Czerwcowe przedpołudnie, Mały Rynek w Krakowie, przechodzę obok kolorowej wzniesionej pięści, która stoi na małym autku na środku placu. Czy zwróciłaby moją uwagę, gdybym nie wiedziała, że mogę na takową w tych dniach się natknąć? Zbyt często wszystko, co w przestrzeni publicznej Krakowa rzuca się w oczy lub odstaje od formy zasiedziałej jest reklamą, wystającą z fasad, kłującą w oczy, drażniącą kolorami, wciskaną w ręce, zaśmiecającą ulice, chodzącą, jeżdżącą, roznegliżowaną. A tu taka pięść, niegroźna, pastelowa, wzniesiona, ale na autku, więc przemieszczająca się (Erwin Wurm, Ape). Pamiętam inne pięści: Wincentego Dunikowskiego-Duniko Pięść z 1981 roku – wymowny gest, pełen siły i znaczenia, historycznie osadzony, obarczony znaczeniem, ekspresyjny i Piotra Uklańskiego Zaciśniętą pięść, pokazaną na 5. Biennale w Berlinie – bunt przeciw wszystkiemu, bunt bez buntu, głupstwo buntu. Ta jest znów inna – popowa pięść, kwiatowa rewolucja, pięść-lizak, reklama pięści czy pozytywnej siły, zabawna, wydziergana z włóczki, Oldenburgowska. Poczułam się lżej.

Popołudniu na rogu ulic Szczepańskiej i Sławkowskiej natknęłam się na samochód z kajakiem na dachu, z którego leje się strużka wody (Instalacja Romana Signera). Niezła fontanna miejska, szkoda, że tylko na chwilę – postawmy ją w miejsce pomnika Skargi! Rozglądam się za Bractwem lektyki Pawła Althamera – niestety nie udało mi się ich dotąd spotkać.

Okazuje się, że zabytkowe przestrzenie Krakowa z taką łatwością przyjmują nie tylko koszmarne realizacje pomnikowe, lecz także ambitne, współczesne, efemeryczne i pełne humoru projekty artystyczne. Gratuluję odwagi kuratorom festiwalu ArtBoom. Szkoda tylko, że Pipilotti Rist pojawia się, pomiędzy reklamami na fasadzie Teatru Bagatela, tylko raz na godzinę. Potrzeba nam w miejskiej przestrzeni jeszcze więcej takiej witalności, którą ona umie wprowadzić.

Komentarze (5) do artykułu “Uderzyć sztuką współczesną w przestrzeń Krakowa”

  1. Piotr

    Myślę, że temat dotyczy nie tylko Krakowa ale i większych miast. Moim zdaniem bardzo dużo zależy od władz samorządowych, ponieważ tego typu projekty w większej formie – nie tylko jako dzieła artystów tworzone ad hoc i stawiane w różnych nietypowych miejscach – pozwalają na całkiem niezły kontakt ze sztuką i oderwanie od codzienności. Na mnie zrobiła wrażenie wystawa zrobiona na terenie stacji Młociny (ostatnia warszawska stacja metra), prezentująca prace współczesnych artystów bardzo różne w formie. Wystawa jest dofinansowana przez miasto :)

  2. Tak, zgadzam się. Wykorzystajmy miejską przestrzeń do promocji sztuki nowoczesnej.

  3. Ciekawa recenzja festiwalu. Zgadzam się z Twoim podejściem lecz nie do końca, troszkę bym dodał. Ja nie mogłem się pogodzić z kupą ludzi, samochodów i bodaj trzech scen na rynku. Mały chaos kompozycyjny. Żałuje też, że projekcja pod Wawelem była na tej ścianie. Jak dla mnie straciła na wartości. Pozdrawiam…

  4. Product placement takich z zasady nie krytykuje. Kraków jak i inne miasta tj. Warszawa powinny być kształtowane przez kreatywnych rezydentów. Przemalujmy te szare mury, wymieńmy kolorystykę naszego miasta. Bo tak, te wszystkie artystyczne dusze ukryły się we Wrocławiu, publicyści w Krakowie a alkoholicy i cała reszta w Warszawie.

  5. Tomek

    Czyżby coś się ruszyło w Krakowie? Polecam wszystkim instalację “Dama z gronostajem” Ottmara Hörla na Placu Marii Magdaleny! Wrażenie “na żywo” jest niesamowite, wręcz surrealistyczne!
    Tu trochę więcej informacji:
    http://news.o.pl/2009/08/27/dama-z-gronostajem-na-pl-marii-magdaleny-w-krakowie/

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Not a Pretty Story

Magdalena Kargul

„I Am Not Your Negro”, reż. Raoul Peck (źródło: materiały prasowe Magnolia Pictures)

Otwieranie formy

Paweł Bień

Oskar i Zofia Hansenowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ucieczka do przodu

Sebastian Pytel

„Człowiek z magicznym pudełkiem”, reż. Bodo Kox, 2017 (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Świat zahibernowany

Piotr Jemioło

„Zero K”, Don DeLillo, Oficyna literacka Noir sur Blanc, 2017 (źródło: materiały prasowe wydawcy)

W grotach pamięci

Rafał Augustyn

Alberto Ginastera, „Bomarzo”, fot. Javier del Real (źródło: materiały prasowe Teatro Real w Madrycie)
więcej artykułów

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Awers/rewers. Architekt Bohdan Lachert

Od 24 listopada 2017 roku do 2 kwietnia 2018 roku

Dom własny Bohdana Lacherta przy ul. Katowickiej 9 w Warszawie, pokój stołowy i oranżeria, fot. Witalis Wolny, 1972, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (źródło: materiały prasowe organizatora)

14. Festiwal Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza

Od 21 listopada do 10 grudnia 2017 roku

Plakat 14. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza (źródło: materiały prasowe)

Chór Alexandrowa – polska trasa koncertowa

Od 21 do 26 listopada 2017 roku

Chór Alexandrowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm

Od 1 grudnia 2017 roku do 8 kwietnia 2018 roku

Wawrzyniec Dayczak, projekt Wyższej Szkoły Handlu Zagranicznego przy ul. Sakramentek, widok perspektywiczny, 1934–1938, flamaster i tusz na kalce technicznej, 40,5 x 53,5 cm, ze Zbiorów Specjalnych Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie (źródło: materiały prasowe organizatora)

12. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania Superbohaterowie

Od 15 do 19 listopada 2017 roku

Grupa Studnia O. „Don Kichot i jego opowieści” (źródło: materiały prasowe organizatora)

David Lynch. Silence and dynamism

Od 12 listopada 2017 roku do 18 lutego 2018 roku

„Shadow of a Twisted Hand Across My House”, 1988, Copyright: David Lynch (źródło: materiały prasowe organizatora)

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Od 10 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Sebastian Krok, Amor, 2016, tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno, 23x30 cm (źrodło: materiały prasowe organizatora)

Odciskanie świata

Od 11 listopada do 31 grudnia 2017 roku

Fot. Sandra Kępa (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kryptonim Żegota – ukryta pomoc, pomoc ukrytym

Od 16 listopada 2017 roku do lipca 2018 roku

Polskie i żydowskie dzieci, podopieczni domu sierot w Poroninie, po 1945, wł. prywatna (źródło: materiały prasowe organizatora)

37. Konkurs im. Marii Dokowicz – Najlepsze Dyplomy UAP

Od 10 do 16 listopada 2017 roku

Natalia Zakrzewska, Najlepsze Dyplomy 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR