W listopadzie 1997 roku, włoski artysta, Gianni Motti, korzystając z nieobecności delegata Indonezji, zajął jego miejsce podczas 53. sesji Komisji Praw Człowieka ONZ w Genewie. Podczas dyskusji nad ustawą dotyczącą praw mniejszości etnicznych zabrał głos, przeciwstawiając się przedstawionym tezom. Przedstawiciele państw południowo‑amerykańskich, popierając delegata indonezyjskiego, na znak protestu opuścili salę. Posiedzenie zostało zawieszone.

W obecnym czasie globalnych kontaktów prawie zawsze podajemy się za kogoś innego, lepszego, np. na forach dyskusyjnych w Internecie. Wystarczy porównać profil wirtualny z rzeczywistym. Na czatach każdy może kamuflować się i zmieniać do woli swoją tożsamość. Dzięki Internetowi kreacja w tym względzie przybrała rozmiary, posuwające się niekiedy do przestępstwa.

Około 2003 roku, na bazie wielu gier „on line” i kreacji wirtualnych światów, powstało Second Life. Cybernetyczna przestrzeń istnieje dzięki programowi informatycznemu i sytuuje się na twardych dyskach serwerów głównie firmy Linden Lab, ale też od kilku lat i na innych dyskach na całym świecie. Przestrzeń ta kreuje prawa fizyczne i społeczne na wzór świata realnego, ale też często je modyfikuje lub ustanawia nowe. Second Life nie jest grą, gdyż nie ma żadnego celu, jest ciągłą kreacją i interakcją uczestników, którzy mogą zmieniać swoją tożsamość, produkować dobra, obiekty i relacje społeczne według praw, które sami współtworzą.

W ten sposób ponownie narodził się awatar (definicja istniejąca już od czasów antycznych, nabrała ostatnio nowego znaczenia). Awatar jest obecnie reprezentacją informatyczną realnego człowieka lub grupy ludzi w wirtualnym świecie przestrzeni cybernetycznych. Za ekranowymi ruchami, reakcjami i poglądami, kryje się zawsze ktoś realny, kto żyje jakby drugim, innym życiem, realizując często rzeczy niemożliwe dla niego w rzeczywistym świecie. Nie miejmy też złudzeń, awatar jest przeważnie tym, czym nie możemy być realnie, w wyglądzie i zachowaniu.

Wszystkie wydarzenia mając charakter serio, będąc wynikiem relacji między uczestnikami, powołują do życia realne związki w nierealnym świecie.

Jest to wiec drugi, inny świat niż ten „nasz”, pozwalający uciec z niego i stworzyć sobie drugie życie. Nagminnymi stały się już przypadki zatracenia się uczestników i kompletnego wyłączenia się ze świata realnego.

I oto pojawia się AVATAR – film Jamesa Camerona. Nadzwyczajna jakość techniczna, innowacje na wszystkich płaszczyznach sztuki filmowej i adekwatna do tego fabuła czynią z tego filmu znaczące wydarzenie. Od razu rozgorzały dyskusje nad ekologicznym przesłaniem filmu, inni widzą w nim odniesienia polityczne, raczej lewicowe, zwolennicy akcji i walk maja to, o czym marzyli (w 3D).

Chciałbym jednak zwrócić uwagę na inny aspekt. Film ma wróżebny charakter. Nie chodzi oczywiście ni o treści, ni o trójwymiarową formę (jest to nieodwracalna przyszłość kina i telewizji), ale o problem reprezentacji w czasie i przestrzeni.

Dotychczasowy awatar, mimo swego imitującego charakteru, był ruchomą wirtualną marionetką sterowaną z fotela za pomocą klawiatury komputera. Mimo emocjonalnego wcielenia i realizowania zamierzonych lub wymarzonych czynności w nierealnym świecie pozostawał ciągle zabawką, którą można w każdej chwili porzucić i wrócić do normalnego życia.

Awatar według Camerona jest adaptującą się powłoką, w którą wchodzi nasza świadomość, pozostawiając realne ciało w stanie hibernacji. Jest prawdziwym, drugim życiem w innym świecie, równie realnie niebezpiecznym jak ten pierwszy. Okazuje się, że nie prowadzimy podwójnego życia – prawdziwego i wirtualnego zarazem – tylko przenosimy się do innych przestrzeni, przywdziewając nowy kształt zgodnie z nowymi wymaganiami tego świata. I możemy już nigdy nie powrócić. Dobrowolnie lub pod przymusem.

Oczywiście to jeszcze fantazja, to jeszcze iluzja i marzenia – ale przecież zawsze tak było, we wszystkich dziedzinach. W dodatku przyszłość okazuje się bogatsza i dużo bardziej złożona niż najśmielsze przewidywania a realizuje się szybciej, niż przypuszczamy.

Komentarze (3) do artykułu “Awatar”

  1. Katarzyna

    Po zapisaniu się do Second Life przez długi czas nie mogłam z niego uciec… tak bardzo chciałam stworzyć drugą siebie – tę lepszą od tej rzeczywistej. Na szczęście wróciłam na ziemię. Życie jest zbyt krótkie by dzielić je między rzeczywistością a złudą.

  2. Piotr

    Podobny wątek opuszczenia własnego ciała i korzystania z substytutu, tyle że w tym przypadku “na ziemi” poruszony został w filmie Surogaci. Typowo amerykańskie kino z Brucem Willisem na czele, ale idea bardzo ciekawie pokazana. http://www.imdb.com/title/tt0986263/

  3. pisałem o tym prace dyplomową. Dziękuję Ci bo dzięki Twojemu artykułowi i autorom komentarzy. Życie jest zbyt krótkie by dzielić je między rzeczywistością a złudą. – świetny cytat!

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

2. Weekend Księgarń Kameralnych

Od 21 do 23 kwietnia 2017 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych 2016 (źródło: materiały prasowe)

11. IN OUT Festival

Od 22 do 23 kwietnia 2017 roku

Festival IN OUT (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR