Jan Mioduszewski Fabryka Mebli. Nauka / Edukacja – malarstwo, obiekt, instalacja.
Galeria „Oranżeria”, 21 listopada 2009 – 14 lutego 2010

Podczas wystawy Nauka / Edukacja w Galerii „Oranżeria” w CRP w Orońsku, Jan Mioduszewski odsłonił swoje mniej znane oblicze konceptualisty. Po szczegółowej analizie jego prac okazuje się, że artysta od dawna ciążył ku sztuce pojęciowej.

Jan Mioduszewski jest fabrykantem. Od 2002 roku tworzy Fabrykę Mebli – swoisty trade mark, artystyczne przedsięwzięcie, niejako usprawiedliwiające oddanie artysty jednej tylko dziedzinie (meblarstwu) oraz bardzo intensywną, pogłębioną pracę z materiałem. Jest tu też zawarta pewna przewrotność oraz poczucie humoru od lat towarzyszące działaniom Mioduszewskiego.

Fragment wystawy Jana Mioduszewskiego w Galerii „Oranżeria”

Fragment wystawy Jana Mioduszewskiego w Galerii „Oranżeria”

Orońska wystawa została zorganizowana w miejscu szczególnym. W położonej wśród zieleni oranżerii Józef Brandt, właściciel majątku, urządził bowiem letnią pracownię malarską. Tu, w otoczeniu starego parku, w atmosferze odmiennej od surowości zwykłego atelier, powstawały obrazy. Do historii tego miejsca Mioduszewski nawiązuje poprzez stworzenie wystawy składającej się z dwóch części – pracowni oraz klasy. W tej pierwszej widzimy charakterystyczną dla artysty pracę, o której sam autor mówi, że jest zawieszona pomiędzy imitatio a inventio. Dodałabym jeszcze jeden element – cano (grać). Gra z widzem – jego percepcją, a także doświadczeniem i pamięcią, zdaje się być bardzo istotną kategorią w sztuce Jana Mioduszewskiego.

Artysta puszcza do nas oko – w dawnej pracowni malarskiej zamiast modelki stawia szafę (jakżeby inaczej), a na sztaludze jej malarski wizerunek. W ten sposób częściowo odkrywa przed widzem tajniki swojego warsztatu. Wszystko jednak mieści się w granicach podejmowanej gry, swoistego spektaklu oraz ciągłej konfrontacji obiektu z obrazem i poszukiwania odpowiedzi na pytanie o przedmiotowość obrazu, co z jednej strony prowadzi wprost do rozważań czysto konceptualnych, z drugiej zaś każe myśleć o trompe l’oeil i iluzji w malarstwie. W rozmowie przeprowadzonej przeze mnie w 2008 roku przy okazji wystawy w lokalu_30 w Warszawie Mioduszewski tak wspominał swoje spotkanie z iluzjonizmem: W okolicach dyplomu zobaczyłem na przykład małe trompe l’oeil Corneliusa Norbertusa Gijsbrechtsa, XVII-wiecznego malarza, znajdujące się w polskich zbiorach. Wisi w jednej z komnat Zamku Królewskiego w Warszawie. Jest to iluzyjnie malowana deska z przypiętymi przedmiotami, paletą, utworem muzycznym na skrawku papieru nutowego, zalakowanym listem, różnymi drobnymi nieznaczącymi przedmiotami. Ten obraz udaje planszę do przyczepiania przedmiotów. Poziom iluzji, wykonanie i pomysł mnie uderzyły. Teraz, kiedy więcej wiem o Gijsbrechtsie moja fascynacja nie ustąpiła ani trochę. To był taki dziwak, namalował odwrocie obrazu, precyzyjnie przedstawił to, co widzimy z tyłu obrazu: blejtram i surowe płótno. To zadziwiające dzieło, taki obraz nic, który teoretycy określają mianem meta-malarstwo. To był człowiek zupełnie awangardowy, jakiś Marcel Duchamp XVII wieku. Okazuje się zatem, że malarstwo Mioduszewskiego, bardziej niż nam się to wydaje łączy w sobie konceptualizm z fascynacją dawnymi mistrzami, antycypującymi późniejszą o ponad 200 lat rewolucję filozofii przedstawienia.

Strony: 1 2 3

1E.H. Gombrich, Sztuka i złudzenie: o psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981, PIW, s. 241.

2J. Kosuth, Sztuka po filozofii, przeł. U. Niklas, w: Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny, pod red. S. Morawskiego, t. 2, Warszawa 1987, Czytelnik, s. 244.

Artykuł ukazał się w Kwartalniku Rrzeźby OROŃSKO nr 3-4 (76-77) 2009

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Balkan Playground. Michał Korta

Od 25 października do 3 grudnia 2017 roku

Michał Korta, cykl „Balkan Playground” (Randa, egipska reprezentacja karate, Sutomore, Czarnogóra), 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kino-oko. Wokół Wiertowa i konstruktywizmu

Od 20 października do 30 listopada 2017 roku

Józef Robakowski, „Ćwiczenia na 2 ręce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cukiernia Europa

Od 19 października 2017 do 25 listopada 2017 roku

Aleksandar Stankoski, Ostatnia wyprawa, 100 x 70, olej na kartonie, 1992 (źródło: materiały prasowe organizatora)

8. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Od 19 do 22 października 2017 roku

 Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami

Od 19 października do 21 października 2017 roku

Festiwal im. Macieja Berbeki Inspirowane Górami (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inwencja i naśladownictwo. Dawna grafika włoska

Od 17 października do 17 grudnia 2017 roku

Gaetano Cottafavi, „Wodospad na rzece Aniene koło Tivoli”, 1835 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dziekanka artystyczna

Od 16 października do 24 listopada 2017 roku

Mirosław Bałka, „Good God” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Festiwal Tradycji Literackich

Rozdział I: Mickiewicz / Różewicz

Od 14 października do 16 listopada 2017 roku

Ballady i Romanse (źródło: materiały prasowe organizatora)

Modernizm udomowiony

Współczesna architektura chińska

Od 13 października 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

Projekt: Warsztat wyrobu cukru trzcinowego w gminie Zhangxi, powiat Songyang, Studio: DnA _Design and Architecture (źródło: materiały prasowe organizatora)

Centralna, Środkowo-Wschodnia

Od 13 października do 23 listopada 2017 roku

Ivars Gravlejs, „FUCK” (Early Works), 1994 źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR