Konferencja prasowa 6. Berlin Biennale miała miejsce w Centrum Kultury Anatolskich Alevitów w dzielnicy Kreuzberg. Pozorne zbratanie z muzułmańską społecznością wypadło poprawnie. Alevici udostępnili salę i poczęstunek. Dziennikarze, kuratorzy i krytycy imprezowali w siedzibie migrantów.

Alexandra Fly, 6 Berlin Biennale, fot. Natascha Mattmüller

Alexandra Fly, 6 Berlin Biennale, fot. Natascha Mattmüller

Minister kultury, Bernd Neuman wygłosił przemówienie, podkreślając, że mimo kryzysu i 1.800 miliardowego zadłużenia Państwa, Biennale otrzymało dotację 2,5 miliona Euro. Polityczna rzeczywistość i zwykłe realistyczne życie uwiodło kuratorkę 6. Berlin Biennale, tak bardzo, że poświęciła tym tematom wystawę. Biennale zafundowało pokaz sztuki w dzielnicy Kreuzberg, w większości zamieszkałej przez napływową ludność turecką i arabską. Plakaty z podobiznami kuratorki, Kathrin Rhomberg, także szefowej Kunst-Werke, Gabi Horn oraz podpisami „Dzień dobry, poddano mnie gentryfikacji, opowiadam się przeciw kapitalizmowi” wisiały na murach domu towarowego w Kreuzbergu, gdzie trwała wystawa. Jeśli Kathrin Rhomberg i Gabi Horn są przeciw kapitalizmowi to muszą być, za komunizmem, socjalizmem, albo feudalizmem, lub nacjonalizmem, może za jakąś, niewymyśloną, nową utopią? Sprecyzowanie, za czym stoimy jest trudniejsze i wymaga przemyśleń, koncepcji, argumentów. Rhomberg poszła na łatwiznę, bo wszystkie zaprezentowane na biennale wideo filmy manifestowały owe „przeciw”, nic nie było „za”, zresztą za jakim „za”? 6. Berlin Biennale nudziło powtórkami z reportaży telewizyjnych. Najciekawszym obrazem z wystawy w domu towarowym w Kreuzbergu był dla mnie widok z okna. Na ulicy naprawdę tętniło życie. Wrzeszczał rozebrany do połowy latynoski sprzedawca lodów, szły baby w czadorach, a na ławce śpiewali podpici kolesie, taki spontaniczny teatr ulicy. Podobno „życie jest ciekawsze niż sztuka”, lecz to stwierdzenie dotyczy tylko i wyłącznie 6. Berlin Biennale.

Przeczytaj również: Aleksandra Hołownia o 6. Berlin Biennale w Magazynie O.pl

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Anna Przybył. Pragnienia

25 kwietnia 2017 roku

Anna Przybył, „Pragnienia” (źródło: materiały prasowe wydawcy)

14. Wiosna Jazzowa Zakopane 2017

Od 28 kwietna do 2 maja 2017 roku

Mateusz Gawęda Trio (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk. Niewidzialna ściana

Od 28 kwietnia do 1 czerwca 2017 roku

Zuza Golińska / Magdalena Łazarczyk, stopklatka z wideo „Niewidzialna Ściana”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka w sztuce

Od 28 kwietnia do 1 października 2017 roku

Tezi Gabunia, „Włóż głowę do galerii (Luwr”), 2015–2016, instalacja, 50 × 82 × 50 cm, dzięki uprzejmości T. Gabunii, Popiashvili Gvaberidze Window Project, Tbilisi (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tu jesteśmy

Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiała

Od 28 kwietnia do 15 sierpnia 2017 roku

Henryk Stażewski, „Kompozycja nr 33”, 1975, akryl, płyta, fot. Agata Ciołek (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bratislava pro Wratislavia / Wratislavia pro Bratislava

Od 27 kwietnia do 3 czerwca 2017 roku

Martin Špirec, „Morze spokoju”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Okupanci. Niemcy w Krakowie

Od 27 kwietnia do 29 października 2017 roku

Żołnierz niemiecki na moście Dębnickim pozujący do zdjęcia na tle Wawelu. Na rewersie odręczny podpis: „Przed wyruszeniem transportu z Krakowa do Berdyczowa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Presja istnienia

Od 21 kwietnia do 12 maja 2017 roku

Piotr Ambroziak, „Urban cave III”, akryl, spray, 2017 (źródło: materiały autora)

Henryk Stażewski. Kolekcja sztuki XX wieku

Od 21 kwietnia do 11 czerwca 2017 roku

Henryk Stażewski, bez tytułu, poł 70. XX ., fot. © Muzeum Narodowe w Gdańsku (źródło: materiały prasowe organizatora)

2. Weekend Księgarń Kameralnych

Od 21 do 23 kwietnia 2017 roku

Warszawski Weekend Księgarń Kameralnych 2016 (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR