Konferencja prasowa 6. Berlin Biennale miała miejsce w Centrum Kultury Anatolskich Alevitów w dzielnicy Kreuzberg. Pozorne zbratanie z muzułmańską społecznością wypadło poprawnie. Alevici udostępnili salę i poczęstunek. Dziennikarze, kuratorzy i krytycy imprezowali w siedzibie migrantów.

Alexandra Fly, 6 Berlin Biennale, fot. Natascha Mattmüller

Alexandra Fly, 6 Berlin Biennale, fot. Natascha Mattmüller

Minister kultury, Bernd Neuman wygłosił przemówienie, podkreślając, że mimo kryzysu i 1.800 miliardowego zadłużenia Państwa, Biennale otrzymało dotację 2,5 miliona Euro. Polityczna rzeczywistość i zwykłe realistyczne życie uwiodło kuratorkę 6. Berlin Biennale, tak bardzo, że poświęciła tym tematom wystawę. Biennale zafundowało pokaz sztuki w dzielnicy Kreuzberg, w większości zamieszkałej przez napływową ludność turecką i arabską. Plakaty z podobiznami kuratorki, Kathrin Rhomberg, także szefowej Kunst-Werke, Gabi Horn oraz podpisami „Dzień dobry, poddano mnie gentryfikacji, opowiadam się przeciw kapitalizmowi” wisiały na murach domu towarowego w Kreuzbergu, gdzie trwała wystawa. Jeśli Kathrin Rhomberg i Gabi Horn są przeciw kapitalizmowi to muszą być, za komunizmem, socjalizmem, albo feudalizmem, lub nacjonalizmem, może za jakąś, niewymyśloną, nową utopią? Sprecyzowanie, za czym stoimy jest trudniejsze i wymaga przemyśleń, koncepcji, argumentów. Rhomberg poszła na łatwiznę, bo wszystkie zaprezentowane na biennale wideo filmy manifestowały owe „przeciw”, nic nie było „za”, zresztą za jakim „za”? 6. Berlin Biennale nudziło powtórkami z reportaży telewizyjnych. Najciekawszym obrazem z wystawy w domu towarowym w Kreuzbergu był dla mnie widok z okna. Na ulicy naprawdę tętniło życie. Wrzeszczał rozebrany do połowy latynoski sprzedawca lodów, szły baby w czadorach, a na ławce śpiewali podpici kolesie, taki spontaniczny teatr ulicy. Podobno „życie jest ciekawsze niż sztuka”, lecz to stwierdzenie dotyczy tylko i wyłącznie 6. Berlin Biennale.

Przeczytaj również: Aleksandra Hołownia o 6. Berlin Biennale w Magazynie O.pl

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Szymankiewicz. blank

Od 27 grudnia 2016 roku do 22 stycznia 2017 roku

Małgorzata Szymankiewicz, „Office Work 231”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR