Wielkie emocje, pasje, namiętności. Filmowcy kochają szaleńców i wybrańców bogów. Jak jednak opowiadają historie ludzkich talentów, których efekty pracy oglądamy w galeriach czy słuchamy w filharmoniach? Czy kino bywa komentarzem odnośnie sztuki współczesnej?

Dojrzała kobieta w zniszczonych ubraniach chodzi po łąkach. Pochyla się, coś zbiera z ziemi. Żebraczka? Wiedźma? Nie, to Séraphine de Senlis. Malarka, widziana oczami Martina Provosta, której historię opowiedział w Serafinie (nagrodzonej aż siedmioma Cezarami). W Polsce film zaprezentowano najpierw podczas festiwalu Era Nowe Horyzonty, a powszechnie na ekrany kin tytuł wkroczył pod koniec października 2009 roku.

Provost historię malarki opowiada tak, jak lubimy oglądać artystów na ekranie. W pasji, opętaniu przez niepokój, szaleństwo, namiętność tworzenia. Mozart Miloša Formana uwodzi nie tylko dźwiękami, ale właśnie tą nieuchwytną bezkompromisowością ukierunkowaną na jeden cel – muzykę. Serafina podobnie. Pracuje jako pomoc domowa, nawet wtedy jednak myśli o farbach. W trakcie malowania śpiewa pieśni kościelne a w chwili zupełnego zapomnienia – maluje w kościele figurkę Matki Boskiej.

seraphine-martin-provost

Prace Serafiny przypadkowo odkrywa niemiecki znawca sztuki – Wilhelm Uhde. Będzie opiekunem i mecenasem niewykształconej twórczyni. Od tego momentu, film Provosta okazuje się być nie tylko opowieścią o pasji, prowadzącej do obłędu (lub obłędzie realizowanym w pasji), ale także o przyjaźni, o cienkiej granicy dzielącej pomoc od wykorzystywania drugiego człowieka. Serafinie, podobnie, jak wspomnianemu już Formanowskiemu Mozartowi od początku towarzyszy izolacja, nienormatywność, duchowość granicząca z szaleństwem, która nie pozwala otoczeniu takiej postawy ani zrozumieć, ani zaakceptować. Kiedy, ubrana w białe prześcieradła, Serafina chodzi po miasteczku i rozdaje srebrne naczynia, okoliczni ludzie wzywają policję. Malarka zostaje odizolowana: zamknięta w szpitalu dla obłąkanych. Nie wiadomo, kiedy dokładnie zaczyna się szaleństwo Serafiny. Na początku filmu kobieta zostaje pokazana w kościele, gdzie z zaangażowaniem w oczach głośno wyznaje wiarę – czy już wierzy, że mówią do niej anioły? Kiedy śpiewa pieśni i maluje – czy wierzy, że nawiedza ją Matka Boska?

Strony: 1 2 3

Anna Petelenz - kończy studia w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Bada media. Pisze o kinie i serialach, a najchętniej polskich.

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Wyspiański. Nieznany

Od 16 stycznia do 5 maja 2019 roku

Stanisław Wyspiański, Zadumana. Życie. tygodnik ilustrowany, literacko-artystyczny, Rok 2, 1898, nr 50

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR