztof Sołowiej, „Watchmen dla Lublina” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuzanna Janin. Dom przekształcony w bryły geometryczne

Od 21 września do 9 listopada 2018 roku

Zuzanna Janin, „Dom przekształcony w bryły geometryczne” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR