Można powiedzieć, że listem do Prezydenta miasta Krakowa, prof. Jacka Majchrowskiego, otworzyliśmy puszkę zupy Campbell, by nie powiedzieć Pandory, na dnie której jest jednak nadzieja!

O powstaniu Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie mówi się już od bardzo długiego czasu. Plany powstania sięgają kilka lat wstecz. Oficjalne deklaracje i oświadczenia pojawiały się w prasie sporadycznie i zawsze zawoalowane były polityką urzędników. Jedno jest pewne, do momentu wystosowania przez nas – środowiska twórców i osób zaangażowanych w sztukę – listu otwartego, nie wiedzieliśmy nic na temat Muzeum, którego budowa już się zaczęła. Zaniepokoił nas ten fakt, jak i niewiarygodne wręcz pogłoski, krążące w kuluarach wokół tego tematu.

W naszym liście przede wszystkim domagamy się przejrzystych procedur i ujawnienia opinii publicznej decyzji podejmowanych w sprawie przyszłego Muzeum, jak i procedur i planów dotyczących Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”, w której kadencja obecnego dyrektora kończy się w 2010 roku.

Równocześnie proponujemy wprowadzenie otwartych konkursów na stanowiska kierownicze w przypadku obu tych instytucji publicznych – konkursów, które wyłoniłby kompetentne osoby na takie stanowiska. Wydaje nam się, że taka formuła to najbardziej demokratyczny sposób działania, jednak nie jedyny model możliwy do rozważenia i na ten temat chcielibyśmy rozpocząć dyskusję.

Chcielibyśmy, by Kraków stał się ważnym centrum kultury współczesnej, aby instytucje kultury promowały dobrą sztukę w szerokim pojęciu, utrzymywały wysoki poziom działania i pretendowały do rywalizacji z podobnymi instytucjami tego typu na świecie. Bez specjalistów i ekspertów w tej dziedzinie wybór na dyrektora może być porażką.

Nie ukrywamy, że Kongres Kultury Polskiej w Krakowie uświadomił szerokiemu gronu „robotników sztuki”, że to przede wszystkim urzędnicy dyktują warunki działania infrastruktury kulturalnej, nie zawsze jednak mają ku temu odpowiednie kwalifikacje. Między innymi też i dlatego postanowiliśmy włączyć się do dyskusji w sprawie wyżej wymienionych instytucji.

List Otwarty poparło w ciągu jednego dnia około 200 osób z całej Polski, ludzi związanych z kulturą, głównie sztukami wizualnymi, w tym autorytety w naszej dziedzinie. Można go zaleźć na blogu: http://inicjatywa2009.blogspot.com, gdzie upubliczniamy nasze dalsze kroki i gromadzimy komentarze prasowe.

Nasza inicjatywa spotkała się z życzliwym przyjęciem Prezydenta, który liczy na współpracę i radę środowiska; okazuje się, że obie „strony” zainteresowane są tym samym: pozytywnymi rozwiązaniami i wysokim poziomem krakowskich instytucji. Nasza inicjatywa jednak ujawniła wiele zawiłych problemów, jak to, że Miasto ma bardzo mało czasu na jakiekolwiek działania, gdyż pragnie otworzyć przyszłe Muzeum już za rok, a także to, że nie wypracowało spójnego pomysłu na taką placówkę w Krakowie, jak i na politykę kulturalną stolicy Małopolski wobec sztuk wizualnych.

Bardzo zależy nam na tym, by Muzeum Sztuki Współczesnej powstało, było instytucją na najwyższym poziomie merytorycznym, by Bunkier Sztuki był nie tylko galerią miejską, ale miejscem gorącym, generującym dyskusje, a imprezy organizowane przez miasto, jak choćby Festiwal Art Boom, stały się opiniotwórczym wydarzeniem, co najmniej tej miary, co krakowski Miesiąc Fotografii.

Aby otwarcie przeanalizować wszystkie problemy i możliwości rysujące się przed Krakowem na polu sztuk wizualnych, pragniemy zorganizować publiczną debatę z udziałem ekspertów z Polski i autorytetów z krakowskich środowisk twórczych.

Mamy nadzieję, że przy wspólnych negocjacjach i jasno sprecyzowanych stanowiskach obu stron wyłoni się najskuteczniejsze metody działania adekwatne do sytuacji interesujących nas instytucji.

Nasza inicjatywa to również zapoczątkowanie współpracy z władzami Krakowa, w celu podejmowania wspólnych i jawnych rozmów dotyczących przyszłych projektów związanych ze sztukami wizualnymi.

Marta Deskur
w imieniu nieformalnego zrzeszenia środowisk twórczych

MARTA DESKUR (1962) – artystka sztuk wizualnych. Zajmuje się fotografią i sztuką wideo, a we wczesnym okresie twórczości realizowała prace malarskie. Jest absolwentką Ecole des Beaux-Art w Aix-en-Provence (1983-88). Związana z Galerią Starmach i Galerią Le Guern. Bohaterami jednych z pierwszych cykli fotograficznych Marty Deskur są dzieci – „Dziewczynki-komety” (1995) i „Human clear” (1996). W 1999 roku temat rodziny artystka rozwinęła w duży, narastający w czasie cykl fotograficzny z wykorzystaniem wideo i dźwięku, zatytułowany „Rodzina”. W 2002 roku powstała praca „Dziewice” składająca się z siedmiu light-boxów przedstawiających nagie, ciężarne kobiety obdarzone twarzą Marty Deskur. Specjalnie dla Galerii Arsenał w Białymstoku w 2007 roku artystka zrealizowała pracę pt. „Opowieści zwięzłe”, gdzie zainspirowana książką Michela Houellebecqa „Cząstki elementarne” podjęła temat metafizyki czasu i śmierci. Marta Deskur otrzymała wiele stypendiów, m.in. Artist in residence w Escuela de Deseno, Altos de Chavon, Dominikana (1992), Künstlerdorf Schoppingen, Niemcy (2000). W latach 2002-2003 była rezydentką Morris Kunstforderung w Künstlerhaus Bethanien w Berlinie. Mieszka i pracuje w Paryżu oraz w Krakowie.

Dodaj komentarz

Wydarzenia

AKCES – 5. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów

Od 16 maja do 7 czerwca 2019 roku

Anastasia Pataridze, Happiness said don’t look for me, 2018 (źródło: materiały prasowe)

XIII Węgierska Wiosna Filmowa

Od 12 maja do 23 czerwca 2019 roku

Plakat festiwalu XIII Węgierska Wiosna Filmowa (źródło: materiały prasowe)

Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

Od 26 kwietnia do 29 września 2019 roku

Leon Wyczółkowski, Dziewczyna z okolic Krakowa, 1907, Muzeum Narodowe w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Simińska. Arché. Malarstwo

Od 26 kwietnia do 2 czerwca 2019 roku

Aleksandra Simińska, 1993, Pałac w Samostrzelu, 1993, technika mieszana na kartonie, 367×426 (źródło: materiały prasowe)

W nocy twarzą ku niebu

Od 27 kwietnia do 16 czerwca 2019 roku

Plakat wystawy W nocy twarzą ku niebu (źródło: materiały prasowe)

XXI Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego. Z dreszczykiem

18–19 maja oraz 25–26 maja 2019 roku

Wnętrze kościoła pw. Nawiedzenia NMP w Iwkowej, fot. K. Schubert (źródło: materiały prasowe)

Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce

27 kwietnia 2019 roku

27 kwietnia 2019 – Dzień Wolnej Sztuki w muzeach i galeriach w całej Polsce (źródło: materiały prasowe)

Prototypy 02: Codex Subpartum

Od 12 kwietnia do 9 czerwca 2019 roku

Joseph Beuys, Beuys by Warhol, grafika, 1980 (źródło: materiały prasowe)

Planetarium – wystawa Jiříego Kovandy

Od 11 kwietnia do 30 maja 2019 roku

Jiří Kovanda, Na ruchomych schodach… Odwrócony, wpatruję się w oczy osoby stojącej za mną…, performans, Praga, 1977 r. (źródło: materiały prasowe)

16. Festiwal Misteria Paschalia: kierunek Włochy

Od 15 do 22 kwietnia 2019 roku

Festiwal Misteria Paschalia, fot. Krakowskie Biuro Festiwalowe (źródło: materiały prasowe)

więcej wydarzeń