Moja pracownia ma podstawę prostokąta o bokach: półtorej metra szerokości i dwa metry długości. Na wysokości dwóch metrów nad podłogą buduje się przezroczyste sklepienie o kształcie rozłożonego wielościanu, regulowane w razie potrzeby pół metra w górę. Na prostokąt podstawy nakłada się w jej prawym dolnym narożniku oparcie kanapy, znajdującej się już poza obrębem mojej pracowni, na terenie pokoju, który jest swoistą otuliną dla istotnego miejsca, o którym mowa. Pośrodku, nad niebieskim stolikiem, kilkoma kolorowymi pudłami z zagranicznymi napisami powkładanymi jedno w drugie na zasadzie mechanizmu rosyjskiej babki, stoją połączone ze sobą dwa elementy, z których pierwszy, ten po lewej ma pięć guzików, pokrętło, płaski poziomy otwór, wysuwaną po naciśnięciu guzika szufladkę, cztery światełka kontrolne i mały otworek. Część wymienionych elementów zasłanianych jest prostokątna klapką, z zawiasem po prawej stronie, na wzór konstrukcji zawieszenia drzwi w bardzo popularnej pięćdziesiąt lat temu w Polsce Syrenie 105. Drugi element, który znajduje się teraz przede mną, umieszczony na okrągłej podstawce przypomina domek na kurzej stópce. Ma cztery małe okrągłe przyciski i jeden duży. Po lewej stronie od dużego przycisku znajduje się światełko kontrolne i niebieski napis. Środkowa kwadratowa część jednej ze ścian drugiego elementu powleczona jest szklistą powłoką mieniącą się rożnymi kształtami i kolorami, których pojawianie się i zmienianie w różnych układach i konfiguracjach mogę regulować specjalnym przyrządem, mającym charakter wymienny i użytkowy, i, na który od czasu do czasu wylewa się mi kawa. Przyrząd jest płaski o wysokości pół dłoni i szerokości czterech; podparty z jednej strony dwoma nóżkami; ustawiony jest pod kątem ok. pięciu stopni do poziomu podłogi. Na jego powierzchni znajduje się sto siedem guzików ułożonych w specjalnych rzędach i konfiguracjach. Pierwszy górny rząd liczy szesnaście guzików, pod nim, oddzielone na zasadzie akapitu znajdują się dwie prostokątne kolumny – lewa część o wiele szersza zawiera sześćdziesiąt jeden przycisków i oddzielona jest od prawej obejmującej niedużą ilość przycisków w liczbie siedemnastu, kolejną nieregularną tym razem kolumną guzików w liczbie pechowej trzynastki, która konfiguracją przypomina dźwiękoszczelny poemat Stanisława Dróżdża.

W pracowni, gdzie tworzę i pracuję nie ma ścian, mogę wyjść z niej o każdej porze dnia i nocy. W razie potrzeby położyć się na przylegającą obok kanapę, której narożnik częściowo nachodzi na prostokątną podstawę omawianego miejsca, lub specjalnym korytarzem przedostać się w inne części domu.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń