Jan Mioduszewski Fabryka Mebli. Nauka / Edukacja – malarstwo, obiekt, instalacja.
Galeria „Oranżeria”, 21 listopada 2009 – 14 lutego 2010

Podczas wystawy Nauka / Edukacja w Galerii „Oranżeria” w CRP w Orońsku, Jan Mioduszewski odsłonił swoje mniej znane oblicze konceptualisty. Po szczegółowej analizie jego prac okazuje się, że artysta od dawna ciążył ku sztuce pojęciowej.

Jan Mioduszewski jest fabrykantem. Od 2002 roku tworzy Fabrykę Mebli – swoisty trade mark, artystyczne przedsięwzięcie, niejako usprawiedliwiające oddanie artysty jednej tylko dziedzinie (meblarstwu) oraz bardzo intensywną, pogłębioną pracę z materiałem. Jest tu też zawarta pewna przewrotność oraz poczucie humoru od lat towarzyszące działaniom Mioduszewskiego.

Fragment wystawy Jana Mioduszewskiego w Galerii „Oranżeria”

Fragment wystawy Jana Mioduszewskiego w Galerii „Oranżeria”

Orońska wystawa została zorganizowana w miejscu szczególnym. W położonej wśród zieleni oranżerii Józef Brandt, właściciel majątku, urządził bowiem letnią pracownię malarską. Tu, w otoczeniu starego parku, w atmosferze odmiennej od surowości zwykłego atelier, powstawały obrazy. Do historii tego miejsca Mioduszewski nawiązuje poprzez stworzenie wystawy składającej się z dwóch części – pracowni oraz klasy. W tej pierwszej widzimy charakterystyczną dla artysty pracę, o której sam autor mówi, że jest zawieszona pomiędzy imitatio a inventio. Dodałabym jeszcze jeden element – cano (grać). Gra z widzem – jego percepcją, a także doświadczeniem i pamięcią, zdaje się być bardzo istotną kategorią w sztuce Jana Mioduszewskiego.

Artysta puszcza do nas oko – w dawnej pracowni malarskiej zamiast modelki stawia szafę (jakżeby inaczej), a na sztaludze jej malarski wizerunek. W ten sposób częściowo odkrywa przed widzem tajniki swojego warsztatu. Wszystko jednak mieści się w granicach podejmowanej gry, swoistego spektaklu oraz ciągłej konfrontacji obiektu z obrazem i poszukiwania odpowiedzi na pytanie o przedmiotowość obrazu, co z jednej strony prowadzi wprost do rozważań czysto konceptualnych, z drugiej zaś każe myśleć o trompe l’oeil i iluzji w malarstwie. W rozmowie przeprowadzonej przeze mnie w 2008 roku przy okazji wystawy w lokalu_30 w Warszawie Mioduszewski tak wspominał swoje spotkanie z iluzjonizmem: W okolicach dyplomu zobaczyłem na przykład małe trompe l’oeil Corneliusa Norbertusa Gijsbrechtsa, XVII-wiecznego malarza, znajdujące się w polskich zbiorach. Wisi w jednej z komnat Zamku Królewskiego w Warszawie. Jest to iluzyjnie malowana deska z przypiętymi przedmiotami, paletą, utworem muzycznym na skrawku papieru nutowego, zalakowanym listem, różnymi drobnymi nieznaczącymi przedmiotami. Ten obraz udaje planszę do przyczepiania przedmiotów. Poziom iluzji, wykonanie i pomysł mnie uderzyły. Teraz, kiedy więcej wiem o Gijsbrechtsie moja fascynacja nie ustąpiła ani trochę. To był taki dziwak, namalował odwrocie obrazu, precyzyjnie przedstawił to, co widzimy z tyłu obrazu: blejtram i surowe płótno. To zadziwiające dzieło, taki obraz nic, który teoretycy określają mianem meta-malarstwo. To był człowiek zupełnie awangardowy, jakiś Marcel Duchamp XVII wieku. Okazuje się zatem, że malarstwo Mioduszewskiego, bardziej niż nam się to wydaje łączy w sobie konceptualizm z fascynacją dawnymi mistrzami, antycypującymi późniejszą o ponad 200 lat rewolucję filozofii przedstawienia.

Strony: 1 2 3

1E.H. Gombrich, Sztuka i złudzenie: o psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981, PIW, s. 241.

2J. Kosuth, Sztuka po filozofii, przeł. U. Niklas, w: Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny, pod red. S. Morawskiego, t. 2, Warszawa 1987, Czytelnik, s. 244.

Artykuł ukazał się w Kwartalniku Rrzeźby OROŃSKO nr 3-4 (76-77) 2009

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Metropolia Jest Okey 2017

Od 14 grudnia do 30 grudnia 2017 roku

Metropolia Jest Okey 2017 – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Góry – Morze – Morze – Góry

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paulina Siedlarz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Różewicz. Bez tekstu

Od 15 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Praca nad cyklem „cd. Nauki chodzenia”, na zdjęciu Tadeusz Różewicz, fot. Janusz Stankiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Moja mama jest moim największym fanem. Paweł Zawiślak aka Kropki Kreski.

Prace z lat 2010–2017

Od 15 grudnia 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Paweł Zawiślak „Allegory of the vanities of the world Cartier Necklace” (źródło materiały prasowe organizatora)

Haunts

Od 8 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Katarzyna Bartkowiak, „Nie”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kot Schrödingera. Wobec tradycji

Od 8 grudnia 2017 roku do 11 stycznia 2018 roku

Kasia Kmita, Ognisko, z cyklu „KODRY”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

NORTH by NORTH-EAST

od 4 do 9 grudnia 2017 roku

Wiktoria Wojciechowska, cykl „The Path” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Życie mieszkańców Chin pod koniec panowania dynastii Ming

Od 12 grudnia 2017 roku do 11 marca 2018 roku

Misa z dekoracją przedstawiającą legendę o Wang Xizhi, panowanie cesarza Wanli (1573–1620) z dynastii Ming porcelana, dekoracja w technice woucai (źródło: materiały prasowe organizatora)

Julita Malinowska. Spełniona

Od 15 grudnia 2017 roku do 31 stycznia 2018 roku

Julita Malinowska, „Rozmowa”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Arte excentrica, czyli wody spokojne, fastrygi, perfumerie i warzywniaki

Od 15 grudnia 2017 roku do 14 stycznia 2018 roku

kie-csw-slupsk-2017-12-04-001-576x432.jpg

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR