David Shrigley, zaliczany do grona najwybitniejszych współczesnych brytyjskich artystów, swoją twórczością definiuje tożsamość człowieka, zderzając go w humorystyczny sposób z nieprzyjemnym obrazem współczesnego świata. Rysunki Shrigley’a, z pozoru bardzo proste i jednoznaczne, poruszają istotne kwestie dotyczące wartości, pamięci i przeciwieństw, trwale wpisanych w otaczającą rzeczywistość.

David Shrigley, Your portrait here... (2) 1998. Courtesy Stephen Friedman Gallery, London, mat. promocyjne Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

David Shrigley, Your portrait here… (2) 1998. Courtesy Stephen Friedman Gallery, London, mat. promocyjne Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki

Shrigley jest autorem wielu ilustrowanych publikacji, teledysków i animacji, docenianych na całym świecie. Wielokrotnie pytany o swoją przygodę z rysunkami i komiksami, określa ją jako nieustanną i gwałtowną, sięgającą dzieciństwa, kiedy to obsesyjnie fascynował się egzekucjami i gilotynami. Do tej pory głównym tematem jego twórczości jest wszelkiego rodzaju przemoc, z której uczynił rysunkową wędrówkę po ciemnych zakamarkach ludzkiej natury. Cechą charakterystyczną rysunków Shrigley’a jest ich niezwykła prostota, którą określa jako amatorską przygodę autystycznego dziecka przed okresem dojrzewania, przyjmującego rolę obserwatora. Artysta często opowiada o swoich inspiracjach Edwardem Learem, Rene Magrittem i Philipem Gustonem, którzy odcisnęli największe piętno na jego twórczości. Edward Lear to kultowy już twórca rysunkowych limeryków, który w zabawny sposób demaskował absurdy, rządzące otaczającym światem. Rene Magritte tworzył surrealistyczne, przejmujące obrazy, zmieniając bardzo często nazwy przedmiotów. Nazywany był „autorem słów i rzeczy”, przedstawiając wielokrotnie odbite fragmenty mrocznej rzeczywistości. Podobnie jak Shrigleya, Magritta fascynowała przemoc i śmierć. Traumatyczne wydarzenie z dzieciństwa, którym było samobójstwo matki, znalazło odbicie w jego twórczości. Wyłowione zwłoki matki, której twarz była owinięta nocną koszulą, symbolicznie pojawiają się na większości jego obrazów w postaci głów przykrytych całunem lub płótnem. Takimi przykładami są dzieła: Prawie symetria, Temat główny czy Kochankowie. Philipa Gustona również pociągały zjawiska zła, którego odzwierciedleniem stawały się ekspresjonistyczne obrazy, opowiadające o okrucieństwach wojny i życiu codziennym Amerykanów. Portretował także członków Ku-Klux-Klanu, demaskując w ten sposób hipokryzję Ameryki jako wzoru współodczuwania i obrońcy praw człowieka.

Strony: 1 2 3

1W. Self, Introduction, w: Why we got the sack from the museum, London 1998, s. 3.

2http://www.davidshrigley.com/articles/articles.html

Zuzanna Sokołowska (1982), historyk i filozof.

ZUZANNA SOKOŁOWSKA (1982) – absolwentka historii i filozofii, wykładowca akademicki. Publikowała na łamach Arteonu, Polskiego Portalu Kultury O.pl, Rity Baum, artPapieru oraz czasopisma kulturalnego Fragile.

Komentarze (4) do artykułu “Filozofia człowieka według Davida Shrigley’a”

  1. Jack

    Filmy na drugiej stronie są rewelacyjne!!! Minimalizm rysunkowy i kwintesencja treści.

    • Marta

      Powiedzmy, że w “After You’re Dead” to dość ponura wizja, jeżeli piszesz o kwintesencji. ;-)

  2. Piotrek

    No faktycznie After You’re Dead niby takie proste a tak dobitnie mówiące o marności żywota na tym padole ziemskim… choć może marność zaczyna się dopiero po..

    • Grażyna

      Ach to taki czarny humor. Pierwsza reakcja: “Jaki śmieszny filmik”. Później okazuje się, że to taki śmiech przez łzy… ;-)

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń