Można powiedzieć, że listem do Prezydenta miasta Krakowa, prof. Jacka Majchrowskiego, otworzyliśmy puszkę zupy Campbell, by nie powiedzieć Pandory, na dnie której jest jednak nadzieja!

O powstaniu Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie mówi się już od bardzo długiego czasu. Plany powstania sięgają kilka lat wstecz. Oficjalne deklaracje i oświadczenia pojawiały się w prasie sporadycznie i zawsze zawoalowane były polityką urzędników. Jedno jest pewne, do momentu wystosowania przez nas – środowiska twórców i osób zaangażowanych w sztukę – listu otwartego, nie wiedzieliśmy nic na temat Muzeum, którego budowa już się zaczęła. Zaniepokoił nas ten fakt, jak i niewiarygodne wręcz pogłoski, krążące w kuluarach wokół tego tematu.

W naszym liście przede wszystkim domagamy się przejrzystych procedur i ujawnienia opinii publicznej decyzji podejmowanych w sprawie przyszłego Muzeum, jak i procedur i planów dotyczących Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”, w której kadencja obecnego dyrektora kończy się w 2010 roku.

Równocześnie proponujemy wprowadzenie otwartych konkursów na stanowiska kierownicze w przypadku obu tych instytucji publicznych – konkursów, które wyłoniłby kompetentne osoby na takie stanowiska. Wydaje nam się, że taka formuła to najbardziej demokratyczny sposób działania, jednak nie jedyny model możliwy do rozważenia i na ten temat chcielibyśmy rozpocząć dyskusję.

Chcielibyśmy, by Kraków stał się ważnym centrum kultury współczesnej, aby instytucje kultury promowały dobrą sztukę w szerokim pojęciu, utrzymywały wysoki poziom działania i pretendowały do rywalizacji z podobnymi instytucjami tego typu na świecie. Bez specjalistów i ekspertów w tej dziedzinie wybór na dyrektora może być porażką.

Nie ukrywamy, że Kongres Kultury Polskiej w Krakowie uświadomił szerokiemu gronu „robotników sztuki”, że to przede wszystkim urzędnicy dyktują warunki działania infrastruktury kulturalnej, nie zawsze jednak mają ku temu odpowiednie kwalifikacje. Między innymi też i dlatego postanowiliśmy włączyć się do dyskusji w sprawie wyżej wymienionych instytucji.

List Otwarty poparło w ciągu jednego dnia około 200 osób z całej Polski, ludzi związanych z kulturą, głównie sztukami wizualnymi, w tym autorytety w naszej dziedzinie. Można go zaleźć na blogu: http://inicjatywa2009.blogspot.com, gdzie upubliczniamy nasze dalsze kroki i gromadzimy komentarze prasowe.

Nasza inicjatywa spotkała się z życzliwym przyjęciem Prezydenta, który liczy na współpracę i radę środowiska; okazuje się, że obie „strony” zainteresowane są tym samym: pozytywnymi rozwiązaniami i wysokim poziomem krakowskich instytucji. Nasza inicjatywa jednak ujawniła wiele zawiłych problemów, jak to, że Miasto ma bardzo mało czasu na jakiekolwiek działania, gdyż pragnie otworzyć przyszłe Muzeum już za rok, a także to, że nie wypracowało spójnego pomysłu na taką placówkę w Krakowie, jak i na politykę kulturalną stolicy Małopolski wobec sztuk wizualnych.

Bardzo zależy nam na tym, by Muzeum Sztuki Współczesnej powstało, było instytucją na najwyższym poziomie merytorycznym, by Bunkier Sztuki był nie tylko galerią miejską, ale miejscem gorącym, generującym dyskusje, a imprezy organizowane przez miasto, jak choćby Festiwal Art Boom, stały się opiniotwórczym wydarzeniem, co najmniej tej miary, co krakowski Miesiąc Fotografii.

Aby otwarcie przeanalizować wszystkie problemy i możliwości rysujące się przed Krakowem na polu sztuk wizualnych, pragniemy zorganizować publiczną debatę z udziałem ekspertów z Polski i autorytetów z krakowskich środowisk twórczych.

Mamy nadzieję, że przy wspólnych negocjacjach i jasno sprecyzowanych stanowiskach obu stron wyłoni się najskuteczniejsze metody działania adekwatne do sytuacji interesujących nas instytucji.

Nasza inicjatywa to również zapoczątkowanie współpracy z władzami Krakowa, w celu podejmowania wspólnych i jawnych rozmów dotyczących przyszłych projektów związanych ze sztukami wizualnymi.

Marta Deskur
w imieniu nieformalnego zrzeszenia środowisk twórczych

MARTA DESKUR (1962) – artystka sztuk wizualnych. Zajmuje się fotografią i sztuką wideo, a we wczesnym okresie twórczości realizowała prace malarskie. Jest absolwentką Ecole des Beaux-Art w Aix-en-Provence (1983-88). Związana z Galerią Starmach i Galerią Le Guern. Bohaterami jednych z pierwszych cykli fotograficznych Marty Deskur są dzieci – „Dziewczynki-komety” (1995) i „Human clear” (1996). W 1999 roku temat rodziny artystka rozwinęła w duży, narastający w czasie cykl fotograficzny z wykorzystaniem wideo i dźwięku, zatytułowany „Rodzina”. W 2002 roku powstała praca „Dziewice” składająca się z siedmiu light-boxów przedstawiających nagie, ciężarne kobiety obdarzone twarzą Marty Deskur. Specjalnie dla Galerii Arsenał w Białymstoku w 2007 roku artystka zrealizowała pracę pt. „Opowieści zwięzłe”, gdzie zainspirowana książką Michela Houellebecqa „Cząstki elementarne” podjęła temat metafizyki czasu i śmierci. Marta Deskur otrzymała wiele stypendiów, m.in. Artist in residence w Escuela de Deseno, Altos de Chavon, Dominikana (1992), Künstlerdorf Schoppingen, Niemcy (2000). W latach 2002-2003 była rezydentką Morris Kunstforderung w Künstlerhaus Bethanien w Berlinie. Mieszka i pracuje w Paryżu oraz w Krakowie.

Dodaj komentarz


Artykuły

Recenzje

Rozmowy

Czytelnia

Myślnik

Wydarzenia

Bownik. Wyobraź sobie czasy, w których wszystkie rekordy już padły

Od 20 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Bownik, „Passage”, 2013 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Zwiastunki chaosu

Od 28 stycznia do 18 czerwca 2017 roku

Prabhakar Pachpute, „Góra ucieczki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marek Starzyk. Gazetowe obrazki

Od 27 stycznia do 23 lutego 2017 roku

Marek Starzyk, Bez tytułu, 1999–2000 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące

Od 21 stycznia do 26 marca 2017 roku

Jacek Sempoliński (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ludwik Gronowski. Fotografie Krzemieniec/Wołyń 1930–1939

Od 19 stycznia do 19 marca 2017 roku

Ludwik Gronowski, „Na szybowisku” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eksplozja litery

Ikonografia tekstualności jako źródła cierpień

Od 12 stycznia do 31 marca 2017 roku

Ireneusz Walczak, „Bartoszewski”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

World Press Photo 2016

Od 14 stycznia do 12 lutego 2017 roku

Warren Richardson, Australia | „Hope for a New Life”, 28 August, Serbia/Hungary border (źródło: materiały prasowe)

Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa

Od 10 stycznia do 8 lutego 2017 roku

„Jan Kucz. Antoni Janusz Pastwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Nie, no to nie. Dźwiękowe działania obrazoburcze

Od 11 stycznia do 14 lutego 2017 roku

Ryszard Ługowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Urok prowincji w fotografii Jerzego Piątka

Od 10 stycznia do 2 lutego 2017 roku

Jerzy Piątek, „Smutek i urok prowincji”, koniec lat 70. i 1 poł. lat 80. XX w. (źródło: materiały prasowe organizatora)

więcej wydarzeń
U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR