David Shrigley, zaliczany do grona najwybitniejszych współczesnych brytyjskich artystów, swoją twórczością definiuje tożsamość człowieka, zderzając go w humorystyczny sposób z nieprzyjemnym obrazem współczesnego świata. Rysunki Shrigley’a, z pozoru bardzo proste i jednoznaczne, poruszają istotne kwestie dotyczące wartości, pamięci i przeciwieństw, trwale wpisanych w otaczającą rzeczywistość.

David Shrigley, Your portrait here... (2) 1998. Courtesy Stephen Friedman Gallery, London, mat. promocyjne Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

David Shrigley, Your portrait here… (2) 1998. Courtesy Stephen Friedman Gallery, London, mat. promocyjne Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

Shrigley jest autorem wielu ilustrowanych publikacji, teledysków i animacji, docenianych na całym świecie. Wielokrotnie pytany o swoją przygodę z rysunkami i komiksami, określa ją jako nieustanną i gwałtowną, sięgającą dzieciństwa, kiedy to obsesyjnie fascynował się egzekucjami i gilotynami. Do tej pory głównym tematem jego twórczości jest wszelkiego rodzaju przemoc, z której uczynił rysunkową wędrówkę po ciemnych zakamarkach ludzkiej natury. Cechą charakterystyczną rysunków Shrigley’a jest ich niezwykła prostota, którą określa jako amatorską przygodę autystycznego dziecka przed okresem dojrzewania, przyjmującego rolę obserwatora. Artysta często opowiada o swoich inspiracjach Edwardem Learem, Rene Magrittem i Philipem Gustonem, którzy odcisnęli największe piętno na jego twórczości. Edward Lear to kultowy już twórca rysunkowych limeryków, który w zabawny sposób demaskował absurdy, rządzące otaczającym światem. Rene Magritte tworzył surrealistyczne, przejmujące obrazy, zmieniając bardzo często nazwy przedmiotów. Nazywany był „autorem słów i rzeczy”, przedstawiając wielokrotnie odbite fragmenty mrocznej rzeczywistości. Podobnie jak Shrigleya, Magritta fascynowała przemoc i śmierć. Traumatyczne wydarzenie z dzieciństwa, którym było samobójstwo matki, znalazło odbicie w jego twórczości. Wyłowione zwłoki matki, której twarz była owinięta nocną koszulą, symbolicznie pojawiają się na większości jego obrazów w postaci głów przykrytych całunem lub płótnem. Takimi przykładami są dzieła: Prawie symetria, Temat główny czy Kochankowie. Philipa Gustona również pociągały zjawiska zła, którego odzwierciedleniem stawały się ekspresjonistyczne obrazy, opowiadające o okrucieństwach wojny i życiu codziennym Amerykanów. Portretował także członków Ku-Klux-Klanu, demaskując w ten sposób hipokryzję Ameryki jako wzoru współodczuwania i obrońcy praw człowieka.

Strony: 1 2 3

1W. Self, Introduction, w: Why we got the sack from the museum, London 1998, s. 3.

2http://www.davidshrigley.com/articles/articles.html

Zuzanna Sokołowska (1982), historyk i filozof.

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Komentarze (4) do artykułu “Filozofia człowieka według Davida Shrigley’a”

  1. Jack

    Filmy na drugiej stronie są rewelacyjne!!! Minimalizm rysunkowy i kwintesencja treści.

    • Marta

      Powiedzmy, że w “After You’re Dead” to dość ponura wizja, jeżeli piszesz o kwintesencji. ;-)

  2. Piotrek

    No faktycznie After You’re Dead niby takie proste a tak dobitnie mówiące o marności żywota na tym padole ziemskim… choć może marność zaczyna się dopiero po..

    • Grażyna

      Ach to taki czarny humor. Pierwsza reakcja: “Jaki śmieszny filmik”. Później okazuje się, że to taki śmiech przez łzy… ;-)

Dodaj komentarz


Recenzje

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Szostak

Rzeźba – Malarstwo 1988–2018

Od 20 stycznia do 25 marca 2018 roku

Karol Szostak „Kamienna głowa”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sergiei Tchoban. Kontrastowa harmonia miasta

Od 27 stycznia do 18 marca 2018 roku

Sergei Tchoban, „Kaprys architektoniczny. Forum Romanum albo Dwa Światy I”, projekt scenografii, piórko, pędzel, tusz chiński, akwarela, papier do akwareli na krośnie, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przemek Branas – GÓRA/KOSMOS/GŁOWA

Od 25 stycznia do 16 lutego 2018 roku

Przemek Branas, „GÓRA/KOSMOS/GŁOWA”, Galeria Labirynt w Lublinie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zakłócenia / UMWELT

Od 18 stycznia do 2 lutego 2018 roku

Karolina Kardas, „Let him kiss me…/ Niech mnie pocałuje”, video, 2 min 49 sek  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pejzaże antropocenu

Od 18 stycznia do 30 marca 2018 roku

Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)Diana Lelonek, „3 Wild Man” dzięku uprzejmości artystki i galeii lokal_30  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Język jako Dźwięk. Tania Candiani

Od 19 stycznia do 4 marca 2018 roku

„Język jako Dźwięk” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Włóczęgi – malarstwo Majki Wójtowicz

Od 13 stycznia do 14 lutego 2018 roku

„Włóczęgi” – malarstwo Majki Wójtowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rosław Szaybo. Piękno użyteczne

Od 19 stycznia do 18 lutego 2018 roku

Proj. Rosław Szaybo (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia: Ustawienia domyślne / Default settings

Od 11 stycznia do 11 lutego 2018 roku

Grzegorz Sztwiertnia, „Polskie miasteczka, Łańcut”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Malując

Od 11 stycznia do 25 lutego 2018 roku

Urszula Wilk, Seria Bluemetrie nr 12, płótno, akryl, olej, 200 x 175 cm, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR