Przez ostatnich kilka tygodni w krakowskiej galerii Fundacji Dominik Art Projects można było oglądać wystawę Grzegorza Sztwiertni Sequel/Poprawczak. Ekspozycja została zbudowana wokół problemu etyki zawodowej. Jest też w pewnym sensie prowokacją.

Słowo sequel (ang.) oznacza dalszy ciąg lub następstwo. Zawiera w sobie też pewną dwuznaczność: pierwszą sylabę po angielsku wymawia się podobnie jak sick, czyli chory, cierpiący na wymioty; drugą jak well, czyli zdrowy, dobry. Widać tu od razu przewrotność, ale o tym za chwilę.

Grzegorz Sztwiertnia, <em>Sequel/Poprawczak,</em> fot. Grzegorz Sztwiertnia

Grzegorz Sztwiertnia, Sequel/Poprawczak, fot. Grzegorz Sztwiertnia

Inspiracją do zestawienia tak różnych prac była osoba nieżyjącego artysty Andrzeja Szewczyka (1950-2001). Początkowo miał być to hołd dla mistrza z okresu młodości, potem jednak idea etyki zawodowej zwyciężyła. Bezpośrednim impulsem do realizacji tego tematu był artykuł Maxa Fuzowskiego w pod tytułem Koniec sezonu czaszki1, przedstawiający perypetie kilku, najgłośniejszych i najdrożej sprzedających swoje obrazy w czasach kryzysu finansowego, artystów współczesnych. W tekście została zacytowana rozmowa Damiena Hirsta z jego długoletnią współpracownicą: „Damien namalowałam dla ciebie miliony cętek, daj mi jeden obraz z cętkami, które namalowałam”. Hirst miał odpowiedzieć: „Tyle namalowałaś, to namaluj sobie jeszcze jeden” – „Ale ja chcę jeden z tych” – „Widzisz, jedyna różnica między tymi, które namalowałaś dla mnie, a tymi, które namalujesz dla siebie, tkwi w pieniądzach”. „Porażony precyzją wywodu Wielkiego Artysty zacząłem grzebać w swoich wspomnieniach. Przypomniałem sobie słowa kluczowego dla Szewczyka (i dla mnie) artysty – Ada Reinhardta”2 – pisze Grzegorz Sztwiertnia. Na pytanie Bruce’a Glasera: „Dlaczego zatem nie ma Pan kogoś, kto malowałby obrazy dla Pana?” – Reinhardt odpowiedział: „Ktoś inny nie mógłby wykonać ich dla mnie. Ktoś inny mógłby malować swe własne obrazy dla siebie”3.

I tym sposobem trzej artyści: Andrzej Szewczyk, Ad Reinhardt oraz Damien Hirst jako anty-przykład prowadzą nas do poprawczaka, ale żeby tam dotrzeć najpierw musimy przejść przez dwie sale…

Strony: 1 2 3

1Max Fuzowski, Koniec sezonu czaszki, „Magazyn Dziennika” 11-12 lipca 2009.

2Materiały prasowe Dominik Art Projects, Kraków 2009.

3Tamże.

4Tekst przeczytany z pewnymi zmianami na spotkaniu w College Art Association w Nowym Jorku, 28 stycznia 1960 i z większymi zmianami w Artist Club 1 kwietnia, archiwum Grzegorza Sztwiertni, s. 57.

5Tamże, s. 58.

6Tamże, s. 59.

7Grzegorz Sztwiertnia, Farbenlehre, Kraków 2003.

Magdalena Bińczycka(1979) - absolwentka filozofii UJ i studentka IV roku historii sztuki UJ. Zajmuje się sztuką nowoczesną i najnowszą a także sztuką Dalekiego Wschodu. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Większy niż szafa

Od 2 do 23 marca 2018 roku

„Większy niż szafa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Abstrakcja

Magdalena Karwowska, „Miasto 300”, płotno, akryl i technika własna, 100 x 110 cm, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Hueckel / Teatr vol. II

Od 23 lutego do 27 marca 2018 roku

„Bang Bang”, reż. Dominika Knapik, fot. Magda Hueckel (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ostrość. Karolina Buczkiewicz i Alicja Kubicka

Od 10 lutego do 3 marca 2018 roku

Karolina Buczkiewicz „Ekspozycja społeczna”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

MELANŻ / MELANGE obiekt, malarstwo, instalacje

Od 23 lutego do 11 marca 2018 roku

Fotografia pracy Moniki Rubaniuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Manieryzm wrocławski

Od 27 lutego do 13 maja 2018 roku

Thomas Schweicker , „Pergamin kaligrafowany palcami stóp – m.in. z próbkami pisma i wizerunkiem autora przy pracy”, ukończony 26 VIII 1584, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Fot. Wojciech Rogowicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Leszek Sobocki. Retrospektywa

Od 23 lutego aż do 15 kwietnia 2018 roku

Leszek Sobocki, „Znaczki polskie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Amir Yatziv, Guy Slabbinck. Standby Painter

Od 23 lutego do 21 maja 2018 roku

Amir Yatziv, Guy Slabbinck, „Standby Painter” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Magdalena Łazarczyk. Ziemia niczyja

Od 23 lutego do 18 marca 2018 roku

Magdalena Łazarczyk, „Ziemia niczyja”, stopklatka, 2018 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paderewski

Od 17 lutego do 20 maja 2018 roku

Leon Kaufmann (Kamir) (1872–1933), „Zebranie członków Komitetu Generalnego Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce, w Vevey w Szwajcarii”, po 1916, pastel, papier na płótnie, 114 x 180 cm, fot. Krzysztof Wilczyński, Muzeum Narodowe w Warszawie (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR