Można powiedzieć, że listem do Prezydenta miasta Krakowa, prof. Jacka Majchrowskiego, otworzyliśmy puszkę zupy Campbell, by nie powiedzieć Pandory, na dnie której jest jednak nadzieja!

O powstaniu Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie mówi się już od bardzo długiego czasu. Plany powstania sięgają kilka lat wstecz. Oficjalne deklaracje i oświadczenia pojawiały się w prasie sporadycznie i zawsze zawoalowane były polityką urzędników. Jedno jest pewne, do momentu wystosowania przez nas – środowiska twórców i osób zaangażowanych w sztukę – listu otwartego, nie wiedzieliśmy nic na temat Muzeum, którego budowa już się zaczęła. Zaniepokoił nas ten fakt, jak i niewiarygodne wręcz pogłoski, krążące w kuluarach wokół tego tematu.

W naszym liście przede wszystkim domagamy się przejrzystych procedur i ujawnienia opinii publicznej decyzji podejmowanych w sprawie przyszłego Muzeum, jak i procedur i planów dotyczących Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”, w której kadencja obecnego dyrektora kończy się w 2010 roku.

Równocześnie proponujemy wprowadzenie otwartych konkursów na stanowiska kierownicze w przypadku obu tych instytucji publicznych – konkursów, które wyłoniłby kompetentne osoby na takie stanowiska. Wydaje nam się, że taka formuła to najbardziej demokratyczny sposób działania, jednak nie jedyny model możliwy do rozważenia i na ten temat chcielibyśmy rozpocząć dyskusję.

Chcielibyśmy, by Kraków stał się ważnym centrum kultury współczesnej, aby instytucje kultury promowały dobrą sztukę w szerokim pojęciu, utrzymywały wysoki poziom działania i pretendowały do rywalizacji z podobnymi instytucjami tego typu na świecie. Bez specjalistów i ekspertów w tej dziedzinie wybór na dyrektora może być porażką.

Nie ukrywamy, że Kongres Kultury Polskiej w Krakowie uświadomił szerokiemu gronu „robotników sztuki”, że to przede wszystkim urzędnicy dyktują warunki działania infrastruktury kulturalnej, nie zawsze jednak mają ku temu odpowiednie kwalifikacje. Między innymi też i dlatego postanowiliśmy włączyć się do dyskusji w sprawie wyżej wymienionych instytucji.

List Otwarty poparło w ciągu jednego dnia około 200 osób z całej Polski, ludzi związanych z kulturą, głównie sztukami wizualnymi, w tym autorytety w naszej dziedzinie. Można go zaleźć na blogu: http://inicjatywa2009.blogspot.com, gdzie upubliczniamy nasze dalsze kroki i gromadzimy komentarze prasowe.

Nasza inicjatywa spotkała się z życzliwym przyjęciem Prezydenta, który liczy na współpracę i radę środowiska; okazuje się, że obie „strony” zainteresowane są tym samym: pozytywnymi rozwiązaniami i wysokim poziomem krakowskich instytucji. Nasza inicjatywa jednak ujawniła wiele zawiłych problemów, jak to, że Miasto ma bardzo mało czasu na jakiekolwiek działania, gdyż pragnie otworzyć przyszłe Muzeum już za rok, a także to, że nie wypracowało spójnego pomysłu na taką placówkę w Krakowie, jak i na politykę kulturalną stolicy Małopolski wobec sztuk wizualnych.

Bardzo zależy nam na tym, by Muzeum Sztuki Współczesnej powstało, było instytucją na najwyższym poziomie merytorycznym, by Bunkier Sztuki był nie tylko galerią miejską, ale miejscem gorącym, generującym dyskusje, a imprezy organizowane przez miasto, jak choćby Festiwal Art Boom, stały się opiniotwórczym wydarzeniem, co najmniej tej miary, co krakowski Miesiąc Fotografii.

Aby otwarcie przeanalizować wszystkie problemy i możliwości rysujące się przed Krakowem na polu sztuk wizualnych, pragniemy zorganizować publiczną debatę z udziałem ekspertów z Polski i autorytetów z krakowskich środowisk twórczych.

Mamy nadzieję, że przy wspólnych negocjacjach i jasno sprecyzowanych stanowiskach obu stron wyłoni się najskuteczniejsze metody działania adekwatne do sytuacji interesujących nas instytucji.

Nasza inicjatywa to również zapoczątkowanie współpracy z władzami Krakowa, w celu podejmowania wspólnych i jawnych rozmów dotyczących przyszłych projektów związanych ze sztukami wizualnymi.

Marta Deskur
w imieniu nieformalnego zrzeszenia środowisk twórczych

MARTA DESKUR (1962) – artystka sztuk wizualnych. Zajmuje się fotografią i sztuką wideo, a we wczesnym okresie twórczości realizowała prace malarskie. Jest absolwentką Ecole des Beaux-Art w Aix-en-Provence (1983-88). Związana z Galerią Starmach i Galerią Le Guern. Bohaterami jednych z pierwszych cykli fotograficznych Marty Deskur są dzieci – „Dziewczynki-komety” (1995) i „Human clear” (1996). W 1999 roku temat rodziny artystka rozwinęła w duży, narastający w czasie cykl fotograficzny z wykorzystaniem wideo i dźwięku, zatytułowany „Rodzina”. W 2002 roku powstała praca „Dziewice” składająca się z siedmiu light-boxów przedstawiających nagie, ciężarne kobiety obdarzone twarzą Marty Deskur. Specjalnie dla Galerii Arsenał w Białymstoku w 2007 roku artystka zrealizowała pracę pt. „Opowieści zwięzłe”, gdzie zainspirowana książką Michela Houellebecqa „Cząstki elementarne” podjęła temat metafizyki czasu i śmierci. Marta Deskur otrzymała wiele stypendiów, m.in. Artist in residence w Escuela de Deseno, Altos de Chavon, Dominikana (1992), Künstlerdorf Schoppingen, Niemcy (2000). W latach 2002-2003 była rezydentką Morris Kunstforderung w Künstlerhaus Bethanien w Berlinie. Mieszka i pracuje w Paryżu oraz w Krakowie.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Adam Myjak. Rzeźba, rysunek

Od 25 marca do 21 maja 2017 roku

Adam Myjak (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tannhäuser

31 marca 2017 roku

„Tannhäuser”, opera Ryszarda Wagnera, fot. Vincent Lifer (źródło: materiały prasowe organizatora)

Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

29 marca 2017 roku

Zaczarowany świat teatru (źródło: materiały prasowe muzeum)

Zuzanna Szarek, Hanna Śliwińska. Innego końca świata nie będzie

Od 25 marca do 17 czerwca 2017 roku

Fot. Hanna Śliwińska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Józef Hałas. Poszukiwania

Od 23 marca do 28 maja 2017 roku

Józef Hałas, „Przeciwstawienie O”, 1979 (źródło: materiały prasowe organizatora)

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika

Od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

Marcin Kowalik, „Grosz czynszowy”, 2017, 130 x 220 cm, akryl na płótnie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Blue Republic. Made in Blue Republic

Od 17 marca do 4 maja 2017 roku

Blue Republic, „Made in Blue Republic”, widok ogólny wystawy, fot. Maciej Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Short Waves Festival 2017

Od 21 do 26 marca 2017 roku

„Więzi”, reż. Zofia Kowalewska – kadr z filmu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Alina Belyagina. Body Building

Od 22 marca do 1 kwietnia 2017 roku

Alina Belyagina. Body Building, fot. Dymitry Pankov (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prawie wszystko o Zwierzyńcu

Od 25 marca do 3 września 2017 roku

Z wystawy „Prawie wszystko o Zwierzyńcu” (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR