Jacek Ziemiński – Co robi malarz we wnętrzu, 28 maja – 3 lipca 2010 roku, Galeria Zderzak w Krakowie

Jacek Ziemiński urodził się w 1953 roku w Warszawie. W latach 1975-1979 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w latach 1982-89 pracował jako asystent. Uczył i uczy w szkołach prywatnych. Uprawia malarstwo. Reprezentuje warszawską szkołę malarskiej nowoczesności (Gierowski, Dominik, Ciecierski). Miał wystawy m.in. w Galerii Promocyjnej i Galerii Studio w Warszawie, w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, w Galerii Wyspa w Gdańsku, w Zderzak w Krakowie (w 1998 roku). Jego obrazy znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Sztuki Studio w Warszawie, Galerii Zachęta oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą.

Z Jackiem Ziemińskim rozmawia Joanna Piecyk.

Jacek Ziemiński, “Co robi malarz we wnętrzu”, wernisaż w Galerii Zderzak, fot. Krzysztof Durałek

Jacek Ziemiński, “Co robi malarz we wnętrzu”, wernisaż w Galerii Zderzak, fot. Krzysztof Durałek

Joanna Piecyk: Jest to druga Pana wystawa w Zderzaku. Pierwsza była w 1998 roku. Co Pan czuje po powrocie?

Jacek Ziemiński: Jest przyjemnie bardzo, drugi raz to tak akurat. Co taki czas powinno się mieć wystawę w Krakowie. Tamta była większa, bo była tu i w Sukiennicach.

J.P.: Czym ta wystawa różni się od wcześniejszej?

J.Z.: To są inne obrazy. Chociaż by się wydawało, że są wciąż takie same. Inne obrazy, w innym miejscu malowane. To malarstwo trochę zależne jest od miejsca. Ja nie maluję o czymś tam, ale maluję o malarstwie, obraz nie ma tematu. Tematem jest malarstwo. W związku z tym on się zmienia, tak jak zmieniają się warunki pracy. Zmieniłem pracownię, coś wydarzyło się od tego czasu.

J.P.: Czym różni się obecna Pana pracownia od tej wcześniejszej?

J.Z.: Teraz to zupełnie inne miejsce. Kiedyś była to duża pracownia w przemysłowym budynku na Pradze w Warszawie, a teraz to pracownia, którą sam sobie wybudowałem, przy domu, taką jak chciałem. Poza tym jest w lesie, z którego się praktycznie nie ruszam. Jeszcze jak pracowałem w „Przekroju” jeździłem raz w tygodniu do Warszawy. Teraz to zupełnie się stamtąd nie ruszam, tylko wyjeżdżam rano dzieci do szkoły zawieźć i siedzę w tym lesie.

To, co teraz maluję, jest zupełnie inne. Zacząłem też te obrazy podpisywać. One były przeważnie bez tytułu, albo „pejzaż” się nazywały. Teraz zacząłem je podpisywać „Czarnów” i miesiąc, i rok, w którym były zrobione. Może coś się zmieni, ale chyba tak je będę podpisywał. Żeby pamiętać, z jakiego okresu to są obrazy, żeby jakoś je odróżniać.

J.P.: Czy to nowe miejsce, las wpływa na to, że są one spokojniejsze?

J.Z.: Miałem dwa lata przerwy w malowaniu. Malowałem całe życie i malowałem jak urzędnik, nie robiłem nic innego. Potem, gdy zacząłem pracować w „Przekroju”, trochę mniej tworzyłem, ale i wtedy malowałem dość intensywnie. Nigdy nie pracowałem na całym etacie, tak, że te trzy dni w tygodniu malowałem od rana do wieczora, a wcześniej malowałem właściwie cały czas. Trochę uczyłem na Akademii, ale potem to rzuciłem, bo wtedy słabo mi się malowało. Uczyłem też cztery lata w liceum, ale to był jeden dzień w tygodniu. Byłem malarzem i właściwe nie robiłem innych rzeczy. Jednak teraz, jak budowałem dom, to nie malowałem przez dwa i pół roku, może nawet trzy. Coś tam robiłem, ale to było nic. Budowałem dom, który sam wymyśliłem. Potem go sam jakoś wykończałem, urządzałem. Budowa domu to był czas, kiedy nie miałem na nic czasu.

W tym domu, w tej pracowni dobrze się czułem i myślałem, żeby malować o tym domu. Trochę zacząłem wnętrze na takie konstruktywistyczne malować, ale odpadłem szybko. Jednak zabrałem się po tych trzech latach do malowania i zacząłem po prostu kontynuować malarstwo, jakie uprawiałem wcześniej. I w jakiś sposób ten dom jest w moim obecnym malarstwie – właśnie meble, które sam zrobiłem do tego domu. Takie proste rzeczy, które wyglądają jak te obrazy.

Strony: 1 2 3

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Opinie

Myślnik

Wydarzenia

Kukułcze jajo

3. Wystawa stała Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej

Od 21 września do 16 listopada 2014 roku

Wystawa „Kukułcze jajo”, BWA w Tarnowie, fot. Agata Jabłońska. BWA w Tarnowie, 15 września 2014 r. (źródło: materiały prasowe kuratorów)

4. Mediations Biennale

Kiedy Nigdzie staje się Tutaj

Od 21 września do 26 października 2014 roku

Wystawa „Berlin Heist”: zdjęcie Julian Rosefeldt, „Deep Gold”, 2013, 1-channel film, b/w, sound, HD, 18min 12sec look (źródło: materiały prasowe organizatora)

Porwanie Michela Houellebecqa, reżyseria Guillaume Nicloux

Od 26 września 2014 roku

„Porwanie Michela Houellebecqa”, reż. Guillaume Nicloux, kadr (źródło: materiały prasowe)

Dorota Buczkowska. Królestwo

Od 29 września do 19 października 2014 roku

Dorota Buczkowska, z serii „Tickle the palate”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizat

Ars Independent 2014

Od 23 do 28 września 2014 roku

Kadr z animacji Tomka Popakula „Ziegenort”, (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przestrzeń Opery. Polscy scenografowie XX i XXI wieku

Od 14 października do 31 grudnia 2014 roku

Andrzej Kreutz Majewski, niezrealizowane projekty scenografii do opery „Turandot” Giacomo Pucciniego, 2010, wł. Zbiory prywatne (źródło: materiały prasowe organizatora)

4. Biennale Ars Polonia

Zbiegną się wszystkie świata strony

Od 12 września do 19 października 2014 roku

Krystyna Piotrowska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nic 2 razy / Nothing twice

Od 12 września do 23 listopada 2014 roku

Jim Shaw, „Capitol Viscera Appliances”, mural, 2011, (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia. Libella

Od 5 do 14 września 2014 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Libella” (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Marta Kubiak | There is no end

Od 5 września do 11 października 2014 roku

Marta Kubiak „It started at 11:00”, 2011, serigrafia (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR

Najważniejszy
Newsletter Polskiej KulturyDołącz do O.pl

zamknij x