Jan Mioduszewski Fabryka Mebli. Nauka / Edukacja – malarstwo, obiekt, instalacja.
Galeria „Oranżeria”, 21 listopada 2009 – 14 lutego 2010

Podczas wystawy Nauka / Edukacja w Galerii „Oranżeria” w CRP w Orońsku, Jan Mioduszewski odsłonił swoje mniej znane oblicze konceptualisty. Po szczegółowej analizie jego prac okazuje się, że artysta od dawna ciążył ku sztuce pojęciowej.

Jan Mioduszewski jest fabrykantem. Od 2002 roku tworzy Fabrykę Mebli – swoisty trade mark, artystyczne przedsięwzięcie, niejako usprawiedliwiające oddanie artysty jednej tylko dziedzinie (meblarstwu) oraz bardzo intensywną, pogłębioną pracę z materiałem. Jest tu też zawarta pewna przewrotność oraz poczucie humoru od lat towarzyszące działaniom Mioduszewskiego.

Fragment wystawy Jana Mioduszewskiego w Galerii „Oranżeria”

Fragment wystawy Jana Mioduszewskiego w Galerii „Oranżeria”

Orońska wystawa została zorganizowana w miejscu szczególnym. W położonej wśród zieleni oranżerii Józef Brandt, właściciel majątku, urządził bowiem letnią pracownię malarską. Tu, w otoczeniu starego parku, w atmosferze odmiennej od surowości zwykłego atelier, powstawały obrazy. Do historii tego miejsca Mioduszewski nawiązuje poprzez stworzenie wystawy składającej się z dwóch części – pracowni oraz klasy. W tej pierwszej widzimy charakterystyczną dla artysty pracę, o której sam autor mówi, że jest zawieszona pomiędzy imitatio a inventio. Dodałabym jeszcze jeden element – cano (grać). Gra z widzem – jego percepcją, a także doświadczeniem i pamięcią, zdaje się być bardzo istotną kategorią w sztuce Jana Mioduszewskiego.

Artysta puszcza do nas oko – w dawnej pracowni malarskiej zamiast modelki stawia szafę (jakżeby inaczej), a na sztaludze jej malarski wizerunek. W ten sposób częściowo odkrywa przed widzem tajniki swojego warsztatu. Wszystko jednak mieści się w granicach podejmowanej gry, swoistego spektaklu oraz ciągłej konfrontacji obiektu z obrazem i poszukiwania odpowiedzi na pytanie o przedmiotowość obrazu, co z jednej strony prowadzi wprost do rozważań czysto konceptualnych, z drugiej zaś każe myśleć o trompe l’oeil i iluzji w malarstwie. W rozmowie przeprowadzonej przeze mnie w 2008 roku przy okazji wystawy w lokalu_30 w Warszawie Mioduszewski tak wspominał swoje spotkanie z iluzjonizmem: W okolicach dyplomu zobaczyłem na przykład małe trompe l’oeil Corneliusa Norbertusa Gijsbrechtsa, XVII-wiecznego malarza, znajdujące się w polskich zbiorach. Wisi w jednej z komnat Zamku Królewskiego w Warszawie. Jest to iluzyjnie malowana deska z przypiętymi przedmiotami, paletą, utworem muzycznym na skrawku papieru nutowego, zalakowanym listem, różnymi drobnymi nieznaczącymi przedmiotami. Ten obraz udaje planszę do przyczepiania przedmiotów. Poziom iluzji, wykonanie i pomysł mnie uderzyły. Teraz, kiedy więcej wiem o Gijsbrechtsie moja fascynacja nie ustąpiła ani trochę. To był taki dziwak, namalował odwrocie obrazu, precyzyjnie przedstawił to, co widzimy z tyłu obrazu: blejtram i surowe płótno. To zadziwiające dzieło, taki obraz nic, który teoretycy określają mianem meta-malarstwo. To był człowiek zupełnie awangardowy, jakiś Marcel Duchamp XVII wieku. Okazuje się zatem, że malarstwo Mioduszewskiego, bardziej niż nam się to wydaje łączy w sobie konceptualizm z fascynacją dawnymi mistrzami, antycypującymi późniejszą o ponad 200 lat rewolucję filozofii przedstawienia.

Strony: 1 2 3

1E.H. Gombrich, Sztuka i złudzenie: o psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981, PIW, s. 241.

2J. Kosuth, Sztuka po filozofii, przeł. U. Niklas, w: Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny, pod red. S. Morawskiego, t. 2, Warszawa 1987, Czytelnik, s. 244.

Artykuł ukazał się w Kwartalniku Rrzeźby OROŃSKO nr 3-4 (76-77) 2009

Dodaj komentarz


Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Kostium na przełomie wieków 1990 – 2015

Od 26 października 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

„Kostium na przełomie wieków 1990 - 2015”, Wydział Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918

26 października 2018 do 17 marca 2019

Zofia Stryjeńska, „Ukazanie się Apostołom”, fot. Tomasz Dąbrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ella Littwitz. I wody stały się piołunem

Od 26 października 2018 roku do 4 lutego 2019 roku

Ella Littwitz, „71 941”, 2018 geokrata, drewno, metal, 240 × 240 cm dzięki uprzejmości Harlan Levey Projects (materiały prasowe organizatora)

Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca w Tarnowie Scena Otwarta

Od 20 do 28 października 2018 roku

„Richard Alston Dance Company”, II Międzynarodowy Festiwal Teatru Tańca Scena Otwarta, Centrum Sztuki Mościce (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Znaki-Kody-Komunikaty

Od 19 października do 2 grudnia 2018 roku

Jerzy Krawczyk „Okno I” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mirosław Bałka 1/1/1/1/1

Od 20 października do 31 grudnia 2018 roku

Mirosław Bałka, „1/1/1/1/1”, Op Enheim we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatorów)

9. Festiwal Kamera Akcja

Od 18 do 21 października 2018 roku

„Dzika grusza” (źródło: materiały prasowe organizatora)

PiekłoNiebo

Od 21 września do 21 października 2018 roku

Oleksij Choroshko, film „Lost Angeles”, Galeria Sztuki w Legnicy (źródło: materiały prasowe organizatorów)

Wiatr od morza. W sto lat później

Od 15 października do 11 listopada 2018 roku

Marcin Zawicki, „Smętek”, 2018, olej na płótnie, 100x100 cm, fot. © MNG (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teserówka

Od 6 października do 9 listopada 2018 roku

Diana Lelonek, „Teserówka”, Dom Stanisława Teisseyre'a (źródło: materiały prasowe organizatorów)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR