Konferencja prasowa 6. Berlin Biennale miała miejsce w Centrum Kultury Anatolskich Alevitów w dzielnicy Kreuzberg. Pozorne zbratanie z muzułmańską społecznością wypadło poprawnie. Alevici udostępnili salę i poczęstunek. Dziennikarze, kuratorzy i krytycy imprezowali w siedzibie migrantów.

Alexandra Fly, 6 Berlin Biennale, fot. Natascha Mattmüller

Alexandra Fly, 6 Berlin Biennale, fot. Natascha Mattmüller

Minister kultury, Bernd Neuman wygłosił przemówienie, podkreślając, że mimo kryzysu i 1.800 miliardowego zadłużenia Państwa, Biennale otrzymało dotację 2,5 miliona Euro. Polityczna rzeczywistość i zwykłe realistyczne życie uwiodło kuratorkę 6. Berlin Biennale, tak bardzo, że poświęciła tym tematom wystawę. Biennale zafundowało pokaz sztuki w dzielnicy Kreuzberg, w większości zamieszkałej przez napływową ludność turecką i arabską. Plakaty z podobiznami kuratorki, Kathrin Rhomberg, także szefowej Kunst-Werke, Gabi Horn oraz podpisami „Dzień dobry, poddano mnie gentryfikacji, opowiadam się przeciw kapitalizmowi” wisiały na murach domu towarowego w Kreuzbergu, gdzie trwała wystawa. Jeśli Kathrin Rhomberg i Gabi Horn są przeciw kapitalizmowi to muszą być, za komunizmem, socjalizmem, albo feudalizmem, lub nacjonalizmem, może za jakąś, niewymyśloną, nową utopią? Sprecyzowanie, za czym stoimy jest trudniejsze i wymaga przemyśleń, koncepcji, argumentów. Rhomberg poszła na łatwiznę, bo wszystkie zaprezentowane na biennale wideo filmy manifestowały owe „przeciw”, nic nie było „za”, zresztą za jakim „za”? 6. Berlin Biennale nudziło powtórkami z reportaży telewizyjnych. Najciekawszym obrazem z wystawy w domu towarowym w Kreuzbergu był dla mnie widok z okna. Na ulicy naprawdę tętniło życie. Wrzeszczał rozebrany do połowy latynoski sprzedawca lodów, szły baby w czadorach, a na ławce śpiewali podpici kolesie, taki spontaniczny teatr ulicy. Podobno „życie jest ciekawsze niż sztuka”, lecz to stwierdzenie dotyczy tylko i wyłącznie 6. Berlin Biennale.

Przeczytaj również: Aleksandra Hołownia o 6. Berlin Biennale w Magazynie O.pl

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń