Wielkie emocje, pasje, namiętności. Filmowcy kochają szaleńców i wybrańców bogów. Jak jednak opowiadają historie ludzkich talentów, których efekty pracy oglądamy w galeriach czy słuchamy w filharmoniach? Czy kino bywa komentarzem odnośnie sztuki współczesnej?

Dojrzała kobieta w zniszczonych ubraniach chodzi po łąkach. Pochyla się, coś zbiera z ziemi. Żebraczka? Wiedźma? Nie, to Séraphine de Senlis. Malarka, widziana oczami Martina Provosta, której historię opowiedział w Serafinie (nagrodzonej aż siedmioma Cezarami). W Polsce film zaprezentowano najpierw podczas festiwalu Era Nowe Horyzonty, a powszechnie na ekrany kin tytuł wkroczył pod koniec października 2009 roku.

Provost historię malarki opowiada tak, jak lubimy oglądać artystów na ekranie. W pasji, opętaniu przez niepokój, szaleństwo, namiętność tworzenia. Mozart Miloša Formana uwodzi nie tylko dźwiękami, ale właśnie tą nieuchwytną bezkompromisowością ukierunkowaną na jeden cel – muzykę. Serafina podobnie. Pracuje jako pomoc domowa, nawet wtedy jednak myśli o farbach. W trakcie malowania śpiewa pieśni kościelne a w chwili zupełnego zapomnienia – maluje w kościele figurkę Matki Boskiej.

seraphine-martin-provost

Prace Serafiny przypadkowo odkrywa niemiecki znawca sztuki – Wilhelm Uhde. Będzie opiekunem i mecenasem niewykształconej twórczyni. Od tego momentu, film Provosta okazuje się być nie tylko opowieścią o pasji, prowadzącej do obłędu (lub obłędzie realizowanym w pasji), ale także o przyjaźni, o cienkiej granicy dzielącej pomoc od wykorzystywania drugiego człowieka. Serafinie, podobnie, jak wspomnianemu już Formanowskiemu Mozartowi od początku towarzyszy izolacja, nienormatywność, duchowość granicząca z szaleństwem, która nie pozwala otoczeniu takiej postawy ani zrozumieć, ani zaakceptować. Kiedy, ubrana w białe prześcieradła, Serafina chodzi po miasteczku i rozdaje srebrne naczynia, okoliczni ludzie wzywają policję. Malarka zostaje odizolowana: zamknięta w szpitalu dla obłąkanych. Nie wiadomo, kiedy dokładnie zaczyna się szaleństwo Serafiny. Na początku filmu kobieta zostaje pokazana w kościele, gdzie z zaangażowaniem w oczach głośno wyznaje wiarę – czy już wierzy, że mówią do niej anioły? Kiedy śpiewa pieśni i maluje – czy wierzy, że nawiedza ją Matka Boska?

Strony: 1 2 3

Anna Petelenz - kończy studia w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Bada media. Pisze o kinie i serialach, a najchętniej polskich.

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Karol Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR