Przez ostatnich kilka tygodni w krakowskiej galerii Fundacji Dominik Art Projects można było oglądać wystawę Grzegorza Sztwiertni Sequel/Poprawczak. Ekspozycja została zbudowana wokół problemu etyki zawodowej. Jest też w pewnym sensie prowokacją.

Słowo sequel (ang.) oznacza dalszy ciąg lub następstwo. Zawiera w sobie też pewną dwuznaczność: pierwszą sylabę po angielsku wymawia się podobnie jak sick, czyli chory, cierpiący na wymioty; drugą jak well, czyli zdrowy, dobry. Widać tu od razu przewrotność, ale o tym za chwilę.

Grzegorz Sztwiertnia, <em>Sequel/Poprawczak,</em> fot. Grzegorz Sztwiertnia

Grzegorz Sztwiertnia, Sequel/Poprawczak, fot. Grzegorz Sztwiertnia

Inspiracją do zestawienia tak różnych prac była osoba nieżyjącego artysty Andrzeja Szewczyka (1950-2001). Początkowo miał być to hołd dla mistrza z okresu młodości, potem jednak idea etyki zawodowej zwyciężyła. Bezpośrednim impulsem do realizacji tego tematu był artykuł Maxa Fuzowskiego w pod tytułem Koniec sezonu czaszki1, przedstawiający perypetie kilku, najgłośniejszych i najdrożej sprzedających swoje obrazy w czasach kryzysu finansowego, artystów współczesnych. W tekście została zacytowana rozmowa Damiena Hirsta z jego długoletnią współpracownicą: „Damien namalowałam dla ciebie miliony cętek, daj mi jeden obraz z cętkami, które namalowałam”. Hirst miał odpowiedzieć: „Tyle namalowałaś, to namaluj sobie jeszcze jeden” – „Ale ja chcę jeden z tych” – „Widzisz, jedyna różnica między tymi, które namalowałaś dla mnie, a tymi, które namalujesz dla siebie, tkwi w pieniądzach”. „Porażony precyzją wywodu Wielkiego Artysty zacząłem grzebać w swoich wspomnieniach. Przypomniałem sobie słowa kluczowego dla Szewczyka (i dla mnie) artysty – Ada Reinhardta”2 – pisze Grzegorz Sztwiertnia. Na pytanie Bruce’a Glasera: „Dlaczego zatem nie ma Pan kogoś, kto malowałby obrazy dla Pana?” – Reinhardt odpowiedział: „Ktoś inny nie mógłby wykonać ich dla mnie. Ktoś inny mógłby malować swe własne obrazy dla siebie”3.

I tym sposobem trzej artyści: Andrzej Szewczyk, Ad Reinhardt oraz Damien Hirst jako anty-przykład prowadzą nas do poprawczaka, ale żeby tam dotrzeć najpierw musimy przejść przez dwie sale…

Strony: 1 2 3

1Max Fuzowski, Koniec sezonu czaszki, „Magazyn Dziennika” 11-12 lipca 2009.

2Materiały prasowe Dominik Art Projects, Kraków 2009.

3Tamże.

4Tekst przeczytany z pewnymi zmianami na spotkaniu w College Art Association w Nowym Jorku, 28 stycznia 1960 i z większymi zmianami w Artist Club 1 kwietnia, archiwum Grzegorza Sztwiertni, s. 57.

5Tamże, s. 58.

6Tamże, s. 59.

7Grzegorz Sztwiertnia, Farbenlehre, Kraków 2003.

Magdalena Bińczycka(1979) - absolwentka filozofii UJ i studentka IV roku historii sztuki UJ. Zajmuje się sztuką nowoczesną i najnowszą a także sztuką Dalekiego Wschodu. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Dodaj komentarz


Artykuły

Opinie

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia

Od 5 do 9 lipca 2017 roku

Moulettes (źródło: materiały prasowe organizatora)

Inaczej niż w raju

Artystyczne interwencje i dekonstrukcje „miasta” w świecie globalnych opowieści

Od 30 czerwca do 1 października 2017 roku

Lesław Tetla, „The day after”, z cyklu „A–Z. Słownik ilustrowany języka niemieckiego i polskiego” (źródło: materiały prasowe organizatora)

16. Letnia Szkoła Wyszechradzka

Od 3 do 14 lipca 2017 roku

Letnia Szkoła Wyszechradzka 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Telemach Pilitsidis. Przemijanie

Od 30 czerwca do 27 sierpnia 2017 roku

Telemach Pilitsidis (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krakowskie Spotkania Artystyczne 2017: Konfiguracje

Malarstwo. Rzeźba. Rysunek

Od 30 czerwca do 31 lipca 2017 roku

Leszek Oprządek, „Kres puszczy”, 2016, drewno, 44x65x70 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Od marionetek do robotów. Historia teatrów lalkowych w Gdańsku

Od 28 czerwca 2017 roku do 15 stycznia 2018 roku

„Bajki robotów”, 2016 r., fot. Piotr Pędziszewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kobiece spojrzenie. O aktorstwie Antoniny Hoffmann

Od 29 czerwca 2017 roku do 4 lutego 2018 roku

Portret Antoniny Hoffmann autorstwa Julesa Vallenta, 1875, wł. MHK (źródło: materiały prasowe organizatora)

15. Przegląd Sztuki SURVIVAL

Od 23 do 27 czerwca 2017 roku

Dominika Oleś, „Artykulacja” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Making Places

Fieldoffice Architects Sheng-Yuan Huang

Od 22 czerwca do 27 sierpnia 2017 roku

Wieża widokowa (źródło: materiały prasowe organizatora)

21. Międzynarodowy Festiwal Nova Muzyka i Architektura

Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku

Tubicinatores Gedanenses (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR