Przez ostatnich kilka tygodni w krakowskiej galerii Fundacji Dominik Art Projects można było oglądać wystawę Grzegorza Sztwiertni Sequel/Poprawczak. Ekspozycja została zbudowana wokół problemu etyki zawodowej. Jest też w pewnym sensie prowokacją.

Słowo sequel (ang.) oznacza dalszy ciąg lub następstwo. Zawiera w sobie też pewną dwuznaczność: pierwszą sylabę po angielsku wymawia się podobnie jak sick, czyli chory, cierpiący na wymioty; drugą jak well, czyli zdrowy, dobry. Widać tu od razu przewrotność, ale o tym za chwilę.

Grzegorz Sztwiertnia, <em>Sequel/Poprawczak,</em> fot. Grzegorz Sztwiertnia

Grzegorz Sztwiertnia, Sequel/Poprawczak, fot. Grzegorz Sztwiertnia

Inspiracją do zestawienia tak różnych prac była osoba nieżyjącego artysty Andrzeja Szewczyka (1950-2001). Początkowo miał być to hołd dla mistrza z okresu młodości, potem jednak idea etyki zawodowej zwyciężyła. Bezpośrednim impulsem do realizacji tego tematu był artykuł Maxa Fuzowskiego w pod tytułem Koniec sezonu czaszki1, przedstawiający perypetie kilku, najgłośniejszych i najdrożej sprzedających swoje obrazy w czasach kryzysu finansowego, artystów współczesnych. W tekście została zacytowana rozmowa Damiena Hirsta z jego długoletnią współpracownicą: „Damien namalowałam dla ciebie miliony cętek, daj mi jeden obraz z cętkami, które namalowałam”. Hirst miał odpowiedzieć: „Tyle namalowałaś, to namaluj sobie jeszcze jeden” – „Ale ja chcę jeden z tych” – „Widzisz, jedyna różnica między tymi, które namalowałaś dla mnie, a tymi, które namalujesz dla siebie, tkwi w pieniądzach”. „Porażony precyzją wywodu Wielkiego Artysty zacząłem grzebać w swoich wspomnieniach. Przypomniałem sobie słowa kluczowego dla Szewczyka (i dla mnie) artysty – Ada Reinhardta”2 – pisze Grzegorz Sztwiertnia. Na pytanie Bruce’a Glasera: „Dlaczego zatem nie ma Pan kogoś, kto malowałby obrazy dla Pana?” – Reinhardt odpowiedział: „Ktoś inny nie mógłby wykonać ich dla mnie. Ktoś inny mógłby malować swe własne obrazy dla siebie”3.

I tym sposobem trzej artyści: Andrzej Szewczyk, Ad Reinhardt oraz Damien Hirst jako anty-przykład prowadzą nas do poprawczaka, ale żeby tam dotrzeć najpierw musimy przejść przez dwie sale…

Strony: 1 2 3

1Max Fuzowski, Koniec sezonu czaszki, „Magazyn Dziennika” 11-12 lipca 2009.

2Materiały prasowe Dominik Art Projects, Kraków 2009.

3Tamże.

4Tekst przeczytany z pewnymi zmianami na spotkaniu w College Art Association w Nowym Jorku, 28 stycznia 1960 i z większymi zmianami w Artist Club 1 kwietnia, archiwum Grzegorza Sztwiertni, s. 57.

5Tamże, s. 58.

6Tamże, s. 59.

7Grzegorz Sztwiertnia, Farbenlehre, Kraków 2003.

Magdalena Bińczycka(1979) - absolwentka filozofii UJ i studentka IV roku historii sztuki UJ. Zajmuje się sztuką nowoczesną i najnowszą a także sztuką Dalekiego Wschodu. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Dodaj komentarz


Artykuły

Rozmowy

Czytelnia

Wydarzenia

Prawem naszym – zmartwychwstanie

Od 11 grudnia 2018 roku do 24 marca 2019 roku

Pierwodruk "Było to pod Jeną" Walerego Przyborowskiego, Warszawa 1904; ZNiO (źródło: materiały prasowe organizatora)

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Od 8 do 16 grudnia 2018 roku

11. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (źródło:materiały prasowe organizatora)

Veronica Taussig. Red Black and Yellow

Od 14 grudnia 2018 roku do 3 lutego 2019 roku

Veronica Taussig, fot. Urszula Tarasiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janusz Mielczarek – W poszukiwaniu różnych stanów piękna

Od 16 grudnia 2018 roku do 20 stycznia 2019 roku

Janusz Mielczarek, fot. Tomasz Sętowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński. Malarstwo. 50 lat pracy twórczej

Od 14 grudnia 2018 roku do 24 lutego 2019 roku

„Przystanek IV”, 1984/1985, olej, płyta pilśniowa, Fot. Marcin Kucewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marcin Płonka. Topiel

Od 7 grudnia 2018 do 11 lutego 2019 roku

Marcin Płonka, „Topiel”, Muzeum Współczesne we Wrocławiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Joanna Concejo. Concetto

Od 6 grudnia 2018 roku do 31 stycznia 2019 roku

Joanna Concejo, „Studnia” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grupa Krakowska 1932–1937

Od 2 grudnia 2018 roku do 31 marca 2019 roku

„Kompozycja”, Bolesław Stawiński, ok. 1934, fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego

Od 28 listopada 2018 roku do 22 kwietnia 2019 roku

„Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Coming Out 2018 w Koneserze

Od 30 listopada do 21 grudnia 2018 roku

Wystawa „Coming Out 2018” w Koneserze (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR